[Testy a predstavenia - Test]
Konečne tento hybrid v našich pazúroch a tu na rodnej hrude. Minulý rok mi testovačka Nikena v Alpách ušla a o to viac som sa tešil ako túto naklápaciu trojkolku otestujem na mne dobre známych cestách. Pozrite si ako to dopadlo.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia a janciii
04.09.2018 - Peter Fischer Čitatelia: 13332 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
My motorkári nechávame za sebou jednu stopu, iba občas dve. Trojkolesová Yamaha Niken však za sebou necháva tri stopy, ktoré sa zriedka môžu spojiť do dvoch, ale nikdy nie do jednej. To zabezpečuje celkom inú priľnavosť a rozloženie síl najmä v zákrutách alebo pri brzdení. Vitaj, krásne naklápateľný Niken!
Niken GT je turisticky zameraná verzia trojkolky Niken. Vo výbave GT nájdeme:
Všetko podstatné o Niken GT sa dozvieš v našom redakčnom video teste:
To podstatné čo mňa zaujímalo je ako to jazdí. Či ma dve kolesá vpredu nebudú obmedzovať, či to nebude ťažké a neobratné, alebo slabé... Našťastie nič z toho sa nepotvrdilo. Dve kolesá vpredu robia trošku väčší odpor pri manipulácií na mieste ale ako ste mohli vidieť aj vo videu stále je to motorka, ktorú ľahko potlačím. Pozná mnoho ťažších mašín a nemajú takýto záves predných kolies.
Takže hmotnosť v pohode. Ideme do zákrut kam patrí a tam je Niken niečím čo čaruje úsmev na tvári. Fakt parádna a zábavná jazda, navyše s pridanou hodnotou pocitu stability a bezpečia. Cítim sa ako na bežnej motorke, ale mám pocit že si môžem dovoliť oveľa viac. Fyzika má ale svoje hranice. Yamaha tvrdí, že ani pri 45 stupňovom náklone sa nedvihne vonakajšie koleso so zeme. Veru nedvihol som ho, ale skvele som si zajazdil. Motor je inak sprevodovaný ako na Traceri a Niken ťahá parádne. Nemal som ani pocit nedostatku výkonu.
Témou samou o sebe sú brzdy. Tu je ABS-ko trojkanálové, čo som si hneď overil na štrku, každé koleso teda brzdí samostatne čo je pochopiteľne nutnosť. Práve pri krízovom brzdení neskutočne oceníš stabilitu trojkolky. To je rozhodne vec, čo v krízovke môže majiteľovi zachrániť krk. Niken da dá perfektne brzdiť naplno, 3 kolesá brzdia asi aj lepšie ako dve ale hlavne počas celého brzdenia sa dá krásne ovládať a nasmerovať. Toto nemá konkurenciu...
Zaujímavosť jazdenia na trojkolke spočíva v tom, že jazdec si musí uvedomiť že má vozidlo trojstopé. Ak je ne ceste diere alebo štrk, podvedome sa snažíš prekáže vyhnúť prednými kolesami. Nie je to vôbec problém ale treba myslieť na to, že ak pošleš prekážku medzi predné kolesá tak ju zadným kolesom chytíš.
Druhá vec je voda - šiel som aj v daždi. Aj keď predné kolesá majú fakt dlhé blatníky nejaká voda z nich strieka na nohy jazdca. Najviac viditeľné to bol keď som po daždi prešiel cez blato čo vynieslo na cestu. Motorka bola dosť zasvinená.
Inak je Niken GT podarená cestovná mašina. Elektronická výbava je primeraná. Quick-shifter je zatiaľ iba jednosmerný, ale fungoval dobre. Plexi je vysoké na turistiku dobre spravené rovnako ako luxusnepohodlné sedlo aj pre spolujazdca. Bočné kufre (výbava verzie GT) sú z tvrdeného ABS plastu, sú síce ľahučké, ale nevýhodou je že sa nedajú zamknúť resp. zamykajú sa len kladkou na zipse. Horný nosič je ale rozmerný - dobre ponesie horný kufor.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Vaše otázky, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Aký vodičák na Nikena potrebujem?
Jednoznačne veľký motorkový, teda skupina A. Tvrdí to aj Yamaha a vychádza to tak aj z našej legislatívy.
Potrebovali ste pri testovaní Kinedryl? :)
Určite nie :) Ako som písal, pred jazdou som sa trochu obával odporu od predného mechanizmu, a aj som si myslel, že sa na Nikene budem musieť učiť akoby odznovu jazdiť. Ale všetko prebehlo hladko, už po pár stovkách metrov som bol ako doma.
Aký je to pocit, keď sa vyhýbaš výmolu jedným kolesom, tak ho trafíš druhým a keď ani druhým, tak tretím?
Tak toto sa netýka iba Nikena, ale všeobecne trojkoliek, navyše trápiť nás to môže iba na Slovensku :) Cesty, po ktorých sme jazdili, boli doslova dokonalé, učebnicovo alpské, takže žiadne hrboly neboli. Ako som však spomínal, odpruženie predku pracuje veľmi dobre (a zavesenie je nezávislé), pričom zadok je plne nastaviteľný, takže až tak tragicky by som tie hrboly nevidel.
Ide to na zadné?
Áno, ide :) Videl som to aj na vlastné oči, ale na vlastnej koži som to nevyskúšal.
Keď to už má bočný stojan, má aj centrálny?
Niken nemá, verzia GT má aj centrálny stojan.
Dá sa s tým vyjsť Stelvio?
Určite áno. Podobné zákruty sme koniec koncov jazdili aj my, ibaže nie až také utiahnuté vracáky. Na mieste sa však s Nikenom otáča ľahšie než na normálnej motorke, takže v tesných vracákoch by som problém nevidel.
V čom je to lepšie ako motorka?
Jednoznačne v lepšej adhézii a vyššej bezpečnosti. Máš veľa hmotnosti vpredu, a máš tam dve pneumatiky s výborným odpružením.
Koho chce Yamaha Nikenom osloviť?
Citujem priamo z prezentácie: inovátorov (majú radi najnovšie technológie), expertov (sú skúsení a hľadajú nové nadšenie) a funkcionalistov (hľadajú viac istoty, dôvery). Viac na tomto slajde z prezentácie, nech to je bez straty v preklade.
Ako sa to správa pri pozdĺžnych nerovnostiach, keď jedno predné koleso ide na asfaltovej vlne dole a druhé je vyššie?
Sám som si to vyskúšal - jedným kolesom som šiel po kamennom odvodňovacom žľabe a druhým po normálnom rovnom asfalte. Nerovnosti zo žľabu som takmer necítil, a pri prudkom brzdení Niken nijako neznervóznel. Aj ostatní účastníci skúšali jazdiť jedným kolesom mimo cesty, v prachu, a bez problémov.
Konkurencia v podstate neexistuje azda len v podobe štandardnej verzie Niken, ktorá je o 1500 EUR lacnejšia. To je asi vhodná voľba pre toho, kto by si chcel na Nikena dokúpiť kufre a doplnky individuálne. Dole do tabuľky som pridal aj Yamaha Tracer 900 z ktorého Niken vychádza aby ste si mohli porovnať údaje.
Niken GT je fakt netradičným zjavom na cestách. Yamaha vstúpila do nového segmentu - veľká naklápacia trojkolka a len čas ukáže či sa to uchytí. Nárast hmotnosti je podľa mňa primeraný, stabilita, istota a bezpečnosť je na úplne inej úrovni. Čo je podstatné zostal zábavný faktor z jazdy ako na dvoch kolesách... A to je to podstatné. Kto si Nikena kúpi ten sa určite nikde na ceste nestratí.
Futuristická a jedinečná koncepcia, vyšší level bezpečnosti, fun faktor ako na motorke, zábavná jazda, točivý motor, skvelé brzdy, v krízovke môže zachrániť jazdcovi krk | spätné zrkadlá sú nízko a sú široké, vyššia hmotnosť a širšia stavba stroja, GT verzia mohla dostať plastové kufre |
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 4,8 l/100km |
Objem nádrže | 18 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 281 km |
Cena motorky | 15 990,00,- EUR |
Nosič kufra topcase | GT v sérii |
Kufor topcase 50L | 195,00 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | GT v sérii |
Kryt chladiča | 94,17 EUR |
Vyhriavané rukoväte | GT v sérii (154,17 EUR) |
Turistické plexi | GT v sérii |
Tankvak turistický | 153,33 EUR |
Držiak na GPS | 43,58 EUR |
Dizajnové športové sedadlo | GT v sérii (242,50 EUR) |
Dizajnové vyhrievané sedadlo | 427,50 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia a janciii
Motocykel na test poskytla spoločnosť Yamaha Prešov - Petro a spol. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a Klim, prilba Touratech Aventuro od firmy Touratech Poprad.
Foto: | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Yamaha | Yamaha | Yamaha |
Model: | Niken GT | Niken | Tracer 900 |
Rok: | 2019 | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | ||
Kategória: | Trojkolka | Trojkolka | Športovo cestovná |
Motor: | |||
Typ motora: | radový trojvalec | radový trojvalec | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 847 ccm | 847 ccm | 847 ccm |
Max. výkon: | 115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot. | 115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot. | 115.1 k (84.6 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 87.5 Nm / 8500 ot. | 87.5 Nm / 8500 ot. | 87.5 Nm / 8500 ot. |
Kompresný pomer: | 11.5 : 1 | 11.5 : 1 | 11.5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 78 x 59.1 mm | 78 x 59.1 mm | 78 x 59.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 110 mm | 110 mm | 137 mm |
Zdvih vzadu: | 125 mm | 125 mm | 130 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 298 mm | 298 mm | 298 mm |
Pneu vpredu: | 120/70R15 | 120/70R15 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 282 mm | 282 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 190/55-ZR17 | 190/55-ZR17 | 180/55-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Hmotnosť s náplňami: | 267 kg | 263 kg | 210 kg |
Výška sedla: | 820 mm | 820 mm | 845 mm |
Rázvor: | 1510 mm | 1510 mm | 1440 mm |
Dĺžka: | 2150 mm | 2160 mm | |
Šírka: | 885 mm | 885 mm | 950 mm |
Výška: | 1250 mm | 1345 mm | |
Svetlá výška: | 150 mm | 135 mm | |
Objem nádrže: | 18 l | 18 l | 18 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Spotreba paliva: | 4.8 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 281 km | ||
Servisný interval: | 10 000km | ||
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | nie | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie |
LED svetlomet: | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | nie | ||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | ||
Quick-shift: | áno, v sérii | ||
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | 12V zásuvka, vyššie plexi, zadný nosič, centrál stojan | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 7/2019: cca 14 490 eur Verzia GT 15 990 eur | Cena 7/2019: cca 14 490 eur Verzia GT 15 990 eur |
Pridané dňa: 14.08.2019 Autor: Awia