Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 01.08.2007 Autor: Jaro Harly Jerga
Čitatelia: 15424 [Testy a predstavenia - Test]
Adamoto pripravila pre tento rok päť noviniek v kategórii skútrov. Na toho najväčšieho z nich som si posvietil trochu bližšie.
To, že sa čínske motocykle a skútre podobajú na modely renomovaných značiek, už asi neprekvapí nikoho. Nie je tomu inak ani pri modeli Maior, ktorý akoby z oka vypadol Honde Foresight.
Zdvojený predný svetlomet, štít, sedadlá s opierkou, pomerne široká zadná časť. Celú túto „parádu" poháňa 244,3-kubíkový jednovalec s výkonom 11 kW. O bezpečné zabrzdenie sa starajú kotúčové brzdy na oboch kolesách doplnené pancierovými hadicami. Prístrojovka ako každá iná, až na jeden malý detail.
Kontrolka prichádzajúceho hovoru či sms-ky poteší. Čo teší menej, je čitateľnosť prístrojovky za denného svetla. Kontrolky smeroviek sú za jazdy takmer neviditeľné. Stupňovité sedlo s dvomi opierkami nielen vyzerá, ale v skutočnosti aj je pohodlné. Horšie je, že je príliš veľká vôľa v zámku sedla, ktoré pohodlne nadvihnete o centimeter. To by možno až tak nevadilo, ale pri prejazdoch nerovnosťami to vydáva zvuky, ako keby zo skútra práve niečo odpadlo.Samotný posed je klasický čínsko-skútrovský, kolená k sebe, päty pod seba, prípadne natiahnuť nohy dopredu a chodidlá oprieť o gumou osadenú vnútornú stranu predných plastov.
Výška veterného štítu sa zdá byť v poriadku, pokiaľ používate uzatvorenú helmu, prípadne helmu so štítom. V opačnom prípade sa pripravte na to, že vám vzduch bude prúdiť priamo na oči. Samozrejme rákosník sa tam v pohode ukryje s celou 5-člennou rodinkou. Zvýšenú pozornosť treba venovať štítu pri zhadzovaní skútra z hlavného stojanu ako aj pri vystupovaní z neho. V týchto prípadoch sa vaša helma dostane do tesnej blízkosti štítu a je len otázkou šťastia, ak oň nenarazí. Mne sa to podarilo hneď trikrát, a to som bol na túto skutočnosť dopredu upozornený.
Vyzbrojený všetkými potrebnými informáciami vyrážam do mesta.
Od dvestopäťdesiatky čakám nielen príjemné zvezenie, ale aj razanciu, hlavne pri predbiehaní a rozbiehaní sa z križovatky. Sklamanie na seba však nenechalo dlho čakať. Neviem, či je to tým, že bol motor vyrobený v piatok, alebo vyššou hmotnosťou skútra, ale „roztlačiť sa" na 40-ku mu trvalo dlhšie než stovkovému Leadovi. Prečo práve na 40, to netuším, ale pri tomto čísle chytil akoby druhý dych a muchu, doteraz pokojne sediacu na vašom pleci, pritlačilo razom o zadné sedadlo. Takže pred predbiehacím manévrom z rýchlosti nižšej ako 40 km/h je dobré mať na pamäti časovú rezervu na „oživenie" skútra. Manévrovateľnosť v meste je rovnaká ako u väčšiny skútrov, problém môže nastať pri predieraní sa zápchou práve kvôli širšej zadnej časti.
Odklopením sedla na pravú stranu som ostal nemilo prekvapený „veľkosťou" úložného priestoru. Plytké odkladacie schránky priamo pod sedlom a jedna veľká v zadnej časti mi pripadali na skútra týchto rozmerov dosť málo. Finta však bola ukrytá v samotnom sedle, ktoré malo v sebe vytvorené priestory pre uskladnenie batožiny, a tie plytké schránky v podsedlovej časti boli len akými si základňami určujúcimi kde sa dá batožina položiť. Nuž, zaujímavé riešenie.
Pre tých, ktorí radi chodia na veľké nákupy a priestor pod sedlom by im nestačil, má skúter v základnej výbave aj zadný nosič batožiny osadený plastovou platňou.
Maior toto všetko spĺňa a tak niet dôvodu prečo nevyraziť.
Papierová maximálka sa pohybuje niekde okolo 120 km/h, ja si však vystačím aj s 90-kou. Z tej skúter neupustí ani pri miernejšom stúpaní. Veľký rozdiel v tom nerobí ani to, či sedíte vzpriamene a vietor vám naráža do helmy, alebo sa krčíte za štítom v snahe čo najviac zmenšiť odpor vzduchu.
Pri ostrejšom stúpaní so zákrutami rýchlosť klesne niekde medzi 70 a 80 km/h, ale to je vždy plne postačujúce na príjemné vozenie. Apropo zákruty. Netajím sa tým, že veľké náklony v zákrutách mi nerobia dobre, ale sú motorky, s ktorými to proste ináč nejde. A skútre sú v tomto na prvom mieste. Ani Maior nie je v tomto smere žiadnou výnimkou a spolu s pevným podvozkom dodáva jazde „špás faktor". Dobre, tak do kopca to ide, ale ide to aj z kopca?
Ide, a to aj vo chvíli keď začnete brzdiť. Ešte že sú tie brzdy dve. Zadná zaberá okamžite, tej prednej to však hodnú chvíľu trvá než si spomenie na to, kvôli čomu bola zostrojená. Keď sa vám teda pri jazde z kopca podarí konečne zastaviť a radi by ste si na chvíľu oddýchli, radil by som vám nájsť si nejakú rovinku či mierny svah, kde by sa dal skúter bezpečne zaparkovať. Pretože ako iste všetci viete, na skútri sa rýchlosť zaradiť nedá a tak pri parkovaní dolu kopcom hrozí jeho samovoľné pohnutie. Pre tento prípad sa však montujú ručné brzdy. Niekedy je to samostatná páčka, ktorou sa pribrzdí predné koleso, inokedy zas len akási poistka, ktorá pridrží páčku brzdy v polohe, pri ktorej je koleso zablokované. Žiaľ na tomto skútri som nič podobné nenašiel.
Sedlo je pohodlné ako na začiatku, tak aj po sto kilometroch, a keďže si nohy môžete premiestňovať, nevidím problém absolvovať v jeho sedle aj celodenný výlet. O tom, ako aj o jazde vo dvojici, sa dozviete viac v Awiovej časti. Jednu vec som pri vymenúvaní vlastností turistickej motorky zabudol: priaznivá spotreba. Toto bude zrejme najväčšia slabina tohto skútra. 4,8 l/100 km je na 250 ccm trochu priveľa, nemyslíte?
V tejto triede skútrov je konkurencia dosť veľká: Foresight, Aprilia Atlantic, Yuki Arrow, Kymco Xciting, Grand Drink, Yamaha X-MAX, Gilera Nexus, Piaggio Beverly. Ako som už na začiatku spomenul, vzhľadovo a aj výkonovo je Maiorovi najbližšie Honda Foresight, cenovo zas nový Arrow od Yuki.
Najnižšou cenou na trhu (79 000 Sk) určite pritiahne mnoho záujemcov, neviem však, ako na nich zapôsobí najnižší výkon spomedzi všetkých 250-kových skútrov. Rozdiely však nie sú strašidelné, veď oproti Forsightovi stráca necelých 5 koní. Tak ak vám nevadí letmý štart a vaša 50-ka je vám už primalá, za menej peňazí už viac muziky nedostanete.
pohodlné sedlo | spotreba, výkon v nízkych otáčkach |
Veľký skúter, 250 kubíkov. Neváhal som ani chvíľku, rovno zo showroomu sme Maiora osedlali vo dvojici a vyrazili do Tatier. Samozrejme nie po hlavných cestách a už vôbec nie po diaľnici, ale pekne po kopcoch - Jahodná, Folkmar, Spiš. Dynamika jazdy síce neohúri, no aj vo dvojici ťahá Maior aj v stúpaniach okolo 80-tky. Na rovinkách v pohode udržujem stovku a dole kopcom sa rozkotúľal aj na 120 km/h.
Posed je pohodlný pre oboch, pochvaľuje si aj Dadi. Plexi sa mi zdá trochu blízko pri prilbe, bacha pri nastupovaní. Väčším náklonom nič neprékáža a podvozok slušne drží. Predok je však trochu mäkký, a tak sme šli párkrát na doraz. V tomto smere zadnému pruženiu nič vyčítať nemôžem. Podobne sú na tom aj brzdy, kým zadok brzdí úplne ukážkovo, predok vyžaduje väčšiu ovládaciu silu. Nedá sa ale povedať, že by brzdy na zastavenie tohto viac ako 150-kilového stroja nestačili.
Ak sa nechceš nikam naháňať, ale skôr hľadáš premiestňovadlo, ktoré sa nebojí ani dlhších výletov mimo mesto a vo dvojici, môže byť Maior dobrou voľbou. Na nejakú tú turistiku je už pripravený slušným odkladacím priestorom pod sedlom a nosičom batožiny v sérii.
pohodlie, odkladacie priestory, obratnosť | kontrolky smeroviek, mäkký predok, predná brzda, spotreba |
Skúter na test zapožičala firma Adamoto, Košice.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Adamoto | Honda | Yuki | Kymco |
Model: | Maior 250 | FES 250 Foresight | Arrow 250 | Xciting 250 |
Rok: | 2007 | 2007 | 2007 | 2007 |
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 244.3 ccm | 249.4 ccm | 244 ccm | 249 ccm |
Max. výkon: | 14.96 k (11.00 kW) / 6500 ot. | 19.58 k (14.40 kW) / 7000 ot. | 19.04 k (14.00 kW) / ot. | |
Max. krútiaci moment: | 21 Nm / 5500 ot. | 20 Nm / 6500 ot. | ||
Kompresný pomer: | 10.5:1 | |||
Vŕtanie x Zdvih: | 72.7 x 60.0 mm | |||
Palivový system: | karburátor | karburátor(y) | ||
Rozvod: | OHC | |||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | automatická | automatická | variátor | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | ||
Brzdy vpredu: | kotúčová | jednokotúčová | kotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 240 mm | |||
Pneu vpredu: | 110/90-12 | 110/90-12 64L | 3,50x13 | 120/70-15 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | |||
Pneu vzadu: | 110/90-12 | 130/70-12 62L | 3,50x13 | 150/70-14 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 150 kg | 158.9 kg | 189 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 155 kg | |||
Výška sedla: | 745 mm | 810 mm | ||
Rázvor: | 1552 mm | 1450 mm | ||
Dĺžka: | 2225 mm | 2070 mm | 2250 mm | |
Šírka: | 753 mm | 735 mm | 800 mm | |
Výška: | 1206 mm | 1425 mm | 1450 mm | |
Svetlá výška: | 140 mm | |||
Objem nádrže: | 12 l | 12 l | ||
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 120 km/h | |||
Spotreba paliva: | 4.8 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 187 km |
Pridané: 01.08.2007 Autor: Jaro Harly Jerga Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 108534 | Včera: 243789