[Testy a predstavenia - Test]
Sotva prešli 2 roky od poslednej modernizácie Africa Twin a už tu máme nové modely pre rok 2020. A tentoraz ide o veľké zmeny – väčší motor, nižšia hmotnosť, farebná dotyková prístrojovka, nová náklonovo citlivá elektronika a dokonca voliteľný elektronicky podvozok. Toto všetko sme si vyskúšali na predstavení na Sardínii.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a Video: Honda EU a Tomáš Hajduch - Awia
Afriky sú v znovu dostupné v dvoch verziách, ale teraz sa ešte výraznejšie profilujú svojim smerom. Kým štandardný model sa posúva viac do terénu, tak Adventure Sports cieli na diaľkovú turistiku. Veľkou zmenou je ale aj to, že Adventure Sports už nemá ten zvýšený podovozok a vysoké sedlo, ktoré mnohých záujemcov odradilo. Sportka je tak dostupnejšia širšiemu spektru jazdcov. No a potom je tu ešte verzia s novým elektronickým podvozkom a keďže každá je dostupná aj s automatickou prevodovkou tak defacto vyberať môžeš až zo šiestich modelov.
Honda predala od príchodu CRF1000 87 000 kusov tohto stroja a je vidieť, že si dáva záležať. Tentoraz nejde o kozmetické zmeny ale o totálnu prestavbu. Nový motor je u Hondy prvý, ktorý spĺňa prísne emisné limity normy EURO5 a aj kvôli tomu narástol jeho zdvihový objem na 1084 kubíkov. Zaujímavosťou je že to Honda nespravila ako bežne zväčšením vŕtania, ale zmenila zdvih piestov. Vraj až 70% dielov v motore je nových. Výkon stúpol na 102.0 k / 7500 ot. a krútiaci moment na 105 Nm / 6250 ot. Nový je rám a tu je dôležité, že Honda vypočula svojich zákazníkov a zadná podsedlovka je teraz už montovaná na hlavný rám a naviac je hliníková. Rám je zúžený v priestore sedla, takže aj keď sa výška sedla nemení je z nového modelu ľahšie dosiahnuť na zem. Celkovo je kompaktnejšia, štíhlejšia a dokonca aj o 4 kg ľahšia.
Veľké zmeny sa udiali aj v elektronike, kde Honda použila šesťosový snímač zotrvačných síl, ktorý využívajú asistenčné systémy ako ABS (tým pádom je náklonové), trakčná kontrola, systém proti dvíhnaiu predného kolesa a dokonca aj detekcia prejazdu zákrutou pre automatickú prevodovku DCT. Automat po novom vie ako je motorka naklopená, alebo či ide napríklad do kopca tomu vie prispôsobiť preraďovanie. No a potom je tu nová farebná prístrojovka s Bluetooth konektivitou, ktorá je dotyková a navyše podporuje technológiu Apple CarPlay®. Prístrojovka priniesla aj nové ovládače na rukovätiach kde pribudlo mnoho tlačidiel a aj ďalšie jazdné režimy a turistov poteši aj toľko žiadaný tempomat.
Model Adventure Sports ide ešte ďalej a prináša väčšiu 24,8l palivovú nádrž, mohutnejšiu kapotáž, vysoké a nastaviteľné turistické plexi, veľký kryt motora, hliníkový zadný nosič, bezdušové kolesá, svetlá na prisvecovanie do zákrut, 12 V zásuvku a vyhrievané rukoväte. A veľkou novinkou je voliteľný elektronický podvozok Showa EERA™ - Showa Electronically Equipped Ride Adjustment, ktorý pracuje dynamicky počas jazdy a umožňuje pohodlne meniť charakteristiku tlmenia z riadidiel.
So samotnou prístrojovkou sme sa pomerne dlho hrali a na prvý dojem sa zdala komplikovaná. Ale ako to chodí veľmi rýchlo zistíte princíp ovládania a potom to už ide. Tie 4 prednastavené režimy (TOUR, URBAN, GRAVEL a OFFROAD) sú zvolené veľmi rozumne.
Dva režimy USER si môže jazdec nastaviť podľa seba, ale keď vypne trakčnú a anti-wheelie či ABS, tak po vypnutí motorky kľúčom sa automaticky zapnú do nastavenia 1 teda najslabšie. To teda zostalo rovnako ako u predchodcu a ani v USER režimoch si nemôžete všetky bezpečnostné systémy trvalo vypnúť.
ABS má po novom dva režimy na cestu a do terénu, pričom v oboch pracuje na oboch kolesách. Offroad ABS sa, ale dá prepnúť do tretieho režimu, že nepracuje na zadnom kolese. Vypína sa to podobne ako trakčná kontrola, ale má ešte potvrdzovaciu otázku "Naozaj chceš vypnúť…" a dá sa to len ked motorka stojí.
Po zapnutí motorky pomerne dlho trvá kým sa prístrojovka rozbehne, prebehne úvodná animácia a potom treba ešte potvrdiť upozornenie. To už je zvycajne jazdec v pohybe a vystačí si so spodnou LCD prístrojovkou.
Automat DCT má naviac na pristrojovke režimy a zapinanie režimu G a je tu aj nastavenie elektronickeho podvozka, keď ho motorka má. Super je dotykové ovládanie prístrojovky, ktoré funguje aj v rukaviciach, je intuitívne, rýchle, ale funguje len keď motorka nie je v pohybe.
Viditeľnosť prístrojovky je perfektná, automaticky upravuje jas, je tu možnosť inverzneho zobrazenia a v každom režime si môžete nastaviť vzhľad Broze, Silver alebo Gold, ktorý sa líši množstvom zobrazených udajov.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: CRF1100L Africa Twin, CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Honda | Honda |
Model: | CRF1100L Africa Twin | CRF1100L Africa Twin Adventure Sports |
Rok: | 2020 | 2020 |
Novinka: | NOVINKA 2020 | NOVINKA 2020 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 1084 ccm | 1084 ccm |
Max. výkon: | 102.0 k (75.0 kW) / 7500 ot. | 102.0 k (75.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 105 Nm / 6250 ot. | 105 Nm / 6250 ot. |
Kompresný pomer: | 10,1:1 | 10,1:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 92 mm × 81,5 mm | 92 mm × 81,5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 230 mm | 230 mm |
Zdvih vzadu: | 220 mm | 220 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21M/C 54H | 90/90-21M/C 54H |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 256 mm |
Pneu vzadu: | 150/70R18M/C 70H | 150/70R18M/C 70H |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 204 kg | 216 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 226 kg | 238 kg |
Výška sedla: | 850 mm | 850 mm |
Rázvor: | 1575 mm | 1575 mm |
Dĺžka: | 2330 mm | 2330 mm |
Šírka: | 960 mm | 960 mm |
Výška: | 1395 mm | 1560 mm |
Svetlá výška: | 250 mm | 250 mm |
Objem nádrže: | 18.8 l | 24.8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km | 4.9 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 287 km | cca 379 km |
Servisný interval: | 12000 km | 12000 km |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | nie | za príplatok |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Automatická prevodovka: | za príplatok | za príplatok |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok, dušové pneu, systém na zamedzenie dvíhania predného kolesa | plne nastaviteľný podvozok, bezdušové pneu, systém na zamedzenie dvíhania predného kolesa |
Poznámka: | ||
Poznámka: | DCT 236 kg Cena 03/2020: 13 790 EUR (DCT +1000 EUR) | DCT 248 kg, So Showa EERA + 2kg Cena 03/2020: 15 490 EUR (DCT +1000eur EERA + 1500 EUR) |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: CRF1100L Africa Twin, CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Štandardná Africa už na prvé stretnutie prekvapí tým aká je "malá". Naozaj jej tie zmeny prospeli a vyzerá štíhlo, kompaktne a doslova láka do terénu. Kolesá sú stále klasické dušové, predné plexi je maličké, nádrž úzka a zadok je štíhly ako na nejakom ostrom endure. Zo sedla bez problémov dosiahnem na zem oboma nohami (mám 182cm) a to aj pri zvihoch 230/220 mm a svetlej výške 250 mm.
Riaditka sú trochu vyššie ako mala CRF1000 čo je len dobre. Prístrojovka je dobre umiestnená, dobre viditeľná a napriek tomu s tým malým plexi jazdcovi predná kapota vôbec neprekáža vo výhľade. Celkovo Afrika teraz láka vyslovene kompaktným vzhľadom do terénu a tam sme aj trávili s ňou najviac času.
Nový motor je o poznanie silnejší. Na papieri sa to možno nezdá, ale keď vysadnete do sedla tak určite ten rozdiel spoznáte hneď. Nová Afrika je teraz motoricky dravejšia, má viac sily v celom spektre otáčok a treba povedať že je po otáčkach aj hodne hladná. Zvuk z výfuku toto celé podporuje, navyše je tu prívera, ktorá zlepšuje nielen priebeh výkonu ale aj zvukový prejav.
Postoj v stupačkách je teraz lepší ako u predchodcu vďaka vyšším riaditkam. Takto mi sadla do ruky úplne dokonale. Len riaditka na všetkých motorkách boli akosi moc sklopené, čo je vec ktorú sme vyriešili rýchlo a ľahko. Nízke plexi je v teréne super, nebráni vo výhľade a nezavadzia pri jazde v stupačkách keď sa jazdec chce nakloniť vpred.
Jazdili sme hlavne rýchle šotoliny a tam sa Afrika ukázala ako svižný Rally bike. Podvozok je na štandardnej Afrike naladený už tvrdšie ako mala prvá generácia a tiež jej to prospelo. Napriek fakt rýchlej jazde, ktorú si česko-slovenský testovací tím dopriaval som nikdy nenachytal prednú vidlicu na dorazoch. Je to podvozok o ktorý sa jazdec môže oprieť aj keď ide v kúdole prachu za svojím kolegom a nevidí úplne dokonale na cestu.
Čo sa týka elektroniky tak je tu teraz široká možnosť nastavenia. Ako som spomínal po pomerne krátkom čase som to vedel dobre ovládať z riadidiel. Na ceste sú asistenčne systémy fakt užitočné. Do terénu som, ale po krátkej chvíli začal prepínať. Trakčná kontrola mi v teréne nevonia, ale v rámci zvedavosti som jazdil nejaký čas aj na najnižšom stupni 1. Konštruktéri znovu posunuli mieru intervencie nižšie ako u predchodcu a tak sa dá na najslabšom nastavení pomerne dobre zabaviť driftovaním a pritom sú tam ešte nejaké tie zadné dvierka. Na vypnutie trakčnej kontroly tu už nemáme vlastné tlačidlo, ale dá sa to aj za jazdy a pomerne rýchlo dlhším podržaním tlačidla.
Horšie je to ale s ABS, aj keď treba povedať že pribudol režim offroad, ktorý naozaj nie je zlý. Na vypnutie ABS na zadnom kolese je nutné zastaviť, podržať dlhšie jedno tlačidlo a potom ešte potvrdiť otázku na displeji. Predsa len dedikované tlačidlo na vypnutie ABS u predchodcu bolo lepšie. Treba ale povedať, že toto moderné ABS v teréne funguje naozaj dobre a nie je to pre mňa ako jazdca tak obmedzujúce ako trakčná kontrola. Okrem toho je tu ešte wheelie systém proti dvíhaniu predného kolesa. Všetky 3 systémy sa po vypnutí kľúčika nastavia do najslabšieho nastavenia.
Štandardná Africa sa vyprofilovala viac do terénu, štíhlejšia, ľahšia, s malým plexi, lepším podvozkom, agresívnym motorom a lepšou ergonómiou v stupačkách. Nevýhodu som našiel v tom, že chýba zadný nosič a tým pádom aj madlo, za ktoré by sa dalo s motorkou manipulovať. Štíhly zadok je síce sexy ale nie moc praktický.
Kompaktná, štíhla, ľahšia, super postoj, živší motor, voliteľná automatická prevodovka | chýba vzadu madlo a nosič batožiny, dobrá alektronika, ale zas je toho viac čo treba vypínať :-) |
Do tejto konkurencie som zahrnul viac offroad orientované biky - na ďalšej strane nájdeš aj konkurenciu Adventure Sports a tam budú ďalšie biky. Takže ako prvá rozhodne KTM 790 Adventure R ktorá je trochu slabšia a o 15 kg ľahšia. Inak sa môžu jedna druhej postaviť čelom a v teréne sú porovnateľnými súpermi. KTM má o chlp vyššie zdvihy, možno je trochu odolnejšia a aktuálne o 300 EUR lacnejšia.
Pokračujeme BMW F 850 GS ktorá sa ukázala ako veľmi kompaktná a čiperná motorečka s ktorou je radoť v teréne blbnúť. Výkonovo je ako väčšina konkurencie nastavená na zákonných 70kW teda menej ako Africa, je o kvapku ťažšia a podvozo má nižšie zdvihy (navyše predok bez nastavenia :-( ) Základná cena BMW je ak obýva zvykom nižšia, ale pár vecí si treba ešte prikúpiť aby mala výbavu ako KTM či Honda.
Sľubne vyzerá novinka Triumph Tiger 900 Rally - vysoké zdvihy, o 8 kg ľahšia, nastaviteľný podvozok a slušná výbava s 95 koňový trojvalcom a cena takmer identická ako Africa (Tiger v ponuke aj ako Rally Pro).
No a konkurenciu doplním ešte o Yamaha Ténéré 700 ktorá je síce o poznanie slabšia, ale aj o 15 kíl ľahšia, služný podovozok, skvelá v teréne, iba záklaná elektronika a parádna cenovka pod 10 tisíc EUR. Čo Tenerka na ceste stratí to v teréne získa.
No a tradične musím doplniť obvyklú formulku: Honda jediná ponúka automatickú prevodovku DCT za 1000 eur príplatok.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | KTM | BMW | Triumph | Yamaha |
Model: | CRF1100L Africa Twin | 790 Adventure R | F 850 GS | Tiger 900 Rally | Ténéré 700 |
Rok: | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 |
Novinka: | NOVINKA 2020 | NOVINKA 2020 | |||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1084 ccm | 799 ccm | 853 ccm | 888 ccm | 689 ccm |
Max. výkon: | 102.0 k (75.0 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 8000 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 8250 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 8750 ot. | 73.4 k (54.0 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 105 Nm / 6250 ot. | 88 Nm / 6600 ot. | 92 Nm / 6250 ot. | 87 Nm / 7250 ot. | 68 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 10,1:1 | 12.7:1 | 12,7:1 | 11.27:1 | 11.5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 92 mm × 81,5 mm | 88 x 65,7 mm | 84 x 77 mm | 78 x 61.9 mm | 80 x 68.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 230 mm | 240 mm | 204 mm | 240 mm | 210 mm |
Zdvih vzadu: | 220 mm | 240 mm | 219 mm | 230 mm | 200 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová 2 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 305 mm | 320 mm | 282 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21M/C 54H | 90/90-21 | 90/90-21 54 V | 90/90-21 | 90/90 R21 M/C 54V M+S |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 260 mm | 265 mm | 255 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 150/70R18M/C 70H | 150/70-18 | 150/70-R17 69 V | 150/70R17 | 150/70 R18 M/C 70V M+S |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 204 kg | 189 kg | 196 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 226 kg | 229 kg | 205 kg | ||
Výška sedla: | 850 mm | 880 mm | 860 mm | 850 mm | 880 mm |
Rázvor: | 1575 mm | 1528 mm | 1593 mm | 1551 mm | 1590 mm |
Dĺžka: | 2330 mm | 2305 mm | 2365 mm | ||
Šírka: | 960 mm | 922 mm | 935 mm | 915 mm | |
Výška: | 1395 mm | 1350 mm | 1452 mm | 1455 mm | |
Svetlá výška: | 250 mm | 263 mm | 240 mm | ||
Objem nádrže: | 18.8 l | 20 l | 15 l | 20 l | 16 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.8 s | ||||
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km | 4.8 l/100km | 4.1 l/100km | 5.2 l/100km | 4.5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 287 km | cca 312 km | cca 274 km | cca 288 km | cca 266 km |
Servisný interval: | 12000 km | 15 000km | 10 000km | ||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | nie | nie | za príplatok | ||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | ||||
Quick-shift: | za príplatok | ||||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | áno, v sérii | |||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Automatická prevodovka: | za príplatok | ||||
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok, dušové pneu, systém na zamedzenie dvíhania predného kolesa | USD 48mm WP vidlica | USD vidlica | podvozok SHOWA nastaviteľná kompresia, predpätie, útlm vpredu a predpätie a útlm vzadu | |
Poznámka: | |||||
Poznámka: | DCT 236 kg Cena 03/2020: 13 790 EUR (DCT +1000 EUR) | Cena 03/2020: 13 490 EUR | Cena 03/2020: od 12 112 eur | Dostupná aj verzia Rally Pro: LED hmlovky, obojsmerný quick-shifter, vyhrievané sedadlá a systém kontroly tlaku pneumatík TPMS (201 kg) Cena 05/2020: od 14 080 eur | Oficiálna cena: 9 590 € Prvé dodávky plánované na júl 2019 - cez objednávkový systém ktorý sa spustí 27. 3. 2019. |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Kým štandardná verzia sa pocitovo zmenšila, tak Adventure Sports je dnes poctivou veľkou adventúrou. Veľká nádrž a tým pádom aj širšia kapotáž vpredu, vysoké plexi, doplnkové svetlá do zákrut, veľký kryt motora, bezdušové kolesá, širšia podsedlová kapotáž a nový hliníkový nosič batožiny hneď zaujmú. V Honde sa rozhodli nechať podvozok na rovnakých zdvihoch ako má štandardná verzia a je to asi len dobre. Nakoniec práve výška predchodcu bola strašiakom pre nejedného potenciálneho zákazníka.
Už po vysadnutí do sedla je dojem z motorky radikálne iný ako zo štandardnej verzie. Tu je hneď jasné že ide o veľkého turistu. Aj kolesá máme obuté cestnejšie a pred nami viac ako 300 km vrátane množstva fotenia, filmovania a štyroch offroad sekcií. Navyše testujeme verziu s úplne nový elektronickým podvozkom Showa EERA™ - Showa Electronically Equipped Ride Adjustment.
Tento podvozok je semi-automatický a to znamená že počas jazdy upravuje parametre tlmenia. Využíva na to jednotku IMU, riadiacu jednotku ECU a aj senzor zdvihu vidlice. Úpravy tlmenia sa vykonávajú každých 15 milisekúnd. Vďaka informáciám z IMU dokáže podvozok pritvrdiť pri brzdení a ponáraní prednej vidlice, alebo detekovať skok a pritvrdiť podvozok ešte pred dopadom a podobne. Systém rovnako reaguje aj na rýchlosť stroja a podvozok je tvrdší pri vyšších rýchlostiach. Na výber sú 4 prednastavené rezimy el. tlmenia (Hard, Medium, Soft a Offroad) a v USER režimoch je možne to nastaviť v 12 stupňoch. K tomu je tu el. nastavenie predpätia zadného tlmiča podľa zaťaženia stroja: jazdec, jazdec + batožina, dvaja jazdci, dvaja + batožina.
A aká je jazda s týmto podvozkom. V prvom rade zmeny medzi jednotlivými nastaveniami sú výrazné citeľné čo je super. Jazdec si môže dopriať aj športovejšie nastavenie pre ostrú jazdu na ceste, kde sedí na ceste ako pribitá, ale aj pohodlné nastavenie na turistiku a vo dvojici kde to krásne filtruje nerovnosti. Naviac v teréne v režime Offroad podvozok reaguje aj na rýchlosť stláčania vidlice a pri tvrdých nárazoch okamžite pritvrdzuje. Motorka je tak veľmi stabilná a predvídateľná. Elektronický podvozok je rozhodne krokom vpred pre ľudí, ktorí sa nechcú babrať so šrobovákom a upravovať si štandardný podvozok na svoj obraz.
Adventure Sports je dnes svižnejšia silnejšia cestovná motorka s vymakaným podvozkom. Veľa som odjazdil aj na novom automate a tam zostáva všetko po starom. je to bezstarostná jazda a funguje veľmi dobre na ceste aj v teréne. Automat po novom reaguje aj na náklony motorky v zákrutách ale aj na stúpanie takže Honda sa zas posunula bližšie k dokonalosti, keď v minulosti sa mi stávalo, že mi 2017-tka v Tunisku niekedy zbytočne radila v strmých kopcoch vyšší kvalt.
Do roku 2020 Honda prichádza s dvomi Africami a dá sa povedať že doskočila všetkých konkurentov a napratala do nich všetku najmodernejšiu techniku. Stále si môžeš vybrať základnú Africu s mechanickým podvozkom štíhlu a obratnú v teréne, ale aj nadupaný Adventure model v plnej výbave aj s el. podvozkom. A čerešničkou na torte je u Hondy veľmi dobre známy a obľúbený automat DCT.
Nový živší motor, Adv Sports je veľký tourer s výbavou, moderná náklonová elektronika, voliteľný el. podvozok a automatická prevodovka | chyba nosič batožiny / madlo v štandardnom modeli, cena Adv Sport v plne sa už posúva poriadne hore |
Nová Africa Adventure Sports sa teraz už pohybuje na rozmedzí segmentov. Kým v základnej výbave konkuruje strednému segmentu tak v plnke výbavou aj cenou už nakúka do prémiového sergmentu k 1200-vkám. Začnem BMW F 850 GS Adventure ktorá je vskutku mohutná i keď má takmer o 2l menšiu nádrž, je aj ťažšia a znovu tu zostáva ten podvozok bez nastavenia (iba vzadu za príplatok ESA) Základná cenovka je o dosť nižšie ako býva zvykom.
Spomeniem aj novinku Triumph Tiger 900 GT ktorý ide cestnejšou cestou, menšie zdvihy, 19-palcové koleso, nie až taká veľká nádrž a príjemná hmotnosť a aj jeho cenovka je hodne lákavá.
Tak a pozrieme sa aj o "poschodie vyššie" do prémiového segmentu. Adventure Sports tu už vstupuje vďaka výbave a voliteľnému elektro podvozku. Etalón segmentu BMW R 1250 GS Adventure má samozrejme o dosť vyšší výkon, nižšie zdvihy, 19-17 kolesá, kardan a o 30 kg viac to ale s 30 litrovou nádržou. Cenovka bavoráka však začína tam kde je Adv Sport aj s elektro podvozkom.
No a fakt plnohodnotný offrod s mega výkonom neponúka nik iný ako KTM - 1290 Super Adventure R ktorá má so 160 koňmi samozrejme hodne navrch, porovnateľné zdvuhy ako Africa, skvelý podvozok, trochu menšiu nádrž a len o 1 kg viac. Cenový rozdiel je tu však už viac ako 2500 EUR v neprospech KTM v porovnaní s verziou Africy bez elektro podvozka. (KTM vo verzii R elektro podvozok nemá)
No a tradične musím doplniť obvyklú formulku: Honda jediná ponúka automatickú prevodovku DCT za 1000 eur príplatok.
Servisný interval | 12 000 km |
Spotreba | 4.9 l/100km |
Objem nádrže | 18.8 l (Adv: 24.8) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 287 km (Adv: cca 379 km) |
Model | Cena |
---|---|
CRF1100L Africa Twin | 13 790 EUR |
CRF1100L Africa Twin DCT | 14 790 EUR |
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports | 15 490 EUR |
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT | 16 490 EUR |
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports + SHOWA EERA | 16 990 EUR |
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT + SHOWA EERA | 17 990 EUR |
Kufor topcase plas + nosič | 929 EUR |
Kufor topcase ALU + nosič | 969 EUR |
Bočné kufre ALU + nosič | 1190 EUR |
3x ALU kufre s taškami + nosiče + tankbag + padací rám + hlavný stojan | 2740 EUR |
Hmlové svetlá LED | 410 EUR |
Turistické plexi | 119 EUR |
Hlavný stojan | 179 EUR |
Tankvak 4,5 l | 119 EUR |
Padacie rámy | 310 EUR |
Ochrana motora | 215 EUR |
Quick-shift obojsmerný | 625 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a Video: Honda EU a Tomáš Hajduch - Awia
Na testovanie motocykla nás pozvala spoločnosť Honda Motor Europe Ltd. Slovensko. Redaktori motoride.sk jazdia v oblečení Klim od Touranbike.sk, prilba Touratech.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | BMW | Triumph | BMW | KTM |
Model: | CRF1100L Africa Twin Adventure Sports | F 850 GS Adventure | Tiger 900 GT | R 1250 GS Adventure | 1290 Super Adventure R |
Rok: | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 |
Novinka: | NOVINKA 2020 | NOVINKA 2020 | |||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1084 ccm | 853 ccm | 888 ccm | 1254 ccm | 1301 ccm |
Max. výkon: | 102.0 k (75.0 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 8250 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 8750 ot. | 136.0 k (100.0 kW) / 7750 ot. | 160.5 k (118.0 kW) / 8750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 105 Nm / 6250 ot. | 92 Nm / 6250 ot. | 87 Nm / 7250 ot. | 143 Nm / 6250 ot. | 140 Nm / 6750 ot. |
Kompresný pomer: | 10,1:1 | 12,7:1 | 11.27:1 | 12.5:1 | 13.1 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 92 mm × 81,5 mm | 84 x 77 mm | 78 x 61.9 mm | 102.5 x 76 mm | 108 x 71 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC variabil. časovanie ShiftCam (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | kardan | reťaz |
Zdvih vpredu: | 230 mm | 230 mm | 180 mm | 210 mm | 220 mm |
Zdvih vzadu: | 220 mm | 215 mm | 170 mm | 220 mm | 220 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová 2 piestik | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, radiál 4 piest | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 305 mm | 320 mm | 305 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21M/C 54H | 90/90-21 54 V | 100/90-19 | 120/70-ZR19 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 265 mm | 255 mm | 276 mm | 268 mm |
Pneu vzadu: | 150/70R18M/C 70H | 150/70-R17 69 V | 150/70R17 | 170/60-ZR17 | 150/70-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 216 kg | 194 kg | 217 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 238 kg | 244 kg | 268 kg | ||
Výška sedla: | 850 mm | 875 mm | 810 mm | 890 mm | 890 mm |
Rázvor: | 1575 mm | 1593 mm | 1556 mm | 1504 mm | 1580 mm |
Dĺžka: | 2330 mm | 2300 mm | 2270 mm | ||
Šírka: | 960 mm | 939 mm | 930 mm | 952 mm | |
Výška: | 1560 mm | 1350 mm | 1410 mm | ||
Svetlá výška: | 250 mm | 250 mm | |||
Objem nádrže: | 24.8 l | 23 l | 20 l | 30 l | 23 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 197 km/h | 200 km/h | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.8 s | 4 s | |||
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km | 4.1 l/100km | 5.2 l/100km | 4.75 l/100km | 5.6 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 379 km | cca 420 km | cca 288 km | cca 473 km | cca 308 km |
Servisný interval: | 12000 km | 10 000km | 15 000km | ||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | ||||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | nie | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | ||||
Quick-shift: | za príplatok | ||||
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Automatická prevodovka: | za príplatok | ||||
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok, bezdušové pneu, systém na zamedzenie dvíhania predného kolesa | USD vidlica | podvozok MARZOCCHI nastaviteľná kompresia, útlm vpredu a predpätie a útlm vzadu | vypletané kolesá | v sérii plne nastaviteľný podvozok, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. |
Poznámka: | |||||
Poznámka: | DCT 248 kg, So Showa EERA + 2kg Cena 03/2020: 15 490 EUR (DCT +1000eur EERA + 1500 EUR) | Cena 03/2020: od 13 100 eur | Dostupná aj verzia GT Pro: LED hmlovky, el. podvozok vzadu, obojsmerný quick-shifter, vyhrievané sedadlá a systém kontroly tlaku pneumatík TPMS (198 kg) Cena 05/2020: 13 290 EUR | Variabilné časovanie ventilov ShiftCam Cena 03/2020: 17 900 EUR | Cena 03/2020: 18 050 eur |
Pridané dňa: 26.03.2020 Autor: Awia