Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Diskusia Diskusia k článku (21)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dovolenka na motocykli (magazín Stop I/1988)

 Zdieľať

Pridané: 23.05.2006 Autor: stratovar
Čitatelia: 7853 [História]

Trocha recesie a štipka nostalgie nemôže uškodiť, navyše, ak sa k tomu pridá zopár nad zlato cenných rád.

Dovolenka na motocykli je veľký zážitok. No dlhá cesta na takomto vozidle si vyžaduje aj dostatočnú prípravu. Prirodzene, v prvom rade je potrebné si motocykel pripraviť tak, aby nespôsoboval počas cesty technické problémy. Teda treba na ňom odstrániť všetky nedostatky, poruchy, chyby, vymeniť poškodené či opotrebované časti motora a podvozka. Teraz však nechceme popisovať opravu motocyklov, dávať rady, ako si motocykel opraviť. To už zvládne každý jeho majiteľ sám. Skôr chceme poskytnúť niekoľko rád pri cestovaní na motocykli na veľkú vzdialenosť.

Motocykle oproti automobilom poskytujú nevšedný zážitok z jazdy a v prípade priaznivého počasia sa sotvaktoré iné vozidlo vyrovná motocyklu. Tento typ vozidla prináša pocit skutočnej voľnosti pohybu, umožňuje rýchly presun v hustej premávke. Motocykle akceleráciou predstihujú bežné automobily, takže jazdci s jednou stopu môžu byť naozaj pánmi ciest. Prirodzene pri ich rozumnom užívaní. Za nepriaznivého počasia môže byť motocykel aj nepríjemným spoločníkom. Jazdu na krátke vzdialenosti mladý motocyklista hravo vydrží. Ísť však na dovolenku po trase dlhej niekoľko sto kilometrov v mizernom počasí, keď sa strieda dážď s vetrom a chladom, to už neprináša pocit radosti z voľného pohybu. Ale ani nepriaznivé počasie vás nemusí odradiť od dlhého výletu. Dnešné materiály poskytujú výrobcom športových odevov možnosti, pred niekoľkými rohmi nepoznané. Perfektné kombinézy ochránia jazdcov na motocykloch nielen pred vetrom a chladom, ale aj pred dažďom. A práve taký odev potrebujete, ak chcete vyraziť na dlhú cestu; Dva páry dobrých rukavíc, prilbu, ktorá netlačí a má dobrý priezor, na nohy čižmy zo zapínaním na zadnej časti, aby cez zips, či iný systém zapínania nenatiekla dovnútra voda. Amatérske výtvory, kombinézy zlepené z plastových fólií, sú zlou náhradou dobrého a pevného oblečenia. Nad iným riešením vôbec neuvažujte. Fólia sa rýchle poškodí a potom jej časti plápolajú za jazdcom ako vlajka.

ČO S BATOŽINOU

Každý majiteľ motocykla pozná svoje vozidlo a najlepšie vie, kde má jeho stroj slabinu. Podľa toho si musí pribaliť potrebné náhradné dielce. No z bežných treba vziať dve náhradné vzdušnice do pneumatík a vari reťaz, alebo aspoň niekoľko článkov reťaze so spojovacím článkom, ďalej náhradné zapaľovacia sviečky, zapaľovaciu cievku a prípadne niekoľko drôtov do výpletu kolies. Z cestovných a prípadne kempovacích potrieb, treba brať to najnutnejšie. Pôvab jazdy na motocykli by sa stratil, keby ste mali zo sebou voziť obrovské batohy výstroja. Často vídať motocyklistov, doslova obalených batožinou. Také vozidlo sa nedobre riadi, stráca stabilitu, je zle vyvážené. Motor motocykla je umiestnený v ťažisku vozidla, a preto všetky ostatné väčšie hmoty umiestnené ďalej od ťažiska zhoršujú ovládateľnosť. Zo skúsenosti vieme, že najvýhodnejšia poloha umiestnenia batožiny je pred vodičom, na palivovej nádrži. Preto v zahraničí mnohí výrobcovia zhotovujú špeciálne vaky na nádrže jednotlivých typov motocyklov. Ak už treba voziť ďalšiu batožinu, ktorá sa nevmestí do vaku na nádrž, pokúste sa obstarať menšie kabele na boky motocykla v zadnej časti. Na stabilitu vozidla je také riešenie výhodnejšie než pripevniť veľký batoh spolujazdcovi na chrbát. Tým by sa zväčšila jeho vzdialenosť od ťažiska vozidla a podstatne by sa zhoršila ovládateľnosť motocykla.

AKO NA CESTÁCH

Autostrády, či cesty autostrádového typu nie sú pre motocyklistov priveľmi zaujímavé. Sú jednotvárne, zvyčajne s minimálnym počtom zákrut, preplnené veľkým počtom nákladných vozidiel, ktoré majú približne rovnaký limit maximálnej rýchlosti ako motocykle. Jazda za kamiónom s dymiacim výfukom nie je potom žiadnym pôžitkom, ale hotovým utrpením. Preto si myslíme, že je výhodnejšie jazdiť po bežných cestách, ktoré sú z hľadiska jazdy na motocykli oveľa zaujímavejšia. V prípade, že by ste sa dostali aj na cestu s horším povrchom, pokračujte ďalej. Motocykel je vozidlo, ktoré takýto úsek cesty bez problémov hravo zdolá. Terénne úseky s hrboľmi či výmoľmi ľahšie prejdete, ak sa postavíte do stúpadiel a kolená pritisnete k nádrži. Motocykel potom vediete nie len kormidlom, ale aj nakláňaním tela. Tak, ako jazdci motocyklového endura. Dodržiavajte však správne hustenie pneumatík, aby sa na ceste s horším povrchom plášte neprerazili. Správny tlak vzduchu v pneumatikách je dôležitý aj na ceste s dobrým povrchom. Najmä pri rýchlom prejazde zákrutami, keď motocykel skloníte. V takej polohe sa pneumatiky totiž trochu deformujú. Mäkké pneumatiky potom neudržia ťažký motocykle v zákrute a môžete spadnúť. Ak vaša kombinéza či iný odev nemá kolená nohavíc a lakte rukávov chránené hrubšou mäkkou vrstvou, kúpte si na tieto miesta tela chrániče, ako majú brankári alebo hádzanári. V prípade pádu vám výborne chránia kĺby končatín a navyše kolená chránia chrániče pred podchladením. Pri chladnejšom počasí sa dobre osvedčila tepelná izolácia hornej časti tela novinami. Nehanbite sa a použite niekoľko vrstiev novinového papiera na hruď, prípadne i na časť brucha. Veľmi rýchle zistíte, ako táto jednoduchá a lacná pomôcka pomôže proti chladu. Nikdy nejazdite bez rukavíc. Ani na krátku vzdialenosť. Ba ani bez prilby. Aj keby bolo akokoľvek horúco, prilbu a rukavice majte vždy na sebe. Podľa skúseností jazdcov endura si pripravte stručný plán cesty, vypíšte si miesta prejazdu s kilometrovými vzdialenosťami, miesta odbočení a prípadne si poznačte miesta, kde budete dopĺňať benzín. Tento plán si napíšte na pruh leukoplastu a nalepte si ho na motocykel tak, aby ste ho spoľahlivo videli. Počas zastavení nikdy motocykel neopierajte kormidlom o múr, či strom. Vždy ho postavte na stojan. Ak ste v mäkkom teréne, vložte pod stojan kus deva, alebo kameň. Tlak v pneumatikách kontrolujte vždy po ich vychladnutí. Nikdy nehustite pneumatiky od oka, bez odmerania tlaku vzduchu kvalitným tlakomerom. Pri jazde za dažďa miernite svoju odvahu a jazdite s rezervou výkonu. Zvyknite si jazdiť s rozsvieteným reflektorom aj cez deň, hoci to u nás predpisy ešte neprikazujú. (Článok je v rubrike história, dnes už je svietenie na motocykli povinné. Pozn. redakcie.) Snažte sa o to, aby vás ostatní účastníci premávky včas spozorovali. Pamätajte, že je dosť takých vodičov automobilov, ktorí motocyklistov nemajú priveľmi v láske. Najmä takých upozorníte na seba svetlom dostatočne skoro.

ÚNAVA A HAZARD

Ak jazdíte v nepriaznivom počasí, zastavte hneď, keď pocítite chlad. Rozcvičte sa. Podchladené telo sa veľmi rýchlo na motocykli unaví a jazdec vtedy stráca pozornosť. V takom stave môžete ľahko havarovať. Pozorne sledujte situáciu pred sebou, ale rovnako i za sebou. Na to máte spätné zrkadlá. Nepodceňujte toto vybavenie vášho vozidla. Presvedčte sa, či vás nikto nepredbieha vo chvíli, keď vy chcete predísť vozidlo pred vami. Včas na svoj manéver upozornite vodičov idúcich za vami. Ak nie ste zvyknutý jazdiť na dlhých trasách, po prvých 100 až 150 km vás začne bolieť chrbát a stehná. Zastavte, urobte niekoľko drepov, poprechádzajte sa. Pri dlhom strnulom sedení na motocykli tŕpnu svaly v hornej časti chrbta a čoskoro pocítite bolesť aj v krčných svaloch . To je však iba otázka tréningu a fyzickej zdatnosti každého motocyklistu. Ak cestujete so skupinou motocyklistov - priateľov, vyvarujte sa rozhovorom s kamarátom, ktorý ide za vami či vedľa vás. Neotáčajte hlavu dozadu. Stratíte prehľad o situácií pred vami. Rovnako sa neotáčajte za svojím spolujazdcom, alebo spolujazdkyňou. Také chvíle nepozornosti už stáli veľa mladých ľudí život. Motocykel vám prináša veľa pôvabov a radosti. No môže vám spôsobiť aj smutné chvíle. Je len vo vašich rukách, či tohto dvojkolesového kamaráta dôkladne ovládnete alebo si motocykel urobí s vami, čo bude chcieť.

Zverejnené so súhlasom magazínu Stop.

Pridané: 23.05.2006 Autor: stratovar Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (21)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 167623 | Včera: 217060