Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.06.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 11163 [Novinky - PR článok]
V súčasnej dobe je vo svete batérií jasne viditeľný trend smerom k lítiovej technológii. Technológii, ktorá je viac efektívna, šetrná k životnému prostrediu a prináša vyššiu výkonnosť oproti klasickej, elektrolytovej.
Lítiové batérie vynikajú vysokou energetickou hustotou, alebo inak povedané v 1kg Lithium-Iron fosfátovej batérie je možné uskladniť rovnaké množstvo energie ako v 6kg elektrolytického článku. A to je obrovský rozdiel. Nielen preto sú Lítiové batérie dnes tak populárne v notebookoch, tabletoch, či mobilných telefónoch. V týchto prístrojoch však nájdeme skôr ešte Lithium - Ion batérie (lithium cobalt dioxide LiCoO2). My sa dnes pozrieme na technológiu vývojom posunutú ešte ďalej smerom k menej toxickej a pre motošport ešte vhodnejšej - technológii LiFePO4: Lítium - Iron Phosphate.
Shorai LFX™ batérie sú absolútnymi lídrami na trhu moderných Lithium - Iron fosfátových článkov pre powersport aplikácie (motocykle, skútre - snežné, vodné, ATV - štvorkolky, endurocrossové motocykle, terénne vozidlá, pretekárske automobily). Nejedná sa o žiadneho nováčika na trhu, ak si uvedomíme "starobu" tejto technológie. Značka Shorai Inc. vznikla v roku 2010 v Sunnyvale, California, USA a veľmi skoro prevzala vedúce postavenie na celosvetovom trhu s LiFePO4 akumulátormi.
Shorai LFX ™ batérie obsahujú Shorai eXtreme lítium-železo hranolové články (LiFePO4), ktoré boli špeciálne vyvinuté na účel štartovacích batérií. Tieto články sú patentované spoločnosťou Shorai. Pre zaujímavosť za zmienku určite stojí ich použitie vo veľmi extrémnych high-tech projektoch na svete. Napríklad u autonómneho lietadla, lodí, ponoriek, alebo pri vývoji elektromagnetických zbraní.
Lítium-železo fosfátové články vynikajú tiež svojimi nabíjacími schopnosťami, či už čo do počtu cyklov, alebo rýchlosti nabitia. Prakticky netrpia samovybíjaním, nemajú pamäťový efekt - to znamená, že pred nabíjaním nemusia byť kompletne vybité, ako to poznáme z iných typov batérií. Nárazovo sú schopné dodať prúd zodpovedajúce až 10-násobku svojej kapacity.
Továreň Shorai spĺňa certifikáciu ISO 9000:2008. Individuálne kontrola kvality článkov a ich párovanie trvá šesť týždňov (až 4x dlhšie ako je bežné). Táto nákladná procedúra sa vykonáva s jediným cieľom - priniesť zákazníkovi špičkovú kvalitu a udržať si ju aj v dlhodobom horizonte.
Batérie Shorai môžu byť nabíjané bežnou nabíjačkou na olovené akumulátory, ale nesmie byť použitá nabíjačka, ktorá má automatický "desulfatačný režim", ktorý nemôže byť vypnutý. Desulfatačný režim používa na likvidáciu kryštálov síranu olovnatého (PbSO4) vysoké napätie, ktoré batériu Shorai trvalé poškodí. Nabíjačky s nabíjacím napätím do 14,8 V možno bez problémov použiť. Optimálneho nabíjania dosiahnete inteligentnou nabíjačkou Shorai BMS-01, ktorá disponuje Battery Management Systémom pre diagnostiku a vyrovnávanie jednotlivých článkov batérie. Pripája sa cez 5-pinový konektor na čelnej strane batérie. Po zapnutí vykoná diagnostiku jednotlivých článkov a vyvážené nabíjanie do ich maximálnej možnej kapacity. Pre najdlhšiu životnosť batérie je vybavená udržiavacím režimom, ktorý batériu udržiava v optimálnych podmienkach pri odstavenom motocykli. Nabíjačka obsahuje vodotesný kábel, ktorý môže byť trvalo nainštalovaný na batérii a vďaka nemu môžete dobíjať batériu bez demontáže kapotáže, alebo sedadla.
Inteligentná nabíjačka Shorai BMS-01 |
CCA štartovací prúd za studena je pri elektrolytickej 12 V batérii definovaný ako prúd, ktorý batéria dokáže dodávať pri teplote -18 ° C po dobu 30 sek. s napätím aspoň 7,2 V. Jedná sa o vysoko záťažový a spoľahlivý porovnávací test akumulátorov. Shorai LFX batérie pri CCA teste poskytujú dokonca napätie 9 V po dobu 5 sek. pri danom CCA prúde. V skutočnosti je preto možné CCA uvádzaný u LFX Shorai batérií násobiť koeficientom 1,5 za účelom dosiahnutia relevantného porovnania s elektrolytickou batériou. Preto napríklad Shorai LFX18 s CCA 270 A poskytuje rovnaký štartovací výkon ako elektrolytická batéria s CCA 405 A.
Lithium batéria zvýši svoj vnútorný odpor pri poklese teploty. Reaguje však na štartovanie motora za chladných podmienok oveľa lepšie ako elektrolytické batérie. Vplyvom prvého štartu dochádza k jej zahriatiu a tým zníženiu vnútorného odporu a následnému zvýšeniu štartovacieho prúdu. Olovená batéria pri štarte zvyšuje svoj vnútorný odpor a následne znižuje štartovací prúd, kým nie je už schopná otočiť motorom.
Pri veľmi nízkej okolitej teplote sa odporúča pred štartom zapnúť svetlomet. Pri teplote 5° C stačí zapnúť na 30 sekúnd. To prebudí batériu a pomôže pri ľahším spúšťaní motora. Pri teplote -17 ° C zapnúť svetlomet na 4 až 5 minút. Výsledkom bude lepší štart a dlhšia životnosť batérie.
Pri výrobe PowerSport batérií používajú ostatní výrobcovia valcové články. Tieto články boli pôvodne určené pre aplikácie do elektrického náradia. Shorai používa hranolové články, ktoré sú vhodnejšie z týchto dôvodov:
Vyššia obstarávacia cena, ktorá je však vyvážená dlhšou životnosťou batérie a ďalšími výhodami.
Slabšia odolnosť proti vysokému nabíjaciemu napätiu presahujúcemu 14,8 V (obvyklé max nabíjacie napätie do 14,4 V). Preto nie je možné použiť nabíjačky s desulfatačným režimom, ktorý sa nedá vypnúť.
So správnym výberom batérie podľa typu vášho motocykla Vám pomôže vyhľadávač Shorai batérií umiestnený na webových stránkach www.shorai.cz, www.shorai.sk
Zadaním typu vozidla, výrobca, roku výroby a modelu motocykla Vám vyhľadávač ponúkne najvhodnejší model Shorai batérie odporúčaný výrobcom. Vyhľadávač je priamo prepojený s vyhľadávačom a databáz Shorai v USA, preto sú dáta vždy v tejto databáze aktuálne. Ak vo vyhľadávači nenájdete Váš motocykel, neváhajte kontaktovať dovozcu. S výberom vhodného modelu batérie vám určite radi pomôže.
Shorai LFX™ batérie sú celosvetovo predávané sietí 2500 dílerov a distribútorov. Sme radi, že môžeme nielen predstaviť, ale aj ponúknuť "najlepšie a najľahšie batérie na svete" aj českým a slovenským zákazníkom prostredníctvom výhradného dovozcu - spoločnosti VPM tech s.r.o..
Ak vás zaujala táto technológia a radi by ste sa dozvedeli viac, navštívte nás aj na www.facebook.com/Shoraicz
Pridané: 03.06.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 107796 | Včera: 186817