http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení

[Testy a predstavenia - Test]

Dalo by sa povedať, že výkonu na skútri nikdy nie je celkom dosť. Forza znamená sila a práve nová Forza jej má o niečo viac, čo môžeme len privítať.

Text a foto: Peter Fischer
Video: Tomáš Hajduch - Awia

Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení
Honda Forza 350 2021

Honďáci pravdepodobne ani nemali veľmi na výber, pretože prechod na normu Euro5 by Forze bez nárastu objemu celkom určite ukradol nejaké tie vzácne koníky, čím by nedokázala obhájiť svoje meno a stratila by konkurenčnú výhodu. A to sa v hlavných odbytiskách takýchto skútrov, teda v Taliansku a Španielsku, určite nevypláca. Čiže máme tu nárast zdvihového objemu o 51 cm3 a výkonu o 3 kone, pričom hmotnosť zostala rovnaká. Maximálna hodnota krúťaku, 27,2 Nm, leží v rovnakých otáčkach ako u predchodcu, ale už len pocitovo viem usúdiť, že jeho priebeh je v spodku výživnejší. Narástla aj maximálka.

Ďalej tu máme vyslovene praktické zmeny: elektricky posuvné plexi má hornú hranu o 4 cm vyššie (celkový rozsah posuvu 18 cm), USB zásuvku namiesto starej klasickej, alebo napríklad neviditeľné veci, ako že zadný nosič je plastový a nie kovový, kyvka je o niečo ľahšia, alebo že kľukový hriadeľ schudol o 10 %. Človek by to netipol, ale aj také zmeny sú citeľné a prínosné. A ak by to niekoho zaujímalo, aj vnútro motora prešlo istými úpravami, napríklad nasávacie hrdlá sú o 2 mm širšie, priemer nasávacích ventilov narástol o 1 mm, pričom celé časovanie aj zdvihy sú značne zmenené. Všetko s cieľom zlepšiť jazdnú dynamiku.

Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení
Honda Forza 350 2021

Zvyšok Forzy zostal takpovediac bez zmeny, čo je v tomto prípade výhoda. Ťažko vylepšovať niečo, čo sa dotýka dokonalosti! A to myslím úplne vážne. Veď napríklad len ten perfektný podsedlový priestor, kam sa vojdú dve celé integrálky a ešte zopár drobností, ten veľkorysý príručný priestor pred ľavým kolenom, výborná ochrana pred vetrom, dosť priestoru pre dvoch, kompletné LED osvetlenie, bezkľúčové ovládanie, trakčná kontrola (!) a k tomu všetkému aj moderný vzhľad - no povedz, čo jej môžeme vyčítať? Ešte aj tá dynamika a maximálka nám vyhovujú. A my teda nejazdíme pomaly.

Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení
Honda Forza 350 2021

Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení
Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení
Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení
Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení

Podvozok je naladený na väčšinu európskych ciest, čiže u nás je trochu tvrdý. Je z neho úplne cítiť, že ráta so spolujazdcom - aj na rannej ceste do práce, potom domov, a aj cez víkend na výlet. A to je dobre, pretože ak by si jazdil sám, tak si nemusíš kupovať maxiskúter, ale trebárs SH350. Veľkosť Forzy 350 je možno menším hendikepom v úplne natrieskanom centre veľkomesta (také u nás nemáme), ale zabezpečuje super ochranu pred vetrom a dostatok miesta pre oboch členov na palube. Alebo napríklad aj pre nádrž, ktorá má takmer 12 litrov. Pri reálnej spotrebe 3,5 litra tak môžeš tankovať až po 300 km; ak by si každý pracovný deň najazdil 60 km, stále ti stačí zastaviť na pumpe až v piatok večer.

Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení

Zadné odpruženie zabezpečujú dva tlmiče, a na celom podvozku je nastaviteľný jediný parameter: zadné predpätie. Vpredu potom roluje 15-palcová stodvadsiatka, vzadu 14-palcová 140. Musím pochváliť prednú brzdu, pretože jedným prstom dokážem ubrzdiť všetko od obchvatu až po mačacie hlavy. Len tá zadná je taká trochu kúsavá, treba si na to zvyknúť, aby ti neustrelil zadok.

Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení
Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení
Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení
Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení

Aj tá maximálka je slušná. Presne taká, aby si nikde nezaostával. Analógový tachometer dokáže ukázať niečo cez 140, čo znamená, že s prehľadom sa môžeš presúvať aj po diaľnici. Forza 350 má vo svojej pracovnej náplni nájazd pokojne aj 150+ km denne v kombinácii okresky, diaľnica, predmestie a širšie centrum, kde si odmakáš svoje od deviatej do piatej a potom ešte skočíš po manželku a spolu na nákupy. Alebo na večeru.


Video: Honda Forza 350 2021 - luxusný maxi skúter nielen do mesta

Komu by nestačil naozaj štedrý podsedlový priestor Forzy, za príplatok môže mať aj bezkľúčový zadný kufor (štyri stovky ak si ho objednáš rovno s motorkou, inak stojí ťažkých osem stoviek). Ten sa otvára malým tlačidlom, ktoré funguje iba vtedy, keď je v blízkosti diaľkové ovládanie od motorky. Kufor naviac nie je malý, pojme ďalšie dve integrálky. V súvislosti s jeho bezkľúčovým ovládaním sa mi vybavuje jedna z dvoch nedokonalostí Forzy, a to otváranie sedla a tankovacieho otvoru. Väčšia sestra Forza 750 alebo X-ADV to majú poriešené tak, že kým je diaľkový kľúč v dosahu motorky, môžeš otvárať sedlo aj nádrž jediným stlačením tlačidla na motorke. Na Forze 350 musíš otočiť centrálny ovládač do konkrétnej polohy, a až potom stlačiť otváranie sedla alebo nádrže. Ja viem, trvá to možno o sekundu dlhšie, ale keď to máš urobiť osemkrát za deň, trošku to začne liezť na nervičky. Kto však nezažil to ovládanie na Forze 750 alebo X-ADV, tomu to chýbať nebude. (A to si pamätám doby, kedy sa na skútroch odomykali sedlá rovnako ako na motorke - vytiahnuť kľúč zo zapaľovania a vsunúť ho do zámku vzadu, to bola chuťovka!)

Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení

Druhým mínusom je to, čo vyčítame všetkým novším Forzám už od ich vzniku, a to umiestnenie spätných zrkadiel. Sú na stopkách pri prednej maske a majú v sebe aj smerovky, dizajnovo sú pekné a je z nich dobrý výhľad, lenže sú príliš málo nad úrovňou auťáckych späťákov. Pri prepletaní zápchou ich teda budeš chrániť očami. Nechce sa mi veriť, že v Honde na R&D oddelení nečítajú motoride pri rannej káve! Počkaj, alebo žeby všade inde plechovky nechávali uličku pre skútre? Hmmm, zamyslený smajlík. No dóóóbre, predsa len tu ešte niečo máme: sedlo sa otvára málo! To krásne pohodlné sedlo s veľkorysým priestorom pod sebou sa otvára príliš málo na to, aby si pohodlne nahmatal všetko, čo tam vozíš.

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.

Foto:
 Honda Forza 350 2021
Všeobecné informácie:
Výrobca:Honda
Model:Forza 350
Rok:2021
Novinka:NOVINKA 2021
Kategória:Skúter
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)
Objem:330 ccm
Max. výkon:29.2 k (21.5 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:31.5 Nm / 5250 ot.
Kompresný pomer:10.5:1
Vŕtanie x Zdvih:77 x 70,7 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:OHC (4V)
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:automatická
Sekundárny pohon:variátor
Brzdy vpredu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:256 mm
Pneu vpredu:120/70 R15
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm
Pneu vzadu:140/70 R14
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:182 kg
Výška sedla:780 mm
Rázvor:1510 mm
Dĺžka:2140 mm
Šírka:755 mm
Výška:1470 mm
Svetlá výška:135 mm
Objem nádrže:11.7 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:137 km/h
Spotreba paliva:3 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 292 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sérii
LED svetlomet:áno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sérii
LED smerovky:áno, v sérii
Bezkľúčové zapaľovanie:áno, v sérii
Vyhrievané rukoväte:za príplatok
Elektronicky nastaviteľné plexi:áno, v sérii
Iná výbava:USB-C zásuvka
Poznámka:
Poznámka:Cena 7/2021: 5 790 eur

Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení

Konkurencia

Najsilnejším konkurentom Forzy 350 je pravdepodobne Yamaha X-MAX 300, ktorá má väčšinu parametrov aj výbavy ako cez kopirák, a to aj vrátane úplne rovnakej ceny. Takmer to isté by sa dalo povedať o Kymco Downtown II 350i, ktoré je len o dve stovky drahšie. O dosť vyššie rúbu štyristovky - napríklad X-MAX 400 alebo BMW C 400 X sú o 1 200 eur drahšie, prípadne je tu ostrieľaný Burgman 400 s dosť retro vzhľadom a minimálnou výbavou, ale cenou len o málo nižšou než BMW alebo XMAX 400. Cenovým trhákom je SYM JOYMAX Z+ 300i za 4 590 eur. Len pripomeniem, že do výberu sme zahrnuli iba maxiskútre od 300 do 400 kubíkov, spĺňajúce normu Euro 5.

Test Honda Forza 350 2021 - ešte viac sily v modernom balení

Záver

Akože mať úplnú novinku Forzu 350 za 5 790 eur, čo ani zďaleka nie je najvyššia cena v tejto kategórii, je dosť fér ponuka. Vezmi si, že Forza 125 je len o osem stoviek lacnejšia, a ak by si netrval na maxiskútrovej podobe, SH350i vrátane bezkľúčového kufra môžeš mať len o päť stoviek lacnejšie. Lenže ak robíš väčšie nájazdy, tých päť stoviek sa ti veľmi rýchlo vráti v podobe výbornej ochrany pred vetrom, nekonečného priestoru pod sedlom a celkového priestoru na palube. Ďakujeme, Honda, za pridanie sily a udržanie vysokej latky!

Plusy, mínusy

modernosť, štýl, dynamika, praktickosť, veľkosť odkladacích priestorov spätné zrkadlá blízko auťáckych

Video

Video: Honda Forza 350 2021 - luxusný maxi skúter nielen do mesta

Video: Nová Honda Forza 350 a Forza 125 2021

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Honda Forza 350 2021

Servisný interval 12 000 km
Oficiálna spotreba 3 l/100 km (metóda WMTC)
Objem nádrže z toho rezerva 11,7 l (3 l rez.)
Približný dojazd (po kontrolku rezervy) 290 km
Cena motorky 5 790 eur

Text a foto: Peter Fischer
Video: Tomáš Hajduch - Awia

Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd Slovensko, o. z.

Foto:
 Honda Forza 350 2021 Yamaha X-MAX 300 2021 Kymco Downtown 350i 2021 Yamaha X-MAX 400 2021 BMW C 400 X 2021
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaYamahaKymcoYamahaBMW
Model:Forza 350X-MAX 300Downtown 350iX-MAX 400C 400 X
Rok:20212021202120212021
Novinka:NOVINKA 2021
Kategória:SkúterSkúterSkúterSkúterSkúter
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:330 ccm292 ccm321 ccm395 ccm350 ccm
Max. výkon:29.2 k (21.5 kW) / 7500 ot.28.0 k (20.6 kW) / 7250 ot.28.3 k (20.8 kW) / 7500 ot.33.3 k (24.5 kW) / 7000 ot.34.0 k (25.0 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:31.5 Nm / 5250 ot.29 Nm / 5750 ot.28.4 Nm / 6500 ot.36 Nm / 6000 ot.35 Nm / 6000 ot.
Kompresný pomer:10.5:110.9 : 110,8 : 110,6 : 111,5 : 1
Vŕtanie x Zdvih:77 x 70,7 mm70,0mm x 75,8mm72,7 x 72,083,0mm x 73,0mm80 x 69.6 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:OHC (4V)SOHC (4V)OHC (4V)DOHCOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:automatickáautomatickáautomatickáautomatickáautomatická
Sekundárny pohon:variátorvariátorvariátorvariátorvariátor
Zdvih vpredu:110 mm110 mm110 mm
Zdvih vzadu:79 mm107 mm112 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovákotúčovádvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:256 mm267 mm260 mm267 mm265 mm
Pneu vpredu:120/70 R15120/70-15120/80-14120/70-15120/70 ZR15
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm245 mm240 mm267 mm265 mm
Pneu vzadu:140/70 R14140/70-14150/70-13150/70-13150/70 ZR14
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:182 kg180 kg192 kg210 kg204 kg
Výška sedla:780 mm795 mm790 mm800 mm775 mm
Rázvor:1510 mm1540 mm1545 mm1540 mm1565 mm
Dĺžka:2140 mm2185 mm2250 mm2185 mm2210 mm
Šírka:755 mm775 mm780 mm766 mm835 mm
Výška:1470 mm1415 mm1345 mm1415 mm
Svetlá výška:135 mm135 mm140 mm135 mm
Objem nádrže:11.7 l13 l12.5 l13 l12.8 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:137 km/h139 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:9.5 s
Spotreba paliva:3 l/100km3 l/100km4.2 l/100km3.5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 292 kmcca 325 kmcca 232 kmcca 274 km
Servisný interval:10 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:nie
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:nie
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:nie
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
LED smerovky:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
El. Podvozok:nie
Bezkľúčové zapaľovanie:áno, v sériiáno, v sérii
Vyhrievané rukoväte:za príplatok
Elektronicky nastaviteľné plexi:áno, v sérii
Iná výbava:USB-C zásuvka12V zásuvka12V zásuvka
Poznámka:
Poznámka:Cena 7/2021: 5 790 eurEURO5
Cena 06/2021: 5 790 EUR
EURO 5Cena 10/2018: 6 990 eur

Pridané dňa: 05.07.2021 Autor: Herghott

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

http://motoride.sk