Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (32)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ako som sa stal motorkárom, alebo od čopríka k TDM a Fazerovi 2/2

 Zdieľať

Pridané: 16.03.2006 Autor: lure
Čitatelia: 29759 [Vaše stroje]

TDM je ozaj ideálne moto pre vysokých a relatívne ťažkých chlapov. Ja sa cítim na TDM úplne super, ako keby bola na mňa stavaná, nie som na nej poskladaný, ani nemám pocit, že je o číslo menšia, ale sedím si úplne uvoľnene. Je dostatočne pohodlná, dobrý výhľad, plynulý záber už takmer od 2 000 ot./min. bez trhania, motoricky veľmi tolerantná k jazdcovi, veľmi hladký nábeh výkonu. Záťaž dvoma osobami ani nepoznať, ťahá stále rovnako ľahko. Kúpil som na ňu 48 l kufor Givi, turistické plexi, pôvodné bolo pre mňa moc nízke, prúd vzduchu bol nasmerovaný na plecia a hlavu. Je to aj rýchly stroj so slušným zrýchlením 3,9 s, maximálka nad 200, ja osom nešiel zatiaľ viac ako 190 km/hod., ale bolo to úplne v pohode, žiadna nervozita, úplne stabilná a aj nad 180 km/h super silný záber pri pridaní plynu. Evidentne jej chýba v prevodovke 6 – ka, ekonomický prevodový stupeň. Motor by to bez problémov zvládol, často sa mi v začiatkoch stávalo, že som ho tam chcel zaradiť. Evidentne mi spočiatku chýbal palivomer, je to predsa len starší ročník. Už s tým ale nemám žiadny problém – jazdím po rezervu a potom hneď plná nádrž. Raz som to neodhadol a veru som ju tlačil cca 2 km, cítil som sa potom, ako vo vlastnej šťave, bola poriadne ťažká. V tom momente som ju až tak rád nemal. Ale kto je sprostý, nech tlačí, aspoň mám ponaučenie. Spotrebu som presne nesledoval, ale bola asi na úrovni cca 6 l/100km a to som ju občas na rovných a prázdnych úsekoch poriadne bral za plyn. Učil som sa poznávať jej reakcie na pridanie plynu – akési modelovanie predbiehania a samozrejme aj prudkého spomalenia. Na mojej TDM je potrebné pritvrdiť predok, je moc mäkký – výmena oleja to trochu zlepší. Na tento poznatok som prichádzal postupne s pribúdajúcimi km a postupne som aj pritvrdzoval, ale už som na doraz. Zadok sa dá nastaviť veľmi dobre. Na bežné jazdenie je však aj pôvodná možnosť nastavenia veľmi slušná, komfortné nastavenie je bez problému. O stabilite v zákrutách pri razantnejšom prejazde nechcem písať, lebo ju len spoznávam. Beriem ju stále tak trochu ako „zbraň“, mám pred ňou rešpekt a snažím sa ju ovládať tak, aby som neublížil druhým a ani sebe. Moje sebavedomie s pribúdajúcimi km síce rastie, ale musí ísť súbežne s mojimi skúsenosťami a schopnosťami.

S TDM som zatiaľ veľmi spokojný a plne mi vyhovuje. Trochu jej chýba centrálny stojan, ale tých 200 kg sa dá napr. vo dvojici ľahko zvládnuť aj bez zdviháka a stojanu. Samozrejme, že trh poskytuje veľké množstvo nových a modernejších strojov, možností a kategórií a cítim to aj ja, tiež by som sa vedel predstaviť napr. na Yamahe MT – 01, ale asi si ešte počkám na obdobie, keď sa to už budeme mať konečne lepšie... Možno to bude ale až v budúcom živote...Teraz ale zisťujem, že zima je neskutočne dlhá, túžba jazdiť je zas neskutočne veľká a tak bude nutné vyriešiť tento problém ešte kúpou nejakého endura, ktorým prekleniem toto obdobie čakania, ale to budúcnosť. Zatiaľ to riešim len tým, že mašinku občas trochu preštartujem, ani – 20°C jej to nerobí žiaden problém, brnknem a ide. Teraz, počas soboty a nedele som motorku krátko prevetral cca 25 km, bol to super pocit.

Moja manželka si tiež zajazdila na TDM, ale TDM je pre ňu veľmi vysoká, dočiahla na zem len končekmi špičiek, nie je to teda vhodná motorka pre ľudí s výškou pod 170 cm. Je tam síce možnosť úpravy sedadla, ale to nie je moc racionálna úprava. Ťažisko bude stále dosť vysoko a tak tých 200 kg pri manipulácii na mieste to evidentne poznať. Samozrejme, že sa dá na nej jazdiť, manželka má 163 cm a jazdila, horšie by to však bolo, keby musela zastaviť na okraji nejakej jamy, už by nedočiahla na zem a ani neudržala motorku pre jej váhu a veľký uhol naklonenia. Manželka teda nemôže bezpečne jazdiť na TDM a nechce sa stavať ani do pozície spolujazdca, sama jazdí veľmi rada. Čo teda robiť? Odpoveď je jednoduchá – kúpiť vhodné moto aj pre ňu a potom už spolu navštívime aj my nejaký ten zraz. Zatiaľ o nich len počúvame a čítame, tešíme sa teda, že to skúsime aj na vlastnej koži.

Výber moto pre Evku ovplyvňuje samozrejme jej výška, nutná je tiež eventuálna možnosť zníženia výšky motocykla a samozrejmé je, že motorka musí byť v jej očiach pekná a vhodnej farby. Filozofia žien je aj o takýchto argumentoch, ale priznajme si, že aj nám sa moto musí páčiť. Moju TDM som tiež kupoval viacej srdcom ako rozumom, ale neľutujem. Čo za motorku si teda vybrala manželka? V prvom rade ju motorka musela zaujať - osloviť. Nemala to byť žiadna stará vykopávka, nemal to byť superšport, lebo moc predklonený posed je dosť únavný, ale skôr nejaký 500 - 600 kubíkový naháč so spriameným posedom v S – kovej verzii. Jej kritéria boli teda úplne jasné. Ja som k tomuto zadaniu pridal požiadavku na vhodnú výšku sedadla, dobré hodnotenie stroja u majiteľov a pod.... Do nášho „ Tendra“ sme zaradili rôzne stroje – Suzuki GS 500, Honda CBF 500, Kawasaki 500, Hornet, Bandit, SV a vyhrala to nakoniec Yamaha Fazer 600. Týmto nechcem v žiadnom prípade tvrdiť, že toto je najlepšia motorka z daného výberu. Vyskúšali sme totiž viacej moto, ale väčšina z nich nás nepresvedčila po technickej stránke – boli proste v zlom stave, alebo mali veľa najazdené. Potom sme našli vhodné moto, r. v. 2001, kúpená v SR v r. 2002 najazdené 22 000 km, servis Yamaha. Dohodli sme sa na cene, moto som kúpil a priviezol domov v januári. Ani som ju pri kúpe neodskúšal, bola kopa snehu a –15°C, čo ma dosť mrzelo, manželke sa ale moc páčila, bola „taká pekná červená.“ Keď sa trochu oteplilo - koncom februára, tak som ju krátko vyskúšal, ale stále čaká na poriadnu skúšku. Nedávno som opäť najazdil cca 25 km a aspoň trochu ju vyskúšal. Zadná kyvka nie je odpružená priamo, ale cez páky, ktorých výmenou sa dá motorka znížiť, alebo zvýšiť. Ja som zmenil rozteč dier na pákach o + 6 mm, čo znížilo moto a teda výšku sedadla o ďalších - 20 mm. Samozrejme, že daná úprava nebola z mojej hlavy, ale bola to rada skúseného odborníka, ktorý vie, ako a kto bude na Yamahe jazdiť. Táto úprava sa samozrejme podpísala na pracnejšej manipulácii s moto a hlavným stojanom, dovtedy to šlo samo, teraz to je pre manželku už nemožné. Ja ju však dám naň bez problémov. Veď aj tak budem ja ten, čo bude moto parkovať, umývať, pripravovať a pod....

Teraz už manželka dočiahne úplne super na zem takmer plnou plochou chodidla. Znížením sa zmenšila síce vzdialenosť pneumatiky od blatníka, ale moc ma to netrápi, lebo 56 kg mojej manželky isto nespôsobí kritické prepérovanie zadného kolesa a pri väčšom zaťažení je tam ešte možnosť pritvrdenia. Predok spustíme o 10 mm a to bude všetko. Po čase ju vrátim späť na pôvodnú výšku. Ešte chcem dokúpiť vyhrievané rukoväte, novú zadnú gumu a prípadne turistické plexi. Padáky a nosič s kufrom už mala pri kúpe. Samozrejme, že moto dám prezrieť a vymeniť všetky náplne.

Tento stroj je úplne iný, ako TDM, dá sa na ňom tiež jazdiť aj začiatočníkovi, nesmie ho však točiť hneď nad 6 000 ot./min. Do týchto otáčok sa správa celkom prítulne, je to dobre čitateľný stroj, potom to už rastie exponenciálne a myslím si, že to už potom vyžaduje určité skúsenosti. Jej zrýchlenie na 100 je ešte lepšie ako u TDM, motor je tiež aj dostatočne pružný a v tiež hravo zvláda jazdu aj pri 2 000 ot./min., čo je veľmi príjemné konštatovanie. Nechcem ju v žiadnom prípade porovnávať s TDM. Keď získam viacej skúseností a postrehov, isto sa o ne podelím, len dúfam, že mi ju manželka občas požičia...

Až teraz som si až všimol, že som vypotil veľmi dlhý text, ale už sa mi ho nechce upravovať - skracovať. V budúcnosti sa polepším a budem písať viacej k veci.

<

Pridané: 16.03.2006 Autor: lure Zdieľať

Súvisiace články:

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (32)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 317522 | Včera: 244945