Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (34 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (80)  [Verzia pre tlač] Tlač

Petícia na záchranu našej svetoznámej Babetty

 Zdieľať

Pridané: 07.05.2011 Autor: Babettron
Čitatelia: 10553 [Novinky - Oznam]

Vážená motoristická spoločnosť, zvlášť milovníci motocyklov menších kubatúr, takzvaných mopedov. Majitelia všetkých typov, najmä Babetty a Koráda, samozrejme aj všetci priaznivci týchto výnimočných mopedov.

Som presvedčený, že nastal čas, aby sme aj mi ako občania Slovenského štátu mali právo hájiť svoje záujmy, ktoré sa nás bezprostredne dotýkajú, dokonca ak doslovne ide o záchranu tak výnimočného Slovenského mopeda ako je Babetta a Korádo.

Nový cestný zákon nám ukladá povinnosť do konca roka 2012 legalizovať tieto motocykle, prihlásiť ich na dopravnom inšpektoráte na pridelenie EVČ. Dať si vyraziť na rám VIP číslo, absolvovať STK a EK, čo v značnej miere zvýši náklady na prevádzku mopeda, poplatky za tieto služby nie raz presiahnu zostatkovú hodnotu týchto mopedov, následkom čoho budú tieto motocykle na našich cestách ubúdať a pomaly ale iste zmiznú úplne. Naše Slovenské mopedy budú jazdiť po celom svete, len na Slovensku nie.Dlhoročné úsilie dizajnérov, strojárov, motorárov ako aj celého týmu pracovníkov z Považských strojárni, ktorí stáli za zrodom Babetty a väčšina tomu venovala značnú časť svojho života, takto proste upadne do zabudnutia.

Prvé Babetty uzreli svetlo sveta začiatkom roku 1971 a zliezli z výrobných pásov Považských strojárni v Považskej Bystrici. Názov dostali po vtedy populárnej pesničkeod českého autora Jiřího Šlitra. Rokmi sa z prvého typu 228 cez 207 - 210 - 225 a rôznych modifikácii vyvinulo cenovo slušné ľudové vozidielko. Jej vlastnosti boli vtedajšej dobe na takej slušnej úrovni, obľúbenosť a dopyt na celom svete bol taký veľký, že sa vyvážali približne do 80 štátov. Jej využitie presahovalo rámec nespočetných možností majiteľov všetkých vekových skupín, zvlášť pomáhala mladým začínajúcim motoristom získavať dôležité znalosti v motorizme. V roku 1985 sa výroba presunula do Kolárova, vývoj v roku 1987, kde potom žiaľ po sprivatizovaní koncom roku 1997, výroba svetoznámej Babetty končí.

Keďže naše zákony dosial nevyžadovali, aby tieto mopedy mali vyrazené VIN čísla na ráme motocykla, tak výrobca ich vybavil iba štítkom s bežnými údajmi. A tu je práve najväčší problém, lebo pridelenie EVČ bez tohto VIN nie je možné. VIN čísla budú na rám raziť špeciálnou technikou len vybrane stanice STK a cena za služby stým spojené sa pohybujú podľa doterajších zistení 115 € + 2 krát kontrola KO cca. 50 €. Ak do toho započítame aj poplatky na DI 25 až 30 €, vyjde nám celkom slušná suma okolo 200 € a ak ešte bude musieť niekto moped dopraviť do vzdialenejšieho strediska STK, tak cena na za legalizáciu ešte určite stúpne.

Ďalší problém vznikne ak už bude pridelené EČV, ako bude osvetlené. Naši zákonodárcovia pozabudli, že tieto mopedy nie sú na to technicky prispôsobené. Výrobca s touto alternatívou nepočítal a mopedy, po elektrickej konštrukcie nie sú na osvetlenie EVČ vybavené. Neosvetlené číslo, je žiadne číslo, to znamená, že sa bude musieť riešiť ako to číslo osvetliť. Pridaním ďalšieho osvetlenia pre EČV by došlo k značnému poklesu celkového osvetlenia týchto mopedov a jej bezpečnej premávky pri zníženej viditeľnosti. Pridanie osvetlenia pre EČV si vyžaduje značný zásah do celkovej konštrukcie mopeda a elektrická sústava, ktorou sú tohto času vybavené tieto mopedy by pridaním ďalšieho osvetlenia jednoducho nezvládla. Preto napríklad aj v Českej republike bola mopedom z tohto dôvodu udelená výnimka zo zákona a tam EČV mať nemusia.

Mopedy dnes v značnej miere vlastní mládež od 15 rokov vyššie, hlavne študenti bez príjmu a financovanie takého to úkonu im určite spôsobuje nemalé starosti a nejeden majiteľ moped bude nútení odstaviť a takto postupne ale isto z našich Slovenských ciest tieto malé motocykle budú ubúdať až zmiznú navždy. Som presvedčený, že naša Slovenská Babetta si takýto trpký koniec určite nezaslúži.

Preto som sa v mene všetkých vlastníkov, priaznivcov a milovníkov mopedov a zvlášť Slovenských Babiett rozhodol o petičnú akciu na jej záchranu.

Petícia

Petícia na udelenie výnimky zo zákona č. 725/2004 Z. z. § 99 písm. p) pre motocykle (mopedy) Jawa Babetta a Korádo. Zo zákona je zrejme, že aj motocykle Jawa Babetta a Korádo musia mať podľa podmienok prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, od roku 2013, pridelené EČV a na ráme vyrazené VIN číslo.

Preto my občania Slovenskej republiky si prajeme, aby mopedy Slovenskej výroby vyrábané v Považských strojárňach a v závode v Kolárove pod názvami Jawa Babetta a Korádo boli vyňaté z povinnosti mať pridelené EČV (bývalé ŠPZ), vyrazené na ráme VIN číslo, technický preukaz a povinnosť chodiť na STK a EK.

Tieto mopedy si aj doteraz vystačili s preukazom spôsobilosti typu. A vyššie uvedené povinnosti, ktorých náklady prekračujú cenu týchto strojov zaručene spôsobia koniec používania týchto kultových strojov na Slovensku a jedinej možnej ekonomickej motorizácie pre menej finančne zabezpečených ľudí a mládež nad 15 rokov, ktorých je na Slovensku dosť, ako aj jedinečnú príležitosť pre mládež so získaním zručnosti pri jazde na tomto stroji pred prestupom na silnejšie motocykle a pri jej opravách získaním zručností do ďalšieho praktického života, čo pri novších skútroch mať nebude.

Myslíme si, že tieto motocykle vyrábané výlučne na Slovensku, vyvážané do 80 štátov na celom svete, kvalitou Slovensko v plnej miere s úspechom desaťročia reprezentovali a preto si nezaslúži takýto trpký koniec. Na Slovensku, v krajine výrobcu, budú stáť odstavené, alebo hniť v šope, garáži či chlievoch a v iných štátoch si budú veselo jazdiť po verejných komunikáciách.

Pokiaľ máte záujem pomôcť dobrej veci a potrebujete bližšie informácie, prosím kontaktujte ma na mail: niemiecz.frantisek@centrum.sk, prípadne navštívte URL: www.babetta.info/Peticia/ kde nájdete všetky informácie o petícii.

Ak ste sa rozhodli podporiť túto petíciu, môžete tak spraviť podpísaním petície niekde vo vašom okolí alebo zorganizovaním petície vo vašom okolí. Petičný hárok si môžete stiahnuť z URL:http://www.babetta.info/Babetta/downloads/peticia.zip vytlačiť a dať podpísať napríklad všetkým vašim známym, priateľom, oznam o tejto akcii umiestniť na Vašu web stránku, blog.

Podpísané petičné hárky je nutné zaslať na adresu:

František Niemiecz
Ratková č.d. 51
982 65 RATKOVÁ

Viac na www.babetta.info/Peticia/.

Vopred Vám ďakujem za podporu a spoluprácu.

František Niemiecz

Admin a majiteľ web stránok Babetta alisas Babettron: www.babetta.info/

Pridané: 07.05.2011 Autor: Babettron Zdieľať

Hodnotenie: (34 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (80)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 266439 | Včera: 248123