Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 01.03.2007 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 6608 [Šport - Motocross]
Ladislav Šnegoň, predseda športovej komisie TPM uvažuje o budúcnosti motokrosu na Slovensku. Ak vám nie je táto téma ľahostajná, nenechajte tento článok bez povšimnutia.
Začiatkom roka 2006 sme museli v prvom rade riešiť zostavenie novej fungujúcej komisie a prípravu športovej sezóny. Obe úlohy si vyžadovali veľa úsilia. Prípravu športového kalendára, nominácie, školenia činovníkov, usporiadateľov striedali rokovania a presviedčania o potrebe vytvoriť fungujúci team ľudí vo vnútri komisie.
Aktuálny členmi sú: Ing. Peter Margetiak (člen), Jozef Bohuslav (člen), Daniel Hirtel (tréner mládeže), Peter Kolek (zast. pre média), Solík Michal (supermoto), Miroslav Strýček (zast. pre mládež), Ladislav Šnegoň (predseda).
V spolupráci s organizátormi sme sa zaoberali možnosťami skvalitnenia ich práce a zabezpečení zabezpečenia dostatočného množstva podujatí. Túto úlohu sme splnili len čiastočne, nakoľko nám niektorí usporiadatelia v priebehu roka podujatia odvolali. Ale ako sa hovorí všetko zlé je na niečo dobré. Uvedené skutočnosti nám ukázali, že našou cestou nie je kvantita, ale kvalita. Aj ja osobne v úlohe nového predsedu som potreboval mnohé veci zažiť, spoznať, aby som pochopil. Musíte pochopiť, aby ste vedeli hľadať cestu ako ďalej. Aj v tomto duchu sa niesol rok 2006.
Ak by sme sa na uplynulú sezónu pozreli cez počet vydaných licencií a cez účasť pretekárov na podujatiach nižšej úrovne tak je vidieť, že motokros na Slovensku svoju základňu má. Množstvo vydaných jednorázových licencií je toho rukolapným dôkazom. Tento fakt sa ale neodzrkadlil na samotnej účasti na podujatiach. Naopak, pokračoval trend stále nižšej a nižšej účasti pretekárov na jednotlivých podujatiach.
Už dlhodobo máme problém z účasťou v hlavnej triede MX1 a MX2. Ani zaradením voľných tried Hobby sa nám nepodarilo zatraktívniť naše majstrovské podujatia. Citeľný úbytok máme aj v mládežníckych triedach, hlavne v triede 50 a 65ccm, kde bolo začiatkom sezóny vydaných spolu iba 15 licencií. Posledné roky bola mládež na pokraji záujmu nás všetkých a môžeme len smutne spomínať na roky 1999 a 2001, keď sa projekt mládežníckeho motokrosu rozbiehal.
Mňa osobne mrzí aj tá skutočnosť, že asi len málokto si uvedomuje, že problém mládeže sa netýka len motokrosu, ale aj ostatných disciplín. Ako príklad môžem uviesť množstvo dnes skutočne kvalitných pretekárov endura, ktorí začínali v juniorských kategóriách motokrosu ( Kapajčík, Svitko, Dozsa a pod. ). Ak sa tento problém nezačne riešiť o pár rokov nebude mať nasledovníkov nie len motokros, ale ani enduro, najsilnejšia disciplína SMF.
Usporiadatelia nám vytýkali nízke počty pretekárov a náročný časový harmonogram. Podujatia sa často odohrávali vo veľkom strese a nevytváral sa priestor na skvalitnenie organizácie pretekov.
Pri stretnutiach s pretekármi sme si vypočuli ich sťažnosti na slabé organizačné zabezpečenie pretekov ako aj nedostatočnú prípravu samotnej trate. V mnohých prípadoch aktivita organizátorov skončila výberom štartovného. Dostali sme do začarovaného kruhu organizátori verzus pretekári a komisia ako autorita SMF. Dôkazom toho, že nám to ale nie je ľahostajné je každodenná cieľavedomá práca, ktorej výsledky sa dúfam dostavia už v nadchádzajúcej sezóne. Spomenul by som tie najvýznamnejšie:
Za povšimnutie určite stoja aj výsledky našich reprezentantov a to či už ako jednotlivcov, tak aj na motokrose národov v Anglicku, kde trojica M. Kohút, T. Bučenec, a J. Kulhavý obsadili historické 15. miesto s pomedzi 31 zúčastnených teamov. Naše umiestnenie a postup do finále je pre nás novou výzvou a motiváciou do ďalšej práce. Som presvedčený, že situácia v motokrose sa postupne stabilizuje a že nás postupne tento šport bude spájať a nie rozdeľovať.
Dôležitým krokom pre rok 2007 bolo valné zhromaždenie začiatkom decembra v Manínskej Tiesňave. Samotnému VZ predchádzalo obdobie prípravy a mnohých diskusií ako zo Slovenským motokrosom ďalej.
Dohodli sme sa na určitých zásadných zmenách v oblasti účasti na podujatiach, vydávania licencií a systému pretekov. Osobne som presvedčený, že sme pripravili vhodné podmienky na to, aby sa motokros na Slovensku mohol rozvíjať. Určite sa nám nepodarilo vyriešiť všetky problémy ktoré nás trápia, ale v tých najpodstatnejších veciach máme jasno. Samozrejme k tomu aby to všetko fungovalo potrebujeme podporu aj od členskej základne. Akú? To je jednoduché. Každý jeden priaznivec môže pomôcť minimálne nasledovnými spôsobmi:
V tejto súvislosti sa obraciam na všetkých priaznivcov motokrosu, aby sa prestali hrať na amatérov a nelicenčných pretekárov. Licencia (alebo ak chcete členský preukaz) rôznych úrovní od A, B, C by nás mala spájať do veľkej rodiny motokrosu. Veď na Slovensku profesionálov ani nemáme.
Triedu Hobby sme premenovali na triedu C ( začiatočník ). V tejto kategórii by sa mali stretávať amatéri a pretekári, ktorí ešte licenciu nevlastnili. Licencia B je určená pre pretekárov, ktorí absolvujú viacero celoslovenských podujatí. Licencia A je zase pre pretekárov, ktorí často cestujú aj do zahraničia. Všetky licencie majú jednotnú cenu 1100,- Sk na rok. Pre tých, čo si chcú vyskúšať štart na niektorom našom podujatí môžeme vystaviť aj jednorázovú licenciu v hodnote 300,- Sk. Nemenej dôležitou skutočnosťou o ktorej len málokto vie je fakt, že všetci držitelia licencie majú v poplatku zohľadnené základné poistenie pre trvalé následky, respektíve pre prípad smrti následkom úrazu.
V minulom roku sme sa často stretávali so skutočnosťou, že v jeden víkend sme mali dve až tri podujatia motokrosu. Výsledkom boli poloprázdne štartovacie rampy a záporná ekonomika usporiadateľov. Pre rok 2007 sa nám podarilo zladiť náš športový kalendár s ostatnými organizátormi tak, že v jeden víkend by malí byť len jedny motokrosové preteky. Táto skutočnosť umožní každému účasť na podujatí o ktoré prejaví záujem a nebude musieť riešiť dilemu ako to všetko stíhať. Verím, že aj to je začiatok budúcej spolupráce motokrosu na všetkých úrovniach.
Nemenej dôležitou oblasťou, ktorú chceme v tomto roku riešiť je skvalitnenie podujatí. Radi by sme Medzinárodným majstrovstvám vrátili späť prívlastok podujatie najvyššej úrovne. V spolupráci s našimi najskúsenejšími usporiadateľmi sa budeme snažiť pripraviť tak pre pretekárov, ako aj pre divákov kvalitné podujatia. Vhodnou propagáciou a aj zaradením štvorkoliek medzi hlavné triedy ktorými sú 85-ky, MX1 a MX2 si sľubujeme oživenie pretekov. Naopak pre triedy ,,C „ začiatočník a veterán ,,MX4“ sme vytvorili vhodný priestor na národných podujatiach pod názvom Slovenský pohár. Tu sa na celoslovenskej úrovní predstavia vlastne všetky zastúpené triedy dospelých.
Začínajúci pretekári v triede C sa budú môcť okrem toho predstaviť aj na regionálnych pretekoch a mládežníckych podujatiach. Snáď najvážnejšou zmenou pre podujatia je skutočnosť, že všetky triedy absolvujú svoje samostatné rozjazdy podľa kubatúr. Dúfam, že aj táto pozitívna zmena, keď 125-ky nepôjdu spolu s triedou Open podnieti aj tých menej rozhodných. Od roku 2007 určite má význam zúčastňovať sa podujatí SMF na všetkých úrovniach.
Vo vnútri komisie sme sa dohodli, že každý jeden z nás svojou osobnou účasťou podporí skvalitnenie organizácie podujatí. Absolvovali sme rokovania o možnom komplexnom zdravotnom zabezpečení a hľadáme ďalšie možnosti ako pomôcť organizátorom.
Na nami organizované podujatia okrem domácich pretekárov by sme radi prilákali aj zahraničných účastníkov aby bolo podujatie pestré a zaujímavé tak pre divákov, ako aj pre našich najlepších pretekárov. Výsledkom nášho úsilia je dvojdielny seriál Slovensko - Maďarského pohára. Jedno podujatie sa pôjde v Maďarsku a jedno na Slovensku. Tento trend spájať najvyššie súťaže okolitých krajín môžeme úspešne sledovať aj v iných oblastiach športu.
Verným príkladom je seriál supermota, nakoľko u nás je nedostatok vhodných tratí a preto v tomto prípade je to doslova nutnosť. Napriek tejto skutočnosti budeme mať na Slovensku vďaka obetavým organizátorom až 4 podujatia. Myslím si, že supermoto má pred sebou veľkú budúcnosť. Škoda , že mnohý sa zatiaľ boja prísť na podujatie, aby sa predviedli verejnosti svojimi výkonmi. To isté platí aj pre seriál štvorkoliek. Štvorkolky zažívajú obrovský rozmach, ale len úzka skupinka je ochotná zúčastniť sa oficiálnych pretekov s časomierou a zdravotným zabezpečením. Nie je to škoda?
V oblasti prípravy talentovanej mládeže máme naplánovaných hneď niekoľko sústredení. Takéto množstvo sme zatiaľ nikdy v jednom roku nerealizovali. Pochopili sme a snažíme sa vytvárať na to aj dostatočný priestor. Ak si nevychováme nových pretekárov, budúcnosť motokrosu bude ohrozená.
Okrem sústredení pripravujeme v spolupráci s Motoclubom Lehnice spustenie motokrosovej školy. Prípravné práce, ktoré prebiehali od februára minulého roka sú pomaly u konca. Verím, že už na jar budeme môcť tento projekt spustiť. Potešiteľná je skutočnosť, že nie sme sami. Vďaka obetavosti a enormnému úsiliu Richarda Kubu a spoločnosti OKR zo Štúrova je na svete projekt ,, Motocyklami proti drogám“. Toto sú tie správne podnety, ktoré motokros na Slovensku potrebuje.
Všetci čo pre motokrosový šport niečo robíme tak činíme na úkor rodiny, práce alebo vlastného voľna.. Nie je to naša platená práca ani zamestnanie. Som nesmierne rád, že sa nám podarilo dať dohromady skupinu ľudí, ktorí našli v sebe dostatok odvahy a prijali výzvu na neľahkú úlohu, ktorá pred nami stojí a to: ,,Zastavenie úpadku motokrosu na Slovensku“. Po dlhej dobe máme akcie schopnú športovú komisiu , ktorá má chuť pracovať v prospech motokrosu. Všetci čo s nami súhlasíte ale aj vy, ktorých sme zatiaľ nepresvedčili, dôverujte nám a podporte nás. Motokros si to zaslúži a on to teraz skutočne aj potrebuje.
Ladislav Šnegoň, predseda ŠK TPM.
Pridané: 01.03.2007 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 153782 | Včera: 148438