[Mototuristika - Európa - Výlet]
Vyrazili sme na pár dní na Ukrajinu, pozrieť staré známe ale aj nové miesta, hlavne offroad so spaním na divoko. Také to pravé dobrodružstvo a popri tom sme sa pozreli na zúbok prvej a poslednej generácii Africa Twin.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Video a strih: Tomáš Hajduch - Awia
Kamera: janciii, D4v1d
Hudba: Aakash Gandhi - Eyes of Glory
Ako možno viete v roku 2017 sme zobrali dve Afriky na Saharu do Tuniska a vtedy sme otestovali možnosti Africa Twin priamo v Afrike. Okrem iného sme porovnali manuál verzus automat.
14.11.2017 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 109116 [Mototuristika - Afrika - Cestopis]
Keď Sahara leží Honde Africa Twin pri nohách... - Náš dobrodružný trip Na Afrikách do Afriky prišiel do svojho cieľa. Ak ste nás sledovali máte približnú predstavu čo sme videli ale hlavne kam až sme sa s Afrikami dostali. Motorky si počínali skvele a do Afriky a na Saharu zapadli na jednotku. Máme množstvo materiálu, fotiek a videí. V LIVE sledovaní kvalita fotiek nebola najlepšia, pretože boli problémy so signálom...
Africa Twin je dnes po viac ako 30-tich rokoch existencie už legenda. Pozreli sme sa na ňu očami modernej doby a to aj na pôvodnú XRV750 z roku 1990 tak aj na novú CRF1000L Adventure Sports 2019. Obe sme zobrali do Ukrajinských hôr, striedali sme sa v ich sedle a natočili toto video.
Keď takto jazdíte a striedate si tie motorky tak pekne zistíte všetky tie rozdiely. Začnem dámou XRV750 a treba povedať, že keďže má svoj vek tak niektoré jej jazdné vlastnosti sú ovplyvnené aj opotrebovaním komponentov. Napríklad posed bol pomerne nízky, podľa technických údajov by malo byť sedlo vyššie. Toto som pripísal unaveným pružinám no vďaka tomu som z XRV pohodlne dosiahol oboma nohami na zem. Keď sme pri posede tu som si všimol ostrejší uhol kolien a tiež riaditka, ktoré sú užšie ako sme dnes zvyknutý. Ďalšia vec bola páčka spojky, na jej stlačenie bolo potrebné pomerne dosť sily. Tu mohol byť problém v lanku, možno by potrebovlo trochu namazať alebo vymeniť. :-)
Rozdiely si všimneš samozrejme aj v motore. Na jednej strane má stará Africa nezameniteľný zvuk motora a je len fajn, že aj tá nová sa ho snaží napodobniť. To si vypočuj vo videu. Vidlicový dvojvalec 750-tky poskytuje 58.8 koní a krútiak 62.7 Nm čo na dnešné pomery nevyzerá nijako ohurujúco. Pravdou ale je, že keď sa túlaš po Ukrajinských cestách tak nepocítiš žiadny výkonový deficit. Cesty rozbitné, kľučkuješ pomedzi diery a mláky a rýchlosť jazdy je okolo 100 km/h. Samozrejme XRV zvláda v pohode aj diaľničnú 130-tku takže to pre cestovateľa nie je problém. V teréne oceníš skvelý ťah motora a hlavne jeho neuveriteľnú schopnosť ťahať v nízkych otáčkach a to aj na hranici zdochnutia. Naozaj toto ma Africa úplne skvelé, keď sa dostaneš do úzkych, ten motor ťahá a nie a nie zdochnúť, čo jazdec vždy ocení, a vďaka tomu ťa XRV vytiahne z problémov. V technických pasážach sa teda pekne dávkuje výkon na zadné koleso, ktoré zbytočne nehrabe napríklad v blate či vo výjazde.
No a potom je tu ešte podvozok. Ten má XRV fakt mäkký endurácky. Vďaka tomu žerie rozbité cesty ako nič. Je to pohodlné a jazdenie po menej kvalitných cestách je pre ňu malina. Podvozok má základné možnosti nastavenia, predná vidlica sa dá dofukovať. jeho limity objavíš keď sa posunieš z turistického offroad jazdenia do rýchlejšej športovejšej paľby. Tam už prestane stíhať a začneš objavovať dorazy alebo sem tam motorka trochu odskakuje. Znovu musím pripomenúť aj to že tento podvozok už 29 rokov makal takže to treba pri porovnaní brať tiež do úvahy.
skvelý ťah motora, neuveriteľná ochota nezdochnúť, rokmi overená spoľahlivosť a robustnosť | užšie riaditka, ťažšie ovládanie spojky, ostrejší uhol kolena, mäkší podvozok pre športovú jazdu, pre niekoho nižší výkon motora |
Na to že táto XRV750 má 29 rokov musím povedať, že na Ukrajine ukázala že koncept Africa Twin bol rozhodne trefa do čierneho. Tá motorka sa aj dnes môže hrdo postaviť svojim vtedajším aj novodobým konkurentom a kľudne s nimi môže vyraziť na cesty za dobrodružstvom. Všetky terény ktoré sme jazdili zvládala s prehľadom a absolútne bez problémov rovnako ako jej aktuálna verzia. Samozrejme jazda nebola tak komfortná, tiež výkon motora zaostával za CRF ale myslím že pre turistické využitie to nie je až také podstatné.
Nová CRF je už na pohľad väčšia motorka - obzvlášť táto Adventure Sports. Vysoké zdvihy, vysoká svetlá výška aj poloha sedla, pohodlnejší uhol kolien, širšie a asi aj dlhšie sedlo z nej robia pohodlnejšiu motorku aj pre dvojicu.
Motor je stále dvojvalec, ale namiesto véčka je dnes radový. Čo je ale super že Honda si dala záležať aby charakter motora a aj zvuk sa čo najviac podobali na XRV. A to sa im rozhodne podarilo. Motor má dnes 95 koní ale stále aj mohutný krútiak 99 Nm čo znamená že je ochotný ťahať v celom rozsahu otáčok. Oproti predchodcovi je ale športovejší a dáva tej jazde aj viac šťavy a zábavy. Špecialitou novej Africa Twin je voliteľná automatická prevodovka DCT, ktorú sme mali aj na našom kúsku. Treba povedať, že automat znamená +10kg hmotnosti ale prináša obrovský komfort pri cestovaní bez potreby radiť. Kým to bude mať Honda voliteľné tak sa nie je načo sťažovať, komu automat nevonia ten siahne po manuále (a ešte ušetrí € aj kg :-) )
Nová CRF má dnes samozrejme už množstvo elektroniky, ktorá uľahčuje jazdcovi život. LED osvetlenie svieti neporovnateľne oproti starej dáme, brzdy stráži ABS, máme tu trakčnú a aj rôzne jazdné režimy, či režimy automatu. Pocitovo nová je športovejšia a to ako podvozkovo tak aj motoricky. Až pri presadaní som si uvedomil aj v teréne ten rozdiel výkonu, lebo na CRF som si neustále driftoval pri výjazdoch za zákrut (trakčná vypnutá) kým na XRV tam niekedy nebolo toľko "pary" alebo by si to pýtalo nižší kvalt. Na jednej strane to bola zábava, na druhej strane to neocenila moja zadná pneu TKC80 na ktorej som okúsal štuple :-) Podvozok mladej dámy je tiež niekde inde poskytuje oveľa lepšiu istotu aj na ceste a hlavne v teréne umožňuje CFR-ku rozgúľať rýchlejšie.
Keď som spomínal ten automat DCT tak toto je už asi miliónty krát čo som ho testoval. Mal som ho aj na Sahare aj na motokrosovej trati a stále platí že automat jazdu zjednodušuje aj v teréne, ničomu neprekáža a motorka s automatom vylezie všade tam kde manuál. Často krát je jazda s ním jednoduchšia ako s manuálom. Tentoraz som mal na CRF aj doplnkovú nožnú radičku a vďaka tomu som si užil športovú offroad jazdu ešte viac. Keď som chcel ísť svižne prepol som si režim čistý manuál a kopal si tam kvalty nohou bez spojky rýchlo ako s quickshifterom a plne pod mojou kontrolou.
krásny zvuk motora pripomína starú Africu, väčšia a pohodlnejšia, perfektný podvozok ktorý zvláda aj športovú jazdu, voliteľný automat, elektronické systémy: ABS, trakčná, režimy | vyššia hmotnosť (verzia Adv Sports a DCT), niekomu môže vadiť vysoké sedlo |
Nová CRF má kopu výhod, je väčšia, pohodlnejšia, silnejšia s lepším podvozkom... atď. Mohol by som pokračovať, ale. Toto porovnanie ukázalo ako skvele dokázala Honda postaviť tento model pred viac ako 30-timi rokmi. To čo sa začalo stavbou motorky na Dakar, pokračovali tým, že Africa Twin na Dakare viacnásobne zvíťazila, aby sa potom dostala k nám bežným smrteľníkom. Aj dnes je XRV solídnym robustným adventure bikom a týmto vzdávam hold obom týmto motorkám.
Cieľ bol jasný za čo najkratší čas prejsť čo najviac miest, hlavne offroad. Na Ukrajine sme neboli prvý krát takže mnohé miesta sme poznali ale pridali aj niečo nové.
Hranicu prechádzame v nedeľu večer aby sme ušetrili čas. V noci sa presúvame na overené miesto na kemp Kemp miesto Polyana kde sa dá dostať mimo hlavných ciest. Tu však Fero dostáva defekt na zadné koleso. Došiel to na defekte s tým že do opravy sa pustíme ráno.
Ráno opravujeme defekt - museli sme so starej duše vyrobiť aj nový protektor špicov - pretože ten starý to včera rozomlelo. Potom už veselo vyrážame na známu poloninu Boržava s krátkou zastávkou nad sedlom Volovec. Boržava sa výrazne pomenila. Jazdí tu mnostvo domácich tereniakov a vozia ľudí hore po hrebeni. Už to niesu cestičky od peších v čučoriedkach. Príroda je však stále krásna vybehli sme na Vrch Hymba (1491 m), Boržava a Hora Veliky vrch (1598 m), Boržava
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Pokračovanie cestopisu, video od Dávida, miesta ktoré sme navštívili a technické parametre.
Pokračujeme do Koločavy. Som zvedavý ako vyzerá cesta do Komsomoľsku. Ešte v roku 2006 sme tam jazdili a vtedy tam tú cestu zobrala voda a cesta vlastne neexistovala. Vtedy sme skončili v noci v potoku, museli sme tam prespať a keďže Andremu zhorela na Big-u spojka tak sme došli na korbe ZIL-u. Ak chceš prečítaj si o tom tu: Ukrajina 2006 Enduro tím - Koločava - Komsomoľsk.
Dnes je už všetko inak. Cesta je upravená už od Koločavy - tam kde boli kedysi mega blatisté koľaje je dnes šotolinaa na ľavom brehu údolia je vysekaná nová cesta: Koločava - Komsomoľsk - nová cesta (krásna šotolina).
Večer sme našli bivak pri rieke, nakúpili kvas a nejaké pivko uložili sa znovu do spacákov.
Druhý deň máme v pláne aj čosi nové a to trasu z Dubového popod vrch Apetska. Tento deň jazdím na XRV750 a dosť si to užívam. Na trase hore bolo zopár technických výjazdov. Nám to nedalo a vybehli sme až na vrch Vrch Apetska (1512 m.n.m.).
Musím povedať že toto miesto sa mi fakt páčilo a som rád že tento tip som našiel na motoride, lebo inak by sme sem asi neodbočili.
Cestou z vrchu sme ešte objavili pekné Jazero pod vrchom Apetska
Smerujeme do Rachivu a cestou sa zastavujeme v strede európy. Aj toto miesto sa poriadne zmenilo. Kedysi len tabuľa s nápisom, dnes jeden obchod so suvenírmi vedľa druhého. Dlho sa nezdržujeme a ideme jesť priamo do Rachivu.
Pokračujeme smerom do národného parku a na horskú cestu pod Hoverlu. Žiaľ Feriho pneumatika znovu sfukuje a musíme meniť ďalšiu dušu.
Po oprave prichádzame do parku a kempujeme priamo vo vnútri - Miesto na kemp pod Hoverlou. Zaplatili sme poplatok, okrem osoby a motorky aj za stan, ale nebolo to vôbec veľa. Strážnik parku nám okrem toho ponúkol drevo, akurát sme si ho museli doviesť. Tie piktogrami o zákaze kladenia ohňa v parku nebolo po tme vidieť :-)
Schladili sme nielen proviant ale zmyli sme aj prach z ciest v miestnom jacuzzi - voda príjemne osviežujúca :-)
Ráno vyrážame na známu Vojenskú horskú cesta (Hoverla - Petros). Nie som tu prvý krát ale napriek tomu sa teším. Počasie nám praje a ceste je pomerne suchá. Spomínam si ako som ju prešiel vo dvojici a za dažďa :-)
V sedle pod Hoverlou sa tiež veľa zmenilo. Kedysi tu bola len drevená búda na núdzové prespanie. Dnes je to tu oplotené, pribudol strážnik parku, ktorý vám predá aj pivo a tiež turistická ubytovňa. Hore na Hoverlu vás už motorkou nepustia.
Našťastie čo sa nemení to je stav cesty z tohto sedla až pod Petros. Stále plná blata a hlbokých koľají. Fajne si to tu užívame.
Pod Petrosom máme dlhšiu prestávku a venujeme sa natáčaniu videa. Vyzerá to tu ta parádne ako pred rokmi keď som tu bol prvý krát.
Keď máme všetko hotovo je už neskoro poobede a to chcem byť dnes domov. Čaká nás zjazd dole do doliny.
Po oprave ďalšej duše už len presun až na hranice. Tie prechádzame v noci a tento rýchly ale o to krajší výlet je za nami. Ukrajina znovu ukázala že sa oplatí sem vraciať a znovu objavovať nové miesta.
Kemp miesto Polyana
Sedlo Volovec
Vyhliadka nad Volovcom
Polonina Boržava
Vrch Hymba (1491 m), Boržava
Hora Veliky vrch (1598 m), Boržava
Koločava
Koločava - Komsomoľsk - nová cesta (krásna šotolina)
Nemecká Mokrá (Komsomoľsk)
Usť Čorna
Trasa z Dubového popri vrchu Apecka do Vodice
Vrch Apetska (1512 m.n.m.)
Jazero pod vrchom Apetska
Stred Európy, Rachiv
Rachiv
Miesto na kemp pod Hoverlou
Vojenská horská cesta (Hoverla - Petros)
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Honda | Honda |
Model: | XRV 750 Africa Twin | CRF1000L Africa Twin Adventure Sports |
Rok: | 1990 | 2019 |
Kategória: | Enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 742 ccm | 998 ccm |
Max. výkon: | 58.8 k (43.3 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 62.7 Nm / 6000 ot. | 99 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 9.0:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 81.0 x 72.0 mm | 92 x 75.1 mm |
Palivový system: | karburátor | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (3V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 220 mm | 252 mm |
Zdvih vzadu: | 214 mm | 240 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 276 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-R21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 256 mm |
Pneu vzadu: | 130/90-17 | 150/70-R18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 209 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 233 kg | 243 kg |
Výška sedla: | 880 mm | 900 mm |
Rázvor: | 1565 mm | 1580 mm |
Dĺžka: | 2315 mm | 2340 mm |
Šírka: | 895 mm | 930 mm |
Výška: | 1420 mm | 1570 mm |
Svetlá výška: | 270 mm | |
Objem nádrže: | 24 l | 24.2 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 177.7 km/h | |
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 324 km | |
Servisný interval: | 12000 km | |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | |
Tempomat: | nie | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | |
El. Podvozok: | nie | |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Oproti základnej CRF1000: vyššie zdvihy, väčšia nádrž, širšia kapotáž, ochrana motora, vyhrievané rukoväte a 12V zásuvka Cena 3/2018: 13 990 eur, príplatok za DCT 1000 eur |
Pridané dňa: 05.10.2019 Autor: Awia