Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 20.05.2008 Autor: Jaro Harly Jerga
Čitatelia: 27610 [Testy a predstavenia - Test]
Ďalšou pracovnou štvorkolkou, ktorú sme mali možnosť vyskúšať, bola EMU650 alltrack.
Tohto dizajnového bratranca japonskej medvedej rodinky poháňa 4-taktný dvojvalec s objemom 650 kubíkov z produkcie Mitsubishi. Konštrukcia a uloženie motora sú trochu netradičné, dva valce uložené za sebou smerujú šikmo na stranu. Dôvod? Palivová nádrž. Motor produkuje v sérii 19 čínskych koní, avšak po úprave sa ich črieda rozrastie až na 32. Ich sila je na nápravy prenášaná pomocou kardanu. Áno, nápravy, pretože tento pštros vie jazdiť aj 4x4. O komfort sa stará štvorica nezávisle zavesených kolies, ktorým sekunduje brzdový trojuholník 2+1, samozrejme ovládaný hydraulikou. Prevodovka je 4-stupňová s mechanicky ovládanou spojkou (páčkou na ľavej rukoväti), doplnená o spiatočku. Radiaca páka sa nachádza na pravej strane tunela, ktorý skrýva nádrž a plynule prechádza pod sedlo. Tu sa tak isto nachádza aj páka pre voľbu náhonu na zadnú nápravu alebo 4x4.
Pod sedlom, ktoré ponúka priestor pre dvoch pasažierov (štvorkolka je homologizovaná pre prepravu dvoch osôb), sa okrem baterky a vzduchového filtra nachádza aj odkladací priestor pre náradie, lekárničku či desiatu a olovrant.
Okrem manuálnej prevodovky je dostupná aj poloautomatická prevodovka s volením rýchlostí pomocou tlačidiel.
Sériovo je EMU vybavený nosičmi vpredu aj vzadu, ťažným zariadením, kompletnou elektrickou výbavou a spätnými zrkadlami čo umožňuje, po získaní potrebných povolení, prevádzku po pozemných komunikáciách. Nosnosť predných nosičov je 40 kg, zadných 80 kg, celková nosnosť (vodič + náklad) je 220 kg a ťažná sila 500 kg. Výrobcom udávaná stúpavosť je 40°.
Na prístrojovej doske sa nachádza digitálny tachometer, otáčkomer i palivomer a samozrejme diódové indikátory osvetlenia, pripojeného pohonu 4x4, či zaradenej spiatočky.
Doplnkové príslušenstvo je rôznorodé, a tak môže byť EMU okrem navijaku vybavený napr. snežným pluhom.
Štvorkolku máme predstavenú, tak ju poďme vyskúšať!
Po počiatočných problémoch so štartovaním a vôbec udržaním motora v chode sa konečne vydávam do terénu. No , terénu... V blízkom okolí Trnavy je dosť ťažké nájsť ťažký terén, v ktorom by sa dala dôkladne otestovať pracovná štvorkolka. A tak sa celé jazdenie odohralo na štrkovisku neďaleko Váhu.
Už pri prvom rozbehu na asfalte je cítiť, že ide o ťažký stroj. Manévrovanie v malých rýchlostiach na pevnom podloží vyžaduje riadnu porciu sily. Zlepšenie prichádza až na prašných a nespevnených cestách.
Ďalším problémom, s ktorým som sa musel hneď po naštartovaní popasovať, bolo radenie rýchlostí. Zaradenie jednotky bolo rovnako otázne ako udržanie slovenského hokejového tímu v elitnej skupine. Po niekoľkých nezdarných pokusoch som to radšej skúsil s dvojkou. Podarilo sa. (Inak nie je problém pohnúť sa aj na trojke, keďže prevodovka je robená do sily a nie do rýchlosti). Zo štvorstupňovej prevodovky som teda vyskúšal len dvojku a trojku a samozrejme aj spiatočku. Radenie typu pohonu bolo o čosi presnejšie, akurát umiestenie radiacej páky pod stehno mi neprišlo najvhodnejšie.
Jazda len so zadným náhonom premení tohto maca na celkom zábavnú vecičku, na ktorej sa dá do sýtosti vyblázniť. Škoda len vysokej teploty chladiacej kvapaliny a takmer permanentne sa točiaceho ventilátora.
4x4 mi už tak zábavné neprišlo, ale ono ani na zábavu stavané nie je. Jeho hlavné využitie je v ťažkom teréne. Veď nakoniec je to pracovná štvorkolka a ako sa vraví: „Najprv práca, až potom zábava!“.
Pred viac než pár rokmi som mal možnosť šoférovať ťažký pracovný stroj. Na voliči náhonu všetkých štyroch kolies bola ikona pripomínajúca korytnačku. Najprv mi to nešlo do hlavy, prečo práve korytnačka, ale potom mi to došlo. Pomaly ale isto ťa dostane kam chceš.
To isté platí aj pre túto štvorkolku, ale myslím si, že nielen pre ňu, ale pre celú radu štvorkoliek s náhonom 4x4.
Ale poďme späť k pštrosovi. Počas jazdy v teréne sa vyskytla ďalšia nepríjemnosť. Radiaca páka je osadená príliš blízko jazdcovho kolena, a tak pri zaradenej trojke a menšej nerovnosti nebol problém kolenom tú trojku vyhodiť. Tým pádom som tam razom mal neutrál a po pár metroch som zastal. Urobiť mi toto v kopci, asi sa jej nepoďakujem.
Aby ste si ale nemysleli, že celé jazdenie sprevádzali len problémy, to nie. Zadný náhon v spolupráci so zadnou brzdou a prašným povrchom dali rýchlo zabudnúť na všetky spomínané neduhy. Podvozok verne kopíroval nerovnosti, a tak som nemal pocit ani pri prejazde väčších prekážok, že by som mal každú chvíľu opustiť pozíciu jazdca a vydať sa na obežnú dráhu. Brzdy ako také sú dosť jedovaté, a tak skôr ako by sa mala štvorkolka prevrátiť, ti riadne precvičí zápästia a predlaktia.
Priamym konkurentom v tejto objemovej triede je snáď len kanadský medveď s japonskými koreňmi, ktorý mu je aj cenovo najbližšie. Ďalším v poradí je "brutálna sila" KVF 650 4x4 od Kawasaki a o niečo väčšia (motorom) Suzuki KingQuad 750. O ďalších pár desiatok tisíc hore môže EMU naraziť na zámorský Bombardier alebo po novom Can-Am Outlander 650. Ten ho však neprevyšuje len cenou, ale aj točivým momentom, ktorý sa z dvojvalcového véčka s 8 ventilmi vyšplhal na 58 Nm. Polarisy majú v tomto zdvihovom objeme dieru a po päťstovkovom kulturistovi juniorovi nasleduje rovno osemstovkový Mr. Olympia.
Ťažko mi je hodnotiť skutočné využitie pracovnej štvorkolky, keďže som nemal možnosť vyskúšať ju v ozaj pracovnom prostredí. Zhrniem teda len to, čo sa počas jazdy na nej na mňa nalepilo. Od pracovného stroja sa očakáva výkon, ale aj istota. V tomto prípade mi tá istota trochu chýbala, vzhľadom na vyššie spomenuté problémy. Zostáva len veriť, že boli spôsobené len nepresnou montážou a že sa nejedná o výrobné vady. Výkon bol aj vzhľadom na jej hmotnosť dostačujúci a určite si hravo poradí aj s doplnkovým príslušenstvom.
Jedným z rozhodujúcich faktorov pri kúpe hocičoho je cena. EMU so svojimi necelými 175 tisíckami je lacnejší od svojho originálu o viac ako 100 tisíc korún
kvalitný podvozok, brzdy, ochranné rámy v sérii, | hmotnosť, umiestnenie radiacej páky |
Druhá pracovná štvorkolka túto sezónu. Od pohľadu mi je jasné, že to bude kategória XXL. Medzi nohami bubnuje šesťstopäťdesiatkový dvojvalec a akosi sa mu nechce prebudiť. Bola to však len chvíľková nevoľnosť a môžeme vyraziť. Prevodovka ide akosi stuha. Viem, viem, je to fungel, takmer nezabehnutý, ale predsa. Chce to cvik a trochu hrubej sily. Na ceste je to nuda, na štvorke sa to plazí max. 85 km/h, a tak rýchlo pálime na poľnačky. Tu sa EMU dostáva do svojho živlu. Klasicky zadný náhon je tu „for fun“, 4x4 zapínam iba v problémoch alebo pri práci. Keď sme pri práci, EMU je sprevodované do sily. Pri obsadení jedným jazdcom jednotku ani netreba, rozbiehame sa na dvojke. Motor má skôr spodok, a tak sa oplatí kopnúť štvorku a užívať si. Tu je trošku problém, že radička je rovno pred kolenom a pár krát sme si za jazdy vyhodili rýchlosť.
EMU nie je žiadny štíhly atlét, ale poriadne vypracovaný kulturista. Napriek svojim kilogramom sa nezľakol žiadneho strmého kopca ani prekážky a na poľňačkách podvozok z nezávislým zavesením stíhal filtrovať nerovnosti aj pri paľbe na plný kotol. EMU je stvorený asi hlavne pre prácu. Škoda, že testovaný model nebol vybavený navijakom, aby sme ho vyskúšali. Dopredu je možné na zimu nahodiť aj radlicu na odhŕňanie snehu a niekoho iste poteší aj možnosť odpočtu DPH.
cena, nosiče v základnej výbave | hmotnosť, nepresná prevodovka |
Štvorkolku na test zapožičala firma VLKOMOTO s.r.o.
Účinkuje: Jaro Harly Jerga
Kamera a strih: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | EMU | Honda | Yamaha | Kawasaki | Suzuki |
Model: | 650 alltrac | TRX680FA | Grizzly 660 | KVF 650 4x4 | KingQuad 750 |
Rok: | 2008 | 2008 | 2008 | 2008 | 2008 |
Kategória: | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka |
Motor: | |||||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | dvojvalec do V (4T) | jednoválec (4T) |
Objem: | 644 ccm | 675 ccm | 660 ccm | 633 ccm | 722 ccm |
Max. výkon: | 19.04 k (14.00 kW) / 3750 ot. | 19.04 k (14.00 kW) / 6500 ot. | 42.2 k (31.0 kW) / 6500 ot. | ||
Max. krútiaci moment: | 45 Nm / 2700 ot. | 23 Nm / 5000 ot. | 52 Nm / 4000 ot. | ||
Kompresný pomer: | 10,5 : 1 | 9,9 : 1 | 10,0 : 1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 76 x 71 mm | 102 x 82,6 mm | 80 x 63 mm | 104 x 85 mm | |
Palivový system: | karburátor Mitsubishi P32Q-1 | karburátor 36 mm | karburátor | vstrekovanie | |
Rozvod: | OHV | SOHC (2V) | SOHC (4V) | DOHC | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 4-stupňová + spiatočka | variátor | variátor | automatická + spiatočka | automatická 2-stupňová + spiatočka |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan | kardan | kardan | |
Zdvih vpredu: | 175 mm | 170 mm | 180 mm | ||
Zdvih vzadu: | 203 mm | 184 mm | 200 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 180 mm | 200 mm | 200 mm | ||
Pneu vpredu: | 25 x 8 x 12 | 25 x 8-12 | 25 x 8-12 | 25 x 8-12 | 25 x 8-12 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | uzavretá viackotúčová v olejovej lázni | |
Pneu vzadu: | 25 x 10-12 | 25 x 10-12 | 25 x 10-12 | 25 x 10-12 | 25 x 10-12 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 350 kg | 272 kg | 272 kg | 273 kg | 275 kg |
Výška sedla: | 880 mm | 876 mm | 880 mm | 864 mm | 860 mm |
Rázvor: | 1280 mm | 1289 mm | 1275 mm | 1294 mm | 1280 mm |
Dĺžka: | 2150 mm | 2112 mm | 2085 mm | 2185 mm | 2135 mm |
Šírka: | 1180 mm | 1189 mm | 1150 mm | 1209 mm | 1250 mm |
Výška: | 1200 mm | 1207 mm | 1210 mm | 1166 mm | 1220 mm |
Svetlá výška: | 240 mm | 254 mm | 275 mm | 235 mm | |
Objem nádrže: | 18 l | 17 l | 20 l | 17 l | 17 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 75 km/h | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | nezávisle odpružené dvojité A ramená | automatická prevodvka s plynule meniteľným prevodom CVT s prepínateľným HI/LO pomerom výkon - kr. moment, samosvorný diferenciál so snímačom krútiaceho momentu, prepínateľný TraxLockTM pohon 2wd/4wd | Voliteľný 2WD/4WD, uzávierka diferenciálu Nezávislé zavesenie predná aj zadná náprava 292.990,00 Sk (12.5. 2008) | Voliteľný 2WD/4WD nosnosť vpredu 40 kg, vzadu 60 kg, ťažná sila 5.560 N (567 kg) |
Pridané: 20.05.2008 Autor: Jaro Harly Jerga Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 79387 | Včera: 167350