[Testy a predstavenia - Test]
Je to neuveriteľné, ale BMW zareagovalo na aktuálnu silnú hipstersko-retro-customovú vlnu vlastne len nedávno, pritom ide o jednu z najstarších a najtradičnejších svetových značiek. V histórii teda jednoznačne majú z čoho čerpať; esteticky aj technicky. Nám sa do papŕč dostala minuloročná novinka R nineT Scrambler a úplne čerstvá, ešte teplučká tohtoročná novinka R nineT Urban GS.
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík, FilipFM
Foto: Michal Meško - Cuba
Model R nineT asi netreba zvlášť predstavovať: do motorkového sveta vtrhol v roku 2014 ako jasný odkaz na 90-ročnú motocyklovú históriu značky BMW (nineT v anglickej výslovnosti foneticky pripomína výslovnosť číslovky deväťdesiat, teda ninety). Koncepčne by sa tento prvý bavorácky retro model dal nazvať ako kríženec výrazného boxera a strohého minimalizmu.
Neskôr k tomuto základnému modelu pribudla verzia Scrambler s upravenými periférnymi časťami a ešte minimalistickejším ponímaním. A pre tento rok sa z názvu R nineT stal v podstate celý modelový rad, pretože prišli ďalšie variácie Pure, Racer a Urban GS; z ich názvov sa dá ľahko vytušiť ich koncepcia či zameranie. Lenže ako sme sa už neraz presvedčili, detaily dokážu robiť veľké rozdiely. Priznávam, niekedy sme sami sebe neverili aké rozdielne pocity máme zo Scramblera a Urban GS. Obe motorky sme mali naraz, a väčšinou sme s nimi aj naraz jazdili, pričom sme si ich často striedali. Čo myslíš, ktorú sme si obľúbili viac?
R nineT Scrambler je akousi jednoduchšou odvodeninou základného R nineT, určenou pre hrubšie zaobchádzanie. Má o niečo vyššie uložené riadidlá, predná vidlica je klasická a nie obrátená (preto môže mať štýlové manžety), oba zdvihy sú dlhšie, ale najmä predné koleso má 19 palcov. Výfuky idú samozrejme scramblerovsky hore (Akrapovič v základe bez príplatku!), a sedlo má mierne upravenú pozíciu. Výbava je strohá rovnako ako vzhľad; v základe je vlastne iba povinné ABS.
Zato Urban GS vyžaruje o niečo viac emócií. A niet sa čomu čudovať, pretože dizajnovo čerpá z kultového R 80 GS z roku 1980, ktoré je vlastne praotcom všetkých dnešných GS. Dizajnéri tu odviedli skvelú prácu, tie motorky sa skutočne veľmi podobajú. Technicky vychádza Urban GS viac zo Scramblera než zo základného R nineT, v podstate je obrovská väčšina dielov identická, napriek tomu občas pôsobí Urban GS ako úplne iná motorka. Jasnačka; vysoký blatník, malá maska a výrazná biela farba s červeným sedlom spravia svoje.
Oba modely majú v sérii odlievané kolesá a cestné gumy. My sme to mali trochu pomixované: Urban GS na príplatkových vypletaných kolesách s terénnymi gumami (našťastie!), a Scrambler síce na odlievaných, ale zato tiež s terénnejšími pneumatikami. Oba mali aj príplatkové LED smerovky, vyhrievané paprčky a trakčnú. Juch!
Absolútne fundamentálnou vecou je to, že použitý boxer je ešte vzducháč. Ide o jeho poslednú verziu, teda so štvorventilovou a dvojsviečkovou technikou, 110 koňmi a 116 Nm (Scrambler má o nenápadné 3 Nm viac, rozdiel spôsobuje pravdepodobne výfuk), a dnes ho nájdeš už iba v R nineT modeloch. Bavorácky boxer je vo všeobecnosti veľmi špecifický motor, ale musím povedať, že sem perfektne zapadá charakterovo a aj esteticky (bodaj by nie, veď je okolo neho namotaná celá história BMW). A keďže v tomto modelovom rade je naň napojená celkom určite najmenšia okolitá hmotnosť, plus s prihliadnutím na to, že v tejto kategórii sa určitá charakteristická drsnosť priam vyžaduje, boxer pri pridávaní plynu citeľne a aj viditeľne zaťahuje doprava. Treba to zažiť na vlastné zmysly, inak to človek možno ani nepochopí - pozdĺžne uložený kľukový hriadeľ boxera sa točí doľava, a keď sú okolité zotrvačné sily nízke alebo nulové (státie na voľnobehu, pomalá jazda), pri vrknutí plynom sa celá motorka kvôli vnútorným zotrvačným silám v motore viditeľne vychýli doprava a naspäť. Citeľné je to napríklad aj pri prejazde kruháčmi alebo pri medziplynoch v nižších rýchlostiach. Nie je to negatívum, je to špecifikum. A ako neskôr opíšem, má značný podiel na určitej svojhlavosti modelov R nineT.
Už pri statickom zoznamovaní na parkovisku je nám jasné, že pocitové rozdiely medzi Scramblerom a Urbanom budú oveľa väčšie než rozdiely technické. Scrambler je skôr chladný, akoby sa najlepšie cítil pred nejakou hipsterskou kaviarňou a vôbec nepotreboval ísť za hranice mesta, kým Urban GS je podstatne mäkší, akoby komunikatívnejší, a do mesta by možno chcel ísť len vtedy, keď tam treba niečo raz za čas vybaviť. Doslova ako keby si vymenili názvy. Toto podozrenie ma prenasleduje dodnes.
Giancarlo je čerstvý štyridsiatnik so zopár šedinami a nedbalo elegantným strniskom. Typický Talian - má necelých sedemdesiat kíl, snedú pokožku a hnedé oči. Býva v malej horskej dedinke neďaleko Bolzana, a čo čert nechcel, jeho frajerka je z Garmisch-Partenkirchenu. Ale veď to je len nejakých 150 km, navyše cez pekné horské cestičky, takže sa navštevujú pomerne často. Giancarlo si nedávno kúpil Urban GS a teší sa, ako ho vezme na prvý väčší výlet do Ga-Pa za svojou frajerkou. Len čo mu skončí piatková šichta vo fabrike, hodí do seba ristretto a na svojom Urbane sa vydá smerom na sever.
Jürgen je zas archetyp Nemca: býva v centre Mníchova, váži metrák dvadsať a v garáži má okrem S-klassy aj GS Adventure v plnke od Touratechu a, samozrejme, aj Scramblera. Jeho žena Helga pracuje v talianskych Alpách a Jürgen sa ju práve chystá navštíviť. Z garáže nevyberá S-klassu, ani Advíka, ale Scramblera. Wunderschönes ausflug, predpovedá sám sebe. O chvíľu dopije pivo a dotlačí wurst, mastnými rukami si nasadí prilbu a rukavice, veľkomesto opustí smerom na juh.
Na rozdiel od našich zahraničných kamarátov, my sme išli na západ. Ale tot hen kukaj, po piatich kilákoch nás zabrzdila nevídane veľká zápcha. Pri Vajnoroch frézovali nadjazd, premávka na striedačku v jednom pruhu na totálku ochromila dopravu na okraji Blavičky. Ako-tak sme sa premotali, vzducháčiky dostali v tom teple riadne zabrať, až sme prešli krásnych sto metrov po vyfrézovanom asfalte, za ktorým zmizla akákoľvek premávka.
Frézovanie tu nespomínam len tak pre nič za nič; bol to totiž prvý povrch, pri ktorom sme si povedali, že sa k týmto motorkám hodí. Cestári zobrali dobrých desať centi pôvodnej vozovky, pod nami bol staručký rozdrolený betón s asfaltom, z ktorého sa prášilo a cinkal v útrobách motoriek. Po tomto by som vedel jazdiť celý deň. Tváril by som sa pri tom drsne jak stovka šmirgel.
Naše krásne a udržiavané cestičky hneď vykreslili zásadný rozdiel medzi Scramblerom a Urbanom. Je ním zadné odpruženie. Odprisahal by som, že zadný tlmič majú úplne rovnaký a aj rovnako nastavený, ale pocit z jazdy je veľmi rozdielny. Scrambler je vyslovene tvrdý, cítiš pod sebou doslova všetko, a dokáže ťa aj nadhodiť zo sedla. Urban je podstatne mäkší, jeho zadok citeľne klesne keď naň sadneš, a menšie nerovnosti hltá bez toho, že by tým obťažoval jazdca. Pri vyšších rýchlostiach už taký mäkučký nie je, vtedy vie tiež nadhodiť. Pritom predok je na oboch modeloch na cestu absolútne vyhovujúci. A to aj vtedy, ak je poľná, len nesmie byť veľmi hrboľatá. Skoky či nálety do jám rovno vyškrtni z programu dňa. Predná vidlica nie je nastaviteľná a jej charakter ju predurčuje na asfalt, aj keď možno horšej kvality, prípadne poľňačku k rybníku, ale suchú a rovnú. Vzadu sa treba pohrať s predpätím (C-kľúč), ale tiež ho nemožno znižovať donekonečna. Práve ten parameter, ktorý by nakopávaniu pomohol, teda kompresia, tu nastaviteľný nie je.
Ďalším podstatným rozdielom sú výfuky. Scrambler ich má podstatne krajšie; množné číslo je tu zámerne, koncovky má totiž dve, a to rovno od pána Akrapoviča. Sú vyvedené hore, ako sa na správny scrambler patrí, a ukazujú tak viac z letmo uchyteného zadného kolesa. Urban má iba jeden lauf, esteticky určite menej pekný, ale napriek tomu je dosť možné, že by si ho od scramblerových akrapíkov nevedel zvukovo rozoznať. Všetci sme si hovorili, že wááá, že so Scramblerom to bude určite väčšia frajerina, ale po pár dňoch nám zvuky oboch motoriek pripadali rovnaké. Ale úplná topka na oboch modeloch boli medziplyny a také jemné fľasnutie plynovou rukoväťou; vtedy sa boxer akoby otriasol a z výfuku pohŕdavo vypľul nasratosť na celý svet. Toto im ku*va ide, týmto dvom metrosexuálom mníchovským, upozorňovať na seba, prehrabnúť plyn keď idú okolo nejaké baby, áno, na toto sú stvorení.
Im vlastne vyhovujú nízke rýchlosti. Nízkootáčkový charakter boxera ich na ne celkom predurčuje. Niežeby nedokázal letieť rýchlo, ale vo veľkej paľbe sa necíti práve najpohodlnejšie. Taká zlatá stredná cesta je klasických 80 - 100 km/h, pre niekoho otrlejšieho možno aj 120. Ak použiješ terénnejšie pneumatiky, aké sme mali my, počítaj so zvýšenou hlučnosťou a odporúčanou maximálkou 160. (Takú rýchlosť si na týchto motorkách pravdupovediac neviem predstaviť ani s čisto cestnými gumami.)
Veľmi sa mi páči, že konštruktéri do R nineT dokázali zabudovať istú drzosť. Mohli ich spraviť pekne kultivované, ale to by vzniklo niečo ako druhé R 1200 R. Určite je to čiastočne spomínaným vychyľovaním boxera, ale aj celkovou kompaktnosťou a napríklad aj širokými riadidlami, že Scrambler aj Urban GS sú aj v dnešnej uhladenej dobe tak trochu pankáči. Proste blížiš sa ku kruháču, podradíš, vojdeš doň, ale dáš ešte jeden medziplyn, ktorý ťa chce narovnať, a potrebuješ sa aj vyhnúť vyjazdeným koľajam, tak trochu zacvičíš s rajdami, ale kua aj pri mojich 188 cenťákoch na vzdialenejšiu rukoväť v rámci svojej komfortnej zóny nedočiahnem. A to sa mi páči! Keby mi niekto zaviazal oči, tipol by som, že sedím na nejakej Talianke z deväťdesiatych rokov. A pritom obe majú aj tlmič riadenia! Takéto svojské správanie dnes už len tak ľahko nenájdeš.
Giancarlo sa už vezie dolinami, občas stúpa, potom dlho klesá. Ide po starej, načo diaľnica. Všade je vlhko od nedávnych dažďov, nad horami sa vznáša opar, je aj dosť chladno. Akú dobrú motorku som si kúpil, hovorí si, ale vzápätí mu napadne, že nechápe prečo má v názve Urban, keď sa tak dobre cíti na úzkych horských cestách. Žeby sa v meste cítila ešte lepšie? Impossibile.
Jürgen má v tom čase Mníchov už ďaleko za chrbtom, rovinu vystriedalo severné úpätie Álp. Eróziou zvlnené treťotriedne cestičky, ktoré mu navrhla jeho navigácia, znervózňujú celú motorku a s ňou aj Jürgena. Občas si zašomre niečo ako verdammt, radšej som si mal vziať Advíka. Jeho veľké brucho sa na hrboľoch nepríjemne natriasa.
Áno, za rajdami sa tu musíš trochu natiahnuť. Nie je to extra pohodlný posed, ale taký zvyčajne nie je ani v štýlovej kaviarni v centre veľkomesta, ale predsa do nej ideš, lebo proste vtedy prostredie (motorka) a exhibicionizmus prevažujú nad potrebou pohodlia. Nemôžem si pomôcť, ale Scrambler aj Urban GS sa mi zdajú šité priamo na talianskych zákazníkov. Tí jednoducho dokážu ísť aj na trestnej lavici hlava-nehlava, nezastavili by sa hádam ani keby im odpadlo koleso, kým domáci Nemci sú vyberavejší, pohodlnejší a pragmatickí.
Scrambler je pritom ortodoxnejší než Urban. Je tvrdší, zdanlivo kompaktnejší, a akoby šľachovitejší. Urban GS si len tak pláva, a občas máš fakt pocit, že nejde o motorku z roku 2017, ale možno 1985. V dobrom zmysle! Veľakrát som si počas testu hovoril, že máme veľké šťastie, že máme obe motorky naraz. Neveril som sám sebe, že tie pocity sú natoľko rozličné - žeby ich spôsobovali iné gumy a kolesá? Biele retroendurko má TKC 80 na vypletaných kolesách, kovový scramblerík zas Karoo 3 na odlievaných päťlúčových kolesách. Ak by sme mali tieto gumy porovnávať iba z jazdy na týchto dvoch motorkách, tak TKC sú omnoho všestrannejšie a poskytujú čitateľnejšiu spätnú väzbu. Karoo 3 sú značne pukovitejšie. Škoda, že BMW sa nijako nesnažilo schovať elektroniku okolo vstrekov, pretože tá jediná prezrádza, že sme v 21. storočí. Celý zvyšok motorky je veľmi klasický, ničím nepripomínajúci dnešok. Napríklad aj budík je natoľko strohý, že nemá ani kontrolku rezervy. Je možné, že nedostatok benzínu sa ohlási na malom displeji, ale akosi sme si nelajsli riskovať to. Ak by bavorskí dizajnéri dokázali schovať všetky tie striekačkové komponenty, konektory a senzory, bol by to oveľa krajší pohľad. Ale uznávam, že práve na boxeri to musí byť ťažká úloha.
Opustené odpočívadlo kdesi v horách nad Innsbruckom: z jednej strany naň prichádza strieborný Scrambler s Jürgenom, ktorý zosadá a zapaľuje si cigaretu. Nervózne zisťuje, či sa dá nastaviť zadný tlmič. Potom chce dať dole sedlo, aby našiel náradie. Ale nič z toho nebude jednoduché: sedlo nemá zámok, je priskrutkované. Ak sa mu ho aj podarí dať dole, nenájde pod ním C-kľúč na nastavenie tlmiča. Lebo sa tam nevojde.
Vtom sa z druhej strany prirúti biely Urban a na ňom Giancarlo. Pokojne zosadne, s úsmevom pozdraví Jürgena a otvorí si keksík. Cíti, že Jürgen má nejaký problém, a tak sa spýta, či je všetko v poriadku.
Nein, rázna odpoveď. Potrebujem nastaviť hinter stoßdämpfer, zadný tlmič, lebo už mi vypadávajú aj plomby.
Perché? Ja som to nikdy nepotreboval, a pozri, som ľahší ako ty, čuduje sa Giancarlo.
Veď vidíš aké su tie cesty zvlnené, normálne ma to aj s mojimi stodvadsiatimi kilami nadhadzuje zo sedla, mutterficker!
Amico, tak si ich nachvíľu scambio, vymeňme.
Tak sa aj stalo. Obaja si nasádzajú prilby, spúšťajú sa do najbližšej dediny a potom naspäť. Päť minút, viac netreba.
Potom zavládlo ticho. Giancarlo nechcel uraziť Jürgena, že má naozaj tvrdú motorku, a Jürgen nechcel uznať, že Urban je na takéto cesty vhodnejší. Aj keď má, unerklärlicherweise, úplne iný názov.
Wie viel kostet das, koľko to stojí, mein freund?
Giancarlo vedel, že Scrambler stojí rovnako ako jeho Urban GS, ale bál sa to povedať nahlas.
Popri návykových medziplynoch a pľuvancoch z výfuku je tu ešte jedna vlastnosť, ktorú budeš na R nineT rád využívať. Rev motora. Ideálne na ceste do kopca. Niečo také ako Pezinská Baba alebo rakúske Baby vedľa Neziderského jazera, kde sa zvuk boxera v záťaži má od čoho odrážať naspäť, to je lahôdka pre uši. Teda, aby som to upresnil, boxer vtedy točí možno niečo cez 4 000 otáčok (nie je tu otáčkomer), ale decibelmi a vibráciami dáva najavo, že toto už je strop, že vyššie sa už potiť nebude. Takáto situácia sa dá navodiť vlastne iba na zákrutových horských cestách do kopca. Pekne striedať kvalty, užívať si kontrast hluku pri gazovaní a kašľanie pri brzdení, mňam mňam, ešteže bývam tak blízko takýchto pekných ciest.
Najlepšie na tom je, že vďaka slušnej svetlej výške sú stupačky vysoko, takže obe motorky sa dajú veľmi pekne naklápať. Obmedzovačom budú skôr gumy alebo jazdcov pud sebazáchovy. Jáááj a oné, tá guma zo stupačiek je selbstverständlich vyberateľná, a to mit ohne werkzeug, bez náradia. Ešte malé upozornenie pre tých, čo by sa chystali s boxerom premiérovo šantiť na nespevnené cesty: ak nechceš mať modriny na píšťalách, najprv si staticky vyskúšaj a zapamätaj, kde sú valce. Nie sú mäkké a ani neuhnú :)
Nóóó a keďže motor netreba nijako vytáčať, a s ohľadom na to, že boxery sú preslávené nízkou spotrebou, ani R nineT nie sú smädné. Práve pri takýchto motorkách je to jedno, pretože vyvetrať hlavu by si si na nich šiel aj keby žrali desinku, a s nejakými dlhými trasami sa pri nich nedá počítať. Prezradím len toľko, že nádrže na oboch strojoch majú 17 litrov, ale nič by sa nestalo ani keby mali len 12 alebo aj 20. Tak či tak budeš často pauzovať (fajčiť, fotiť, telefonovať, messengerovať...)
To musí byť amore mio, moja láska, povedala si Giancarlova frajerka, keď začula mohutný rachot boxera nesúci sa celou dolinou. Odrážal sa od kopcov, neustával, približoval sa. Giancarlo sa na frajerku veľmi tešil; nakladal Urbanu v zákrutách čo to dalo.
Zato Jürgenova manželka svojho muža nemala ako počuť. Niežeby bol jeho Scrambler tichý alebo že by sa na ňu po tridsiatich rokoch manželstva netešil, ale preto, že jednoducho išiel pomaly, lebo mu v hlave vŕtal ten rozdiel s Urbanom. Zvažoval kúpu iného tlmiča, alebo rovno celého Urbana.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor ďalších redaktorov, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Začínam na Urban GS. Samotná jazda na ňom je zábavná. Tóny, ktoré vychádzajú z laufu sú presne tie, ktoré chcete od dvojvalca počuť a sem tam aj praskne, ako sa na tento typ motorečky hodí. Zo začiatku som sa tých terénnych pneu bál, ale dobre zvládajú aj asfalt a nie sú až také hlučné. Na sedadle sa cítite veľmi pohodlne, a tak je jazda pre jazdca príjemnejšou. Urban GS vám dáva najavo, že sa nebojí ani menšieho terénu, čo naznačuje predný blatník a obutie. Nemusel som ho brať ani na poľné cesty, v Bratislave a okolí som mal možnosť skúšať poriadne nerovnosti, nánosy blata z poľných ciest po dažďoch, vyfrézovaný povrch cesty a podobne. Nie je potrebné pri takýchto podmienkach sa znepokojovať a ísť nejako pomaly, Urban je na takýchto cestách ako doma, a tak môžete bez uberania plynu pokračovať.
Brzdy sú ako inak v dnešnej modernej dobe Brembo, a tak je možné brzdiť iba jedným prstom. Nie je tu síce ukazovateľ stupňa zaradenej rýchlosti, ale motor nie je potrebné nejako vytáčať, ťahá krásne odspodu, tak sa na 6. prevodový stupeň dostanete pomerne rýchlo. Dizajn je to, z čoho tento model ťaží, preto je možné, že budete vidieť R nineT Urban GS odparkovaný niekde pred kaviarňou, a niekde na poľnej ceste ho stretnete skôr zriedkavejšie.
dizajn, zvuk, prehľadnosť budíku |
Druhým pánom na holenie je Scrambler. Motor je zhodný s tým, čo je v Urban GS, a tak ho tiež nie je možné prehliadnuť. Tento konkrétny kúsok je taktiež vybavený doplnkami a vo výbave má tiež terénne pneumatiky, ktoré sú taktiež voľbou kupujúceho, a teda bez príplatku. Má aj biele blinkre a už vyššie spomínaný protipreklzový systém ASC. Do výbavy by som priplatil aj za vypletané kolesá, ktorými disponoval Urban GS, lebo kombinácia terénnych pneu a normálnych ráfikov nie je najšťastnejšou voľbou. Tento typ terénnych pneu nie je už tak dobrý na cestu, a valivý odpor a zvuk, ktorý pri rýchlosti vydávajú, nie je práve príjemný. Je tu ešte výfuk od Akrapoviču, ale je celkom utlmený.
Beriem Scramblera na výlet s partiou jogurtov a naháčov. Vydávame sa na jazdu v piatok v noci, hrozia prehánky a búrky. Akonáhle vidím zloženie partie a motoriek, tak si uvedomujem, že mám najslabšiu moto. No pri jazde to tak už nie je. V noci sa mimo diaľnice nedá letieť extrémnou rýchlosťou, a tak sa bez problémov držím ostatných kamošov. Motor ťahá odspodu, a tak je pre mňa ľahké udržovať tempo na výjazdoch zo semafórov, kruháčov a podobne. Samozrejme, som obmedzený rýchlosťou 160 km/h, ale po túto hodnotu sa dostanem rýchlo, a tak nemám problém.
Podvozkovo je skrembler tvrdší ako urban gé es, ale nie je to nič, čo by ste nevydržali. Cestou naspäť z výletu nám popršalo, a tak som okúsil aj systém ASC a poviem vám, že stráži zadok motorky dobre. Najväčší problém som videl v rozmeroch motora, ktorý trčí do strán, ale v zápche v Bratislave ma táto obava opustila, nie ste o nič širší ako vaše nohy, a tak nie je problém sa prepletať pomedzi autá. Rozmery motorky sa stratia, a tak máte pocit, že sedíte na menšej motorke. Scrambler je tiež typom, ktorý bude odparkovaný pred kaviarňou, a nečudoval by som sa, kebyže čaká na svojho pána, ktorý je oblečený v obleku. Oblek sa k tomuto štýlu motorky jednoducho hodí.
dizajn, svižný motor | tvrdší podvozok, tvrdé Metzeler Karoo 3 |
Urban GS svojim vzhľadom odkazuje na klasickú BMW R 80, prvú z rodu GS, ktorá položila základ pre celú kategóriu adventure motocyklov. Čakal by som, že keď sa už BMW pustí do oživenia takej významnej klasiky, vytvorí stroj držiaci sa pôvodných princípov, ktoré stáli pri zrode R 80. Už samotné slovo Urban v názve ale naznačuje zameranie stroja skôr na cesty, a tam skutočne aj patrí.
Motocyklu nemôžete uprieť jeho osobitý šarm. Dizajnérom sa skvele podarilo vniesť nádych histórie do inak plne moderného stroja. Motor má slušný záťah, no čo vás skutočne prinúti potiahnuť za plyn, je pekný chraplák vychádzajúci z koncovky výfuku. Predná maska ukrýva okrúhly decentný budík s malým displejom. BMW sa skutočne snažilo očesať z motorky čo najviac elektroniky. Rovné, ploché sedlo, vystavenie vetru, minimalistické ukazovatele, to všetko upriamuje jazdcovu pozornosť na užívanie si jazdy než na prekonávanie dlhých vzdialeností.
S Urban GS som počas jedného víkendu absolvoval značnú porciu kilometrov. Presun po R1 z Bratislavy do Banskej Bystrice ma poriadne vysilil. No v zákrutách kopcov stredného Slovenska sa mohla motorka naplno prejaviť. Tenké tvrdé sedlo mi nevadilo, no prial by som endurovejšiu ergonómiu posedu s menej natiahnutými rukami. Počas noci som ocenil svietivosť veľkého predného svetlometu.
Cestou som miestami premýšľal, aký je vlastne účel tejto motorky. Na dlhé cesty určená nie je. Napriek slovu Urban v jej názve mi príde viac ako litrový boxer prisilný a nie príliš obratný v mestskom ruchu. Jazda skrz kopce Horehronského regiónu ma ale presvedčila. Celú pointu BMW R nineT Urban GS vidím vo vlastnení stroja, ktorý vás bude lákať svojim vzhľadom a charakterom, aby ste sa na ňom znovu a znovu odviezli.
dizajn, zvuk, kvalita spracovania detailov | tuhé sedlo |
V dnešnej dobe, keď všetci šalejú za retro a heritage modelmi, tu máme fakt pestrú paletu konkurentov zo všetkých končín sveta. Do úvahy môžeme brať aj parametrovo odlišné stroje, ktoré však majú podobnú dynamiku a charakter ako naše bavoráky. Je ich však natoľko veľa, a s natoľko rozdielnymi údajmi a cenami, že písomné porovnanie s R nineT by bolo dlhšie než samotný test. Preto len stručne:
Triumph ponúka hneď dva modely, a to základný Bonneville T120 s vyšším krúťakom a vychytanejšími detailami, prípadne niečo ako jeho zmenšeninu, Street Scrambler. Ten má 900 kubíkov, slabšie hodnoty, ale najnižšiu cenu z celého výberu.
Z fabriky vzdialenej od BMW iba "cez kopec" pochádza rival menom Moto Guzzi V9 Roamer. Ten má úplne najslabší krúťak zo všetkých, 62 Nm pri troch tisíckach, ale charakterom motora a aj dynamikou sa ku bavorákom približuje najviac. Cenu má tri tisícky pod BMW.
Predstav si, sú tu aj dva modely z Japonska: Honda CB1100EX (prípadne RS) a scramblerovská variácia okolo yamaháckeho 950-kubíkového véčkového dvojvalca SCR950. Honda nastavila cenovku o zhruba deväť kíl nižšie, ale Yamaha až o celé tri litre.
Zabudnúť by sme nemali ani na americké železo od Harley-Davidson. To sa nijako nepotrebuje tváriť na retro, je tradične nemenné už desaťročia. V tomto prípade je ťažšie vybrať najbližšieho rivala, ale pravdepodobne ním bude Sportster Custom so známym tisícdvestovkovým vzducháčom produkujúcim 96 Nm pri 3 750 otáčkach, a cenou o tisíc eur nižšou od BMW.
Je jasné, že v tejto kategórii bude človek vyberať skôr podľa srdca než peňaženky, pretože ak by prachy nemal, tak by sa nepozeral po takýchto úzko špecializovaných (a nie lacných) modeloch. Fakt treba ísť po štýle, ktorý ti je najbližší, a s ktorým budeš najspokojnejší.
Všetky možné údaje vrátane aktuálnych cien nájdeš v rozsiahlej tabuľke úplne dole.
Tak tak, Scrambler a Urban GS sú vlastne zrkadlami fiktívneho Jürgena a Giancarla: prvý je značne svojskejší, takpovediac chladnejší, akoby iba priemyselne zložený a posadený rovno do industrálneho prostredia, kým ten druhý je uvoľnenejší, svetu otvorenejší, obľubujúci horské zákruty, bezstarostné túlanie, a vlastne všetko, čo vyzretý flegmatický motorkár má rád.
Oba modely stoja rovnako, a to 12 950 eur. Túto sumu však treba brať len ako minimály základ, pretože vďaka ich strohej výbave je tu obrovský priestor na personalizáciu, či už pomocou vlastných rúk alebo širokánskych možností v rámci továrenského programu BMW Individual.
Môžem prezradiť, že tieto bavoráky boli pre nás interne jedny z najdiskutovanejších motoriek v tejto sezóne. Nedajú sa načítať behom krátkej jazdy a nedá sa ani celkom presne povedať pre koho sú určené. Majú natoľko silné charaktery, že postupne začnú svojho majiteľa dosť ovplyvňovať. A to sa nám veľmi páči! Od nás každopádne klobúk dole a palec hore!
zvuk, tvrdohlavosť (alebo svojhlavosť - niekto to môže považovať za mínus) | tvrdé zadné odpruženie, tvrdé Metzeler Karoo 3 |
zreteľný odkaz na R 80 GS, celkový koncept a estetika, zvuk | v teréne príliš mäkká predná vidlica |
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 5,2 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 17 l (3,5 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 260 km |
Cena (platí pre oba modely) | 12 950 eur |
Počet dealerstiev BMW na Slovensku | 4 (BA, BB, ZA, KE) |
alarm | 222 eur |
trakčná kontrola | 323 eur |
biele LED smerovky | 101 eur |
chrómované zvody | 91 eur |
vyhrievané rukoväte | 212 eur |
vypletané kolesá | 398 EUR |
nádrž z brúseného hliníka | 1 008 eur |
Online konfigurátor: Scrambler / Urban GS |
Páčka brzdy | 75,99 eur |
Stupačka | 50,38 eur |
Spätné zrkadlo | 74,33 eur |
Smerovka | 39,50 eur (predná, LED) |
Svetlomet | 198,73 eur |
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík, FilipFM
Foto: Michal Meško - Cuba
Motocykle na test poskytla spoločnosť BMW Motorrad Slovenská republika. Redaktor jazdil v oblečení KLMwear, rukaviciach 4SR a prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Motocykle boli počas testu ošetrované kozmetikou Muc-Off od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | BMW | BMW | Triumph | Triumph | Harley-Davidson |
Model: | R nineT Scrambler | R nineT Urban G/S | Street Scrambler | Bonneville T120 | XL1200C Sportster Custom |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | ||
Kategória: | Naháč | Naháč | Klasika | Klasika | Chopper/Cruiser |
Motor: | |||||
Typ motora: | dvojvalcový boxer (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1170 ccm | 1170 ccm | 900 ccm | 1200 ccm | 1202 ccm |
Max. výkon: | 110.2 k (81.0 kW) / 7750 ot. | 110.2 k (81.0 kW) / 7750 ot. | 55.1 k (40.5 kW) / 6000 ot. | 80.2 k (59.0 kW) / 6550 ot. | 68.0 k (50.0 kW) / 5750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 119 Nm / 6000 ot. | 116 Nm / 6000 ot. | 80 Nm / 2850 ot. | 105 Nm / 3100 ot. | 96 Nm / 3750 ot. |
Kompresný pomer: | 12.0:1 | 12.0:1 | 10,55:1 | 10.0 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 101.0 x 73.0 mm | 101.0 x 73.0 mm | 84,6 x 88,0mm | 97,6 x 80mm | 88.9 x 96.8 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | OHC (4V) | DOHC | |
Chladenie: | vzduchom a olejom | vzduchom a olejom | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan | reťaz | reťaz | remeň |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 125 mm | 120 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 140 mm | 140 mm | 120 mm | 120 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová, 2-piestik Nissin | dvojkotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 310 mm | 310 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70 R 19 | 120/70 ZR 19 | 100/90 R19 | 100/90-18 | 130-16 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2-piestik Nissin | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 265 mm | 255 mm | 255 mm | |
Pneu vzadu: | 170/60 R 17 | 170/60 ZR 17 | 150/70 R17 | 150/70 R17 | 150-16 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 206 kg | 224 kg | 255 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 222 kg | 221 kg | |||
Výška sedla: | 785 mm | 850 mm | 790 mm | 785 mm | 710 mm |
Rázvor: | 1476 mm | 1527 mm | 1446 mm | 1445 mm | |
Dĺžka: | 2200 mm | 2175 mm | 2225 mm | ||
Šírka: | 890 mm | 870 mm | |||
Objem nádrže: | 17 l | 17 l | 16 l | 14.5 l | 17 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.6 s | 3.6 s | |||
Spotreba paliva: | 5.1 l/100km | 5.1 l/100km | 4.5 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 250 km | cca 250 km | cca 241 km | ||
Servisný interval: | 10 000 km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | ||||
Trakčná kontrola: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | nie |
Palivové mapy: | áno, v sérii | nie | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | ||||
LED smerovky: | za príplatok | za príplatok | |||
El. Podvozok: | nie | ||||
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | za príplatok | ||
Iná výbava: | bezkľúčové zapaľovanie | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 7/2017: 12 950 eur | Cena 7/2017: 12 950 eur | Cena 7/2017: 9 595 eur | Cena 7/2017: 11 570 eur | Cena 07/2017: od 11 900 eur |
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | BMW | BMW | Yamaha | Honda | Moto Guzzi |
Model: | R nineT Scrambler | R nineT Urban G/S | SCR950 | CB1100 EX | V9 Roamer |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | |
Kategória: | Naháč | Naháč | Klasika | Klasika | Klasika |
Motor: | |||||
Typ motora: | dvojvalcový boxer (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | štvorvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1170 ccm | 1170 ccm | 942 ccm | 1140 ccm | 853 ccm |
Max. výkon: | 110.2 k (81.0 kW) / 7750 ot. | 110.2 k (81.0 kW) / 7750 ot. | 52.1 k (38.3 kW) / 5500 ot. | 89.8 k (66.0 kW) / 7500 ot. | 55.0 k (40.4 kW) / 6250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 119 Nm / 6000 ot. | 116 Nm / 6000 ot. | 79.5 Nm / 3000 ot. | 91 Nm / 5500 ot. | 62 Nm / 3000 ot. |
Kompresný pomer: | 12.0:1 | 12.0:1 | 9.0 : 1 | 9.5 :1 | 10,5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 101.0 x 73.0 mm | 101.0 x 73.0 mm | 85.0 x 83.0 mm | 73.5 x 67.2 | 84 x 77 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | OHC (2V) |
Chladenie: | vzduchom a olejom | vzduchom a olejom | vzduchom | vzduchom a olejom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan | remeň | reťaz | kardan |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 125 mm | 135 mm | ||
Zdvih vzadu: | 140 mm | 140 mm | 110 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jedno kotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová, 4-piestikový strmeň Brembo |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 298 mm | 296 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R 19 | 120/70 ZR 19 | 100/90-19M/C 57H | 110/80-18 | 100/90 R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, 2-piestokový strmeň |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 265 mm | 298 mm | 256 mm | 260 mm |
Pneu vzadu: | 170/60 R 17 | 170/60 ZR 17 | 140/80R17M/C 69H | 140/70-18 | 150/80 R16 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Hmotnosť s náplňami: | 222 kg | 221 kg | 252 kg | 255 kg | 210 kg |
Výška sedla: | 785 mm | 850 mm | 830 mm | 790 mm | 785 mm |
Rázvor: | 1476 mm | 1527 mm | 1575 mm | 1490 mm | 1465 mm |
Dĺžka: | 2200 mm | 2175 mm | 2255 mm | 2200 mm | 2240 mm |
Šírka: | 890 mm | 870 mm | 895 mm | 830 mm | |
Výška: | 1170 mm | 1130 mm | |||
Svetlá výška: | 145 mm | 135 mm | 150 mm | ||
Objem nádrže: | 17 l | 17 l | 13.2 l | 16.8 l | 15 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.6 s | 3.6 s | |||
Spotreba paliva: | 5.1 l/100km | 5.1 l/100km | 4.4 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 250 km | cca 250 km | cca 286 km | ||
Servisný interval: | 10 000 km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | ||||
Trakčná kontrola: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | ||||
LED svetlomet: | áno, v sérii | ||||
LED smerovky: | za príplatok | za príplatok | |||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | ||||
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | |||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 7/2017: 12 950 eur | Cena 7/2017: 12 950 eur | Cena 7/2017: 9 990 eur | Cena 7/2017: 12 090 eur | Cena 8/2017: približne 9 999 eur |
Pridané dňa: 06.08.2017 Autor: Herghott