Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 27.05.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 7433 [Novinky - PR článok]
Na stránke www.antiradar.sk je prezentované nové technické zariadenie, ktoré chráni pred zmeraním rýchlosti motocyklov novými laserovými meračmi. Prezentovaný výrobok pod obchodným menom Vizalert Radar & Laser kompletne vyriešil dovtedy problematickú komunikáciu medzi ochranou motocykla - laserovým iniciátorom a samotnou prilbou jazdca.
Ako dostať včas informáciou o meraní rýchlosti do prilby, keď ju nemáme pevne spojenú so žiadnym komunikačným zariadením?
VIZALERT je bezdrôtové zariadenie, ktoré je cez svoje rozhranie schopné komunikovať súčasne s laserovým iniciátorom a radarovým detektorom.
VIZALERT bezdrôtovo spája prilbu jazdca a laserového iniciátora ukrytého v motorke. Informácia o poplachu je vo forme výstražného svetelného signálu na displeji, ktorý je umiestnený v prilbe v zornom poli jazdca. Uvádza sa do činnosti tým, že pri manipulácii s prilbou otrasový senzor zapne komunikačné zariadenie a po naštartovaní motora napäťová ochrana sledujúca nabíjacie napätie uvedie do činnosti samotnú aktívnu časť laserových iniciátorov ALG 9.
Oznámenie o meraní je volené výstražným svetlom, pretože pri určitých činnostiach, hlavne s ovplyvnením adrenalínu dochádza k potlačeniu citlivosti niektorých zmyslov a naopak iné, potrebné pre danú činnosť sú preferované tak, aby sa zvýšila ich výkonnosť, resp. citlivosť. Preto dostal prednosť zrak pred sluchom. Testovania dokázali, že toto riešenie je výhodnejšie a okrem toho neovplyvní pripadnú činnosť intercomu. Predvádzací model zariadenia VIZALERT je namontovaný na motocykli YAMAHA R1- 2009 so zabudovaným antilaserom, ktorú si v podstate môže vyskúšať každý, kto má na to potrebné vodičské oprávnenie a z pochopiteľných dôvodov i patričné skúsenosti. Stačí sa zastaviť v predajni motocyklov MOTOSHOP ŽUBOR v Banskej Bystrici alebo si telefonicky dohodnúť /0905 611 372/ skúšobnú jazdu a v spolupráci s www.antiradar.sk sa môže otestovať funkčnosť zariadenia aj s meraním rýchlosti.
Podrobnejší popis princípu merania a jednotlivých technických riešení pre potreby motocyklistov je v nasledujúcom texte.
Zavedením nových laserových meracích zariadení pod názvom MicroDigiCam LTI bol v podstate vyriešený problém zníženej úspešnosti merania rýchlosti motocykla klasickým radarovým meračom značky Ramer. Dôvod, prečo neprebehlo každé meranie korektne, je skutočnosť, že pre potreby merania radarovou technológiou musí byť splnená podmienka veľkosti a dĺžky meraného predmetu v závislosti na jeho vzdialenosti a samozrejme potrebnej odrazovej plochy, od ktorej sa radarové vlny odrazia.
Dá sa teda povedať, že meranie rýchlosti napr. nekapotovaného motocykla radarom môže byť problematické vzhľadom na skutočnosť, že daný motocykel nemusí mať dostatočnú a súvislú odrazovú plochu potrebnú pre stanovený počet impulzov - vzoriek rýchlosti potrebných pre samotné vyhodnotenie merania. Nedá sa ale povedať, že sa tak stane vždy, ale ak je motocykel kratší ako je šírka meraného úseku, čiže motocykel pri svojom prechode nezakryje celý vyžarovaný lúč radarovej hlavy, je dosť pravdepodobné, že odrazený Doppler bude mať hodnoty vzdialenosti a rýchlosti od motocykla, ale zároveň budú prijaté aj sekundárne odrazy. Tie vznikli odrazom od iných statických, alebo pohybujúcich sa predmetov, ktoré sú síce v osi radarovej hlavice, ale meraný predmet ich v priebehu merania „nezakryl“ a tak radar spracováva ďalšiu vzdialenosť ako inú informáciu, ktorá mu v skutočnosti narúša vysielací, resp. prijímací diagram radarovej hlavice.
V manuáli meracieho zariadenia v kapitole pre Výber stanovišťa výrobca nedoporučuje umiestnenie radaru do priestoru, kde by 10 stupňov od osi vysielania mohli byť prekážky, ktoré by vytvárali alebo presnejšie povedané narúšali jeho smerové vysielanie.
Čiže môže sa stať, že je meraný objekt (motocykel), plus ďalšie predmety za ním v podstate vytvoria tzv. Ducha. Jednoducho povedané meraný predmet neprekryje dostatočne celú šírku vyslaného lúča.
Ale pozor, táto technická anomália, sa dá ľahko zvládnuť pokiaľ operátor radaru zabezpečí čo možno najkratšiu vzdialenosť meraného predmetu, čiže rádovo 10m. Napríklad, keď radarové vozidlo ide oproti vám, alebo ho predbiehate, takže prechádzate tesne vedľa neho.
Spôsob merania laserom je iný. Čo je dôležité vo váš neprospech, že citeľne sa minimalizuje počet neúspešných meraní. Laserový merač je schopný zmerať pohyb chodca na vzdialenosť cca 150 - 200m oblečeného vo vlnenom svetri, kde predpoklad odrazov vzhľadom na vlnený odev nemusí byť ideálny. Dokonca sa nám pri testovaní podarilo zmerať chôdzu malého štvornohého chlpáča.
Meranie cyklistov alebo motocyklistov je v podstate bezproblémové, pretože na motocykli je dostatok ideálnych reflexných odrazových plôch potrebných na uskutočnenie merania laserovým meračom rýchlosti. Kruhový obrazec meracieho lúča, ktorý dopadne na motocykel pri vzdialenosti 100m má priemer približne 30cm. Plocha, na ktorú dopadne nemusí byť ideálne odrazuschopná, stačí, keď sa odrazí malé percento dopadnutého svetla a ostatné sa rozptýli. Na druhej strane rozptyl laserového svetla pri jeho dopade na nerovnú plochu je efekt, ktorý vieme inak využiť a povieme si o tom v ďalšom texte.
Princíp merania je jednoduchý: Laserový merač má vysielaciu a prijímaciu časť, ktorou vyšle a vzápätí príjme 100 laserových impulzov za jednu sekundu. Jednotlivé impulzy sú oddelené pauzou, ktorá v podstate slúži na to, aby bola garantovaná potrebná doba na návrat daného impulzu od meraného predmetu . Prístroj pritom potrebuje na vytvorenie výsledku merania približne 1/3 sekundy. Ak je vykonávaný záznam merania aj zdokumentovaný, tak doba na jeho uloženie do pamäte nepresiahne tri sekundy. Pozor je to doba na uloženie nie vypočítanie výsledku, ten je vždy niečo malo cez 1/3 sek.
Dôležitou skutočnosťou je ale fakt, že jednotlivé pakety merania (svetelné impulzy + pauzy) musia za sebou nasledovať v numerickom slede a nesmú byť prerušené. Pre lepšie pochopenie uvedieme príklad:
Pre správny výsledok merania budeme potrebovať napríklad 40 vyslaných laserových impulzov a rovnaký počet odrazených impulzov.
Vzniká tu ale jeden dôležitý moment, v priebehu merania môže vzniknúť buď správny odraz, čiže výsledok - nazvime ho V1 s alebo nesprávny V1 n. Tento efekt vznikne hlavne vtedy, ak obsluha netrafí na meraný cieľ na potrebnú dobu pokiaľ nevznikne výsledok, alebo meraný cieľ niečo prekryje a pod.
Takže správne meranie bude vyzerať asi takto: (O1+V1s) +( O2+V2s) +( O3+V3s) + ( O4+V4s)....... až po (O40 + V40s) = v km/h z týchto hodnôt sa vypočíta priemer, ktorý je v skutočnosti hodnota rýchlosti meraného objektu vyjadrená v km/h.
Slabina tohto systému je v tom, že ak v priebehu O1 až po O 40 dôjde k vniknutiu nesprávneho výsledku povedzme napr. pod číslom V30n , V31n, V32n (napr. došlo k strate kontaktu s meraným objektom t.j operátorovi sa trasie ruka, nemieri stále na cieľ a občas trafí vedľa, takže sa mení vzdialenosť predmetu na ktorý nechtiac trafil).
Meranie potom následne nebude pokračovať paketom správnych výsledkov V33s, V34s atď., ale začne všetko odznova, čiže objaví sa (O1+V1s) + (O2s+V2s)... až pokiaľ nedosiahne potrebný počet správnych paketov v jednom neprerušenom slede, potrebných na vyhodnotenie konečnej rýchlosti, povedzme minimálne aspoň napr. spomínaných štyridsať.
Dĺžka samotného merania a vyhodnotenia výsledku je teda závislá od doby, kedy je obsluha schopná držať meraný objekt v kontakte, alebo nie je súvislosť merania ovplyvnená prekrytím objektu prípadne z iného podobného dôvodu. No a tu sa javí nedokonalosť technického riešenia princípu meradla ako kľúčový nedostatok, ktorý predĺži dobu merania tak, aby bolo možné výsledok merania upraviť na prijateľný. To znamená, že meranie prebehlo, výsledok bol vyhodnotený a je teda definitívny, ale v priebehu merania bol obsluhou meraného objektu poopravený smerom nadol, pretože majiteľ (v našom prípade je to motocyklista) dostal o tom informáciu a zariadil sa po svojom.
Dostali sme sa do bodu ako to urobiť, čo a hlavne ako nám poskytne informáciu, že sme naozaj meraní?
Dopad laserového lúča, alebo jeho rozptyl zachytíme citlivým laserovým senzorom spojeným s laserovým iniciátorom, ktorý samostatne, bez zásahu obsluhy poskytne krátku nesprávnu informáciu o svojej rýchlosti.
Po vopred nastaveného času sa automaticky vypne, alebo to urobí jeho majiteľ podľa vlastného uváženia. Nesprávna informácia je poskytovaná v takej podobe, aby bola podobná pôvodnej - správnej a nedala sa identifikovať, že je z iného zdroja ako tá správna. Preto ňou nie je aktivovaný Jammer kód E 07, ktorý by obsluhu meradla upozornil na rušenie. V našom prípade nemôžeme ani hovoriť o rušení, skôr o poskytnutí nesprávnej informácie pred príchodom tej správnej. Pre tento prípad je pre motocykel vhodný výrobok ALG 9, ktorý je k dispozícii s popisom na www.antiradar.sk.
Budúce využitie – pre nový druh detektoru je potrebná len nová softvérová karta
Pridané: 27.05.2009 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 338407 | Včera: 157555