Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (30 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (58)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test Yamaha T-max 500 - maximálna pohodička

 Zdieľať

Pridané: 24.07.2008 Autor: Beal
Čitatelia: 32282 [Testy a predstavenia - Test]

Yamaha-ha-ha-ha. Všimol som si na jednej reklame. Pousmial som sa. Dobrá slovná hračka. Yamaha mala vždy najlepšie reklamy. Otrepané pekelné plamene ma už nebavia. To som ešte netušil, že to „ha – ha – ha“ je vlastne zhrnutie testu T-maxa.

Zoznámenie

Trochu zahanbene pri ňom stojím a pozerám do kalendára v mobile, či tam nemám zaznačený dátum kedy mi príde rozum. Kam som chcel dať ten tankvak? Pako! Tohtoročná verzia maxu sa mi hneď na prvý pohľad páči. Design dostal najmä v zadnej časti sériu ostrých hrán a zakončení. Malé diabolské rohy na zadnom svetle, čo to napovedajú o úmysloch tohto skútra. Samozrejme poriadny výfuk, aký sa na bzučiacich päťdesiatkach nevída, mne pripomínajúci MT-01. Možno iba farbou. Predná časť je paradoxne oproti zadnej riešená oválnymi a oblými tvarmi. Tie tiež prešli skicárom dizajnéra, ale asi až v neskorších nočných hodinách, keď človek akosi „zvláčnie“. Osobne by som skôr privítal porciu agresívnych tvarov ako sú použité vzadu. Sto ľudí, sto chutí. Pod plastami sa skrýva radový dvojvalcový motor so vstrekovaním s objemom 499 ccm. Maximálny výkon pri sedem a pol tisíc otáčkach je 43,5 konských síl. Maximálny krútiak 45 Nm je pri 6500 otáčkach. Lepšiemu ťahu od spodku napomáha aj nová, športovejšie ladená palivová mapa.

Prístrojovka pôsobí elegantne. Strieborne orámované budíky, čierny podklad aj okolie. Vpravo je ukazovateľ množstva paliva, vľavo teplota kvapaliny. V strede je analógový tachometer, pod ktorým je digitálny otáčkomer, hodinky a počítadlo kilometrov. Pre chlapov tu funkcie končia. Nežnejšie pohlavie tam medzi riadkami možno ešte niečo vyčíta. Digitálny otáčkomer by mohol byť pôdou pre rozsiahle diskusie. Hodnoty som však videl jasne aj cez deň a koniec koncov kto by už pozeral skútru na otáčky, keď všetko rieši variátor. Len pridávaš a brzdíš. To je všetko.

Spínačka sa od predošlého roku presunula do stredu. Pomocou nej sa odomyká aj maxi sedlo. To už na prvý pohľad pôsobí ako z veľkej knihy pohodlia. Jazdec má možnosť sa oprieť zadkom o „miniopierku“ do ktorej sa dá výborne zaprieť aj pri športovejšom prejazde zákrut. Zároveň slúži aj ako zábrana proti zošmyknutiu spolujazdca pri brzdení. Je fakt veľká. Cez to by sa neprevalil ani hroch. Pre rok 2008 sa sedlo otvára opačným smerom ako bolo zvykom doteraz. Do výšin teda stúpa jeho predná časť. Praktické, nepraktické? Nič mi nezavadzalo, o nič som sa nezachytával, pohodička. Dokonca tento smer otváranie nesie ďalšiu výhodu, o ktorej netušia ani konštruktéri :) (viď video). Priestor pod sedlom sa scvrkol. Ešte minulý rok by si tam uložili dve prilby. Dnes tam vojde len jedna plus zámka, nejaké drobnosti, prípadne veľká igelitka s nákupom alebo osem kíl heroínu. Čo budeš voziť, už nechám na teba. Užitočná vychytávka v tomto priestore je svetielko. Aj v maxi tme sa teda môžeš prehrabávať naloženými cárachmi.

Keď už ukladáme, spomeniem odkladací či presnejšie dva odkladacie priestory pod riadidlami pri kolenách. Teda ja som ich mal pri kolenách lebo meriam necelé dva metre. A to vraj dobrého veľa nebýva :). Späť! Vlezie tam debil, peňaženka, kľúče, papierové vreckovky. Že dosť? Nie! To by nemal prívlastok „max“. Zaplnili sme tým len jednu priehradku. Do druhej sa vprace pollitrová fľaša plus ešte niečo, ale už mi ani nenapadá čo také by človek ešte potreboval. Prachy! No jasné! Ale tie napcháš pod sedlo keď predáš ten heroín. Jediná vec chýbajúca k dokonalosti priehradiek je možnosť uzamykania. Aspoň jedna si túto funkciu priam pýta.

Dosť už opisovania! Aj tak sa budeš chcieť len voziť nie písať :) Otočením kľúča dávaš priestor na vystúpenie divadelným ochotníkom z prístrojovky. Niektorí bežia, iní svietia, ďalší z nižšieho podlažia od vstrekovania vydávajú zvuky. Dosť bolo radosti. Štart! Nič. Štart! Zase nič. Jasnééé. Aby si nahodil tie kone, musíš pri štarte držať stlačenú niektorú brzdu. Štart! Vŕŕŕ. Ak pozeráš odzadu na ostré tvary, čakal by si väčší randál. Ak pozeráš spredu na oblé, čakal by si zas niečo tichšie. Ak sa ale pozrieš na maxa ako na vozítko určené na každý deň do mesta a prímestské cestovanie, je ten zvuk úplne super. Tak akurát. Počuť ho a pritom sa ani pri dlhej jazde hlava nezväčšuje od hluku ako kokosový orech pri májových dažďoch. Motor ti automaticky zhasne pri vyklopení bočného stojanu. Pokiaľ musíš potiahnuť, otvoriť bránu, znovu potiahnuť, zastať a zavrieť bránu, tak sa motor vypne dvakrát. Máš ale viacero možností. Prvá je vypnúť motor a znova ho nahodiť. Druhá, dať skúter vždy na centrálny stojan. Vtedy beží motor ďalej. Tretia len otvoriť a ísť. Veď nech si aj dogy a vlčiaky prevetrajú hlavy.

Nepriateľ - zelená vlna

Veru! Toto bol prvý dopravný prostriedok na ktorom som prosil, aby skočila červená. Je tam! Jupíííí. Ha – ha – ha, mali ste si kúpiť T-maxa! Mám chuť kričať, keď sa deriem dopredu. Slovo deriem je prisilné. Skrátka si to užívam. Sprava, zľava, pomedzi. Hocikade, hocikade. To vedro gélu ťa chlapče muselo stáť majland. Cica! Tými pazúrmi si musíš predsa doškriabať celé čelné sklo. Aj tak ti to zdochne. Oranžová. Juchúúú! No nevravel som. Vedľa ešte pár metrov štrkocú plechy a pískajú gumy gelmena. Trvá to len pár sekúnd, pokiaľ ochotníci nerozosvietia na otáčkomeri paličku pod päťkou. Potom si všetci môžu... akurát vychutnať pohľad na tvary zadnej časti.

Komfortnej jazde, nielen v meste, ale všade kde sú nerovnosti (rozumej teda komplet územie SR), výrazne napomáha väčšie pätnásťpalcové predné koleso, ktoré neodvisne v každej jame. Predná dvojkotúčová brzda funguje ako je to u Yamahy už zvykom na výbornú. Bez väčšej námahy urobíte dvojmetrovú čiaru prednou gumou prípadne efektnú papuľu pri nepozornosti. Zadná funguje rovnako dobre ako predná. Na jej ovládanie sú potrebné už dva a viac prstov. Nie tie na nohách! Zadná brzda je tu umiestnená na ľavej strane riadidiel na mieste spojky. Z čoho je jasné, že tu sa neradí manuálne. O všetko sa stará variátor v spolupráci s automatickou spojkou, ktorým to ide spolu na výbornú. Snáď predsa len ešte trošíčku viac ťahu od spodku. Ja viem, že od toho je tam už tá nová športovejšia palivová mapa, ale človek je tvor nespokojný.

Na motor sa môžeš spoľahnúť nielen pri akcelerácii, ale aj pri brzdení. Do rýchlosti dvadsať kilometrov za hodinu podrží aj pri brzdení. Pod túto hodnotu už ide na „neutrál“, ktorý samozrejme zostáva aj pri vypnutí motora. Aby si nemusel po vrátení sa z obchodu prehľadávať kriaky pod kopcom, je na ľavej strane riadidiel umiestnená parkovacia brzda, ktorá blokuje proti pohybu zadné koleso.

Pri jazde mestom sa mi páčila najmä pohotovosť skútru vlastná. Keď som chcel zastať tak som zastal, zosadol a kráčal kam chcel. Žiadne dlhé hľadanie volného miesta a neobratné manévrovanie ako na veľkej motorke s neustálym kúrením od motora. Pokiaľ sa predsa len napriek všetkým výhodám nemáš kam zaparkovať a potrebuješ len pár sekúnd núdzovo poslúži funkcia výstražných svetiel. Výhoda v meste je určite aj to, že napriek výkonu je to stále skúter a tak sem tam aj policajti prižmúria oči keď predbiehaš pomaly idúci rad vozidiel sprava po cestičke pre cyklistov.

Maxi turistika a čísla

Ha-ha-ha pán policajt. Stosedemdesiat? Na skútri? Voľačo nefunguje ako má! Dovi. Ha-ha-ha. Poviem ti tajomstvo. Tých sto sedemdesiat ti to ukáže naozaj. Z nuly na stovku (tachometrovú) sa mi podarilo dostať za 9,3 sekundy. To síce zrovna nie je čas, ktorý by napovedal o kope práce udržať sa pri šialenej trakcii na koberci, ale na skúter je to viac ako dobré. Vysoké a široké plexi chráni dokonale! Ani pri spomínanej maximálke som nemal pocit nepríjemného náporu vzduchu.

Odkladacie priestory, ktoré som popisoval v úvode, bohate stačia na predĺžený víkend. Pokiaľ sa máli, je tu možnosť vybaviť sa kufrom, ktorého namontovaním končia problémy s uskladnením frajerkiných zbytočností. Pokiaľ nepovažuje práčku za talizman.

Odpruženie je výborné, nastavené skutočne komfortne. Spolu s total novým pod tlakom liatym hliníkovým rámom je to duet, ktorý by som si prial, aby mi hral na tridsiatke. Nelapal po dychu ani pri rýchlom prejazde striedavých zákrut cez vlny. Držal a držal. Pritom tá žihľava v priekope vyzerala fakt lákavo. Výbornému sedeniu v zákrutách určite napomáha aj zadá stošesťdesiatková guma. Jediná časť motorky volajúca po zvyškoch zdravého rozumu bol centrálny stojan. Ten šiel o cestu ako prvý. Aj posledný. Za ním by šlo už asi všetko, ale to som neskúšal. Keď už píšem o tom stojane, motorka naň ide ľahko. Netreba však zabúdať na 203 kg suchej hmotnosti. Je to síce váha po ryžovej diéte o päť kíl menšia ako u staršieho modelu, no útle žieňa sa bude musieť pri pokuse postaviť (bavíme sa stále o T-maxe) skúter na centrál trošku viac sústrediť.

Bohovská vec je poloha nôh. Žiadne násilné krčenie a držanie na kovových stupačkách širokých pár centimetrov. Tu si ich môžeš poukladať a povystierať ako chceš. A ver, že keď som tam v pohode uložil moje dlhé haxne tak sa tam dokáže uložiť naozaj takmer každý.

K turistike by sa hodilo spomenúť spotrebu. Z Bratislavy cestou na Liptov som dosiahol 4,4 litra. Moc som ho nešetril. Tak som si povedal, že skúsim dosiahnuť ešte nižšiu. Dosiahol som 5,5. Nie je to chyba skútra, ale skôr moja vrodená vada, že neznesiem pred sebou auto. Ak ho dokážeš udržať na uzde, určite to pôjde pod štyri litre. Keď berieme do úvahy pätnásť litrov veľkú nádrž, dostaneme akčný rádius okolo 300 km pri ostrejšej jazde, čo je veľmi slušné! Mimochodom, nádrž je umiestnená medzi nohami jazdca, schovaná pod výklopným plastovým krytom. Otvor na tankovanie je dosť nízko, ako koniec koncov na väčšine skútrov. Chce to chvíľku cviku, aby si si pri tankovaní nepopolieval plasty.

Konkurencia

Dvaja konkurenti s najpodobnejším obsahom motora sú Kymco Xciting 500 a Gilera Nexus 500. Bohužiaľ som nemal možnosť sa na niektorej zviezť, takže neviem popísať správanie. Isté však je, že obe ženie vpred len jeden valec. S jedným valcom sa krajinou preháňa aj menší z bratov Burgmanovcov od Suzuki. Teda Suzuki AN 400 Burgman K8. Dva valce od Suzuki bijú v maxiskútri AN 650 Burgman K8. Z vyšších objemov čaká na svojich zákazníkov aj Honda v stelesnení FJS 600 Silver Wing ABS. Skúsim všetkých konkurentov zhrnúť do jedného vreca a vylúdiť nejaké priame porovnanie. T-max patrí suverénne medzi maxiskútre s najvyšším výkonom. S novým dizajnom necháva ďaleko za sebou ostatnú konkurenciu. Bohužiaľ to isté platí aj pri cene. Tmax ti bude robiť spoločnosť za 285 tisíc prípadne s ABS za 309 900 Sk.

Záver

T-max je všestranný maxiskúter. Ak dochádzaš do práce, je to priateľ na každý deň. Dovezie ťa načas napriek dopravným zápcham, hodí sa k saku a aktovke rovnako ako k roztrhaným džínsom a ošúchanej bunde Yamaha. Ak často ležíš na posteli vedľa odhodenej kravaty a snívaš o šume Atlatiku, nestarnúcej sláve Ríma, vôni gréckych olív alebo chlade polárneho kruhu, je možno ten správny čas podčiarknuť účet. Vedz, že pokiaľ ti bude stáť v garáži, je všetko ostatné len na tebe. Pesledná vec, ktorú tu napíšem ma napadla hneď na začiatku po pár metroch jazdy. T-max sadne ozaj každému a pokiaľ ti manželka alebo priateľka nechce dovoliť veľkú motorku bude T-max tá správna voľba. Však je to "len skúter"

Plusy a mínusy

brzdy, pohodlie, spracovanie, design, výkon neuzamykateľné odkladacie priehradky pod riadidlami, cena

Pozadie / Wallpaper

 Yamaha T-Max 500

Foto:
 Yamaha T-Max 500 2008 Kymco Xciting 500 2008 Honda Silver Wing 600 2008 Suzuki AN 650 Burgman 2008 Suzuki AN 400 Burgman 2008 Obrázok nieje k dispozícii
Pridaj obrázok
Všeobecné informácie:
Výrobca:YamahaKymcoHondaSuzukiSuzukiGilera
Model:T-Max 500Xciting 500Silver Wing 600AN 650 BurgmanAN 400 BurgmanNexus 500
Rok:200820082008200820082008
Kategória:SkúterSkúterSkúterSkúterSkúterSkúter
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)jednovalec (4T)dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:499 ccm498 ccm582 ccm638 ccm400 ccm460 ccm
Max. výkon:43.5 k (32.0 kW) / 7500 ot.38.4 k (28.2 kW) / 7000 ot.50.3 k (37.0 kW) / 7000 ot.68.0 k (50.0 kW) / 7000 ot.46.2 k (34.0 kW) / 7300 ot.39.4 k (29.0 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:45 Nm / 6500 ot.41.1 Nm / 5500 ot.54 Nm / 5500 ot.62 Nm / 5000 ot.36.3 Nm / 5800 ot.43 Nm / 5500 ot.
Kompresný pomer:11.0:110.2:19,9 : 1
Vŕtanie x Zdvih:66.0 x 73.0 mm92.0 x 69.0 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)OHC (4V)DOHC (4V)DOHCDOHCOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:automatickáautomatickáautomatickáautomatickáautomatickávariátor
Sekundárny pohon:variátorremeňremeň
Zdvih vpredu:120 mm
Zdvih vzadu:120 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčovájednokotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:267 mm260 mm256 mm260 mm
Pneu vpredu:120/70-15120/70-15120/80-14120/70-15
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:267 mm240 mm240 mm240 mm
Pneu vzadu:160/60-15150/70-14150/70-13160/60-14
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:203 kg230 kg245 kg199 kg
Hmotnosť s náplňami:247 kg195 kg
Výška sedla:800 mm780 mm739 mm715 mm710 mm780 mm
Rázvor:1580 mm1450 mm1595 mm1515 mm
Dĺžka:2195 mm2255 mm2275 mm
Šírka:775 mm810 mm770 mm
Výška:1445 mm1450 mm1430 mm
Svetlá výška:125 mm140 mm
Objem nádrže:15 l12.8 l15.89 l15 l13.5 l9.9 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:170 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:9 s
Spotreba paliva:4.9 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 229 km
Poznámka:
Poznámka:285 000 Sk
s ABS 309 900 Sk
(15.7.2008)
182.900 SKK - 15.7.2008255 000SKK 15.7.2008 - štandardne s ABS279 000 SKK 15.7.2008195 000 SKK 15.7.2008229 990 Sk 15.7.2008

Pridané: 24.07.2008 Autor: Beal Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (30 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (58)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 123044 | Včera: 206877