[Testy a predstavenia - Test]
Na "pileny" sme museli čakať príšerne dlho. Dosť sme boli nadržaní z toho, ako nás Husqvarna namotávala rôznymi videami a prototypmi, z ktorých človek najprv ani nevedel, či sú to malé štyristovky alebo veľké sedemstovky. Nakoniec dostávame oba malé "pileny" naraz. Toto je testík jedného z nich, kafáčovského bieleho Vitpilena 401.
Text: Matej Mularčík, Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia
Začnem ako vždy dizajnom. Tu ale prichádzam na odlišné názory, niekomu sa páči a niekomu nie, zozačiatku na ňu pozerám aj ja zvláštne, ale hneď prvé čo sa mi na nej páči je zadné svetlo a to, ako svieti. Vždy sa snažím na moto nájsť veci, ktoré sa mi páčia a tak si postupne zvykám na celok. Na dizajn sa každý pozeráme subjektívne, ale mne sa štýl cafe racer páči, a tak si ma svojím vzhľadom získa. Ale čím si ma získa úplne, sú jazdné vlastnosti.
Vpredu je veľké okrúhle svetlo, ktoré je komplet led. Denné svietenie v tvare kruhu vám vytvára rešpekt na ceste a autá sa vám uhnú. Blinkre sú ledkové a veľmi pekne zapadajú. Najkrajšou časťou sú vypletané kolesá a nálepky, ktoré sú na nich, kde je nápis Vitpilen. Koncovka výfuku je na našom kúsku od spoločnosti Akrapovič a stará sa o pekný zvuk (škoda Euro normy 4, kde už db killer nie je na skrutku, ale je nalisovaný). Brzdový kotúč vpredu je poriadne veľký, 320 mm, ale vzhľadom na to, že je iba z jednej strany, tak sa nečudujem. Brzdy sú ByBre (divízia Bremba) a ja musím pochváliť ich brzdný účinok a pekný zvuk pri brzdení. Aj keď názov motorky je Vitpilen 401, tak obsah motora je 373 cm³, ktorý dosahuje maximálny krútiaci moment 37 Nm a má 32 kW (44 koní). Kto si myslí, že to je málo, tak aby som to uviedol na správnu mieru, tento malý motor sa pasuje s váhou iba 148 kg bez náplní. Veľkosť palivovej nádrže je 9,5 litra, čo vám umožní dostatočne dlhý výlet bez návštevy pumpy.
Detaily, ktoré ma potešili sú napríklad podsvietené ovládače a kovové veko nádrže s nápisom Husqvarna, ktoré treba odklopiť, až potom je možné ho odomknúť kľúčikom. Zadný držiak na značku v sebe zahŕňa aj blinkre a osvetlenie čísla. Je to štýlový a funkčný doplnok a k malej Huske sa hodí. Funkčnosť má najmä takú, aby zabránil vylietavaniu bordelu na váš chrbát, lebo sedadlo je krátke. Biele plasty sú ako vždy od Husqvarny dobré najmä na údržbu, stačí zobrať handru a utrieť, pod nimi je čierny rúrkový rám. Sedadlo vyzerá na pohľad nepohodlne, ale aj keď je tvrdšie, tak je vcelku prijateľné, čo však spolujazdec asi povedať nemôže. Nečakane sa nám prihodilo, že sme sa museli viezť s Awiom dvaja a boli sme radi, že to boli iba tri kilometre. Časť pre spolujazdca je veľmi malinká a mierne nahnutá dozadu, takže sa vás spolujazdec bude držať zubami, rukavicami :)
Tachometer aj otáčkomer ukrýva v sebe displej, ktorý síce nie je farebný, ale je veľmi dobre čitateľný a prehľadný, navyše číslice otáčok sú mimo diplej vyznačené a končia číslicou 13 (paráda). Nad displejom je kontrolka neutrálu a červený indikátor, ktorý upozorňuje na preradenie na vyšší prevodový stupeň. Je to ale stroj, kde pri zvuku motora budete vedieť kedy treba radiť, nepotrebujete k tomu otáčkomer.
Sadám si na Vitpilen a najprv mám pocit, že sedím príliš vysoko vzhľadom na rozmery motorky, ktorá je aj pre menších jazdcov, veď je možné ju jazdiť na vodičák skupiny A2. Časom si nájdem tú správnu pozíciu. Stupačky sú mierne posunuté dozadu, čo mi vyhovuje, vzhľadom na to, že som na tento typ motorky dosť vysoký (184 cm).
Moja prvá cesta je, ako som už vyššie spomínal, vo dvojici s Awiom, lebo ideme ešte po Svartpilena. Po troch kilometroch zastavujem a Awia vystupuje iba tak, že sa zošmykne smerom dozadu :) Vymeníme si poznatky z tejto krátkej jazdy, zasmejeme sa a ideme už na dvoch Huskách smerom do centra Bratislavy. Spolu sa prepletáme medzi autami a veľmi nás to baví. Nízka hmotnosť je výborná pre manévrovateľnosť medzi autami. Zastavujeme v meste kvôli foteniu, aby sme nafotili obe krásky spolu. Domov už ideme každý svojou cestou. V meste je s Vitpilenom obrovská zábava. Aj v zápche je vďaka svojim kompaktným rozmerom ako myšička, každou skulinkou sa prederie. Už keď sa mi zdá, že nie je kade prejsť dopredu, tak to miesto sa predsa len nájde a kým vodič žmurkne, tak som preč. Záťah motora je pozoruhodný, v mestskej premávke mi vôbec nechýba výkon a cítim sa ako na veľkej motorke. Jednovalec síce má rád preraďovanie, ale nie je na tom až tak, že by nedokázal potiahnúť na ktoromkoľvek prevodom stupni, dokonca ani nevibruje pri zaradenej šestke pri stúpajúcej rýchlosti zo 60 km/h smerom hore. Brzdy fungujú veľmi precízne, brzdím len pomocou jedného prsta, super. Zadná brzda má citlivo nastavené ABS a nedá sa urobiť ani malinký flek, čo je škoda vzhľadom na typ mašinky, ale zas pre bezpečnosť je to lepšie.
Vychádzam z mesta a pozerám, že niekde okolo 7 tisíc otáčok mi začne blikať červená kontrolka na preradenie, kontrolujem si to, zaradená je šestka a idem niečo okolo 130 km/h. Neskôr som skúšal koľko asi tak vytiahne, blížilo sa to až k 160 km/h, samozrejme na uzavretom letisku :) Vzhľadom na to, že motorka je skôr určená do mesta a priľahlé oblasti, tak mi to aj stačí. Už keď sa pozriete na vzhľad a celkový dizajn, tak vám bude jasné, že bude najlepšie vyzerať odparkovaná pred kaviarňou. Ja ale nie som ten typ a radšej jazdím, a preto ju skúšam aj mimo mesto. Dá sa s ňou aj bezpečne predbiehať pri výjazdoch mimo mesto, a na chvíľu sa dostávam aj na diaľnicu a ani tu sa nestrácam, len sa cítim ako nahý, ale to je iba subjektívny pocit, vzhľadom k rozmerom stroja podo mnou.
Najviac ma ale očarí jazda v meste a v premávke, ktorá je v Bratislave neustále zhustená. Ľahko sa všade preštrikuje, aj motor a jeho výkon je nadmieru postačujúci. Malý Vit má obuté Metzeler M5, ktoré zvládajú aj športovejšie využitie. V meste vám pomáhajú pri myšičkovaní. Podvozok je športovo ladený, čiže tvrdší, ale aj na moje vlastné prekvapenie filtruje jamy veľmi slušne a nevykopne vás zo sedadla.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video a technické parametre.
Vitpilen je športový ľahký café racer s futuro-retro dizajnom. Ten je naozaj neopozeraný, a je to typ buď sa ti páči alebo o neho neoprieš ani bicykel. Ja som "bicykeľ" nemal, a tak som šiel radšej jazdiť. Biely šíp si ma hneď získal.
Posed je, ako sa na kafáč patrí, nízko ako na športovej motorke. Stupačky zas pomerne vysoko. Jazdec tak sedí pomerne predklonený a zaťažuje predné koleso. Do zákrut sa tak perfektne vysadá pri športovej jazde, no nie je to práve najpohodlnejší posed. Ak máš srdce racera, tak budeš hneď doma.
Motor ktorý tu je, poznám už dobre a je to podľa mňa jeden z najlepších v segmente. Extrémne zábavný, veľmi nevibruje, ochotne sa nechá vytáčať... Nestráži ho žiadna elektronika, a tak je to číry pôžitok z jazdy... Podvozok od WP, brzdy ByBre, nie je čo riešiť.
Vitpilen je malý nasratý vyzlečený superšport... Podvozok tvrdý, posed vpredu, športovanie má v génoch a pritom všetkom má future-retro vzhľad.
motor, ľahkosť ovládania, športový charakter, zábava, futuro dizajn | sedlo spolujazdca len núdzovka, vyššia cena |
Je pravda, že Vitpilen nezapadá medzi konkurentov ani cenou, ani štýlom. Tento stroj nie je primárne stavaný ako úžitkový - štýl je tu prioritnejší, a preto má aj značne vyššiu cenu než konkurenti. Kto chce bežný naháč na každý deň, môže si vyberať z BMW G 310 R, Hondy CB300, Yamahy MT-03, alebo aj Hondy CB500F, ale kto chce extra štýl a netuctový vzhľad, vezme Husqvarnu. Najväčšími rivalmi Vitpilena sú jeho priamy brat a bratranec: čierny scramblerovitý Svartpilen (ktorého test vám prinesieme neskôr) a Duke 390. Kým Svartpilen má rovnakú cenu ako Vitpilen, Duke 390 je o 900 eur lacnejší, a zároveň je druhý najdrahší stroj v tejto kategórii. Priemerná cena vyššie spomínaných naháčov je totiž okolo 4 800 eur.
Husqvarna Vitpilen 401 je malý chuligán do mestskej premávky a hlavne to je exhibicionista. Všade kde ju zaparkujem, tak ľudia o nej hovoria a preberajú, či sa im páči alebo nie, a rozjímajú sa nad futuristickým dizajnom. Je to motorka, na ktorej by som nič nevymenil a nechal ju tak ako je, veď vyzerá fantasticky a presne tak aj jazdí. Niekoho môže odradiť vyššia cena 6 350 eur, ale ten kto chce malú šikovnú a hlavne štýlovú motorku do mesta, tak mu to prekážať nebude. Ja som si ju zamiloval a miestami som rozmýšľal nad jej kúpou. Do mesta síce vozenie mám, ale hneď by som ju bral.
dizajn, brzdy, podvozok | spolujazdec vás bude nenávidieť :) |
Text: Matej Mularčík, Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE, s. r. o.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Husqvarna | KTM | Honda | Yamaha | BMW |
Model: | Vitpilen 401 | 390 Duke | CB300R | MT-03 | G 310 R |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 | 2017 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | ||||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 373.2 ccm | 373.2 ccm | 286 ccm | 321 ccm | 313 ccm |
Max. výkon: | 43.5 k (32.0 kW) / 9500 ot. | 43.5 k (32.0 kW) / 9000 ot. | 31.4 k (23.1 kW) / 8500 ot. | 42.0 k (30.9 kW) / 10750 ot. | 34.0 k (25.0 kW) / 9500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 37 Nm / 7250 ot. | 37 Nm / 7000 ot. | 27.5 Nm / 7500 ot. | 29.6 Nm / 9000 ot. | 28 Nm / 7500 ot. |
Kompresný pomer: | 12.6:1 | 12.6:1 | 10.7: 1 | 11.2:1 | 10.6:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 89 x 60 | 89 x 60 | 76 x 63 mm | 68.0 x 44.1 mm | 80.0 x 62.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 142 mm | 142 mm | 130 mm | 130 mm | 140 mm |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 150 mm | 107 mm | 125 mm | 131 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 4 piestik | jednokotúčová, 4 piestik | jednokotúčová, radiálny 4 piestik | jednokotúčová | jedno kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 296 mm | 298 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 110/70-17 | 110/70-17 | 110/70R17M/C 54H | 110/70-17M/C 54H | 110/70 R 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 230 mm | 230 mm | 220 mm | 220 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 150/60-17 | 150/60-17 | 150/60R17M/C 65H | 140/70-17M/C 66H | 150/60 R 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 149 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 148 kg | 143 kg | 168 kg | 158.5 kg | |
Výška sedla: | 835 mm | 830 mm | 799 mm | 780 mm | 785 mm |
Rázvor: | 1357 mm | 1357 mm | 1352 mm | 1380 mm | 1374 mm |
Dĺžka: | 2012 mm | 2090 mm | 1988 mm | ||
Šírka: | 802 mm | 745 mm | 896 mm | ||
Výška: | 1052 mm | 1035 mm | |||
Svetlá výška: | 170 mm | 185 mm | 151 mm | 160 mm | |
Objem nádrže: | 9.5 l | 13.4 l | 10 l | 14 l | 11 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 145 km/h | ||||
Spotreba paliva: | 3.4 l/100km | 3.3 l/100km | 3.33 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 295 km | cca 227 km | cca 247 km | ||
Servisný interval: | 12000km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | ||||
Iná výbava: | USD vidica | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 6/2018: 6 350 eur | Cena 10/2018: 5 459 eur | Cena 10/2018: 4 690 eur | Cena 6/2018: 4 790 eur | Cena 10/2018: 4 950 eur |
Pridané dňa: 12.06.2018 Autor: Muli