[Vaše stroje - Moja motorka]
Toto nie je vyhlásenie samoľúbeho sexuálneho predátora. Toto pre mňa nové slovné spojenie som sa dozvedel z našej úbohej žurnalistiky v novembri 2025.
Toto nie je test motorky, to je trpký príbeh o nešikovnosti, neobratnosti a o pomerne neúspešnej snahe zmeniť to. Príbeh zatiaľ nemá koniec.
Začalo to ako vždy nevinne. Pri potulkách na Honde CL500 som zistil, že mimo asfalt môžem ísť len za sucha. Relaxačná CLka šla z domu. Hondu CRF 300 L som videl asi miliónkrát v červenej a vyslovene sa mi nepáčila. V Honde RP Moto bola sivá, ale veď je krásna.
Účastník príbehu. Chlap 54 rokov, 71 kg, 176 cm, absolútne žiadne problémy s pohybom, kĺbami, svalmi, v pohode odbehnem 10 km v rozmedzí 55-60 min, s úsmevom 12 zhybov atď. Každý tretí deň som na horskom bicykli v lese na tých krkolomných umelo vytvorených vracákoch. Na motorkách odjazdené vyše 350.000 km. Jazdím celoročne. To nie je chválenkáreň, to je trpké konštatovanie, že som si naivne myslel, že pre jazdu v teréne na CRF 300 L mám mikropredpoklady. Toto všetko mi je prd platné, okamžite som zistil, že som nikto.
S týmto sklamaním som sa šiel pozrieť na motokrosové preteky. Čo bol ďalší blbý nápad. Videl som asi 16 ročné dievčatá ako jazdia po rozrytej trati. Čo, dievčatá a toto? Aby som si vypil kalich horkosti a svojej nemohúcnosti do dna, počkal som aj na dospelých. Tí mali v motokrosovom okruhu zakompovanú jazdu po lese. Rozprávam o stúpaní a klesaní, kde by si pri chôdzi pešo použil ruky na podopretie pred pádom!!!
O blate, v ktorom by si v bežnej obuvi urobil 4 kroky, pri prvom by si v blate nechal prvú tenisku, pri druhom druhú, pri treťom ponožku, pri štvrtom druhú ponožku. Preto by sme si mali objasniť, čo je ľahký terén pre CRF 300 je neprekonateľné pre Honda ADV 350. Aj ja som si v minulosti myslel, že ADV 350 je skútrik s nádychom offroad ako to tvrdia reči.
Po terajších zážitkoch má Honda ADV 350 offroad vlastnosti autobusu MHD. Všetko na predajni / teda s cestnými pneumatikami / s hmotnosťou nad 200 kg má offroad vlastnosti kĺbového autobusu MHD. Je úplne jedno, čo ti povie predajca. Zabudni na videá, kde ľudia, ktorí sedia na kroskách od svojich 5 rokov jazdia a skáču/lietajú na tenerkách, či afrikách. Lebo len ty sám zadychčaný a spotený v lese budeš v blate a svahu dvíhať motorku. Budeš sa diviť aká je ťažká 142 kg motorka. Ako budeš potrebovať cúvnuť 15 cm vzad v blate, snehu, aby si obišiel strom a ani za svet sa ti to nepodarí.
Honda CRF 300 L 2025.
Ja ju označujem ako hobby enduro. Honda si ju na našom trhu hodnotila na 5810 €. V lete môžeš odísť od dílera s dlhým nosom, objednávky na ňu sa robia v zime. To len keby si chcel v lete na predajni zjednávať cenu. Má LED predné svetlo a „biele“ smerovky. Aby si ju na prvý pohľad rozoznal od starších.
Predné koleso 21“, pneu IRC GP 21, 80/100/21, duša, nenastaviteľná USD vidla 43 mm, brzdový kotúč 256 mm, zdvihy predného pruženia 260 mm. Čo je slušná hodnota. V tomto štádiu môjho enduro vývinu jej nemám čo vytknúť. Ešte som nezistil, že v mojom rozlete ma brzdí pruženie.
Zadné koleso 18“, pneu IRC GP 22, 120/80/18, duša, Prolink, zdvih zadného kolesa 260 mm. Brzdový kotúč 220 mm. Solídna svetlá výška 285 mm a že som ju mnohokrát potreboval. Myslím, že je to podstatný údaj.
Brzdovú páčku nenastavíš, ale aj pre nás s krátkymi prstami sa ľahučko obsluhuje v teréne, na ceste už je to inak, ale ja na ňu presadám z 5x silnejšej motorky, preto môžem mať skreslený úsudok. Na obsluhu spojkovej páčky ti stačí jeden prst. Keď som už pri spojkovej a brzdovej páčke, kľudne z nich odrež tú hrču, okrem toho, že ju vôbec nepotrebuješ pri páde je menšia pravdepodobnosť, že ich ohneš. Teda pokiaľ nemáš kvalitné blastre. Ja mám džady.
Riadidlá bežné s hrazdou, najbližšia vzdialenosť medzi tvojimi rukami bude 52 cm. Ovládače na nich sú poctivé, nezničiteľné, robustné. Ale dva pogumované gombíky pri displeji SET a SEL sa na mojej motorke veľmi ťažko obsluhujú, reálne mi trvá aj 30 sekúnd pokiaľ vynulujem TRIP A alebo iný údaj. Displej je určite z prelomu tisícročia, ale je mi to úplne jedno. Nezaškodilo by, keby mal ukazovateľ vonkajšej teploty, ale pri jazde v teréne mi je aj tak stále veľmi teplo. Na displeji máme všetko podstatné, otáčkomer plus bielu kontrolku, ktorá ťa upozorní, že prekračuješ tebou zvolené otáčky, palivomer, vieme aký máme zaradený kvalt, dva tebou zvolené údaje, tripy, priemerky, stopky.
Prevodovka.
Jemná, presná, fantastická. Teraz by sa možno hodilo, keby mala tuhší chod, keď sme už v tých enduro čižmách.
Neviem, kto by používal tie stopky, lebo obsluha tlačidiel SET a SEL si vyžaduje titánové prsty. Tlačidlo na vypnutie ABS na zadnom kolese je našťastie poslušné a používam ho veľmi často, ako v aute na vypnutie štart-stop systému. Keď ti zdochne motor a naštartuješ ABS zostáva vypnuté, samozrejme ak bolo pred zdochnutím vypnuté. Každým štartom ho musíš manuálne vypnúť. Ak jazdíš so zapnutým ABS rýchlejšie ako 50 km/h a prudko brzdíš až do aktivácie ABS, blikajú všetky smerovky.
Motorček.
Vodník jednovalček, 286 kubíkov, 20 kW, keď maká 8500krát za minútu, vypotí takmer 27 Nm. Vystačí si s 1.5 l oleja, objem chladiacej kvapaliny pod 1 liter. Všetci teraz mávli nad ním rukou, veď majú doma v garáži niečo 300 kubíkové s 30 kW vážiace 105 kg. Ale Honda by rada videla svoje dielo v servise skutočne zriedka ale častejšie ako sex na dôchodku, teda 1x ročne alebo pri 12.000 km. Takže ja teraz mávam rukou nad motorkami, kde je servis každých pár motohodín. Motor, ak ideš na 1tke a voľnobehu a pridáš niekedy ťa odmení prudším kopancom ako by si chcel. Napríklad kľučkuješ medzi autami, no skôr stromami.
Prevádzka je smiešne nízka, bežne mám spotrebu na TRIP 75-80 km, čo mi trvá 3 hodiny asi 3l, teda 5 € . A to používam kvalty 1,2,3 a 4 výnimočne. Každé tankovanie nulujem TRIP A, každé čistenie reťaze TRIP B. Spotrebu 12-14 l/100km uvidíš ak sa budeš poctivo učiť na 1 kvalte napríklad v garáži, alebo v hlbokom snehu, prípadne silne podmočenej pôde. Ventily a vzduchový filter si prosí skontrolovať každých 24.000 km. Ten filter pozriem pri 6.000 km. Sviečku meníš pri 48.000 km. Ochrániť ho môžeš týmto čínskym produktom, je ľahký a nemám mu čo vytknúť, chráni aj vodnú pumpu.
Nádrž má objem 7.8 l, po jej otvorení ti veko ostane v ruke, v rozpätí 320 - 400 € si vieš z druhovýroby dokúpiť nádrž 14 l. Namontuješ ju namiesto originálnej. Keby som jazdil dlhšie trasy určite ju mám. Nijako ťa to neobmedzí, lebo bežne budeš jazdiť s poloprázdnou. Veď prečo by si mal mať v najvyššom bode plus 6 kg. Konečne motorka, čo ukazuje spotrebované palivo. Vynuluješ pri tankovaní a vieš na dcl presne zostatok, pokiaľ dokážeš odčítať od 7.8l údaj spotrebované palivo. A je jedno, či ležíš pod motorkou.
Sedadlo je vo výške 88 cm, nič mi na ňom nevadí, jedine by sa mohlo dávať dole inak ako vytočením dvoch dlhých skrutiek. Pretože si určite kúpiš nosič z Aliexpressu a ten treba jemne ohnúť, deformovať, aby si tie dlhé skrutky zatočil. Keď sme už pri tom nosiči, vyber si taký, ktorý ti prekryje zadné smerovky. Ja taký nemám, preto som si nechal privariť také krídielka, nie je to pekné ale praktické. Okrem toho rozšíriš plochu na pripevnenie vaku, ruksaku.
Ako na všetkých mojich motorkách sa nájde miesto aj na cyklotašku, tú prichytíš dlhou skrutkou, ktorá drží nosič, aby si ju nestratil, keď sa riadne šmykneš a spadneš. Natrepeš tam lekárničku a pár drobností. Napríklad lepiacu pásku.
Spätné zrkadla budeš lepiť tou páskou pokiaľ si necháš originály. Rovno si u Aliho kúp za 25 € tie čo mám s kĺbami. Jednoduché a skvelé riešenie. Ešte si z nich urobíš podložku na hrnček, keď počas tréningu vysmädneš.
Väčšinu svojich motoriek, ktoré som mal od 0 km som predával s nájazdom 30 – 50.000 km a boli bez poškodenia. Žiadne vrypy nič. Preto mi bolo ľúto ísť po zábehu na miesta, kde som očakával pád. Mám na mysli také v rýchlosti chôdze, napríklad zastavíš v prudkom kopci, lebo už motorka nevládze a stratil si priľnavosť, alebo si v strede ryhy a v danú chvíľu potrebuješ nohy + 30 cm.
Tak som tú prvú kontaktnú plochu pri páde olepil hrubým „šmirgľom“ používa sa to na schody. Samozrejme som spadol, Majo na zemi brzdí lepšie ako motorka, motorka sa posunula po mne, šmirgeľ mi odstránil motoodev a zobral si aj vzorku kože, aby som si to pamätal. Rovno som vytiahol tú lepiacu pásku a oblepil späťák. Ponaučenie, urob to ale s fóliou, ktorá sa dáva na predné kapoty áut.
Keď si už v situácií, že si môžeš dobrovoľne vybrať, na ktorú stranu spadneš, padni vľavo. Radička má kĺb a vľavo je aj plastová nádobka na chladiacu kvapalinu. Vpravo je chladič. Prekryl som ho plieškom z Aliho. Teraz krivdím čínskym chlapcom z Ali, aj keby bol ten plech hrubý niet veľmi o čo ho upevniť. Asi 30 € stojí nožná brzdová páčka s kĺbom na kontaktnej ploche s topánkou. Samozrejme tam nepasuje len tak ľahko.
Čo sa týka plastov. Sú úplne iné ako si zvyknutý napríklad zo skútrov, znesú toho oveľa viac, sú ďaleko pružnejšie, odolnejšie. A stoja oveľa menej!!!
Neviem sa k nim vyjadriť, nemám s čím porovnávať a netuším, čo budeš jazdiť. Mne vyhovuje, že majú hustejší dezén, zámerne ho pri nácviku „zabijem“ blatom a potom sa môžem pekne šmýkať a učiť kĺzať a driftovať v malých rýchlostiach s malým plynom. Rýchlosť mám medzi 5 – 8 km/h, ešte sa dokážem nohou zachrániť pred pádom. Nerobím ani veľa hluku a plochu nerozryješ.
Akurát vhodné pre poslanie tejto motorky. Treba si uvedomiť, že poľné cesty určite pohlcujú viac svetla a výsledok sa zlepší na asfalte.
Na diaľnicu nepatrí, mesto je OK, veď sedíš vysoko, ponad osobné autá vidíš, diery sú nepodstatné. No a váži o pár kíl viac ako základné vodníkové skútrove 125tky.
Máš novú CRF, nulové skúsenosti v teréne. Pôjdeš samozrejme za sucha po poľných cestách, ktoré aspoň tušíš kam vedú, alebo si ich prešiel na bicykli. Fajn si spokojný, sebavedomie rastie. Potom na rovine prejdeš kúskom blata, wau, už je to fotku. Nájdeš cesty medzi dedinkami, ktoré používajú miestni chlapi na autách, ktoré boli vyradené z evidencie pred 20 rokmi.
Nejako ich so šťastím nováčika zdoláš. Wau pecka, som dobrodruh. Potom v aplikácií Mapy.cz uvidíš, že okolo tvojej trasy vedú aj prerušované čiarky. Čo tak ísť po tých prerušovaných čiarkách? A tu môžeme použiť porekadlo zo sveta štyroch kolies. „Čím viac si majiteľ SUV myslí, že má terénne auto, tým ďalej poň musí ísť traktor.“ Môže to mať taký priebeh...
Spokojne si doma naplánuješ trasu cez apku, vieš čo znamená pojem vrstevnica, vnímaš ich na mape. Po lesnej ceste vybehneš na nejaký kopec, potom bude nasledovať prudký zjazd, to nie je problém na horskom bicykli to predsa dáš. Dozvieš sa, že ten zjazd má 200 m a posledných 50 m sa kurevsky kľukatí. Nie je to najmenší problém, lebo ideš dole a pomaly, CRFka na 1 kvalte fajn brzdí motorom, no a keďže týždeň na tvojom sídlisku nepršalo, podľa teba je sucho všade. Zisťuješ, že posledných 20 m dole ideš po nejako podozrivo mokrej a mäkkej pôde.
A prečo je dole 1 m rovinka, mláky, blato a znova prudký mokrý svah? Lebo gravitácia platí aj pre vodu a blbcov. No a kamarát, tvoje skúsenosti nezvládnu drieť na 1tke hore svahom a kľučkovať medzi stromami a padnutými konármi. Máš problém! Lebo to by si musel zvládať jazdu v riadnom drifte a málokedy by stopu predného kolesa nasledovalo zadné. Praješ si mať pre túto chvíľu elektrickú krosku, ktorá vie ísť sama asi 4 km rýchlosťou a ty len kráčaš a fučíš okolo nej. Taktiež vie sama ísť vzad, keď ty nedokážeš potlačiť zablatenú motorku. Skúšaš ísť šikmo...potom ti konečne napadne myšlienka, že skúsiš všetko obísť pešo a nejako sa na ťažké úseky pripraviť. / Ťažké sú len pre tvoje nulové skúsenosti /. Pár hodín sa potrápiš nejako sa vrátiš domov, už sa niet čím chváliť a povieš si, dobre, baví ma to ale chce to prípravu. Pozrieš nejaké videá zo škôl, zhodnotíš svoje možnosti a ideš na to, ja som sa rozhodol „trénovať sám“.
Zahriata motorka ide sama bez plynu 7 – 8 km rýchlosťou. Mám na mysli pevné podložie. Nejako mi nešlo do hlavy ako je možné jazdiť v stupačkách, veď stojím a ťažisko je oveľa vyššie, logicky – pád je z väčšej výšky a bolestivejší. Nemôžu sa predsa všetci mýliť. No a tak hodiny jazdím v garážovom dome okolo kuželiek. Potom na ploche plnej konárov, lístia a mäkkej pôdy robím do nekonečna osmičky. Po prvých mikro úspechoch sa dvíham zo sedačky. Potrebujem širší priestor, nachádzam jebačkovú lúku v podstate blízko diaľnice KE PO. Každé 4 m2 je vyhodený prezervatív, utierky. Dôvod navyše nespadnúť pri nácviku.
Skutočne nerozumiem, a to sa odvolávam na ten odsek na začiatku ako som si myslel, že všeobecná „fyzická zdatnosť“ mi nejako pomôže. Napríklad po 3-4 minútach jazdenia v osmičke / pokiaľ možno najrýchlejšie / okolo nejakých bodov jednoducho už tak kŕčovito držím riadidlá, že spojkovanie a pridávanie plynu nezvládam. Musím zastaviť. Samozrejme chyba je len vo mne, som kŕčovitý, zbytočne sa namáham. Kupujem si nejaké pomôcky na tréning rovnováhy a snažím sa zdokonaľovať..... Možno niekto sadne na CRF a po pár minútach vie to, čo ja po mnohých hodinách, ale tak to skrátka je. Nemôže byť každý dobrý jazdec, nemôže každý hrať na husiach.
Možno fotografie z nácviku vyzerajú akoby som bol v panenskej prírode. Je to veľký omyl. Pár desiatok metrov vedie diaľnica, takže o tichu nemôže by ani reči. Pri ďalších, ak by som sa otočil o 180 stupňov, videl by si nelegálne cigánske osady, prípadne niekdajšie záhradkárske oblasti, kde jeden duševný úbožiak predal pozemok príslušníkovi menšiny. Hodnota všetkých pozemkov ostala rovnaká ale na konci číslovky nebol symbol € ale HUF. / Maďarský forint. /
Napríklad aj kvôli tomu, že je to celosvetová masovka, stávka na istotu. V pondelok ráno som ohol spojkovú páčku, zavolal do Hondy, nadiktoval VIN. Keď to urobíš do 12 hodiny, objednávka akceptovaná v daný deň. Ak po 12 hodine, objednávka sa tvári ako prijatá nasledujúci deň. V utorok som si prišiel po novú páčku.
Z čoho by si mohol vyberať?
Kawasaki KLX 230, bomba cena, vzducháč, jednoduchá motorka. Akceptujem.
Voge 300 Rally, cena, ktorá ťa dvihne zo stoličky a ideš po €. To myslím úplne vážne. Nejaké ale tam predsa len je....zdvih predného tlmiča 205, nemecký Motorrad 16/2025 v teste zistil iné údaje o výkone ako je stránkach importu / stav ku 30.11.2025 / Nemci udávajú hmotnosť 166 kg, SK import 158 kg, ale to nedorozumenie môže byť hmotnosť nosiča a padacieho rámu v nemeckom teste.
KTM 390 Enduro R 2025, lepší, oprávnene drahší, silnejší, ale ťažší 165 kg motocykel, mokrá hmotnosť.
BMW R 310 GS, kolesá 19/17, hmotnosť 175 kg, zdvihy 180/180 mm, má iné poslanie. Už nie je v ponuke na 2026.
Kove 450 Rally. Úplne iná liga. Honda je tu ako Octavia RS a Kove ako BMW M3.
Tradičný záver. Motorka je moja, kúpená za moje prachy. Nepotrebujem tu nikoho haniť ani chváliť. Je mi jedno čo si kúpiš. Táto útla a štíhla motorka ti vie sprostredkovať množstvo zážitkov celoročne, ak ťa to prestane baviť, strata hodnoty je úsmevná. Pamätaj stráž si hmotnosť motorky. To by si sa divil ako veľa je niekedy obyčajných 20 kW, keď to s tebou natriasa a nechtiac pridáš plyn. Zatiaľ nevidím dôvod meniť pruženie, nechcem jazdiť motokros, jazdím sám teda žiadne skoky do neznáma idem na istotu. No, taký je plán...a nezabudni na čísla 21“/18“, 260/260 mm, 142 kg, 12.000 km a 6 rokov záruka.
| Foto: | |
![]() |
|
| Všeobecné informácie: | |
| Výrobca: | Honda |
| Model: | CRF300L |
| Rok: | 2025 |
| Novinka: | NOVINKA 2025 |
| Kategória: | Enduro |
| Motor: | |
| Typ motora: | jednovalec (4T) |
| Objem: | 286 ccm |
| Max. výkon: | 27.3 k (20.1 kW) / 8500 ot. |
| Max. krútiaci moment: | 26.6 Nm / 6500 ot. |
| Kompresný pomer: | 10.7 : 1 |
| Vŕtanie x Zdvih: | 76.0 x 63.0 mm |
| Palivový system: | vstrekovanie PGM-FI |
| Rozvod: | DOHC (4V) |
| Chladenie: | kvapalinou |
| Pohon / Podvozok: | |
| Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
| Sekundárny pohon: | reťaz |
| Zdvih vpredu: | 260 mm |
| Zdvih vzadu: | 260 mm |
| Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 2 piestik |
| Priemer bŕzd vpredu: | 256 mm |
| Pneu vpredu: | 80/100-21M/C 51P |
| Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
| Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm |
| Pneu vzadu: | 120/80-18M/C 62P |
| Hmotnosť / Rozmery: | |
| Hmotnosť s náplňami: | 142 kg |
| Výška sedla: | 880 mm |
| Rázvor: | 1455 mm |
| Dĺžka: | 2230 mm |
| Šírka: | 820 mm |
| Výška: | 1200 mm |
| Svetlá výška: | 285 mm |
| Objem nádrže: | 7.8 l |
| Dynamické Parametre / Spotreba: | |
| Max. rýchlosť: | 132 km/h |
| Spotreba paliva: | 3.1 l/100km |
| Dojazd po rezervu: | cca 188 km |
| Doplnková výbava: | |
| ABS: | áno, v sérii |
| Vypínateľné ABS: | áno, v sérii - vypnutie zadného kolesa |
| Palubný počítač: | áno, v sérii |
| LED svetlomet: | áno, v sérii |
| LED denné svetlá: | áno, v sérii |
| LED smerovky: | áno, v sérii |
| Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
| Iná výbava: | Chrániče riadidiel v sérii, USB-C |
| Poznámka: | |
| Poznámka: | EURO5+ Vylepšenia: LED osvetlenia a vylepšený odvod tepla. Cena 8/2025: 5 810 eur |
Pridané dňa: Dnes Autor: MajoKE