Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.03.2004 Autor: Maco
Čitatelia: 156077 [Technika - Elektrika]
Tento článok (testovací diagram) je zameraný na diagnostikovanie chyby v elektrickej/dobíjacej sústave pre trojfázové alternátory s rotorom z permanentného magnetu.
Ak ste pochopili, čo znamená pedchádzajúca veta, kľudne preskočte upozornenie.
Multimeter |
Autor článku predpokladá, že čitatelia motorkári-opravári majú základné elektrotechnické znalosti (rozdiel medzi pojmami ako sú napr.: napätie, prúd, odpor a pod...) a takisto aspoň poňatie o tom ako prebieha proces výroby elektriny, usmernenia a dobíjania v motocykloch a motoroch všeobecne.
Autor sa dištancuje od všetkých následkov, ktoré vznikli neodborným zásahom do elektrickej sústavy.Ak nemáš tieto poznatky a vôbec netušíš kde je baterka na moto, tak prosím zver svoju moto do rúk odborného servisu aby si si neuškodil viac, než pomohol.
Takže ak chcete pokračovať tak:
Regulátor/Usmerňovač a Stator |
ŠTART | ||||
Prepni multimeter na meranie jednosmerného napätia a nastav na rozsahu napätie 0-20 (50) Voltov. Spoj meracie káble multimetra s pólmi na baterke (nezabudni na správnu polaritu). Naštartuj motocykel a zvýš otáčky na 2500ot./min. Zmeraj napätie na baterke | Vyššie ako 13.5 V |
Zvýš otáčky na 5000 ot./min. Skontroluj napätie na multimetri. | Nižšie ako 14.8 V |
Dobíjanie funguje spoľahlivo a perfektne, avšak pre lepší pocit, môžes všetky spoje a kontakty vyčistiť a nastriekať antioxidačným prostriedkom (WD 40). Toto opatrenie môže zabrániť neskorším poruchám a "zradám" v elektroinštalácii. |
Nižšie ako13.5 V |
Vyššie ako 14.8 V |
|||
Nechaj motor bežať na voľnobehu a spoj čierny merací vodič z multimetra s kladným pólom baterky a červený merací vodič z multimetra s výstupným vodičom usmerňovača/regulátora (väčšinou býva červenej farby). Usmerňovač/regulátor musí byť pripojený ako v obvyklej prevádzke (neodpájať!!!). Nechaj motor na voľnobehu a zmeraj napätie. | Viac ako0.2 V |
Chyba v spojení medzi výstupom z usmerňovača/regulátora a kladným pólom baterky. Skontroluj celé vedenie (kabeláž), hlavne spojenia, konektormi, samcami a samičkami tzv. Poistkovú skriňu (ak taká sa na motocykli nachádza). Bezchybné spojenia sú extrémne dôležité pre bezchybne fungovanie dobíjacieho a regulačného procesu. Po skončení kontroly sa vráť na ŠTART a začni odznovu. | ||
Menej ako 0.2 V |
||||
Spoj červený merací vodič multimetra so záporným pólom na baterke a čierny merací vodič s ukostrením usmerňovača/regulátora, resp. s výstupným káblom z usmerňovača/regulátora, ktorý je vždy čiernej (čiernobielej) farby. Takisto aj tu je nevyhnutné nechať zapojený usmerňovač/regulátor presne tak ako je počas normálnej prevádzky (neodpojovať!!!). Zmeraj napätie na multimetri. Nechaj motorku bežať na voľnobehu! | Viac ako 0.2 V |
Zlé spojenie medzi výstupom z usmerňovača/regulátora a ukostrením, resp. zlé spojenie medzi negatívnym pólom baterky a ukostrením. Z technického hľadiska je nevyhnutné zabezpečiť spojenie medzi negatívnym pólom baterky a ukostrením usmerňovača/regulátora resp. s výstupným káblom čiernej (čiernobielej) farby. Ak je toto prepojenie prevedené prostredníctvom rámu pomocou ukostrovacích svoriek, tieto je potrebné ošetriť proti oxidovaniu a korózii. Po skončení kontroly sa vráť na ŠTART a začni odznovu. | ||
Menej ako 0.2 V |
||||
Pred dalším postupom ber na vedomie nasledovné: Na niektorých motocykloch výstupné káble z alternátora sú rozdielnych farieb (Suzuki). Neviem prečo to tak spravili, keďže výstupy sú identické. Ostatní výrobcovia používajú jednofarebné označenie troch káblov (žlté, čierne) | ||||
Vypni motor. Odpoj káble vedúce z alternátora (statora). Multimeter prepni na meranie odporu a nastav najnižší rozsah na stupnici. Spoj vodiče multimetra s dvoma výstupnými káblami statora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom vymeň jeden výstupný kábel za druhý a zmeraj ich medzi sebou. Odčítaj hodnotu na multimetri. Vymeň posledný kábel (celkovo potrebuješ tri merania) a odčítaj hodnotu na multimetri. | Jedno z meraní je nižšie ako 0,5 Ohmu alebo vyššie ako 2 Ohmy. |
Zlá správa: Stator je zničený / poškodený. Vymeň stator a pokračuj od začiatku. | ||
Všetky merania sú v rozmedzí od 0.5 do 2.0 Ohmov |
||||
Spoj jeden z vodičov multimetra s jedným káblom zo statora alternátora a druhý s motorom/ kostrou motocykla. Odčítaj hodnotu na multimetri. Ubezpeč sa, že motor, resp. ukostrenie je bezchybné! Potom ti isté merania sprav aj s ostatnými dvoma káblami zo statora. | Jedno z meraní sa nachádza v rozmedzí 100 Ohmov a 0 Ohmu. |
|||
Nekonečný odpor |
||||
Prepni multimeter na meranie striedavého napätia (AC), nastav rozpätie 50-150V (najmenej 100V!). Uisti sa, že nie je zapnutý rozsah merania jednosmerného napätia. Spoj vodiče multimetra s dvoma výstupnými káblami alternátora. Naštartuj motocykel a vytoč motor na 5000 ot./min Odčítaj hodnotu na multimetri. Po zmeraní odpoj jeden merací vodič z jedného kábla statora a spoj ho s druhým. Odčítaj hodnotu na multimetri. Nakoniec zmeraj napätie na posledných dvoch výstupných kábloch z alternátora. (Meraj napätie medzi 1. a 2. potom medzi 1. a 3. a nakoniec medzi 2. a 3. káblom) | Tri hodnoty napätia sa nerovnajú, resp. jedna hodnota je menšia ako 60V (AC). |
|||
Nameral si rovnaké napätie na všetkých fázach, všetky vyššie ako 60V (AC) |
||||
Fáza 2 | ||||
Odpoj regulátor/usmerňovač. Prepni mulitmeter na testovanie diód. Spoj červený vodič multimetra s výstupným vodičom z multimetra (ten čo ide do baterky, červenej farby). Čierny vodič multimetra spoj so vstupom jednej fázy alternátora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom zopakuj tie isté merania s ostatnými dvoma fázami a odčítaj hodnoty na multimetri. | Nameral si napätie menšie ako 1V v ktoromkoľvek meraní. |
Ďalšia zlá správa Regulátor /Usmerňovač je pokazený. Vymeň za nový a pokračuj od začiatku. | ||
Nameral si min. 1,5V na všetkých troch meraniach. |
||||
Spoj čierny vodič z multimetra s s výstupným vodičom z multimetra (ten čo ide do baterky, červenej farby) a červený vodič so vstupom jednej fázy alternátora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom zopakuj tie isté merania s ostatnými dvoma fázami a odčítaj hodnoty na multimetri. | Nameral si napätie nižšie ako 0,2V alebo vyššie než 1V v ktoromkoľvek meraní |
|||
Nameral si okolo 0,5V na všetkých troch meraniach. |
||||
Spoj čierny vodič z multimetra s ukostrením usmerňovača/regulátora, resp. s čiernym výstupným vodičom z neho a červený vodič z multimetra so vstupom jednej fázy alternátora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom zopakuj tie isté merania s ostatnými dvoma fázami a odčítaj hodnoty na multimetri. | Nameral si napätie menšie ako 1V v ktoromkoľvek meraní. |
|||
Nameral si min. 1,5V na všetkých troch meraniach. |
||||
Spoj červený vodič z multimetra s ukostrením usmerňovača/regulátora, resp. s čiernym výstupným vodičom z neho a čierny vodič z multimetra so vstupom jednej fázy alternátora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom zopakuj tie isté merania s ostatnými dvoma fázami a odčítaj hodnoty na multimetri. | Nameral si napätie nižšie ako 0,2V alebo vyššie než 1V v ktoromkoľvek meraní |
|||
Nameral si okolo 0,5V na všetkých troch meraniach. |
||||
Tak a toto je posledná časť testu. Už sa naozaj nedá nič viac zmerať. Jediná vec, ktorá je pokazená je baterka. Takže jediné riešenie je kúpiť novú, nabitú a začať znova test od začiatku. |
100% stav kabeláže |
Zdroj: www.thegsresources.com
Pridané: 26.03.2004 Autor: Maco Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 245492 | Včera: 215056