Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (13)  [Verzia pre tlač] Tlač

Veľtrh obrannej a bezpečnostnej techniky IDET 2009

 Zdieľať

Pridané: 31.12.2009 Autor: superflanker
Čitatelia: 10919 [Technika - Úpravy motocyklov]

V dňoch 5. až 7. mája sa v priestoroch brnianskeho výstaviska uskutočnil 10. ročník Veľtrhu obrannej a bezpečnostnej techniky IDET 2009.

Na veľtrhu vystavovatelia predstavili aktuálnu situáciu v ozbrojených zložkách NATO v súvislosti so zavedeným výstrojom, výzbrojou a technikou, ako aj perspektívy ich ďalšieho vývoja, či inovácií. Po prvý krát sa tu prezentovali aj odbory zamerané na civilnú bezpečnosť ako Požiarna technika a služby, Integrovaný záchranný systém a podobne.

Áno, viem. Toto nie je nejaký „military-friendly“ portál, ale portál motorkársky. Tak na čo to sem píšem?

Tí neskôr narodení možno ani netušia, že motorky s armádou úzko súvisia a čo ma teší viac, nové trendy smerujú k tomu, že ešte aj súvisieť budú. Kompetentní si už pomaličky uvedomujú, že motocykel má v ozbrojených zložkách svoje miesto.

V Ozbrojených silách Slovenskej republiky (vtedy ešte ČSĽA – Česko-Slovenská Ľudová Armáda ČSSR) plnili úlohu poslední motorkári - vojaci ako motospojky či smerníci na Jawe 350 – typ 360/03. Odvtedy však uplynulo pekných pár rôčkov a tieto mašinky sa stratili z očí. Ako druh výzbroje ešte vyradené neboli. Ich praktické použitie je však na bode mrazu.

V ostatnej dobe sme si mohli všimnúť, že sa zložky Ministerstva vnútra SR prebrali z letargie a vyzbrojili sa dvojkolesovými pomocníkmi, ktorých už stretávame na cestách. Ostáva mi len dúfať, že aj Ministerstvo obrany nastúpi trend, ktorý v Brne prezentovali české ozbrojené sily.

Do Brna som išiel pracovne a to, že budem fotiť motorky a „kecať“ s chalanmi, ktorí ich sedlajú mi ani nenapadlo. Nedá mi však, aby som sa o to s vami nepodelil.

Hneď v úvode mi padol zrak na dva „púštne“ motocykle od u nás málo známeho britského výrobcu CCM motorcycles. V súvislosti s touto firmou sa veľmi často spomína skutočnosť, že ich model CCM 644 sa objavil vo filme Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life (2003), kde na ňom jazdila Angelina Jolie.

Väčší z nich má označenie CCM MT450Y a je to jednovalcový vodník s karburátorom KEIHIN a suchou hmotnosťou 120 kg. V motobranži sa tomu nadáva dojazd, u tejto vojenskej verzie hovoríme o operačnom dosahu – 280km. Zdvihy má vpredu aj vzadu po 300 mm. Svetlá výška je 290 mm a jazdec sa musí vyšvihnúť do sedadla vo výške 920 mm. Dosahuje rýchlosť 150 km/h. Súčasťou výbavy sú aj vodotesné púzdra na zbrane. Motocykel má ráfiky značky EXCEL a v pneu sa skrývajú namiesto duše mousse-y. Ako doplnková výbava môže byť na kapotáži štýlu „LC8“ (tak isto aj vzadu) použitý svetlomet svietiaci v infračervenej oblasti, čo umožní jazdcovi jazdiť v tme (lepšie povedané bez svetiel, za použitia noktovízora).

O menšom z motocyklov sa mi žiaľ pre krátkosť času nepodarilo nič zistiť a stránky výrobcu o týchto „military“ verziách nič nehovoria.

Neďaleko v „kúte“ pavilónu som zazrel ďalšieho krásavca, nešlo však o výstavný kus, ale o mašinu, ktorá práve dokončila sprievod pani ministerke obrany Českej republiky.

Túto mašinku snáď ani predstavovať netreba. Je to BMW 1150 RT a je vo výzbroji Vojenskej polície. Vojenskí policajti z oddelenia ochrany osôb Hlavného veliteľstva vojenskej polície Praha na nej zabezpečujú ochranu dôležitých osôb rezortu obrany a voľný prejazd kolón mestami. Oproti civilnej verzii sa samozrejme líši výstražnými svetlami, majákmi, reproduktorom, hasiacim prístrojom, integrovanou rádiostanicou (mikrofón zabudovaný v prilbe, ako aj na riadidlách ). Trošku som pokecal s policajtom čo stál pri nej a ten mi prezradil, že majú vo výzbroji aj „malé GSko“, ktoré spolu s „RTčkom“ aj vystavujú. Tak som sa ich vybral pohľadať.

Ide o BMW F 650GS v identickej policajnej výbave ako má „RTčko“. Vojenskí policajti ho využívajú na zaisťovanie vojenských kolón, alebo vozidiel a pri hliadkovej službe napríklad vo vojenských výcvikových priestoroch.

V expozícii Vojenskej polície ČR sa nachádzalo aj toto „vozítko“, na ktorom by sa asi nejeden z nás vedel „vyřádit“.

Ale aby som ešte zostal pri „baworákoch“. Neďaleko z rohu sa na mňa škeril dvojoký „kyklop“ R1150GS. „GSká“ (aj v Adventure verzii) má spolu s 1100 a 1150 RT vo výzbroji motocyklová čata Hradnej stráže prezidenta ČR.

Ich hlavnou náplňou je sprevádzanie čelných predstaviteľov cudzích štátov a iných štátnych návštev prezidenta alebo predsedu vlády.

Za vojenskými policajtmi však nezaostávali ani policajti „normálni“. V pavilóne kde prezentovali svoju výzbroj požiarnici som objavil aj expozíciu diaľničnej polície.

Tí sa pochválili mašinkou Yamaha FZ6SA, ktorej majú vo výzbroji až 51 kúskov. Chýbala tu však Yamaha FJR1300A. Až 19 kusov tejto krásavice sa preháňa po českých cestách. Tieto motocykle sú vybavené klasicky majákmi, sirénou, padacím rámom a na smolu cestným pirátom aj radarom so záznamovým zariadením. Toto zariadenie dokáže bez prerušenia nahrávať až 36 hodín záznamu v dosahu do 50 metrov pred motocyklom. Tak môžu policajti zdokumentovať rýchlu jazdu bez potreby naháňať sa s jedincami, ktorí si nevšimli, že prefrčali cez brány brnenského okruhu do bežnej premávky.

Históriou som začal, históriou aj skončím. Medzi bojovou PVO technikou som zbadal čerešničku na torte. Kde sa vzalo tu sa vzalo, stálo predo mnou toto čudo (chalani na Elefantentreffen by niečo také určite využili).

Je to Jawa 250 typ 579/03 Fleron. Od roku 1959 dodávala Jawa švédskej a fínskej armáde dvojvalcové „tristopäťdesiatky“ odvodené od sériového súťažného stroja. Tieto boli pre jazdu po snehu vybavené lyžinami. V rámci modernizácie realizovanej švédskou firmou Fleron dostali tieto mašinky nové hliníkové jednoválce objemu 250 ccm zo súťažných terénnych motocyklov.

Za strohé informácie a kvalitu fotografií sa ospravedlňujem, ale ako som už v úvode uviedol, do Brna som primárne išiel za iným účelom. Týmto malým článočkom chcem len poukázať, že aj na podujatí akým je veľtrh obrannej a bezpečnostnej techniky si môže motorkárova duša prísť na svoje.

Zdroje:
superflanker, www.jawamania.info - Smerníci v akcii © Československý voják 1978 č. 20, www.policie.cz

Pridané: 31.12.2009 Autor: superflanker Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (13)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 178096 | Včera: 228886