[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Presne tak, najpriateľskejší, lebo ešte nikdy žiadna Ducati nebola tak vhodná pre baby, a najostrejší, pretože žiaden Monster nemal presnejšiu stopu a taký šťavnatý motor. Fakt že športová zábava v mega porciách!
Text: Peter Fischer
Foto a video: Peter Fischer
Nový Monster fakt dosť kontrastný stroj; v media kite sú fotky po zadnom, po prednom, s gumovaním alebo na okruhu s Rinaldim z WSBK, ale neskôr Ducati zverejnila videá troch báb, ktoré sa na nových Monstroch vozia s hudobným podmazom ako z TikToku. Fabrika vyšla s novým Monstrom ženám a menším jazdcom natoľko v ústrety, že po prvý raz zaradila do ponuky originálneho príslušenstva znižovaciu sadu. Kombo nižších pružín a najnižšieho sedla dostane posed na koncových 775 mm. Sada obsahuje aj kratší bočák, aby motorka nepadala.
A k tomu extra nizučká hmotnosť, len 188 pohotovostných kíl. To je o 18 kíl menej než mal Monster 821, a stále menej než mal vzducháčový Monster 797. Len na motore Ducati ušetrila 2,5 kila. Keď som nového Monstra prvý raz naštartoval, pochopil som odkiaľ zmizla väčšina hmoty motora: z pohybujúcich sa vnútorností. Monster sa neskutočne rád vytáča, a keď len tak brnkneš do plynu, späť na voľnobežné otáčky sa vráti bleskovo rýchlo. Takéto niečo som naposledy videl na Panigale 1299 R Final Edition alebo Panigale V4 R. V novom Monstri je pritom 937-kubíková Testastretta 11, ktorú poznáme z Hypermotarda alebo Multistrady V2. Ja viem, že zniem ako by som niečo pofajčil, ale je to tak. Počkaj až budem opisovať ako dobre jazdí.
Aj nasledujúce slová znejú nepravdivo, alebo aspoň prekvapivo, ale sú krištáľovo pravdivé: nový Monster po prvý raz vo svojej existencii nemá priehradový rám ani jednoramennú kyvku, podsedlový rám je z plastu a okrem nového Monstra už žiaden iný Monster nie je v ponuke. Vždy, úplne vždy bol na výber medzi menším a väčším, ale dnes už je iba jeden jediný. To ma privádza k špekuláciám, že jedného dňa sa dožijeme asi aj Monstra V4.
Mimochodom, nový hliníkový odlievaný rám je o 4,5 kila ľahší než pôvodný rúrkový priehradový. A plastový podsedlový rám možno znie až dehonestujúco, ale v tomto prípade je zosilnený sklenými vláknami, a tiež je podstatne ľahší než rúrkový. Konštruktéri asi mali trochu zviazané ruky pri jeho dopasovávaní, pretože logicky je objemnejší než pôvodný, a celkový posed je preto vyšší. Dokonca najvyšší zo všetkých doterajších Monstrov: 820 mm. Preto taký rozruch so znižovacou sadou.
Čo tu máme ešte nového? Sekvenčné smerovky. Nepridávajú nič na športovosti, ale vyzerajú ultramoderne a nového Monstra ešte viac oddeľujú od starších. Predné sú natiahnuté, zapustené do bokov pod nádržou, zadné sú zas maličké, aké boli donedávna iba v ponuke doplnkov. Po tisícdvestovke novinka zdedila hydraulickú spojku s radiálnou pumpou a peknú TFT prístrojovku, aj keď s výraznejšou grafikou, dokonca o niečo zreteľnejšou než je na Hypermotarde 950.
Už v prvej možnej zákrute, čo je po odchode z bratislavskej Ducati vlastne prípojka na obchvat, mi v hlave znelo jedno obrovské čožééé. Čo to toto tuto, to, ha? Mám už niečo odlietané na 821, čo bol novému Monstru najbližší pribuzný, ale toto... Toto je neporovnateľné. Ducati vraví, že posed je oproti 821 uvoľnenejší a vzpriamenejší, ale podľa mňa sa pomýlili a patrilo to k úplne inému modelu. Nový Monster prahne po otáčkach, pýta si viac a viac, podsúva ti že poďme niečo urobiť, aha, prepleť sa pomedzi tie autá a potom daj odpich ako sa patrí, aby si len nesedel ako taká knedla. Vezmi si, že už krátko za polovicou otáčkomera máš vrchol krúťaku, a ten je 93 Nm. A keď ho budeš ešte chvíľu držať pod krkom, pri nejakých 8 000 sa dostaneš ku výkonovému švungu, ktorý končí pri 9 000. Kvaltovať budeš veľmi rád, dole je quickshifter. Ale zase môžeš kvaltovať oveľa menej než na porovnateľných starších Monstroch.
Najlepšie je, že to všetko je sprevádzané tradičným Ducati zvukom, aj keď lauf máme sériový. Fakt neviem prečo mi Monster v mnohých aspektoch pripomína Panigale 1199/1299. Tým je Ducati v tejto triede jednoznačne vyhranená, všetci konkurenti majú radové motory a tým pádom skôr dunivé zvuky. Inými slovami, nový Monster nielenže nič nestratil z Ducati charakteru, ale ešte ho aj posilnil - keď cez otvorené okno začuješ, že na parkovisko prišla motorka, Ducati rozpoznáš hneď.
Veľmi špecifickou vlastnosťou je aj pocit a spätná väzba od predného kolesa. Niečo tak presné som na motorkách hádam ešte nezažil. Na naháčoch bežne cítiš, že medzi tebou a prednou pneumatikou je asi tak 30 kíl železa, a že je tam veľa miest, kde sa informácia cestou odspodu do tvojej mozgovne môže jednoducho stratiť, ale tuto Monstríček to dáva akoby bola vidlica z kozmických materiálov a celá motorka vážila asi tak 100 kíl. Predná obrátená vidlica je pritom nenastaviteľná! Come si fa, eee? Nemám šancu sa s ním dostať ani na Babu, ani do rakúskych zákrut, fcuk. Prečo práve ja musím takto trpieť, ha? (Smajlík po taliansky rozhadzujúci ručičkami.) Keď všetky svetielka a čakry budú v norme, v máji by sme mali popreháňať Monstríka na Ringu, och!
Jazdné vlastnosti sú ako žiletka, fakt, pod to sa podpíšem aj krvou. Vzadu je 180 guma. A obojstranná kyvka. To ma ešte viac núti myslieť si, že raz príde Monster V4 s letmáčom a dvestovkou gumou. Grazie in anticipo, ragazzi!
Bál som sa, že nový Monster stratí niečo zo svojej talianskosti, ale charakter a zvuk motora ma upokojili. Ducati zašla ešte ďalej a spolujazdcovi zobrala všetky prvky na držanie. Nie je tu ani pásik cez sedlo, ani madlá. Môžeš si ich jedine dokúpiť, amico.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.
Foto: | |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Ducati |
Model: | Monster |
Rok: | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Naháč |
Motor: | |
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 937 ccm |
Max. výkon: | 111.5 k (82.0 kW) / 9250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 93 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 13,3 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 94 x 67.5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | Desmodromický rozvod (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 130 mm |
Zdvih vzadu: | 140 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 166 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 188 kg |
Výška sedla: | 820 mm |
Rázvor: | 1474 mm |
Objem nádrže: | 14 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Servisný interval: | 15 000km, výmena sviečok a nastavenie ventilov 30 000km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Quick-shift: | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 1/2022: 11 790 eur Monster+ naviac kryt svetla a zadného sedla. |
V podlitrových naháčoch je veru tvrdá konkurencia! Monster je tu jediný zástupca elkovej dvojvalcovej školy. Zvyšok sú všetko raďáky, a to po dvoch z dvojvalcov a štvorvalcov, a tri trojvalce: KTM 890 Duke, BMW F 900 R, Kawasaki Z900, Suzuki GSX-S950, Yamaha MT-09, MV Agusta Brutale Rosso a Triumph Street Triple R. GSX-S950 je tu viac menej náhodou, pretože aj keď má najvyšší objem motora (plný liter R4), nedosahuje výkon 100 koní, ale zase GSX-S1000 je výkonovo v inej lige.
Elkové usporiadanie znamená iný charakter než radové, a práve to Monstra oddeľuje od ostatných. Preto by som až tak nepozeral na výkon, ktorým sa inak Monster radí skôr na spodok tabuľky. Zároveň má porovnateľnú hmotnosť s väčšinou konkurentov; tu nepekne vytŕčajú BMW, Kawasaki a Suzuki, ktoré sú priemerne o nejakých 20 kíl ťažšie než zvyšok (smajlík neveriacky krútiaci hlavou). A nového Monstra jednoznačne oddeľuje aj presná odozva od predného kolesa - ani jeden z konkurentov ju nemá na takej úrovni. Najviac sa jej približuje MV Agusta Brutale.
Ceny tu lietajú hlava-nehlava, ako keby tu nikto nič negarantoval. Najdostupnejšie je koncepčne dosť staré BMW F 900 R, 8 700 eur, najviac treba zaplatiť za MV Agustu Brutale Rosso, 12 tácov. Ducati Monster stojí len o dve stovky menej, resp. vo verzii Plus presne rovnako. Pre niekoho to môže byť prekvapujúce, ale treba sa na to pozrieť tak, že ide o takmer nový stroj a zároveň stroj, ktorý je z celej triedy koncepčne najmladší.
Nový Monster je presným prienikom medzi všetkým Monstrami čo kedy vyšli z fabriky. Všetky ich nahádzali do jednej veľkej miešačky, nechali podusiť a pokvasiť a z toho vzišiel nový Monster. Omylom im tam padla aj jedna Superleggera. Fakt! Tá znížila jeho hmotnosť, ale niečo pridala na výslednej cene. Tá je 11 790 eur. Verzia Plus s miništítom a krytom sedla stojí o dve stovky viac.
Áno, 821 bola len o máličko lacnejšia, ibaže ľudia už nemajú na výber, 797 zmizla. Keby tá suma aspoň začínala číslom 10, bolo by to stráviteľnejšie. Lenže jazdné vlastnosti ako žiletka a obrovský zmysel pre zábavu aké má Monster neponúka žiaden konkurent. A basta!
zábavný motor, športové schopnosti, chuligánstvo v krvi, neskutočne presný predok, Ducati charakter bez kompromisu | spolujazdec sa nemá čoho chytiť, cena |
Servisný interval | 15 000 km (alebo 1 rok) |
Oficiálna spotreba | 5,2 l/100 km |
Objem nádrže, z toho rezerva | 14 l (3 l rez.) |
Približný dojazd (po kontrolku rezervy) | 210 km |
Cena motorky | 11 790 eur (verzia Plus 11 990 eur) |
Text: Peter Fischer
Foto a video: Peter Fischer
Motocykel zapožičala spoločnosť Ducati Bratislava (H & A Moto Bike s. r. o.)
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Ducati | BMW | Yamaha | Kawasaki | Suzuki |
Model: | Monster | F 900 R | MT-09 | Z900 | GSX-S 950 |
Rok: | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 | |||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | radový trojvalec | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 937 ccm | 895 ccm | 890 ccm | 948 ccm | 998.6 ccm |
Max. výkon: | 111.5 k (82.0 kW) / 9250 ot. | 104.7 k (77.0 kW) / 8500 ot. | 119.1 k (87.6 kW) / 10000 ot. | 125.4 k (92.2 kW) / 9500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 7800 ot. |
Max. krútiaci moment: | 93 Nm / 6500 ot. | 92 Nm / 6500 ot. | 93.6 Nm / 8500 ot. | 98.6 Nm / 7700 ot. | 92 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 13,3 : 1 | 13:1 | 11.5 : 1 | 11.8:1 | 12.2:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 94 x 67.5 mm | 86 x 77 mm | 78 x 62.1 mm | 73.4 x 56.0 mm | 73.4 x 59 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 38 mm | vstrekovanie 44mm |
Rozvod: | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 130 mm | 135 mm | 137 mm | 120 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 140 mm | 142 mm | 130 mm | 140 mm | 130 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 298 mm | 300 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR17 | 120/70-17 | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm | 265 mm | 245 mm | 250 mm | |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR17 | 180/55-ZR-17 | 180/55ZR17M/C (73W) | 180/55ZR17M/C (73W) | 190/50ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 166 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 188 kg | 211 kg | 189 kg | 210 kg | 214 kg |
Výška sedla: | 820 mm | 815 mm | 825 mm | 795 mm | 810 mm |
Rázvor: | 1474 mm | 1518 mm | 1430 mm | 1450 mm | 1460 mm |
Dĺžka: | 2140 mm | 2075 mm | 2065 mm | 2115 mm | |
Šírka: | 815 mm | 815 mm | 825 mm | 810 mm | |
Výška: | 1235 mm | 1135 mm | 1065 mm | 1080 mm | |
Svetlá výška: | 140 mm | 130 mm | 140 mm | ||
Objem nádrže: | 14 l | 13 l | 14 l | 17 l | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.7 s | ||||
Spotreba paliva: | 4.2 l/100km | 4.8 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 232 km | cca 218 km | |||
Servisný interval: | 15 000km, výmena sviečok a nastavenie ventilov 30 000km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | ||||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | za príplatok | ||||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | áno, v sérii | ||||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | ||||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | nastaviteľný útlm USD vidlica a tlmič | plne nastaviteľný podvozok KYB | easy start | ||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 1/2022: 11 790 eur Monster+ naviac kryt svetla a zadného sedla. | Cena 1/2022: 8 690 eur | Cena 1/2022: 9 290 eur | Cena 1/2022: 9 695 eur | Cena 1/2022: 9 790 eur |
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Ducati | KTM | MV Agusta | Triumph |
Model: | Monster | 890 Duke | Brutale Rosso | Street Triple R |
Rok: | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | |||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 937 ccm | 890 ccm | 798 ccm | 765 ccm |
Max. výkon: | 111.5 k (82.0 kW) / 9250 ot. | 115.6 k (85.0 kW) / 9250 ot. | 117.6 k (86.5 kW) / 11500 ot. | 123.1 k (90.5 kW) / 11750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 93 Nm / 6500 ot. | 92 Nm / 7750 ot. | 83 Nm / 7600 ot. | 79 Nm / 9350 ot. |
Kompresný pomer: | 13,3 : 1 | 13.5:1 | 13.3 : 1 | 12.65:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 94 x 67.5 mm | 90,7 x 68,8 mm | 79 x 54.3 mm | 77.99 x 53.38 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 130 mm | 140 mm | 125 mm | 115 mm |
Zdvih vzadu: | 140 mm | 150 mm | 124 mm | 134 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová, 4 piestik Brembo Stylema | dvojkotúčová | dvoj kotúčová 2 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR17 | 120/70 R 17 | 120/70 ZR 17 | 120/70 R17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 245 mm | 240 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR17 | 180/55 ZR 17 | 180/55 ZR 17 | 180/55 R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 166 kg | 169 kg | 167 kg | 166 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 188 kg | |||
Výška sedla: | 820 mm | 820 mm | 830 mm | 810 mm |
Rázvor: | 1474 mm | 1482 mm | 1400 mm | 1405 mm |
Dĺžka: | 2045 mm | 2055 mm | ||
Šírka: | 875 mm | 775 mm | ||
Výška: | 1085 mm | |||
Svetlá výška: | 206 mm | |||
Objem nádrže: | 14 l | 14 l | 16.5 l | 17.4 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 237 km/h | |||
Spotreba paliva: | 4.8 l/100km | 5.6 l/100km | 5.2 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 218 km | cca 220 km | cca 250 km | |
Servisný interval: | 15 000km, výmena sviečok a nastavenie ventilov 30 000km | 15 000 km | ||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | nie | |||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
El. Podvozok: | nie | |||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Quick-shift: | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | plne nastaviteľný WP APEX | Brembo M50 monobloky, plne nastaviteľný podvozok, tlmič Ö | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 1/2022: 11 790 eur Monster+ naviac kryt svetla a zadného sedla. | Cena 1/2022: 10 990 eur | Cena 1/2022: približne 11 990 eur | Cena 1/2022: 9 795 eur |
Pridané dňa: 08.02.2022 Autor: Herghott