[Testy a predstavenia - Test]
Do svojej prvej sezóny vyráža táto sexi verzia CRF250 s úplne jasnou imidžovou líniou - má zjavné gény v dakarskom špeciáli, ktorý ich prepožičal aj obľúbenej Africe Twin. Ide skutočne len o imidž, alebo je CRF250 Rally schopná aj v teréne?
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia, FilipFM
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Na nespevnených cestách aj necestách s novou CRF250 Rally polietali naslovovzatí dlhoroční účastníci XL rely súťaží - sám endurošialenec Awia a mladý Filip Maukš. A o tom, že jej tam riadne naložili, svedčí aj to, že ja som ju potom musel čistiť pol dňa :) Počas testu sa nám vôbec neprášilo - všade bolo blato. Ťažké, mazľavé, ílovité :)
Už základná CRF250L, z ktorej táto rely verzia vychádza, nie je žiadna zakrpatená motorka. A Rally má všetkého viac: viac plastov, vyššie zdvihy, väčšie kotúče, väčšiu svetlú výšku, väčšiu nádrž, čiže pôsobí ešte väčším dojmom. A to už je čo povedať! Páni, tu je sedlo vo výške takmer 90 cm, čo je zhruba o 2,5 cm viac ako na Africe Twin, či o 5,5 cm menej než na ostrej CRF250R. Aj s mojimi nohami dlhými jak hodina pred piatkovým fajrontom došliapavam na zem LTT (len tak tak). A pritom céerefka nie je nijako extra široká. Vysokánsky pocit ešte znásobuje vysoko umiestnená prístrojovka, nad ktorou je ešte hrazdička na navigáciu či doplnkové prístroje.
Má veru silnú charizmu táto CRF. Aj zblízka opticky veľmi pripomína honďácky dakarský špeciál, a v spätných zrkadlách vyzerá úplne ako Africa Twin. Alebo napríklad také sedlo je takpovediac rovnaké ako na starých legendárnych endurách ako Dominator alebo XR650. Celkom neporovnateľný je však zvuk, čo je vzhľadom na objem pochopiteľné. Céerefka si naozaj iba tichučko poprdkáva. S ohľadom na veľkosť motorky a ostrosť štýlu je takýto zvuk príliš skromný. Ani po rozbehu nie je o nič drsnejší. Pochváliť však musím flexibilitu jednovalca, ktorý bez odvrávania pracuje vlastne v každých otáčkach, červené pritom začína pri hodnote 10 500.
Motor nie je skromný iba vo zvuku, ale aj v apetíte - pri bežnej prevádzke nespotrebuje viac než 3,2 až 3,5 litríka na stovku - a žiaľ, aj vo výkone. Na základnej CRF250L je tých 25 koníkov možno dosť, ale na 11 kíl ťažšej, okapotovanejšej a väčšej Rally už sú rovnaké koníky akési unavené. V meste to ani nepostrehneš, možno až na otvorenejších cestách alebo občas v teréne. Zo štvrťlitrového jednovalca by sa určite dalo vydolovať viac a v prípade Rally by to bolo veľmi užitočné. Ale inak všetko ostatné sa s terénom kamaráti: plasty sú mäkké a húževnaté, riadidlá majú hrazdičku, podvozok je mäkučký tak akurát, kolesá sú 21/18, po sedle sa dá pekne hýbať, a tak podobne.
Ešte predtým, než slovo odovzdám Awiovi a Filipovi, musím spomenúť využiteľnosť tejto céerefky v meste. Aj keď nebola stavaná primárne do urbánneho prostredia (alebo napriek tomu), na našich rozbitých mestských uliciach sa cíti ako doma. To kvôli tomu mäkučkému odpruženiu, vysokému posedu a vypletaným veľkým kolesám. Hrboly sú ti zrazu jedno. Kašleš na ne, môžeš ísť ktorúkoľvek stopu chceš. CRF ich pohltá ako v nejakej digitálnej hre, kde sa snažíš zožrať čo najviac dobrôt padajúcich zhora. Hrbole sú pre CRF dobrota.
V meste sa občas zídu aj nejaké odkladacie priestory. CRF má jeden na netypickom mieste - zboku pod sedlom, presne na mieste, kde je z druhej strany výfuk. Je uzamykateľný a okrem palubného náradia sa doň vojde aj peňaženka a povedzme ešte zopár drobností (inak nájdeš v ňom aj niekoľko nálepiek HRC na "dotunovanie"). Hore za sedlom je ešte priestor na nejakú menšiu tašku, svečia o tom najmä úchyty na gurtne. Z toho vyplýva, že pravdepodobne budeš najčastejšie používať ruksak alebo ľadvinku. A čo sa týka spolujazdca, tak s ním sa síce ráta, ale vidím to najskôr iba na také príležitostné malé presuny. Jednak mäkký zadný tlmič pustí zadok motorky pod váhou dvoch dospelákov dole (a predok hore), ale ani miesta na sedle nie je na rozdávanie. Vzhľad CRF250 Rally neklame - je určená primárne pre sólo jazdenie mimo mesta. Je natoľko fotogenická, že si s ňou budeš rád robiť selfíčka na rôznych odľahlých miestach.
Tu už naozaj odovzdávam slovo endurákom, ktorí CRF vôbec nešetrili:
CRF250 Rally patrí do terénu, o tom niet pochýb. Nevydal som sa s ňou však na motokrosovú trať, kam rozhodne nepatrí, ale na poľné cestičky. Motorka pôsobí oveľa dospelejším dojmom, dizajnovo nabáda k rýchlej rally jazde, a tá jej aj naozaj dobre ide. Ovláda sa však veľmi ľahko, ako malá 250-tka. Podvozok je pre jazdu v teréne naladený, je naozaj mäkký, a preto si dobre poradí so všetkými prekvapeniami, ktoré sa mu dostanú do cesty.
Napriek relatívne malému motoru i výkonu som nemal problém na poľňačke CRF-ku rozkotúľať na 70 - 80 km/h, a to veľmi rýchlo. V teréne jazdec nemá pocit nedostatku výkonu, až na prípad, keď si chce pomôcť power driftom pri výjazde zo zákruty. Tu treba motoru dopriať trochu vyššie otáčky.
V Honde nezabudli ani na možnosť vypnúť teraz už povinné ABS. Malá CRF-ka má podobne ako veľká Africa Twin možnosť vypnúť systém ABS na zadnom kolese. Za tento počin Honde rozhodne dávam palec hore, pretože motorka ako táto si to zaslúžila. Vypínač je umiestnený vedľa prístrojovky a vypínať treba po každom naštartovaní motora. ABS inak funguje tradične dobre, neaktivuje sa nijako unáhlene, a rozhodne je prínosom pre začínajúceho jazdca, i na cestách necestách.
"Baby Africa" CRF250 Rally je hobby enduro motorka, alebo tiež veľmi vhodná motorka pre začínajúceho jazdca, ktorého veľa naučí a nevystraší ako ostrý stroj alebo veľký 600+ ccm jednovalec. Dizajnovo je to pre niekoho kto fandí Dakaru čistá trefa do čierneho. Treba len dúfať, že tu Honda neskončí a postaví podobný bike aj s väčšou kubatúrou - to by bola fakt pecka.
dizajn dospelej rally mašiny, LED svetlomet, vypínateľné ABS na zadné koleso | menší výkon, vyššia cena |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor ďalšieho jazdca, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Ako nadšenec do offroadového jazdenia som vždy obľuboval vysoké stroje. Fakt, že sedím skôr na motorke než vnorený v nej, mi poskytuje väčší zážitok z krajiny, ktorou prechádzam. V hustej premávke zas získavam lepší prehľad o situácií. Napriek tomu, že ste na CRFke viac vystavený okoliu, malá predná kapotáž funguje efektívne. Spoľahlivo odkláňala prúdiaci vietor nad moju 176 centimetrov vysokú postavu. Keď som sadal na motorku len v botaskách, bol už podvečer. Nebolo najteplejšie a ja som sa trochu obával o svoje odhalené členky. No bočné plasty stiahnuté po vzore dakarského stroja až k spodnej lyži bránia priamemu náporu vetra na nohy. Kapotovanie stroja zabezpečuje nie len lepšiu protiveternú ochranu, ale pridáva motorke aj trochu robustnosti. Skutočne som mal pocit, že sedím na serióznejšom stroji než v skutočnosti. Vzpriamiť posed, vystrčiť lakte, akoby som sa chystal na štart etapy, a pri prejazde dedinami sa za mnou nejedna hlava otáčala.
Honda vyzerá drsne a oči okoloidúcich určite pritiahne. Motorka mi pripomenula, že je predsa len 250tka až keď som potiahol za plyn za značkou obce. Motoru chvíľu trvá než sa rozhýbe, ale bežné cestovné rýchlosti dokáže držať spoľahlivo. Šiesty kvalt príde vhod na dlhších cestách na ktoré by som si s ňou rozhodne trúfal. Honda je tichá, čo je príhodné na mestské jazdenie. Nepílite uši sebe ani nikomu okolo. No motorka namiesto vrčania vydáva skôr zmes piskotavých zvukov. Povedal by som, že decentná ladená koncovka by jej určite dodala trochu sebavedomia.
Po zídení z hlavných ciest som objavil niekoľko šotolinových odbočiek a lesných závozov na odskúšanie jazdy v stupačkách. Motorka sa v teréne dá vďaka zúženej nádrži pekne držať kolenami. Jazdecký postoj mi sadol a neobával som sa v zákrutách zo šotoliny odfrknúť pár skaliek. Na Ľahkých malých endurách s decentným výkonom som mal vždy rád, že ich vôbec nemusíte obúvať do vysokých štuplových gúm. Stačí bežný cestovný drapák a aj s ním si v teréne dokážete užiť.
Pneumatiky v náklone nemusia držať váhu stroja a ani čeliť náporu výkonu. S trochou skúseností a vlastným tempom prekonáte akúkoľvek prekážku. Moje jediné výhrady smerujú k podvozku. Už v meste mi pripadal príliš mäkký pri prudšom brzdení na červenú. Na kamenistej ceste so mnou motorka vyslovene plávala. A to si tlmiče museli poradiť len s váhou jazdca bez akejkoľvek batožiny.
Lakované kapotáže stihnuté k spodku motorky chrániace predok motora sú efektné, no neviem ako dlho vydrží ich lak žiarivý pri nápore skaliek od predného kolesa.
Mne len ostáva dúfať, že sa Honda rozhodne skonštruovať k malej 250tke aj väčšiu, nabrúsenejšiu sestru a príde na trh so skutočne offroadovým cestovateľom.
dizajn – rally vzhľad, obratnosť na ceste aj v teréne, 6. kvalt | zvuk, mäkký podvozok |
Tento výpočet konkurentov nebude dlhý, pretože niečo zosekala norma Euro4, a niečo je natoľko nové, že sme na tom ešte nejazdili. Konkrétnejšie: veľmi blízky konkurent, Kawasaki KLX 250, sa nedožil nových emisných noriem. Zostávajú teda traja súperi, úplné novinky, a s cestnejším zameraním - Kawasaki Versys-X 300, Suzuki V-Strom 250 a BMW G 310 GS. Kawasaki má len o 5 eur vyššiu cenu, a kolesá síce vypletané, ale vo veľkosti 19 a 17 palcov. Jeho vzhľad prezrádza cestnejšie a mestskejšie zameranie, navyše má vďaka objemu aj o viac ako 15 koní silnejší motor. Pri najmenšom V-Strome ešte nie je známa cena, a radšej o nej ani nejdeme špekulovať, isté však je, že má čisto cestné kolesá a aj určenie. Zaujímavé je, že motor má takmer rovnaké parametre ako u Hondy. Aj pri novom malom GS od BMW môžeme vychádzať iba z tabuľkových údajov: pri objeme o viac ako 60 kubíkov vyššom ponúka o 10 koní vyšší výkon než CRF, a to vo vyšších otáčkach. Krútiaci moment je tiež vyšší, rovnako vo vyšších otáčkach. GS je ťažšie než CRF a odvaľuje sa na menších a odlievaných kolesách (19 a 17 palcov). Jeho cenu ešte nepoznáme, ale bude pravdepodobne vyššia než pri modeli G 310 R, ktorý stojí 4 800 eur. Malé GS tak má priestor rovnajúci sa jednej tisícke, aby bolo lacnejšie než CRF. Na dealerstvá by malo prísť na jeseň tohto roka.
Kto by sa však chcel striktne držať terénu, ten má vlastne už iba jediného chrobáka v hlave - základnú CRF250L. S cenou o viac ako 1 300 eur nižšou, menšou hmotnosťou, vlastne všetkým menším a kompaktnejším. A to už je riadne slovo do boja.
Cena novej CRF250 Rally je 5 790 eur. To sa môže zdať dosť, keďže za porovnateľnú hodnotu si môžeš kúpiť silnejšieho a využiteľnejšieho konkurenta, ale tu hrá hlavnú úlohu imidž a terén. Imidž je jasný, definovaný honďáckym dakarským špeciálom a aj Africou Twin; na tejto CRF budeš proste automaticky považovaný za niekoho, kto trávi voľný čas túlaním sa po rôznych humnách, hájoch a kopcoch. Ako cieľovú skupinu tejto motorky vidím mladých chalanov, ktorí už dávnejšie pričuchli k vôni spálenej zeminy sálajucej z motorky, a ktorým tato s radosťou doložil na takúto prvú naozajstnú motorku. A ktorí o niekoľko rokov vyrastú do skutočných endurákov.
imidž, flexibilita motora pri cestnom využívaní, podvozok pri cestnom využívaní a sólo obsadení, full LED | cena, do terénu slabý motor |
Servisný interval | 12 000 km |
Spotreba | 3,3 l/100 km |
Objem nádrže z toho rezerva | 10,1 l (2,5 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 230 km |
Cena motorky | 5790 eur |
Páčka brzdy | 23,72 EUR |
Stupačka | 44,05 EUR |
Spätné zrkadlo | 28,37 EUR |
Smerovka | 70,30 EUR |
Svetlomet | 624,40 EUR |
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia, FilipFM
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd. Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení KLIM a prilbách Touratech Aventuro Carbon, čižmy Touratech Destino.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Pridaj obrázok |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | Honda | Kawasaki | Suzuki | BMW |
Model: | CRF 250 Rally | CRF 250 L | Versys-X 300 | V-Strom 250 | G 310 GS |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 |
Kategória: | Enduro | Enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 249.4 ccm | 249.4 ccm | 296 ccm | 248 ccm | 313 ccm |
Max. výkon: | 24.75 k (18.20 kW) / 8500 ot. | 24.75 k (18.20 kW) / 8500 ot. | 39.4 k (29.0 kW) / 11000 ot. | 25.16 k (18.50 kW) / 8500 ot. | 34.0 k (25.0 kW) / 9500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 22.6 Nm / 6750 ot. | 22.6 Nm / 6750 ot. | 27 Nm / 10000 ot. | 23.4 Nm / 6500 ot. | 28 Nm / 7500 ot. |
Kompresný pomer: | 10.7: 1 | 10.7: 1 | 10.6:1 | 11,5:1 | 10.6:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 76 x 55 mm | 76 x 55 mm | 62.0 x 49 mm | 53,5 x 55,2 | 80.0 x 62.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (2V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 250 mm | 250 mm | 180 mm | ||
Zdvih vzadu: | 265 mm | 240 mm | 180 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová dvojpiestková | jednokotúčová dvojpiestková | jednokotúčová | jednokotúčová | jedno kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 256 mm | 256 mm | 290 mm | 300 mm | |
Pneu vpredu: | 3.00-21 51P | 3.00-21 51P | 100/90 - 19M/C 57S | 110/80-17M/C 57H | 110/80 R 19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 240 mm | |
Pneu vzadu: | 120/80-18M/C 62P | 120/80-18M/C 62P | 130/80 - 17M/C 65S | 140/70-17M/C 66H | 150/70 R 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Hmotnosť s náplňami: | 157 kg | 146 kg | 188 kg | 169.5 kg | |
Výška sedla: | 895 mm | 875 mm | 800 mm | 835 mm | |
Rázvor: | 1445 mm | 1445 mm | 1425 mm | 1420 mm | |
Dĺžka: | 2210 mm | 2195 mm | 2150 mm | 2075 mm | |
Šírka: | 900 mm | 815 mm | 790 mm | 880 mm | |
Výška: | 1425 mm | 1195 mm | 1295 mm | ||
Svetlá výška: | 270 mm | 255 mm | 160 mm | ||
Objem nádrže: | 10.1 l | 7.8 l | 17 l | 17.3 l | 11 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 120 km/h | 120 km/h | 143 km/h | ||
Spotreba paliva: | 3 l/100km | 3 l/100km | 3.5 l/100km | 3.33 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 252 km | cca 195 km | cca 370 km | cca 247 km | |
Servisný interval: | 5000km | 10 000 km | |||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii - vypnutie zadného kolesa | áno, v sérii - vypnutie zadného kolesa | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | ||||
LED svetlomet: | áno, v sérii | ||||
LED smerovky: | áno, v sérii | za príplatok | |||
Iná výbava: | podvozok KYB, 12 V zásuvka | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 9/2017: 5 790 eur (akcia 5 490 eur) | Cena 5/2017: 4 450 eur | Cena 9/2017: 5 795 eur | Zabudované nosiče bočných kufrov Cena 9/2017: 5 290 eur | Cena 9/2017: 5 800 eur |
Pridané dňa: 20.05.2017 Autor: Herghott