Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (20 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (32)  [Verzia pre tlač] Tlač

Motoride XL Sand Rally 2011 alebo nekonečná piesková zábava

 Zdieľať

Pridané: 05.05.2011 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 9943 [Šport - Rally]

Posledný Aprílový víkend sa na pieskovej trati neďaleko Malaciek vybláznila necelá stovka(deväťdesiatka) nebojácnych jazdcov na XL endurách. Kto nebol môže iba ľutovať a prečítať si túto rekapituláciu parádne stráveného víkendu.

Seriál článkov - Motoride XL Sand Rally:

Vďaka oraganizačno-baliacim problémom spolu s Awiom opúšťame východ našej republiky o čosi neskôr. Aj keď cesta ubehla rýchlo na miesto akcie sa dostávame až v piatok nad ránom. Nie je teda prekvapením, že tu nie sme prvý. Rýchlo rozkladáme stany a hajde spať.

Nové:

10.05.2011 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 6306 [Bleskovky - Novinky]

-

Trailer: Motoride XL Sand Rally 2011

A máme tu namakané videjko s pieskového šialenstva, ktorého dojmy len pomaly doznievajú. Neboli ste v Malackách! Tak toto musíte vidieť.

 

Po krátkom spánku sa zobúdzam do slnečného rána. Všetko sa pripravuje na príchod prvých jazdcov, ktorý začali do areálu prichádzať ešte pred obedom. Haro s Awiom skontrolovali trať a rozhodli sa vynechať jeden náročný úsek. Hneď na to začali prebiehať prvé technické prebierky vďaka čomu na trati takmer celý deň krúžilo množstvo jazdcov.

 Technické prebierky
Technické prebierky

O tom, že trať bola naozaj náročná som sa presvedčil aj na vlastnej koži. Požičal som si bielu GéeSu, vypočul si zopár rád a šiel. Nebola to veru žiadna prechádzka. Sypký piesok bolo naozaj ťažké prekonať no viac ma vytrápil úsek, ktorý viedol pomedzi stromy. Skúsil som si aj malé GéeSko požičané od Iva. To som ale netušil, že ľahší stroj bude v piesku horšie ovládateľný. A tak prišlo nevyhnutné, pád. Nanešťastie dosť smolný. Skončil som s vykrútenou nohou celý privalený motorkou. Zvyšok víkendu som teda kríval okolo trate a fotil zdatnejších jazdcov.

Ako pribúdalo stanov na lúke pred vjazdom na trať, tak sa aj postupne vylepšovala atmosféra v kempe. Debatoval každý s každým či pri pivku, klobáske alebo len tak pri mašine. To však neubralo organizátorom na práci. Často sa na technickú prebierku dovalilo aj 6 strojov naraz. Zvládnuť sa to ale dalo a tak sa k večeru väčšina jazdcov mohla pobrať na piatkový krátky šprint, ktorý viedol cez tú najzapieskovanejšiu časť.

 Tréning je drina
Tréning je drina

Štartovalo sa po jednom a každý mal na získanie čo najlepšieho času dva pokusy. Ej bolo sa na čo pozerať. Nechýbali ani pády našťastie vždy do mäkkého piesku. Aj preto sa nič vážne nestalo jazdcom ani ich motorkám. Výsledky šprintov sa nám ale stratili, tak poprosím najrýchlejších aby sa predstavili v diskusii k článku.

Mnohí potom pokračovali v tréningoch až pokiaľ nezašlo slnko. Po zotmení sa v kempe rozbehla voľná zábava avšak iba taká decentná. Unavení bol hádam každý a tak bolo nutné zregenerovať sily na zajtrajší pretek.

 Na trati šprintu
Na trati šprintu

V noci trošku spŕchlo ale do rannej rozpravy po daždi nebolo ani stopy. Pripravila sa časomiera a desiatej už na štarte stála prvá 23-jka pretekárov. Hromadné štarty prebiehali bez rozdielu kategórii. Následne si každý odkrúžil 5 kôl a poniektorí aj viac keďže v zápale boja si zabudli počítať odjazdené kolá. Na trati sa postupne vystriedali 3 skupiny pretekárov, ktoré mali na odjazdenie limit 40 minút. Po krátkej pauze sa to celé zopakovalo ibaže v opačnom smere. Bolo veľmi zaujímavé sledovať tlačenicu tesne po štarte, keďže za prvou zákrutou jazdcov čakalo prekvapenie v podobe pieskového násypu.

Podvečer po sčítaní časov sa na štart mala postaviť desiatka najrýchlejších v každej kategórii. Napokon štartovalo stále iba top deväť jazdcov. Príčinou bola únava čo svedčí o náročnosti trate.

 Odštartované
Odštartované

Každé superfinále bolo veľmi zaujímavé. Trať bola rozbitá, na mnohých miestach trčali korene a prejavila sa aj celková únava jazdcov. Keď bolo dobojované ostávalo už len jediné. Spočítať časy, vyhlásiť víťazov a pustiť sa do osláv.

V kategórii jednoválcov mal najlepší dôvod k oslave Peter peco Pribyl na Yamahe TTR z dvojválcov to bol Jiří Hajnej Černík na Afrike a prvú priečku medzi najťažšími obsadil Leoš Krtek Krtička na KTM LC8 Super Enduro.

 Hajnej - víťaz 2V600
Hajnej - víťaz 2V600

Nie každý však ostal až do nasledujúceho rána a tak sa kemp trocha vyprázdnil. Oslavy neboli divoké, mnohých totiž čakala dlhá cesta domov. Najviac však oslavovala partia leštenkárov, ktorá sa na piesok prišla iba pozrieť a tým spôsobila hádam jediné mínus na celej akcii.

Myslím, že celá akcia aj tak dopadla na výbornú. Tešilo ma keď som počas jednotlivých jázd sledoval ako sa každý kolo od kola zlepšuje. Zvlášť chlapci a chlapi na motorkách s ktorými by sa to neodvážili prejsť ani oveľa skúsenejší jazdci. Ešte väčšiu radosť som mal ale z celkovej pohody a atmosféry ktorá kolovala kempom a popri trati. Každý každému pomohol dvíhať padnutý stroj či vylepšiť jazdecký štýl radami. Malým zázrakom ostáva to, že sa nikomu nič vážne nestalo. Nejaké menšie či väčšie zranenia sa samozrejme stali, to je však pri takomto jazdení bežné. Nuž a popri tom všetkom som spoznal mnoho super ľudí a vypočul si kopec zaujímavých príhod. O rok si to chcem celé zopakovať ale už s vlastnou mašinou a bez pádu.

 Problémy po štarte v opačnom smere
Problémy po štarte v opačnom smere

Neviem ako celú akciu hodnotia jednotlivý jazdci. Dúfam však v mene všetkých, ktorí sa podieľali na zorganizovaní tohto pieskového šialenstva, že každý kto prišiel aj spokojne odišiel. Zvlášť treba pochváliť Hara, Awiu, Vlada Ružičku a jeho tím a každého kto svojou snahou priložil ruku k dielu zvanému Motoride Sand Rally.

Peter Haršáni - Haro

Tí „praví“ enduráci hľadia na naše stroje často s dešpektom. Nepovažujú ťažké motorky za športové náradie ale skôr za opachy na cestovanie. Že sa dá na endurách nad 600ccm kvalitne pretekať ukázal 2. ročník pieskovej rally na Záhorí.

Špecifický pieskový podklad a relatívne dobrá dostupnosť pre Čechov aj Slovákov nás vyburcovala k opätovnému zorganizovaniu športového zápolenia na jednostopových mastodontoch. Ponechali sme honosný názov RALLY, ale v skutočnosti sa jazdilo po uzavretom okruhu v Malackách. Dôvodom je už mediálne pretriasaná nechuť Ministerstva Obrany SR k poskytnutiu vojenských priestorov na Záhorí na podobné podujatie. Je to síce na škodu z pohľadu množstva kilometrov ale aj na menšom priestore sa dá vymyslieť namáhavý pretek. Každý kto pozná trať v Malackách vie, aký problematický je rozjazdený piesok.

Rozdelenie do kategórií bolo už zabehané a typické pre tento druh rally: jednovalce nad 600ccm, dvojvalce od 600 do 800ccm a dvojvalce nad 800ccm. S nižším obsahom motora sa dalo zúčastniť bez možnosti vyhodnotenia. Jasné a prehľadné delenie, aj keď sa mohli v rovnakej kategórii stretnúť napríklad Honda XR650 a Suzuki DR Big, alebo KTM SuperEnduro a BMW 1150GS. Čiže stroje s rozdielom hmotností 70kg!

V piatok po technickej prebierke a rozprave sa uskutočnil doplnkový šprint namotaný v rozbitej pasáži s hlbokým pieskom. Štartovalo sa jednotlivo, každý zúčastnený mal dva pokusy a počítal sa jeden rýchlejší čas. Na počudovanie najlepšie časy dosahovali skúsení jazdci z najťažšej kategórie.

Hlavný pretek sa odohral v sobotu. Dopoludnia sa jazdilo v troch vlnách s hromadným štartom a s pomiešanými kategóriami. Tým sa dosiahlo rovnomerné roztiahnutie poľa pretekárov po trati. 5 okruhov v smere hodinových ručičiek absolvovali rýchli paliči za cca 20 minút, najpomalší za takmer dvojnásobok. Popoludňajších 5 okruhov jazdených v opačnom smere dalo necelej stovke pretekárov riadne zabrať. Rozhorúčený piesok v kombinácii s vysokou vlhkosťou vzduchu uberali na silách po chvíli jazdenia a mnohí sa ocitli na pokraji kolapsu. Tým že sa zmenil smer jazdy sa zmenila aj trať. Všetko sa rozrylo do hĺbky, tobogány prestali byť tobogánmi a po piesku bol problém aj chodiť. Proste paráda!

Po zrátaní časov sa na štart postavila desiatka najlepších z každej kategórie a posledné 3 okruhy boli o priamej konfrontácii uchádzačov o bedňu. Kategórie krúžili samostatne a táto časť bola divácky veľmi atraktívna. Súboje na ostrie noža, pády favoritov na už totálne rozbitej trati a časté zmeny poradia boli lahôdkou rally.

Celodenný pretek sa ukončil vyhlásením výsledkov po kategóriách a ukázal, že na pohľad nemotorné motorky môžu byť v rukách skúseného jazdca skutočným pretekárskym nástrojom. Svedčia o tom kvalitné súboje v piesku, množstvo pádov do milosrdne mäkkého podkladu a úsmev na unavený tvárach zúčastnených. A že aj váhovo hendikepované kusy vedia premiešať poradie svedčí napríklad čas Awiu (BMW 1150GS) po prvej časti preteku, prebojovanie sa bratov Dobišovcov (Honda 1000 Varadero) do finále či úspešné dokončenie preteku Demma na Yamahe 850 TDM! No víťazom sa stal každý zúčastnený na XXL motorke, pretože vyhrať nad sebou je niekedy dôležitejšie ako vyhrať nad súpermi. A o to predsa ide.

Z pohľadu pretekára:

V piatok dopoludnia zohrievam mašinu, obliekam moto handry a vyrážam na mokrú trať. Piesok má konzistenciu malty a po 300 metroch jazdy triafam predným kolesom a následne hlavou borovicu, pravé zápästie vydržalo náraz zázrakom. Táto zákerná rastlina na konci rozbitého úseku sa stala obľúbeným terčom motoriek a jazdcov. Pri večernom popretekovom nasávaní dávam návrh, aby sa kmeň opatril pamätnou tabuľou s menami trafivších jazdcov. Materiálom zo známych dôvodov by bola guma. Prijaté bolo aj Awiove vylepšenie: k tabuli sa zavesí písadlo, aby si mohli jazdci zaznamenávať osobné skóre.

Ale späť k preteku. Piesok v priebehu dňa vyschol, skyprel a pôsobil vyslovene ako úrady Slovenska: bol úplne hnusný voči vlastným skyprovateľom. Šprint na prehľadnej ploche ukázal majstrovstvo aj slabiny jazdcov. Síce som v ňom nehodil držku, ale v druhej jazde som mal 3x namále. Niekoľko krásnych skokov cez lavicu a zopár pádov premotivovaných paličov sa páčilo, našťastie všetko skončilo bez následkov.

 Haro na trati
Haro na trati

V sobotu ráno má väčšina štartujúcich zvýšený tep a chvenie v žalúdku. Na počudovanie to nespôsobil chlast ale predstava hromadného štartu. Aj ja som poprdený a zakrývam to rovnako zle ako ostatní. No úkon zvládam dobre a som 2. Síce ma predbieha neskorší víťaz kategórie na ľahučkej TTR-ke, ale to neriešim. Hlavný je súboj s jazdcom za mojim zadkom. Geniálny Hajnej sa priblížil ako duch a dýcha mi na chrbát. Tlačí a jasne čaká na moju chybu. Tá prichádza pri zákernej borovici (kde inde), padám krížom cez úzke miesto a nemôže ma obísť. Hajnej vykrikuje nadávky a ja zrevem na divákov. Rýchle zdvíhajú stroj, vytešene nasadám a Hajnej znova doráža. Nebol problém ho udržať za mnou, ale je o niečo rýchlejší a tak ho púšťam pred seba. Výborne sme sa ponaháňali!

Druhý štart som pohnojil a na tlačím sa pri úzkom vjazde s ostatnými hnojičmi. V priebehu kola predbieham 7 jazdcov, no potom mi pod kolesá padá ďalší a musím položiť KTM-ku. Pokiaľ ju zdvihnem, predbehnutí slimáci sú predo mnou. A to sa ešte opakuje 2x. Tri nezavinené pády mi ubrali síl, niektorých jazdcov som predbehol tri razy. Ku koncu dobieham vláčik pomalších účastníkov a pripisujem si čas výrazne horší ako ráno.

Ale moja chvíľa ešte mala prísť. Vo finále som v prvom kole štvrtý, dvoch jazdcov pred sebou mám prečítaných a určite ich na piesku predbehnem. Ale zdochýna mi motorka pri časomiere, tieto retardované činy predsa nepatria k môjmu veku a predsa ich donekonečna opakujem. Pokiaľ naštartujem pozerám ďalším dvom do výfukov a márne sa snažím o predbehnutie. Že ma evidentne rýchlejšieho nepustili nechápem, rev motorky za sebou museli počuť (ale to bolo aj v druhej časti preteku). Nevadí. Zapretekal som si výborne a pódium nakoniec bolo.

Pri sledovaní najťažšej kategórie prevádza ešte Awia tri zákerno-borovičné držkopády a pochováva na tomto magickom bode trate nádeje na bedňu. Škoda.

Ku kapustnici sa dostávame až za tmy, to je údel pretekajúcich organizátorov. Bola výborná, nalievame sa halucinogénmi a plánujeme spolu so Šógunom (Vlado Ružička) nové akcie. Máte sa na čo tešiť.

Výsledky

Začneme výsledkami samotných jázd.

Superfinále:

Všetky výsledky, po kategóriách, pred aj po superfinále a tiež absolútny rebríček nájdete tu.

Celkové výsledky:

Kategória 1V600:

Por Št. č.: Meno:Prezývka:Kategória:Motorka:Čas (total)
125Peter Pribylpeco1V600Yamaha TTR00:50:24
201Peter HaršániHaro0071V600KTM 690 Rally Replica00:56:40
311Michal FraňoMisoBMW1V600BMW G650X00:56:41
490Pavel HyllBenny1V600KTM LC4 adv.00:56:54
529Matej Sitárbezdooo1V600KTM LC4 adv.00:57:21

Kategória 2V600:

Por Št. č.: Meno:Prezývka:Kategória:Motorka:Čas
113Jiří ČerníkHajnej2V600Honda XRV 75000:53:25
273Zdenek Švandazdenekx2V600Honda XRV 75000:57:10
386Jiri KalatK32V600BMW F800 GS00:57:36
427Václav NemčíkMana2V600Honda XL65000:57:41
565Marek HlásekMařena2V600Honda XRV 75000:58:28

Kategória 2V800:

Por Št. č.: Meno:Prezývka:Kategória:Motorka:Čas
133Leoš KrtičkaKrtek2V800KTM 950SE00:54:03
259Roman Cihalcibus2V800KTM 950SE00:55:19
367Radek SchneiderRadekR62V800KTM 950SE00:56:24
453Vladislav ŘíhaTiger2V800KTM 950 adv.00:56:26
551 Radovan ČechPsychoblecha2V800KTM 990 adv.S00:58:12

Záverečné slovo - Tomáš Hajduch - Awia

Motoride XL Sand Rally 2011 - piatok

Nieje jednoduché organizovať preteky a ešte sa ich aj zúčastniť. Prišli sme na to už pred rokom a aj tak sme sa do toho s Harom znovu pustili. Nebolo by sa to však podarilo bez pomoci Vlada Ružičku, celého jeho tímu ľudí a elektronickej časomiery. Dúfam, že preteky sa vám páčili, odstránili sme muchy minulého ročníka, skúsili niečo nové a užili si kopu srandy.

Moja účasť bola vysoko ohrozená, keď som presne týždeň pred Malackami nezvládol bicykel a nedobrovoľne som tvárou pooral poľnú cestu. Zlomený nos, zoškerá tvár, lakte, kolená a narazená krčná chrbtica dávali tušiť, že Sand Rally pre mňa skončilo skôr ako začalo. Nakoniec opak bol pravdou, dal som sa zázrakom dokopy a nastúpil na trať.

Motoride XL Sand Rally 2011 - sobot

V Malackách na trati som nebol presne rok, žiadny tréning sa tak nekonal a ani v piatok som nemal čas kvôli prebierkam. Do pretekov tak nastupujem ako jediný s prerasteným BMW GS a malou dušičkou. Darí sa mi a v prvej rozjazde prichádzam do cieľa na skvelej 3. priečke v kategórii. Druhá jazda je poznamenaná slabším štartom, motám sa v strede štartového poľa obieham veľa jazdcov a nakoniec som sa kvôli tomu nevyhol ani pádu. V celkových výsledkoch sa tak prepadám na piate miesto a čaká ma ešte Superfinále, kde si verím a chcem zabojovať.

Superfinále je pre mňa v znamení dobrého štartu. V návale adrenalínu sa dokonca tlačím dopredu, na lavici predbieham jedného jazdca dokonca v skoku. V nasledujúcej zákrute v hlbokom piesku však dostávam nejaký kontakt zľava a letím k zemi. Kým je motorka znovu na kolesách som posledný. Snažím sa dohnať stratu a padám už po 10 metroch. Nadávam sám sebe do prilby a snažím sa udržať emócie. Neúspech a únava ale robia svoje, aj keď sa snažím ísť na istotu do konca Superfinále predvádzam ešte dva pády no obieham aspoň jedného jazdca. Stratil som asi 2 min a tak som sa prepadol na 6. miesto celkovo v kategórii 2V800. Predo mnou sú 3x KTM Super Enduro a 2x LC8 Adventure so super pilotmi v sedle. Nieje dôvod byť nespokojný aj keď bedňa nebola ďaleko.

Prečo BMW GS patrí do piesku:

Motoride XL Sand Rally 2011 - sobota

Tak trochu som sa tohto roku na Sand Rally cítil ako sám vojak v poli. Nejaké boxre prihlásené boli no odstúpili. 1150 GS je rozhodne najťažšia moto v kategórii 2V800, naviac má hendikep v dosť slabom podvozku, hlavne v prednom teleleveri ale inak má prednosti v skvelej ovládateľnosti a motore s dobrým záťahom. Chalani nenechávajte vaše GS-ká kysnúť doma a poďte si zajazdiť. V piesku je to veľa o umení a keď to nevzdáte tak sa veľa naučíte. Snáď som výsledkami dokázal že GS na tieto preteky patrí a kto si spomenie na minuloročné účinkovanie Paji-ho mi dá určite za pravdu.

Takže verím, že na ďalšej akcii uvidíme viac boxrov na trati. :-)

Ďakujeme partnerom:

Ďakujeme sponzorom a partnerom, ktorí venovali ceny pre víťazov.

Text: Feri Zubal - zeON, Peter Haršáni - Haro a Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Feri Zubal - zeON

Pridané: 05.05.2011 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať

Seriál článkov - Motoride XL Sand Rally:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (20 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (32)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 161946 | Včera: 229456