[Testy a predstavenia - Test]
Dalo by sa povedať, že výkonu na skútri nikdy nie je celkom dosť. Forza znamená sila a práve nová Forza jej má o niečo viac, čo môžeme len privítať.
Text a foto: Peter Fischer
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Ďalej tu máme vyslovene praktické zmeny: elektricky posuvné plexi má hornú hranu o 4 cm vyššie (celkový rozsah posuvu 18 cm), USB zásuvku namiesto starej klasickej, alebo napríklad neviditeľné veci, ako že zadný nosič je plastový a nie kovový, kyvka je o niečo ľahšia, alebo že kľukový hriadeľ schudol o 10 %. Človek by to netipol, ale aj také zmeny sú citeľné a prínosné. A ak by to niekoho zaujímalo, aj vnútro motora prešlo istými úpravami, napríklad nasávacie hrdlá sú o 2 mm širšie, priemer nasávacích ventilov narástol o 1 mm, pričom celé časovanie aj zdvihy sú značne zmenené. Všetko s cieľom zlepšiť jazdnú dynamiku.
Zvyšok Forzy zostal takpovediac bez zmeny, čo je v tomto prípade výhoda. Ťažko vylepšovať niečo, čo sa dotýka dokonalosti! A to myslím úplne vážne. Veď napríklad len ten perfektný podsedlový priestor, kam sa vojdú dve celé integrálky a ešte zopár drobností, ten veľkorysý príručný priestor pred ľavým kolenom, výborná ochrana pred vetrom, dosť priestoru pre dvoch, kompletné LED osvetlenie, bezkľúčové ovládanie, trakčná kontrola (!) a k tomu všetkému aj moderný vzhľad - no povedz, čo jej môžeme vyčítať? Ešte aj tá dynamika a maximálka nám vyhovujú. A my teda nejazdíme pomaly.
Podvozok je naladený na väčšinu európskych ciest, čiže u nás je trochu tvrdý. Je z neho úplne cítiť, že ráta so spolujazdcom - aj na rannej ceste do práce, potom domov, a aj cez víkend na výlet. A to je dobre, pretože ak by si jazdil sám, tak si nemusíš kupovať maxiskúter, ale trebárs SH350. Veľkosť Forzy 350 je možno menším hendikepom v úplne natrieskanom centre veľkomesta (také u nás nemáme), ale zabezpečuje super ochranu pred vetrom a dostatok miesta pre oboch členov na palube. Alebo napríklad aj pre nádrž, ktorá má takmer 12 litrov. Pri reálnej spotrebe 3,5 litra tak môžeš tankovať až po 300 km; ak by si každý pracovný deň najazdil 60 km, stále ti stačí zastaviť na pumpe až v piatok večer.
Zadné odpruženie zabezpečujú dva tlmiče, a na celom podvozku je nastaviteľný jediný parameter: zadné predpätie. Vpredu potom roluje 15-palcová stodvadsiatka, vzadu 14-palcová 140. Musím pochváliť prednú brzdu, pretože jedným prstom dokážem ubrzdiť všetko od obchvatu až po mačacie hlavy. Len tá zadná je taká trochu kúsavá, treba si na to zvyknúť, aby ti neustrelil zadok.
Aj tá maximálka je slušná. Presne taká, aby si nikde nezaostával. Analógový tachometer dokáže ukázať niečo cez 140, čo znamená, že s prehľadom sa môžeš presúvať aj po diaľnici. Forza 350 má vo svojej pracovnej náplni nájazd pokojne aj 150+ km denne v kombinácii okresky, diaľnica, predmestie a širšie centrum, kde si odmakáš svoje od deviatej do piatej a potom ešte skočíš po manželku a spolu na nákupy. Alebo na večeru.
Komu by nestačil naozaj štedrý podsedlový priestor Forzy, za príplatok môže mať aj bezkľúčový zadný kufor (štyri stovky ak si ho objednáš rovno s motorkou, inak stojí ťažkých osem stoviek). Ten sa otvára malým tlačidlom, ktoré funguje iba vtedy, keď je v blízkosti diaľkové ovládanie od motorky. Kufor naviac nie je malý, pojme ďalšie dve integrálky. V súvislosti s jeho bezkľúčovým ovládaním sa mi vybavuje jedna z dvoch nedokonalostí Forzy, a to otváranie sedla a tankovacieho otvoru. Väčšia sestra Forza 750 alebo X-ADV to majú poriešené tak, že kým je diaľkový kľúč v dosahu motorky, môžeš otvárať sedlo aj nádrž jediným stlačením tlačidla na motorke. Na Forze 350 musíš otočiť centrálny ovládač do konkrétnej polohy, a až potom stlačiť otváranie sedla alebo nádrže. Ja viem, trvá to možno o sekundu dlhšie, ale keď to máš urobiť osemkrát za deň, trošku to začne liezť na nervičky. Kto však nezažil to ovládanie na Forze 750 alebo X-ADV, tomu to chýbať nebude. (A to si pamätám doby, kedy sa na skútroch odomykali sedlá rovnako ako na motorke - vytiahnuť kľúč zo zapaľovania a vsunúť ho do zámku vzadu, to bola chuťovka!)
Druhým mínusom je to, čo vyčítame všetkým novším Forzám už od ich vzniku, a to umiestnenie spätných zrkadiel. Sú na stopkách pri prednej maske a majú v sebe aj smerovky, dizajnovo sú pekné a je z nich dobrý výhľad, lenže sú príliš málo nad úrovňou auťáckych späťákov. Pri prepletaní zápchou ich teda budeš chrániť očami. Nechce sa mi veriť, že v Honde na R&D oddelení nečítajú motoride pri rannej káve! Počkaj, alebo žeby všade inde plechovky nechávali uličku pre skútre? Hmmm, zamyslený smajlík. No dóóóbre, predsa len tu ešte niečo máme: sedlo sa otvára málo! To krásne pohodlné sedlo s veľkorysým priestorom pod sebou sa otvára príliš málo na to, aby si pohodlne nahmatal všetko, čo tam vozíš.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.
Foto: | |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | Forza 350 |
Rok: | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Skúter |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (4T) |
Objem: | 330 ccm |
Max. výkon: | 29.2 k (21.5 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 31.5 Nm / 5250 ot. |
Kompresný pomer: | 10.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 77 x 70,7 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | OHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 256 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R15 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm |
Pneu vzadu: | 140/70 R14 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 182 kg |
Výška sedla: | 780 mm |
Rázvor: | 1510 mm |
Dĺžka: | 2140 mm |
Šírka: | 755 mm |
Výška: | 1470 mm |
Svetlá výška: | 135 mm |
Objem nádrže: | 11.7 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 137 km/h |
Spotreba paliva: | 3 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 292 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok |
Elektronicky nastaviteľné plexi: | áno, v sérii |
Iná výbava: | USB-C zásuvka |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 7/2021: 5 790 eur |
Najsilnejším konkurentom Forzy 350 je pravdepodobne Yamaha X-MAX 300, ktorá má väčšinu parametrov aj výbavy ako cez kopirák, a to aj vrátane úplne rovnakej ceny. Takmer to isté by sa dalo povedať o Kymco Downtown II 350i, ktoré je len o dve stovky drahšie. O dosť vyššie rúbu štyristovky - napríklad X-MAX 400 alebo BMW C 400 X sú o 1 200 eur drahšie, prípadne je tu ostrieľaný Burgman 400 s dosť retro vzhľadom a minimálnou výbavou, ale cenou len o málo nižšou než BMW alebo XMAX 400. Cenovým trhákom je SYM JOYMAX Z+ 300i za 4 590 eur. Len pripomeniem, že do výberu sme zahrnuli iba maxiskútre od 300 do 400 kubíkov, spĺňajúce normu Euro 5.
Akože mať úplnú novinku Forzu 350 za 5 790 eur, čo ani zďaleka nie je najvyššia cena v tejto kategórii, je dosť fér ponuka. Vezmi si, že Forza 125 je len o osem stoviek lacnejšia, a ak by si netrval na maxiskútrovej podobe, SH350i vrátane bezkľúčového kufra môžeš mať len o päť stoviek lacnejšie. Lenže ak robíš väčšie nájazdy, tých päť stoviek sa ti veľmi rýchlo vráti v podobe výbornej ochrany pred vetrom, nekonečného priestoru pod sedlom a celkového priestoru na palube. Ďakujeme, Honda, za pridanie sily a udržanie vysokej latky!
modernosť, štýl, dynamika, praktickosť, veľkosť odkladacích priestorov | spätné zrkadlá blízko auťáckych |
Servisný interval | 12 000 km |
Oficiálna spotreba | 3 l/100 km (metóda WMTC) |
Objem nádrže z toho rezerva | 11,7 l (3 l rez.) |
Približný dojazd (po kontrolku rezervy) | 290 km |
Cena motorky | 5 790 eur |
Text a foto: Peter Fischer
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd Slovensko, o. z.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | Yamaha | Kymco | Yamaha | BMW |
Model: | Forza 350 | X-MAX 300 | Downtown 350i | X-MAX 400 | C 400 X |
Rok: | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | ||||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 330 ccm | 292 ccm | 321 ccm | 395 ccm | 350 ccm |
Max. výkon: | 29.2 k (21.5 kW) / 7500 ot. | 28.0 k (20.6 kW) / 7250 ot. | 28.3 k (20.8 kW) / 7500 ot. | 33.3 k (24.5 kW) / 7000 ot. | 34.0 k (25.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 31.5 Nm / 5250 ot. | 29 Nm / 5750 ot. | 28.4 Nm / 6500 ot. | 36 Nm / 6000 ot. | 35 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 10.5:1 | 10.9 : 1 | 10,8 : 1 | 10,6 : 1 | 11,5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 77 x 70,7 mm | 70,0mm x 75,8mm | 72,7 x 72,0 | 83,0mm x 73,0mm | 80 x 69.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | ||
Rozvod: | OHC (4V) | SOHC (4V) | OHC (4V) | DOHC | OHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | variátor | variátor |
Zdvih vpredu: | 110 mm | 110 mm | 110 mm | ||
Zdvih vzadu: | 79 mm | 107 mm | 112 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | kotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 256 mm | 267 mm | 260 mm | 267 mm | 265 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R15 | 120/70-15 | 120/80-14 | 120/70-15 | 120/70 ZR15 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 245 mm | 240 mm | 267 mm | 265 mm |
Pneu vzadu: | 140/70 R14 | 140/70-14 | 150/70-13 | 150/70-13 | 150/70 ZR14 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Hmotnosť s náplňami: | 182 kg | 180 kg | 192 kg | 210 kg | 204 kg |
Výška sedla: | 780 mm | 795 mm | 790 mm | 800 mm | 775 mm |
Rázvor: | 1510 mm | 1540 mm | 1545 mm | 1540 mm | 1565 mm |
Dĺžka: | 2140 mm | 2185 mm | 2250 mm | 2185 mm | 2210 mm |
Šírka: | 755 mm | 775 mm | 780 mm | 766 mm | 835 mm |
Výška: | 1470 mm | 1415 mm | 1345 mm | 1415 mm | |
Svetlá výška: | 135 mm | 135 mm | 140 mm | 135 mm | |
Objem nádrže: | 11.7 l | 13 l | 12.5 l | 13 l | 12.8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 137 km/h | 139 km/h | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 9.5 s | ||||
Spotreba paliva: | 3 l/100km | 3 l/100km | 4.2 l/100km | 3.5 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 292 km | cca 325 km | cca 232 km | cca 274 km | |
Servisný interval: | 10 000km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | ||||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | nie | ||||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Tempomat: | nie | ||||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
El. Podvozok: | nie | ||||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | ||||
Elektronicky nastaviteľné plexi: | áno, v sérii | ||||
Iná výbava: | USB-C zásuvka | 12V zásuvka | 12V zásuvka | ||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 7/2021: 5 790 eur | EURO5 Cena 06/2021: 5 790 EUR | EURO 5 | Cena 10/2018: 6 990 eur |
Pridané dňa: 05.07.2021 Autor: Herghott