[Vaše stroje - Moja motorka]
Ak náhodou bude na predajni, kúpte si ho.
Aj keď si za socíku mal peniaze, niektorý tovar jednoducho nebol. Napríklad k autám a motorkám si potreboval prachy, známych, šťastie. Ale vo februári 2022? Čo by na to povedali Engels, Marx, Lenin? Ako je možné, že v kapitalizme chceš míňať a nie je ti to umožnené?!
Toto je sekcia Vaše stroje, nie je to odborný test, preto tú budú moje rady, odporúčania a „zbytočné kecy“ a nikoho výrobky tu nepropagujem, je mi úplne jedno, čo a kde si kúpiš. Obrázky nenechávam obtekať textom, aby si ich neprehliadol. Skúter je môj, nie požičaný na recenziu.
Hondu ADV 350 som sledoval, pretože som mal Yamahu XMAX 300, aj Forzu 300 so Smartboxom, aj bez neho... Výsledok hodnotenia je nasledovný: XMAX 300 je lepšia ako Forza 300, elektrický štít to nezachráni. Forza 350 a XMAX 300 si môžu blahoželať k remíze. Ale Honda ADV 350 sa nich díva zvysoka a smeje sa im.
Takže si vo februári 2022 doskútrujem na otrokovi do K-moto v Košiciach. Nemám nejako rád mega predajne všetkého druhu, ale majú tam vystavených toľko motocyklov ako na slabšej výstave motocyklov v Bratislave. A tam si len tak stojí tmavé ADV s ceduľou „Rezervované“. Pýtam sa predavača, či si môžem sadnúť, skúsiť posed. Odpoveď bola: “Kľudne, pán si ju neprevzal.“ Sadám, naťahujem ruky, nohy. Usmievam sa ako blázon. Beriem.
Keďže je to môj 16ty skúter, nemusí mi nikto ťahať medové motúziky okolo nosa. Ovládače, riadidlá, rozsah ich otočenia, ako zavadzajú kolenám, zrkadlá... Na gentlemanskú dohodu nechávam skúter mesiac na predajni, nech majú čo ukazovať záujemcom. Skútre jednoducho nebudú. Táto situácia vedie k abnormálnym javom, predávam otroka 2-ročnú Yamahu Nmax o 150 eur lacnejšie ako fungeľ.
Marec 2022 preberám ADV. Doma pri počítači na portáli Slovensko.sk sa dozvedám, že keď ti predajca už vydá papierový technický preukaz, môžeš ísť pekne na DI. Žiadne prihlásenie do evidencie z domu zaručeným elektronickým podpisom sa nekoná. Známy prejavil záujem o ADV, volám do predajne. „Dostaneme ešte jedno, ale ste už šiesty v poradí...“
Honda ADV 350 má skvelú cenu, 5990 eur. Toľko síce stál kedysi aj Renault Thalia 1.2 16V, ale Yamaha XMAX 300 je za 5890 eur, Forza 350 5790 eur. Ten podvozok za to jednoducho stojí.
Takže máme za plus 200 eur oproti Forze silnejšiu-tuhšiu a lepšie uchytenú prednú vidlu, plus 25 mm vyšší zdvih, preto je vyššie sedadlo ako na Forze. Z vyššieho zdvihu 125 mm netreba spadnúť na zadok, veď čistokrvný cesťák Yamaha FJR 1300 má zdvih vpredu 135 mm. Tak, aby si si nemyslel, že pôjdeš na motokrosovú trať.
Tá motocyklová vidla ma čertovský význam na presné vedenie stopy. Napríklad v meste v zákrutách sú bežne vyznačené priechody pre chodcov, alebo predbežné šípky no a ty v rýchlostiach nad 50 km/h by si sa mal trafiť na tú nenafarbenú časť, samozrejme, trochu ťa môžu rozhádzať kanály a nerovnosti, ktoré si kvôli autu pred sebou nevidel, alebo ich vidíš na poslednú chvíľu. Pre niektoré skútre nesplniteľná úloha. Že Honda SW-T600? Čím ťažší spolujazdec, tým sa výnimočnosť prednej vidly stráca a približuje k bežným skútrom. Vzadu je zdvih pruženia, znovu o stupienok lepší ako na Forze, 130 mm.
Tým sa dosiahla svetlá výška 145 mm. Vo svete skútrov celkom vysoko, pokiaľ nevieme o Aprilii SR 125 GT so 175 mm. Podľa mňa je nebezpečné, ak sa so skútrom zžiješ a začneš jazdiť na hranu jeho možností, predok je presný, zadok ťa zradí. Aj v živote je smutné, ak ťa zadok zradí.
Ďalšia nedocenená vec sú motocyklové riadidlá. Široké v najužšom mieste úchytu 55 cm a široké po chrániče 84 cm. Oproti Yamahe Xmax 300 sú širšie o 9 cm. Takže si ich môžeš nastaviť pootočením v úchytoch, pridávať nástavce a prispôsobiť svojím potrebám. To skútre nemajú. Dôležité pre nekonfekčných ľudí, napr. pre Michaela Phelpsa. S tým súvisí aj možnosť umiestniť si nižšie brzdové páčky, sú nenastaviteľné, škoda. No a späťáky máme na riadidlách a nie na kapotáži ako na Forze. Koľkokrát som kvôli nim neprešiel okolo stojacich áut! Na ADV si vrknem plynom, zaveslujem riadidlami a prášim ďalej, o možnosti ich natočenia pri atypických križovatkách ani nehovorím. Nemusíš vytočiť hlavu ako sova, mne pri tom stále vyjde kukla z bundy...
Ovládače na pravej strane nie sú. Je tam štart a chcipák. Prečo tam nemohli dať tlačidlo regulácie trakčnej kontroly? Na ľavej strane je tlačidiel akoby ľudia mali dva palce na ľavej ruke. Hlavne že tlačidlo trakčnej kontroly je okamžite „po ruke“. A prepínač diaľkového svetla nelogicky nedostupný???
Ja mám neoriginálne vyhrievané rukoväte Koso, pasujú tam akoby boli od Hondy. Len treba povedať pri montáži, nech poriadne utrú lepidlo z rukovätí, lebo ak nasunutá rukoväť tlačí časť lepidla pred sebou, s prstencom ovládača už potom nepohneš. Keďže mám krátky palec v zimných rukaviciach pri zapínaní smerovky občas uberiem výkon ohrevu. Na tlačidlo ovládača smerovky musím niečo nalepiť a spraviť ho vyšším. Neviem prečo, ale na Forze je dráha chodu ovládača smerovky lepšia a čitateľnejšia. Ale ADV má inú konzolu a pribudol tam 4-smerový ovládač pre Honda RoadSync. Mimochodom, pre nás jednoduchších v slovenčine.
Originálny štít je symbolický, akoby si v ťažkom teréne trávil 90 % jazdy a neustále prekonával nerovnosti, ktoré ti štít skresľuje. Iný zatiaľ v doplnkoch nie je, Givi ho uvádza bez fotografie, iní vôbec. Z X-ADV 750 nepasuje, ani z ázijskej ADV 150. Preto som sa poobzeral po garáži a nahodil tam panenský z Yamahy XT1200Z, ktorú som zradil vo februári. Na ručné nastavenie štítu do 4 polôh, bez náradia, potrebuješ obe ruky. Všetky fotografie v článku sú s Yamaha štítom.
Haha, ten bezkľúčový štart. Celý ten haló efekt, je v tom, že aj tak musíš otočiť viacfunkčným ovládačom do správnej polohy a potom stlačiť tlačidlo štartéra. Podrobne ešte raz. Otočíš ovládač, samozrejme si blízko s diaľkovým ovládačom, počkáš na naťahanie paliva a kontrolky, stláčaš štart a držíš pokým nenaštartuje. Teda nie ako v aute, že len ďobneš. Milé od Hondy je, že v cene sú dva ovládače. Nemilé, že riadidlá zamkneš len v ľavej pozícií.
Zatiaľ to síce nevyzerá na oslavný článok. Keď sa už sedadlo otvára len vtedy, ak je otočný prepínač na 12 hodine, musí tam byť možnosť núdzovo ho otvoriť pri vybitej batérií ovládača, či skútrovej baterke. Takže ktokoľvek, kto si prečíta užívateľskú príručku a pripraví si jednoduchý nástroj ti otvorí podsedadlový priestor takmer okamžite.
Mne sa sedí dobre s mojou výškou 176 cm. Určite ste už stretli vyšších ľudí. Prečo 190 cm človek musí krčiť kolená a za sebou má 50 cm nevyužitého priestoru? Prečo na Kymcu Xciting 500 som vedel v roku 2006 posúvať ten hrboľ na sedadle a zväčšiť priestor na nohy? Teraz to má aj Yamaha T Max (štaruje na 12 000 eurách). A prečo sa neponúka ohrev rite a na každej Yamahe a Honde (okrem GW a T Maxa) si to musíme dorábať? Páni z Japonska nech si pozrú doplnkovú výbavu rady BMW C400.
Rozmery sedadla sú dĺžka 84 cm, využiteľné 2 x 36 cm, vodičove je najširšie 38 cm. Sedadlo je vpredu užšie, keď si nízky, na križovatke pri zastavení sa posunieš viac dopredu a dotiahneš pohodlne na zem. Ak si budeš dorábať ohrev rite, vyhrievacie teleso daj aj na šikmú plochu!!! Človek, ktorý navrhol uhol otvorenia sedadla, tak ten do prednej časti reálne žiadnu prilbu nevložil. Dá sa to, ale veľmi debilne. Určite sa mu stále čká, lebo naň myslím a ja tam dávam dcérinu prilbu a jej školskú tašku vyberám z tej vyššej časti. Samozrejme, mám pritom na hlave vlastnú prilbu, tak preto sa mu čká. Keďže som ešte nevidel ADV 350 so Smartboxom napíšte do diskusie, či pri otvorenom kufri otvoríš sedadlo, alebo si vzájomne prekážajú.
Keď som už načal ten Smartbox za 400 eur. Na prvý pohľad paľba a zároveň nádych luxusu. Ńóóó, taký kvalitný odliatok, nosič kufra určite lepšie vyzerá ako ohnuté rúrky, ktoré vyrobí Givi alebo Shad. Originálny nosič stojí cca 140 eur. Aliexpress zatiaľ nedodáva. Neviem, či kvalitný lakovaný kufor 40 – 50 l stojí pod 200 eur. Takže zatiaľ to vyzerá v prospech Smartboxu. Lenže samotný kufor je riadne ťažký, má vnútri vyvýšené dno asi kvôli káblom a mechanizmu otvárania, a keď ho chceš otvoriť, musíš mať pri sebe diaľkové (s dobrou batériou) a stlačiť malý gombík zospodu na držiaku.
Potom je tu ďalšia podivná vec. Originálny nosič je poriadne dlhý a kufor je riadne vzadu. Brzdové svetlo je vysoko a je pod ním schované. Otázka? Ak si ťažký, alebo chudý so spolujazdcom (znížiš výšku skútra) vidí vodič kamiónu tvoje brzdové svetlo, keď je za tebou 8 - 10 m???
Moje určite. Šiel som do autoškoly, postavil skúter s chlapiskom v sedle pred vysoké nákladné auto, vyliezol som do kabíny. Z originálneho držiaka som zrezal 5 cm, platňu kufra nastavil tak, aby nevadila otváraniu sedadla a pre istotu dokúpil ďalšie brzdové svetlo Shad. Preto, lebo pasuje pod kufor Shad 39 l a ak zatvoríš veko je zatvorený, nie zamknutý. Nikdy si preto nezatvoríš bundu s kľúčami od motorky do kufra a hlavne, keď ideš napríklad z domu na miesta, kde nepotrebuješ zamykať kufor, nepotrebuješ kľúč od kufra. Napr. na výletoch otváraš kufor mnohokrát. Dokážeš teda žiť bez potencionálnych elektronických kazítok.
Predné nášlapy majú dĺžku 20 cm, šírku 11 cm, vodorovné spodné sú dlhé 36 cm, široké 13 cm. Z mne neznámych dôvodov je plast, ktorý si pýta obitie od kamienkov lakovaný. Spodná časť skútra, brucho, je vzorne zakryté plastom, pekne, dôsledne lícovanom. Dole sú ešte dva kovové výstupky - hlásiče, že škrtáš bruchom napríklad pri schádzaní z obrubníka. Stupačky spolujazdca sú ďalej od stredovej osy, preto sa priprav, zapri, na nastupovanie balíka. Je rozumné, že okolo nich je nelakovaný plast. Spolujazdec ma k dispozícií poriadne madlá, aj riadny kus sedadla. Stredový tunel je vyšší ako na Forze a tiež je tam nádrž. Preto som vyššie uviedol, že by som privítal zamykanie riadidiel aj vpravo.
Predné vraj odľahčené (oproti Forze) s pneumatikami 120/70/15 a veeeľmi dlhým blatníkom. Pozor ak budeš pomaly schádzať z vysokého obrubníka, aby si ho nezlomil. Ani zadný nie je prispôsobený na riadny nával bahna, hliny. Mohol byť aj dlhší. Je tam taká zásterka, aby nečistoty nelietali vpred. Zadná pneumatika 140/70/14 obutá do Metzeler Karoo Street. Zmes sa mi vidí mäkká a vyhovuje mi.
Motorček ADV 350 je 330 cm3. Vypotí 21,5 kW. Môže ti byť jedno pri akých otáčkach, neovplyvníš to. Potrebuje 1,5 l oleja so servisným intervalom 12 000 km, platí aj pre sviečku. Nastavenie ventilov je pri 24 000 km. Pochopiteľne spĺňa Euro 5. Ja mám spotrebu 3,9 l/100 km, ale to je v poriadku. Viem ako jazdím. Maximálna rýchlosť podľa TP je 133 km/h, je to myslené s maximálnym zaťažením 180 kg, takže reálne je to viac. Hmotnosť samotného skútra je 186 kg. Nie je to nič dramatické, bolo by zbytočné ju znižovať lepšími materiálmi, ktoré zvýšia cenu a nevidieť ich. Nehovoriac o tom, že všetko ťažké je tesne nad podlahou. Pokiaľ si do vrchného kufra nedáš ťažké zbytočnosti, hmotnosť ťa nemusí trápiť.
Motorček štartuje asi 1,5 sekundy, nezvyk oproti PCX a Nmaxe, kde je to okamžite. Veď nemáme štart/stop systém a máme klasický štartér, teda nám nezaberá miesto ďalšie zbytočné tlačidlo. Veľmi sa mi páči ako zladili motor s variátorom na odpichy z križovatky (trakčná kontrola často bliká) a výjazdy zo zákrut v rozpätí 30 - 80 km/h. Aby sa ADV vôbec jemnučko pohlo, potrebuje motorček 3250 otáčok. A čo potom 125tky? Preto ich nazývam otrokmi, takmer nik ich nešetrí a šup tam za studena 6000 otáčok. Niekedy s nevymeneným olejom... Kryt na výfuk mohli urobiť lacnejšie, ale urobili to pekne a účelne.
Čierny podklad, svetlé znaky. Esteticky pasuje k matnému skútru. Nejako zvlášť ma neoslovuje, ale objektívne jej nemám čo vytknúť. Má 5 úrovni jasu. Ako vidíš zobrazuje Trip A, B, priemernú spotrebu, čas jazdy, dobíjanie, teplotu a servisné úkony. Nemá teplomer chladiacej kvapaliny.
Podľa symbolov spoznáš funkcie. Škoda, že sa nám vytratilo zobrazenie spotrebovaného paliva, pretože dojazd je klamlivý. Mal som to na Honde NC750 2014, natankoval som, vynuloval spotrebované palivo a na 1 dcl som vedel zostatok v nádrži. Na bočnom stojane, hore kopcom, dole kopcom.
Aplikácia Honda RoadSync je pre mňa zbytočná, ale milá, a oceňujem, že si dali tú námahu a preložili ju do SJ. Osobne nepotrebujem, aby mi aplikácia čítala sms a správy zo sociálnych sietí, oznamovala počasie, ktoré vidím. Mapovala a zapisovala trasy, rátala priemernú rýchlosť a čas chodu motora. No je to v cene a nejakého šéfa skútrových poslíčkov to snáď urobí šťastným. Pokyny navigácie nie sú zobrazené, len povedané, to robí mobil aj tak sám. Notifikácia správ a hovorov je zobrazená symbolmi. 4-smerovým ovládačom vieš listovať napr. v telefónnom zozname, odpovedať na správy, hovory. Zatiaľ funguje pre Android.
Kto do boha im schválil, aby predné smerovky svietili NEUSTÁLE oranžovo ako pozičné svetlá a keď ich zapneš smerovky, síce blikajú s väčším jasom, ale sú malé. Yamaha Xmax má určite 8x väčšiu svetelnú plochu smerovky, nevadí, že žiarovkovú. Dokázal by som to pochopiť, ak by predné smerovky svietili nabielo ako pozičné svetlá, alebo ako denné svietenie a pri zapnutej smerovke blikali oranžovo.
Predstav si situáciu. Starší vodič, alebo neskúsený je na vedľajšej ceste a chce vyjsť na hlavnú cestu odbočením vľavo. Na hlavnej ceste je rušná premávka a tak otáča rýchlo hlavu vľavo, vpravo. Zbadá ťa na okamih na hlavnej ceste a registruje tvoje pozičné svetlo ako smerovku vpravo, pretože tvoje druhé pozičné svetlo nevidí napríklad aj preto, lebo jeho cesta je nižšie alebo vedľajšia cesta s hlavnou nemajú pravý uhol. Ty samozrejme žiadnu smerovku nemáš zapnutú a chceš ísť rovno po hlavnej ceste. Nešťastie je na svete. Pýtal som sa v Honde servisoch, či tú debilinu nevedia odstrániť, nevedia.
Dážď. Tu sa nedá nič konkrétne napísať, mám iný štít a každý máme inú postavu. Bežný štandard v tejto cenovke. Ale keďže máme širšie riadidlá potrebujeme širší štít, aby ochránil ruky pred dažďom, potom však nezamkneš riadidlá. Je to o hľadaní vhodného kompromisu. Mne sa to podarilo, utrpela však estetika.
Nastavenie svetiel? Nooo, do toho prepínača stretávacie/diaľkové som si už rýpol, je ďaleko, nemám rád, ak pre bežný úkon potrebujem povoliť úchop. Ergonomický prešľap, inak sa to nedá slušne nazvať. Fotografie skresľujú skutočný výkon svetiel, v skutočnosti je osvetlenie rovnomernejšie. Horizontálne čiary sú od seba 2,43 m a majú dĺžku 2 x 4,9 m, bežné ohraničenie parkovacieho miesta. Diaľkové svieti bodovo na stred, preto na fotografii vidieť stred stromu trochu lepšie. Som svetelným výkonom milo prekvapený. V užívateľskom manuáli nie je zmienka o nastavení svetiel.
Jazda so spolujazdcom. Ten si bude hovieť. Posúva však ťažisko nepríjemne, pre začínajúcich jazdcov nebezpečne vysoko. Ale to platí pre všetky skútre s kráľovsky vyvýšením sedadla. Spolujazdec sa drží madla ako hrazdy, plný úchop. Ako som už spomenul, stupačku má ďaleko od stredu osy skútra, tak sa zapri pri jeho nastupovaní, aby ste hneď nespadli.
Normálne vyklopíš bočný stojan a mechanicky sa zatiahne brzda. Naštartuješ skúter na bočnom stojane. Ak by otáčky presiahli 2000 za minútu a zabudol by si na bočák, motor by zdochol. Možnosť voľby sedadla. Prečo by si mal celé hodiny sedieť nepohodlne kvôli svojím 190 cm? Ako prvokupec prídeš do Hondy a povieš, že chceš sedadlo s dlhším sedákom (logicky kratším pre spolujazdca), predavač s úsmevom zaškrtne kolónku v konfigurátore... + 200 eur, (BMW to má roky pri motorkách). Bezkľúčový štart? Dobre, ale taký, že prídem ku skútru nič neotáčam, skúter spozná elektronický kľúč v kapse, dovolí mi odomknúť riadidlá a krátkym stlačením štartéra prebehne celý proces a samotný štart. Žiadne stláčanie, či stláčania a vykrúcanie ovládača.
Na terén to ozaj nie je, aj keď väčšina fotiek je z prírody, svetlosť je nízka, spodok plastový. Ak by si náhodou potreboval schádzať z prudkého svahu v prírode napríklad po mokrej tráve alebo blate, vypni motor a naštartuj ho, neprekroč 10 km/h a máš NEzapnuté ABS.
Ak by si potreboval zničiť motor, spusti sa dole kopcom s vypnutým motorom, aby si ušetril 4 mililitre paliva a a potom naštartuj.
Trakčnú kontrolu vieš obsluhovať počas jazdy. Výborné je, že pri prudkom brzdení z rýchlosti nad 50 km/h sa samé zapnú výstražné smerovky. Prečo nie od 25 km/h napríklad? Ďalšia perfektná vec je polomer otáčania len 2,4 m, čo je pre nás drzých mestských skútristov vec na nezaplatenie. Som s Hondou ADV 350 mimoriadne spokojný, možno to podľa článku tak nevyzerá, ale je to bomba.
Pridané dňa: 29.04.2022 Autor: MajoKE