Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 05.05.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 44505 [Testy a predstavenia - Test]
Po tom ako sme nedávno predstavili pracovnú štvorkolku, prinášame dnes dvojtest športových štvorkoliek z produkcie firmy Dinli.
Okrem klasického textu a niekoľkých vydarených fotiek prinášame teraz aj niečo nové. Trošku dlhšie video aj s interaktívnimi vstupmi. Aspoň máte viac čo kritizovať. Napriek tomu verím, že sa vám bude páčiť. Video nájdete na konci článku a dúfam, že nám dáte vedieť názor aj v ankete: Videá k testom na motoride.sk.
Človek neznalý problematiky by mohol z názvu usudzovať, že ide o čínsku značku. Musím ho ale hneď úvodom vyviesť z omylu. Dinli je tajvanská značka. Štvorkolky, ktoré sa aj cenou profilujú niekde medzi čínske a renomované japonské stroje výrobca neváha porovnávať s japoncami. Poďme sa im teda pozrieť na zúbok.
Dvojičky na test, zľava 901 a 801 |
Do pazúrov sa nám dostali dva modely DL 801 a 901. Začnem menšou z dvojice, teda DL 801. Je to športová štvorkolka, s náhonom zadných kolies. Na pohon slúži kvapalinou chladený 350 kubíkový jednovalec spojený s variátorom. O radenie rýchlostí sa tak jazdec nemusí starať a ručnou pákou na pravej strane radí iba neutrál, spiatočku alebo jazdu vpred.
Dinli DL 801 |
DL 901 je väčším súrodencom. Hlavným rozdielom je použitie ostrého 450 kubíkového jednovalca a klasickej motorkovej manuálnej prevodovky. Motor svojim výkonom 46 koní a slušným krútiakom dýcha na krk japonským konkurentom. Nie je ani divu, veď pochádza z japonska. Deväťstojednička je oproti svojej menšej sestre aj trošku väčšia vo všetkých smeroch.
Oba modely majú rovnakú konštrukciu podvozka. Predné kolesá sú odpružené nezávisle dvojitými závesmi typu A kým vzadu pracuje centrálna kyvná vidlica. Náhon je na zadné kolesá prenášaný reťazou a o brzdenie sa stará trojica kotúčov. Za spomienku stojí použitie pancierových brzdových hadíc v sérii. Šťastného majiteľa potešia určite aj ochranné hliníkové rámy okolo stupačiek, ktoré môžem na štvorkolke len odporučiť a u oboch modelov ich nájde v sérii. Spomenúť treba aj kompletnú cestnú výbavu a možnosť oba modeli prihlásiť do cestnej prevádzky.
O štart oboch modelov sa stará elektrický štartér. Prístrojovka je plne digitálna, podsvietená modrými LED diodami a dobre čitateľná aj na priamom slnku. Nájdeš na nej denné a celkové počítadlo, teplotu chladiacej kvapaliny a samozrejme rýchlomer. Žiaľ na hodinky konštruktéri pozabudli, čo je škoda vzhľadom na to, že pri jazde čas rýchlo letí. Klasická sada kontroliek doplnéná o spiatočku je združené dookola displeja. Ako spomínal v prípade automatickej 350-tky jazdec radí len neutrál, jazdu vpred a spiatočku, na ktorej zaradenie je nutné stlačiť páku nožnej brzdy. 450-tka má klasickú prevodovku s tým, že po zatiahnutí páčky na pravej strane nádrže je možné pod jednotkou zaradiť ešte spiatočku.
Dinli DL 901 |
Dosť bola ale rečí poďme sa zablatiť. A to platí v tomto prípade stopercentne. Plasty oboch modelov sú rezané športovo sparťansky a blato si svoju cestu k jazdcovi vždy nájde. Ako prvú sedlám ostrejšiu 901. Testovaný model je už starší, konkrétne má dva roky a slúži ako predvádzací model firmy adamoto. Aktuálna 901 má modernejšie plasty so svetlometom v prednej časti. O kvalite vypracovania možno svedčí aj fakt, že po dvoch rokoch skúšobných jázd kedy ju asi nikto moc nešetril stále vyzerá a jazdí skvele.
Usporiadanie ovládačov je klasicky motorkárske až na rukoväť plynu. Ako býva u štvorkoliek zvykom plyn sa ovláda páčkou. Kopem teda jednotku a vyrážam. Smerujeme poľnými a lesnými cestami na endurácku trať v okolí Košíc. Štvorkolka je ľahká a napriek suchému a tvrdému podkladu ide zadok po každom preradení do driftu. Mám pocit, že sedím na ostrom štvortaktnom endure, až na tie štyry kolesá. Motor má slušný spodok s dobrým záťahom ale nebráni sa ani vyšším otáčkam. V lese si tak môžeš „turisticky“ poprdkávať a niekde na trati jej dáš poriadne do tela (alebo skôr ona tebe) Nerobili mi problém ani technicky náročnejšie úseky trate ako brody a strmé výjazdy z potoka a ani paľba na širokej motokrosovej trati. Pochvalu si okrem motora zaslúži aj prevodovka ktorej presnosť by mohol závidieť aj nejeden japonec. Rýchlosti skákali hladko a nikdy nebol problém zaradiť neutrál. Po niekoľkých kolách mi naložila toľko že zastavujem. Kompletne zadýchaný a vysmiaty ako lečo...
Dinli DL 901 |
Druhá v poradí je novučičká 801-tka. Výkon polovičný a k tomu variátor. Kto by sa však obával, že to bude nuda bude prekvapený. Práve variátor robí jazdu jednoduchšou bez starostí s radením. Napriek výkonovému handikepu nemá problém držať krok s väčšou sestrou. V technicky náročných úsekoch odpadá spojkovanie a variátor vždy dodá adekvátny výkon. Presvedčil som sa o tom sám v jednom rozbahnenom výjazde, ktorý som na 450-tke vyšiel až na tretí pokus na druhom prevodovom stupni (bojoval som s prebytkom výkonu a hrabajúcim zadkom) kým Harly ho vybehol s variátorom na prvý pokus. Celkovo menej skúsený jazdec si na 350-tke rozhodne užije viac zábavy.
Na trati sme jazdili celú sobotu a nedalo nám to ani v nedeľu. Tu som však naplánoval dlhší výjazd na preteky Country Crossu. Štvorkolky sa nebránili ani turistickému využitiu a aj po celodennej jazde s krátkym neplánovaným pobytom v maďarsku (ešte že máme šengen) sme boli večer v pohode. Zato vďačíme prekvapivo pohodlnému sedlu. To najlepšie ale prišlo v pondelok v podobe daždivého počasia. Štvorkolky sme síce vrátili totálne zablatené ale jazda na mokrom s nekonečnými driftami bola neskutočne zábavná. Bahniaci asi vedia o čom hovorím.
Dinli DL 801 |
Je jasné že hlavnými konkurentmi testovanej dvojice budú japonské stroje, ktorým Dinli konkuruje hlavne lákavou cenou. Naopak stráca vyššou hmotnosťou, aj keď porovnávať suchú a pohotovostnú hmotnosť nie je práve najlepšie. Istý hmotnostný handykep tam ale bude. Konkurentom bude aj nová štvorkolka KTM 450 XC, ktorú tohto roku určite otestujeme a v čase keď píšem tieto riedky viem, že potrápime aj Suzuki QuadRacer v štyristo kubíkovom prevedení.
Ak hľadáš svoju prvú štvorkolku DL 801 určite nebude zlou voľbou (139 000 Sk). Variátor ti vždy poskytne istotu a dodá tú správnu porciu výkonu na zadné kolesá. Športovo založení a skúsení jazdci však určite siahnu po väčšej a hlavne výkonnejšej 450-tke. Budú však musieť zaloviť v peňaženke o čosi hlbšie - 159 000 Sk.
kvalitný podvozok, brzdy, ochranné rámy v sérii, cena | hmotnosť, chýbajúce hodinky |
Predstava, že okrem štyroch kolies na neznámom stroji a pre mňa (z počiatku) nelogickej plynovej „rukoväte“ budem musiet ešte aj radiť rýchlosti, bola dostatočným dôvodom na to aby som začal na automatickej 801-ke. Reakcie na plyn boli okamžité, podvozok dostatočne tuhý. Akurát strach z klopených zákrut bol z počiatku oveľa silnejší než moja dôvera v stabilitu štvorkolky. Po pár lekciách však do toho človek príde a keď mu k tomu dopomôže dážď, o zábavu je postarané. Nosiče 801-ky sú pracktická vec. A keď zadný osadíš kufrom, máš ideálne miesto pre uloženie vrchnej časti oblečenia, alebo hoc aj celej kempingovej výbavy, keďže po jazde na štvorkolke riadne vyhladneš.
S miernymi obavami presadám na manuálnu 901-ku. Avšak už prvé dotyky s ňou dávajú tušiť, že toto je iná kategória. A po zaradení dvojky zabúdam na nejaký strach z prejazdu klopených zákrut a vychutnávam si tie kusy hliny odlietavajúce všade na okolo.
801 sa mi zdala oproti 901 mierne ťarbavešia a nepôsobila na mňa až tak istým dojmom a všetko to má na svedomí šírka náprav. Aj keď je tam rozdiel len pár centimetrov je to poznať. Tým však nechcem povedať ze 801 je lenivá a nemotorná, to by som klamal, pretože to čo som si sňou v daždivom počasí zažil, by som prial každému a hlavne nebahniakom ako som ja. Škoda, že sa v tej chvíli nenašiel nik, kto by moment pri odovzdávaní štvorkoliek zvečnil, ale ak ste videli aspon jeden diel Ramba, kde sa maskoval v blate ... :o)))
presvedčí aj najvačšieho nebahniaka, že blato je liečivé v akom koľvek množstve, automatická prevodovka u 801 | málo účinné blatníky, ani jedna z nich nie je moja |
Motocykel na test poskytla spoločnosť Adamoto Košice dovozca štvorkoliek značky Dinli pre SR.
Účinkuje: Tomáš Hajduch - Awia
Kamera: Jaro Harly Jerga, Strih: Tomáš Hajduch - Awia
Dĺžka: 7:35, formát 16:9
Video nájdeš tiež na youtube.com a video.google.com.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Dinli | Dinli | KTM | Suzuki | Honda |
Model: | DL 901 | DL 801 | 450 XC | ATV LT-R 450 QuadRacer | TRX 450 ER |
Rok: | 2007 | 2008 | 2008 | 2008 | 2008 |
Kategória: | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednoválec (4T) | jednoválec (4T) | jednovalec (4T) | jednoválec (4T) | jednoválec (4T) |
Objem: | 448 ccm | 291 ccm | 447.92 ccm | 450 ccm | 450 ccm |
Max. výkon: | 45.7 k (33.6 kW) / 8250 ot. | 16.59 k (12.20 kW) / ot. | 53.0 k (39.0 kW) / 8200 ot. | ||
Max. krútiaci moment: | 41.2 Nm / 7500 ot. | 21 Nm / 5000 ot. | |||
Kompresný pomer: | 10,8 : 1 | 12 : 1 | 11:1 | 11,7 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 94,0 x 64,6 | 72,7 x 70,0 | 89 x 72 mm | 95,5 x 62,8 | 96 x 62 mm |
Palivový system: | karburátor | karburátor | karburátor | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC | SOHC | SOHC (4V) | DOHC | DOHC |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová + spiatočka | automatická + spiatočka | manuálna 5-stupňová + spiatočka | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová + spiatočka |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 279 mm | 257 mm | 213 mm | ||
Zdvih vzadu: | 254 mm | 265 mm | 236 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 180 mm | 174 mm | |||
Pneu vpredu: | 21 x 7,00 / 10 25 | 21x7-10 | 21 | AT 20x7R10 | 22 x 7-10 |
Brzdy vzadu: | jedno kotúčová (ABS) | jednokotúčová | jednokotúčová | jedno kotúčová (ABS) | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 200 mm | 190 mm | |||
Pneu vzadu: | 20 x 11,00 / 9 38F | 20x11-9 | 21 | AT 18x10R8 | 20 x 10-9 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 163 kg | 167 kg | 165 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 205 kg | 198 kg | |||
Výška sedla: | 820 mm | 780 mm | 820 mm | 780 mm | 833 mm |
Rázvor: | 1268 mm | 1200 mm | 1280 mm | 1285 mm | 1275 mm |
Dĺžka: | 1773 mm | 1820 mm | 1810 mm | 1845 mm | 1862 mm |
Šírka: | 1160 mm | 1505 mm | 1148 mm | 1245 mm | 1176 mm |
Výška: | 1165 mm | 1120 mm | 1125 mm | 1085 mm | 1100 mm |
Svetlá výška: | 285 mm | 275 mm | 290 mm | 240 mm | 112 mm |
Objem nádrže: | 12.8 l | 12.6 l | 13.4 l | 10 l | 12 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 105 km/h | 85 km/h | |||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Tlmiče vpredu aj vzadu plne nastaviteľné Ohlins |
Pridané: 05.05.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 146425 | Včera: 142315