Na ploche približne 500 m2 je zdokumentovaný vývoj motocyklov od skončenia 1. svetovej vojny až po súčasnosť. Celkom 55 vystavených motocyklov dáva divákovi prehľad o vývoji týchto dopravných prostriedkov, ich zdokonaľovaní a tiež o neskoršom delení na jednotlivé kategórie. Množstvo artefaktov spolu s modelmi motocyklov a 16 modelmi historických automobilov dopĺňa vystavené exponáty a dotvára atmosféru výstavy.
Expozícia výstavy je rozdelená do troch celkov:
- Motocykel včera (historické motocykle vyrobené v rokoch 1920-1975)
- Motocykel dnes (súčasné motocykle vyrobené v rokoch 1998-2008)
- Motocykle JAWA (vyrobené v rokoch 1932-2002)
Samostatne je situovaný kútik vojenských motocyklov.
V prvej časti expozície je umiestnených 18 kusov historických motocyklov (motocykel včera), ktoré boli vyrobené približne od roku 1920 až do roku 1975. Mnohé z nich sa používajú ešte aj v dnešnej dobe.
- V tejto časti je umiestnený najstarší exponát výstavy, ktorým je torzo motocykla vyrobeného okolo roku 1920. Je ťažké presne určiť jeho pôvod, ale podľa indícií, ktoré torzo poskytuje sa zrejme jedná o anglický stroj značky STAR, alebo SPARKBOOK.
- Po ňom nasledujú motocykle DKW SB250 a ČZ 175, ktoré sú obidva vyrobené v roku 1938 a patria medzi najstaršie exponáty výstavy.
- Za týmito strojmi nasledujú štyri motocykle ČZ 125 typy B,T,C, vyrobené v rokoch 1947 až 1952, ktoré boli rozšírené po celej Európe a dokonca sa vyvážali aj do USA ako Indian-ČZ.
- Na vyvýšenom podstavci sú umiestnené dva motocykle typu Manet M-90 z roku 1950. Manet M-90 bol prvý motocykel, ktorý bol vyvinutý a sériovo vyrábaný na území Slovenska a v rokoch 1947-1951 bolo vyrobených celkom 37.630 kusov týchto vozidiel. Motocykel mal na svoju dobu moderný dizajn, bol jednoduchý a spoľahlivý. Názov Manet vznikol podľa vrchu Manín, ktorý sa vypína nad Považskou Bystricou.
- Ďalej nasledujú mopedy Stadion, Babetta a Puch, ktoré boli vo svojej dobe veľmi obľúbené a niektoré sú ešte stále v prevádzke.
- Prvú časť výstavy uzatvárajú štyri motocykle ČZ 175 rôznych typov. Najkrajším z nich je zrejme pekne zrekonštruovaný skúter Čezeta s prívesným vozíkom PAv40.
V druhej časti výstavy je situovaný kútik vojenských motocyklov, kde sú vystavené 2 motocykle. Sú to stroje Jawa 250 „perák“ a Dnepr 650 s postranným vozíkom. Takéto a podobné stroje používala aj československá armáda v päťdesiatych rokoch 20. storočia.
Avšak táto časť je určená najmä pre súčasné motocykle (motocykel dnes), ktoré boli vyrobené v rokoch 1998-2008. Motocykle sú rozdelené podľa súčasných kategórií na Moto 125/150, Chopper-Cruiser, Superšport, Skúter, Off Road a Enduro. Celkom je tu 13 kusov týchto motocyklov.
- Prvú trojicu strojov tvoria motorový bicykel Hercules, vozík pre invalidov BVH-1 a minimotocykel Hooper.
- Druhú trojicu tvoria Chopper Yamaha Virago, Cruiser (krížnik ciest) Harley Davidson a Naked (naháč) Yamaha MT-01.
- Ďalšiu trojicu tvoria Supersport Honda VFR a dva stroje kategórie Scooter ktorými sú Yamaha 250 MajestyDX a Kymco 50.
- V pravej časti miestnosti stoja dva motocykle kategórie Off Road Honda a jedno Enduro Suzuki 125.
- Samostatné miesto patrí motocyklu KTM EXC-R z kategórie Enduro, na ktorom jazdil v roku 2008 najúspešnejší slovenský motocyklový pretekár Jaroslav Katriňák.
V tretej časti výstavy je umiestnená kolekcia motocyklov značky JAWA a JAWA-ČZ, ktoré sú najznámejšími československými motocyklami. Značka JAWA vznikla vtedy, keď Ing. František Janeček kúpil licenciu na nemecký motocykel Wanderer a spojil začiatočné písmená do jedného názvu.
Strojov tejto značky je na výstave celkom 22 a sú rozdelené na skupinu malých motocyklov (s obsahom 50-100 cm2) a na skupinu stredných a veľkých motocyklov JAWA.
Malé motocykle JAWA reprezentuje 9 strojov, najmä päťdesiatky, známe pod názvom Pionier a Jawetta, pri ktorých stojí aj deväťdesiatka Cross.
- V prvej trojici sú zoradené stroje Jawa 50 typ 550 a typ 555. Prvý zľava je zrenovovaný červený motocykel, ktorý je raritou najmä preto, že bol v Martine registrovaný v roku 1955 ako prvý malý motocykel a má číslo MA-1, ale aj preto, že jeho prvý majiteľ sa volal Horník a súčasný sa volá Dolník.
- V druhej trojici sú motocykle Jawa 50 typ 05, typ 21 a typ 23-Mustang, ktoré boli dlhú dobu nosným programom v Považských strojárňach.
- Tretiu zostavu tvoria málo známe a niekedy zaznávané mopedy Jawetta Standard a Jawetta Sport, za ktorými túto časť uzatvára Jawa 90 Cross.
Stredných a veľkých motocyklov JAWA je vystavených 13 kusov. Tieto stroje boli vyrobené v rokoch 1932 až 2002.
- Expozíciu začína motocykel Jawa 175 s motorom Villiers vyrobený v roku 1932. Bol to vôbec prvý motocykel, ktorý bol skonštruovaný firmou Jawa, mal však ešte anglický motor. Motocykel neskôr dostal nový motor Jawa a vyrábal sa až do roku 1946.
- Spolu s týmto strojom je vystavený motocykel Jawa 98 - Robot vyrobený v roku 1938. Vtedajšia doba si vyžiadala výrobu malých motocyklov do 100 cm2, ktoré mali pedále a tak mohli jazdiť bez ŠPZ. Riadiť ich mohli osoby už od 14 rokov, preto boli veľmi obľúbené.
- Zvláštnu pozornosť si zaslúži motocykel Jawa 350 OHV vyrobený v roku 1936. Tento vzácny motocykel je po úplnej rekonštrukcii ktorú vykonal Ing. Marián Daníšek a je v historicky aj technicky správnom stave. Jeho rekonštrukcia bola veľmi náročná a nákladná, ale konečný výsledok si určite zaslúži úctu a obdiv.
- 2. svetová vojna na čas zastavila vývoj civilných vozidiel, avšak niektorí nadšenci aj počas okupácie pracovali na svojich projektoch. V továrni Jawa postavil konštruktér Josef Jozíf nový motocykel Jawa 250 perák, ktorý bol do výroby zavedený po skončení vojny. Bez podstatných zmien sa vyrábal v rokoch 1946-1954, teda celých osem rokov. Vystavený exponát bol vyrobený v roku 1947 a pripravuje sa jeho rekonštrukcia.
- Ľahký a tuhý rám motocykla Jawa 250 perák, umožnil aj vmontovanie dvojvalcového motora s obsahom 350 ccm a tak bol v rokoch 1948-1956 vyrábaný Ogar 350, Jawa 350 typ 12 a neskôr Jawa 350 typ 18. Uvedené stroje tu reprezentujú dva stroje vyrobené v rokoch 1948 a 1953.
- V roku 1953 sa spojili závody Jawa a ČZ a vytvorili podnik Jawa-ČZ, ktorý fungoval do roku 1960. Prvým spoločným dielom boli motocykle Jawa-ČZ 125 typ 351 a Jawa-ČZ 150 typ 352 známe ako medzityp, pretože do rámu Jawa bol vmontovaný motor ČZ. Vystavený stroj je Jawa-ČZ 150 typ 352 vyrobený v roku 1954, ktorý sa nachádza v nálezovom stave.
- Nasledujúce stroje sú vďaka zadnej kyvnej vidlici známe ako „kývačka“. Jedná sa o stroje Jawa-ČZ 125 typ 355 z roku 1956, Jawa-ČZ 175 typ 356 z roku 1962 a Jawa-ČZ 250 typ 353 z roku 1959.
- Kolekciu motocyklov Jawa uzatvárajú stroje, ktoré boli vyrobené po rozdelení podniku Jawa-ČZ a návrate k pôvodným označeniam. Prvým z týchto vozidiel je Jawa 250 typ 559 z roku 1962 známa ako „panelka“, ďalej Jawa 350 typ 360 z roku 1968 a Jawa 350 typ 640 z roku 2001, ktorá má zdvojené riadenie a je upravená na výcvik vodičov motocyklov.
Z hľadiska historickej hodnoty sú najvzácnejšími exponátmi Jawa 175 Standard s motorom Villiers z roku 1932, Jawa 350 OHV z roku 1936, DKW SB-250 z roku 1938 a ČZ 175 z roku 1938.
Z hľadiska svetového významu vládne výstave ostrý pretekársky motocykel KTM EXC-R, na ktorom Jaroslav Katriňák absolvoval v apríli 2008 preteky Dakar Series 2008 v Maďarsku a Rumunsku (Central Europe Rally absolvoval s číslom 8) a v septembri v Portugalsku (Pax Rally absolvoval s číslom 10).
Medzi najkrajšie exponáty výstavy patria historické motocykle po vykonanej rekonštrukcii. Sú to najmä prvý slovenský motocykel Manet M-90, predvojnová Jawa 350 OHV, povojnový československý motocykel ČZ 125t a skúter ČZ 175 s prívesom PAv40.
Svojim dizajnom určite zaujmú aj moderné motocykle, najmä Harley Davidson, Honda a Yamaha.
Výstavu autorsky pripravili členovia a sympatizanti občianskeho združenia VETERÁN KLUB - MARTIN. Hlavným poslaním tohto združenia, ktoré vzniklo v roku 2008, je poznávanie motoristickej histórie, zachovanie historických vozidiel a ich prezentácie na verejnosti.
Text: Miroslav Dolník, predseda Veterán Klubu Martin