[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Pre túto sezónu Honda predstavila trojicu úplne nových naháčov, ktoré štýlovo spojila do jedného radu pod názvom Neo Sports Café. Silný liter sme už vyskúšali, teraz je čas na prostredného súrodenca CB300R, ku ktorému ti stačí vodičák skupiny A2.
Text: Matej Mularčík
Foto: Michal Meško - Cuba
Honda tieto nové modely poňala skutočne moderne a na marketingu si dala extra záležať. Všetky tri modely nového radu, teda liter, tristovka a aj stodvadsaťpäťka, sú dizajnovo ladené veľmi podobne. Treba povedať, že Honde dlhé roky chýbal tristovkový naháč - naposledy mala v tejto triede nadčasovo peknú VTR250, za ktorou nám je dodnes smutno. Pamätáš si ju? L-kový dvojvalec, krásny priehradový rám, dva budíky, okrúhle svetlo... A made in Japan! Odkedy táto VTR odišla, čo už bude takmer desať rokov, mala Honda v triede 250/300 iba kapotované CBR. V naháčoch tak vznikla pomerne veľká objemová medzera, pretože na výber boli osminky a potom až CB500F. Tá síce spadá pod vodičák A2, ale pre niekoho mohla byť fyzicky príliš veľká.
To, že CB300R má veľa spoločné s litrom, je vidieť už pri prvom pohľade. Vpredu má krásny tenký okrúhly ledkový svetlomet, a aj všetky ďalšie svetlá sú ledkové, tu jednoducho obyčajnú žiarovku nenájdeš. Predné blinkre svietia ako tykadlá (normy nás nepustia), ale nie je to na škodu. Predná 41-mm obrátená vidlica USD (konečne!) pôsobí masívne a ľahko sa stane, že človek netrafí kubatúru tohto motocykla. Charakter podvozka je nastavený do mesta, mimo mesta zas v zákrutách pekne drží stopu a nehúpe sa. Posed je tradične na kategóriu naháč komfortný, neunaví vás ani na dlhších výjazdoch. Brzdy sú veľmi dobre dávkovateľné a nie je im čo vytknúť. Motor je na jednovalec pomerne kultivovaný a pocitovo sa správa akoby mal tých valcov viac. V skutočnosti má 286 kubíkov a maximálny výkon 23,1 kW (31 koní) pri 8 500 otáčkach, kruťák je 27,9 Nm pri 7 500, čo je na športovú jazdu dostatočné.
Ocenia to najmä mladšie ročníky, ktoré ešte čakajú na veľký vodičák. Ja síce veľký vodičák mám, ale užil som si každú jazdu aj na tejto menšej kubatúre. Vďaka hmotnosti 143 kg je narábanie hračkou, v zákrutách sa ľahko preklopí zo strany na stranu a zas v meste nájde aj malú škulinku, kde sa dá prejsť. Nádrž s objemom 10 litrov ti poskytne nájazd pri cca 3,5-litrovej spotrebe (výrobca udáva 3,31 litra na sto) aj okolo 300 km. Ja som mal aj nižšiu spotrebu ako uvádza výrobca, iba 3,2 litra, čo je podľa mňa malý zázrak.
Rýchlomer je zobrazovaný číslicami na inverznom displeji, ktorý v sebe zahŕňa aj otáčkomer a všetky potrebné údaje. Je tu aj teplota motora, ktorá je zobrazená dielikmi, podobne ako palivomer. Jediné čo absentuje je zobrazenie zaradeného rýchlostného stupňa, a to je trochu škoda. Pripomenulo mi to staré dobré časy, kedy si človek musel sám počítať stupne a musel načúvať zvuku motora. Nie je problém pozrieť sa na otáčkomer, ale pri plnej premávke na to niekedy nie je čas, a začiatočníci, ktorým je tento model určený, na to čas nemajú už vôbec. No je tu taká maličkosť, zobrazenie side stand, čiže stojan je vystrčený, ako keby sme to pri zaradení jednotky nezistili aj sami, keď nám to skape :) Ovládanie displeja je tlačidlom na ľavej strane pri displeji.
Otváranie spolujazdcovho sedadla a mini odkladacieho priestoru pod ním je viditeľné zozadu, lebo sa nachádza hneď pod zadným svetlom. Koncovka výfuku je kvôli Euro normám väčšia, ale má v sebe zahrnuté aj lesklé časti popri čiernom prevedení a nenarúša celkový vzhľad motorky. Je evidentné, že dizajnovú inšpiráciu našiel u veľkého litrového brata.
Moje prvé kilometre na CB300R idem do práce, ako vždy do večne preplnenej Bratislavy. V meste si užívam nízku hmotnosť a slušný záťah motora z červenej na križovatke. O brzdný účinok sa vpredu stará 4-piestikový strmeň Nissin a 296-mm plávajúci kotúč, za mňa skvelý brzdný účinok, najmä keď musím na každej križovatke zastať kvôli červenej. V starom meste si na kockách vychutnávam komfortne nastavený podvozok a teším sa, že nie je umelo pritvrdený. Jednotlivé rýchlostné stupne krásne cvakajú, a smerom nahor, tak aj pri podraďovaní sa doslova bavím. Je pre mňa zábavné žmýkať túto malú tristovku a snažiť sa z nej vydolovať všetko čo dokáže.
Po práci ju beriem mimo mesta, nech skúsim aj jej druhú tvár. Na okreskách sa stále chová sebavedomo a nedá nikomu vedieť aký má obsah. To nevedia odhadnúť ani vodiči áut, lebo keď vidia v spätnom okrúhly ledkový svetlomet, tak sa vám ochotne uhnú. V zákrutách je podvozok stabilný, nepláva a drží vami zvolenú stopu aj pri naozaj svižnej jazde. Po príchode pred posilku parkujem v strmom kopci a opäť oceňujem nízku hmotnosť pri manipulácii.
Cestou domov sa snažím skoncentrovať moje dojmy z jazdy a usudzujem, že tak ako vyniká v meste, tak sa nestratí mimo neho. Ja som si čas strávený v sedle CB300R užil a hocikedy by som si na nej zajazdil znova. Ak vás zaujíma koľko vytiahne, tak je to niečo cez 150 km/h, a to už je slušné číslo.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
V prehľade konkurencie treba hneď úvodom napísať, že napriek tomu, že CB300R je čerstvá novinka, vychádza spomedzi všetkých konkurentov cenovo najlepšie. Sú tu však samozrejme ďalšie "ale", pretože pri motorkách berieme do úvahy aj kopec ďalších vecí. Honda má napríklad aj najnižší výkon a krúťak, čo je však dané najnižším objemom motora. Najsilnejší agregát v tejto triede má KTM Duke 390, dáva až 43 koní. KTM má ako jediná v triede farebnú TFT prístrojovku, vypínateľné ABS, a je značne športovo ladená. Je aj najdrahšia, jej cenovka je od Hondy vyššia o viac ako 700 eur. Jediným tristovkovým dvojvalcom tu je Yamaha MT-03 so 43 koňmi, a tradične nízkou cenou, len o stovku vyššou než Honda. MT-03 má ako užšiu zadnú pneumatiku než vyššie spomínané modely, 140 mm.
Zahrnúť by sme sem mali aj ďalšieho 35-kilowattového naháča, ktorý je však vzrastom a ďalšími parametrami "dospelý", je ním už spomínaná Honda CB500F. Jej výkon je rovných 35 kW, teda 47,6 koní, a má napríklad bežné naháčovské rozumery obutia (vpredu 120, vzadu 160), ale je ťažšia v priemere o 30 kíl. Aj cenovo je niekde úplne inde, stojí o tisícku viac než CB300R. V neprospech oboch Hond svedčí to, že ani jedna z nich nemá ukazovateľ zaradeného stupňa, kým všetci konkurenti áno.
Cena novinky Honda CB300R je 4 690 eur. Mladý chalanisko za túto cenu dostáva úplne jasnú príslušnosť do honďáckej rodiny CB, ktorej kvalita a úžitkovosť sú overené dlhými rokmi, teraz je navyše v štýlovom dizajne. Ak takémuto chalanovi nebude chýbať ukazovateľ zaradeného stupňa, tak za cenu najnižšiu z celej kategórie dostane primerane optimálny balík "muziky" - všimni si napríklad aký dlhý servisný interval má CB300R. A to sú ďalšie ušetrené peniaze.
ťah motora, brzdy, celkový dojem z motorky | absencia indikátoru zaradenej rýchlosti, otváranie zadného sedadla |
(Oficiálne európske video nie je k dispozícii):
Servisný interval | 12 000 km |
Spotreba | 3,2 l/100 km |
Objem nádrže | 10 l |
Približný dojazd | 280 km |
Počet dealerstiev na Slovensku | 8 (BA, TT, NR, TN, ZA, KE, PO) |
Cena motorky | 4 690 eur |
Doplnky ešte nie sú k dispozícii.
Páčka brzdy | 16,42eur |
Stupačka | 49,20 eur |
Spätné zrkadlo | 69,60 eur |
Smerovka | 38,72 eur |
Svetlomet | 278,70 eur |
Text: Matej Mularčík
Foto: Michal Meško - Cuba
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd. Slovensko.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | KTM | BMW | Yamaha | Honda |
Model: | CB300R | 390 Duke | G 310 R | MT-03 | CB500F |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | ||||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 286 ccm | 373.2 ccm | 313 ccm | 321 ccm | 471 ccm |
Max. výkon: | 31.4 k (23.1 kW) / 8500 ot. | 43.5 k (32.0 kW) / 9000 ot. | 34.0 k (25.0 kW) / 9500 ot. | 42.0 k (30.9 kW) / 10750 ot. | 47.6 k (35.0 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 27.5 Nm / 7500 ot. | 37 Nm / 7000 ot. | 28 Nm / 7500 ot. | 29.6 Nm / 9000 ot. | 43 Nm / 7000 ot. |
Kompresný pomer: | 10.7: 1 | 12.6:1 | 10.6:1 | 11.2:1 | 10.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 76 x 63 mm | 89 x 60 | 80.0 x 62.1 mm | 68.0 x 44.1 mm | 67 x 66.8 |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | PGM FI |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 130 mm | 142 mm | 140 mm | 130 mm | |
Zdvih vzadu: | 107 mm | 150 mm | 131 mm | 125 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, radiálny 4 piestik | jednokotúčová, 4 piestik | jedno kotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 296 mm | 320 mm | 300 mm | 298 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 110/70R17M/C 54H | 110/70-17 | 110/70 R 17 | 110/70-17M/C 54H | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 230 mm | 240 mm | 220 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 150/60R17M/C 65H | 150/60-17 | 150/60 R 17 | 140/70-17M/C 66H | 160/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 149 kg | 173.4 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 143 kg | 158.5 kg | 168 kg | 190 kg | |
Výška sedla: | 799 mm | 830 mm | 785 mm | 780 mm | 790 mm |
Rázvor: | 1352 mm | 1357 mm | 1374 mm | 1380 mm | 1410 mm |
Dĺžka: | 2012 mm | 1988 mm | 2090 mm | 2075 mm | |
Šírka: | 802 mm | 896 mm | 745 mm | 780 mm | |
Výška: | 1052 mm | 1035 mm | 1060 mm | ||
Svetlá výška: | 151 mm | 185 mm | 160 mm | 155 mm | |
Objem nádrže: | 10 l | 13.4 l | 11 l | 14 l | 15.7 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 145 km/h | ||||
Spotreba paliva: | 3.3 l/100km | 3.4 l/100km | 3.33 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 227 km | cca 295 km | cca 247 km | ||
Servisný interval: | 12000km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | ||||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | ||||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | ||||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | ||||
Iná výbava: | USD vidica | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 10/2018: 4 690 eur | Cena 10/2018: 5 459 eur | Cena 10/2018: 4 950 eur | Cena 10/2018: 4 790 eur | Cena 10/2018: 5 650 eur |
Pridané dňa: 24.10.2018 Autor: Muli