Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 05.08.2009 Autor: PeterKeke
Čitatelia: 23329 [Vaše stroje - Moja motorka]
Keeway Exceed je veľmi jednoduchý ľahký motocykel pre začínajúceho jazdca, vhodný hlavne na presuny po meste, ľahšom teréne ale zvláda aj dlhšie jazdy pri spoznávaní okolia.
Niekde na potuľkách... |
Mnohí z vás už postrehli na európskom trhu motocykle s názvom Keeway. Ide o produkt čínskej spoločnosti Qianjiang Group. Nadnárodné zastúpenie pre Európu sa nachádza v Maďarsku Qianjiang-Keeway Europe. Slovensko má hlavného oficiálneho dovozcu a sklad s náhradnými dielmi v Komárne. Model s názvom Exceed sa už raz na stránkach motoride objavil v článku Keeway Exceed 125, odporúčam prečítať.
Ide o jednoduchý, štvortaktný, vzduchom chladený jednovalec s objemom 198,7 ccm a karburátorom, historicky návrhom z dielne Honda. Maximálny výkon 15 koní pri 7500 otáčkach a krútiaci moment 13,5 Nm pri 6000 otáčkach sú údaje ktoré výrobca snáď len odhadol, zdroje sa pri tomto údaje líšia, preto treba brať hodnoty len orientačne. Zrýchlenie motora je relatívne slabé, sila sa dostaví až pri vyšších otáčkach, absencia otáčkomeru nedáva možnosť sledovať stav. Spojka je viaclamelová v olejovom kúpeli, nepostrehol som žiadne problémy. Motocykel má elektronické zapaľovanie CDI. Manuálna päťstupňová prevodovka má presné radenie, bez vyskakovania rýchlosti. Počas jazdy veľmi často šmátram po šestke, žiaľ neúspešne... :-) Zaradenie neutrálu je o zvyku, od jednotky ho cítiť, od dvojky je nutný veľmi jemný ťuk (ľahko preskočí na jednotku), zaradenie aj počas státia na križovatke je bezproblémové.
Motor Keeway Exceed 200 GY-A |
Predná teleskopická vidla (upside down), zadná centrálne umiestnená a nastaviteľná, obe s neznámym zdvihom. Pruženie na jazdu je dostatočné, v teréne však cítiť že zadná vidla je mäkká a je jednoduché ju dostať na doraz, žiadne skoky na crossovej trati neodporúčam. Jednoduchý kolískový oceľový rám tiež na bežné jazdenie po cestách postačuje, v náročnejšom teréne je cítiť celkovú mäkkosť (nie je na takú jazdu stavaný). Kolesá sú klasické endurácke, vpredu 21 a vzadu 18, pôvodne obuté do „nezničiteľných“ drapákov. Moto využívam hlavne na presun po cestách, nedávno som prezul do gúm určených viac na cestu a ľahký terén (E08).
Na crossovej trati |
Predná kotúčová brzda s dvomi piestikmi dostatočne zvláda ubrzdiť motocykel, po zatiahnutí páčky je nástup plynulý a dobre dávkovateľný. V krízovej situácii je však nutné vyvinúť na páčku brzdy relatívne veľkú silu a pri brzdení treba počítať s veľkým ponorom prednej vidly. Zadná kotúčová brzda s jedným piestikom je takmer nepoužiteľná. Brzda ide okamžite do fleku a o akomkoľvek dávkovaní nemôže byť reč. Páčka (resp. pedál) zadnej brzdy je príliš vysoko, v čižmách je nutné dať dole nohu zo stupačky a nadvihnúť, až potom je možné stlačiť páku. Skúšal som páku nastavovať viackrát ale nikdy som nedosiahol želaného stavu, kedy by bolo možné vhodne dávkovať brzdu pri vhodnej polohe páky.
Pohodlie počas jazdy je relatívne, sedlo je dosť tvrdé na bežné jazdenie sa dá zvyknúť, na veľmi dlhé presuny to chce však častejšie prestávky alebo sem-tam trochu postáť v stupačkách a ponaťahovať čoprácky ruky, nohy, krky. Pohodlie veľmi rušia vibrácie motora v celkom rozsahu otáčok a zaťaženia. Suchá hmotnosť je 116 kg, čo robí z motorku veľmi ľahko ovládateľnú, zo sedla dočiahne aj menší jazdec. Palubovka je veľmi skromná s tachometrom, ukazovateľom celkových a denných kilometrov s kontrolkami neutrálu, diaľkového svetla a blinkrov. Nádrž z obsahom 6,5 litra vystačí na jazdu do 250 km, pomyslená rezerva začína svietiť pri zostatku 1,5 litra. Maximálna rýchlosť sa papierovo uvádza 95 km/h, v praxi mám odskúšaných cez 110 km/h. Najlepšie sa však cíti v rýchlostiach do 90 km/h. Na diaľnici vôbec nie je doma, cestičky so zákrutami si však užijem. Elektrický štartér funguje bezproblémovo, na motorke sa nachádza aj nožný štartér, karburátor má 3 polohy škrtiacej klapky (zvretý, čiastočne zavretý, úplne otvorený). Na riadidlách s hrazdou sa nachádzajú len bežné prepínače, logicky umiestnené. Motorka nemá žiadny väčší odkladací priestor, jediný je na malé náradie v neuzamykateľnom plastovom boxe. Zadný kovový roštový nosič však ponúka dostatok priestoru na uchytenie akejkoľvek brašne alebo kufra. Platňa na kufor sa uchytí veľmi jednoducho a ihneď sa človek oslobodí od batohu na chrbte a turistika je potom radosťou. Jazda vo dvoch je možná, na dlhšie jazdy však pre slabší výkon a konštrukciu zadného pruženia skôr núdzová.
Nikdy som údaj o spotrebe paliva nemeral presne, ale pri bežnej jazde odhadujem údaj 3 litre na 100 km. Práve táto nízka spotreba ma utvrdzuje v tom že ľahké cestné enduro je skvelý spoločník do mesta aj na turistiku po okolí. Pri porovnaní s mestskou dopravou a ich cenami, zarátaním ušetreného času a nervov nie je čo riešiť. Údržba je veľmi jednoduchá. Do motora sa leje 1 liter 10-15W40 a to podľa výrobcu každých 2000 km, tento častý interval pripisujem absencii olejového filtra (nachádza sa len kovové sitko na hrubšie nečistoty ktoré je však vždy prázdne), dolievanie nie je nutné, keďže spotreba oleja je minimálna a výmena je vždy za rohom. Kontrolné sklíčko však nájdeme na pravej strane motora. Pre istotu. Kvôli výrazným vibráciám treba počítať aj s častou výmenou všetkých žiaroviek. Vzduchový filter je kovový obalený penou, je možné ho čistiť. Mazanie a šponovanie reťaze bežným spôsobom.
U susedov na západe... |
Väčšinou o nedostatky ktoré by sa dali vyriešiť použitím iných materiálov. Dosť vážnu kritiku treba vzniesť na kvalitu úplne všetkých použitých plastových výliskov. Je až neuveriteľné aké nevhodné materiály výrobca použil. Praskanie a lámanie všetkých plastov ničí celý dojem z tohto inak šikovného cestného endura. Plastový kryt nádrže je uchytený šiestimi skrutkami, postupne sa všetky zlomili, upozorňujem že to nebolo od pádov, predpokladám že od vibrácii motora. Obdobne plast zadného blatníku, plasty všetkých blinkrov, plast vrchného krytu reťaze, uchytenie svetla. Po výmene niektorých plastov sa postupná únava materiálu opakuje. Jediné plasty ktoré držia sú bočné plasty a predný blatník, čo ale nemusí byť trvalý stav.
Ďalšie nedostatky ktoré spomeniem sú závažnejšie. Neviem akým spôsobom prebehla kompletizácia motorky, ale veľa skrutkových spojov sa samovoľne uvoľňuje. Môže to byť zdravie ohrozujúce! Postrehol som uvoľnené spoje motora s rámom, spoje výfuku a iné. Kontrola spojov je určite jedna z vecí ktoré je nutné na motorke priebežne kontrolovať. Aktuálne riešim zatiaľ najväčší nedostatok. Závažné vzájomné opotrebenie pastorku a drážkovaného hriadeľa. Vnikla obrovská vôľa, vybehané drážky. Zatiaľ neviem či to je dôsledok nevhodne použitých materiálov. Je nutná výmena hriadeľa čo v praxi znamená rozobratie motora. Môžeme spomenúť ešte zopár chýb ako je prasknuté lanko náhonu tachometra, nefunkčnosť denného počítadla kilometrov a nesprávne ukazovanie rýchlosti (prílišné kmitanie ručičky), poškodený alarm a iné.
Ako spomínam v celom článku Keeway Exceed 200 je motorka na každodenné jazdenie do roboty či školy, na hobby jazdu v ľahšom teréne ale použiteľná aj na turistiku. Má svoje výrazné nedostatky ale aj výhody, nie je určená pre puntičkárov, skôr pre jazdca ktorý si vie vychutnať jazdu aj na nedokonalom stroji a nebojí sa umazať ruky. V súčasnosti sa už tento model nepredáva. Značka Keeway už obdobnú náhradu nemá, avšak nájdu sa aj iný dovozcovia ktorý ponúkajú aj dnes motoricky (snáď aj spracovaním) už iné ale podobné ľahké cestné endurá. Odporúčam vyskúšať každému. :-)
jednoduchá konštrukcia a údržba motora, nízke prevádzkové náklady na kilometer, dobrá technická podpora a dodávka náhradných dielov od distribútora, predná vidla, kryt motora, zadný kovový nosič | vibrácie motora, samovoľné uvoľňovanie skrutkových spojov, príliš mäkký rám a zadná vidla, veľmi zlá kvalita všetkých použitých plastov, časté praskanie a lámanie dielov |
Pridané: 05.08.2009 Autor: PeterKeke Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 265933 | Včera: 130070