[Vaše stroje - Moja motorka]
Elegantný cestovateľ s množstvom chrómu a doplnkov vrátane postranných brašní, predného plexištítu a dvojicou výkonných motorov ktoré si s nízkou hmotnosťou hravo poradia je pripravený osloviť jazdcov všetkých vekových kategórií. (oficiálny text distribútora)
Ako prvú vec musím spomenúť, že motorka nie je moja, nemal som ju požičanú na otestovanie od žiadneho importéra, ale je požičaná od známej z partie, ktorá jazdí na väčšej kubatúre a Keeway by jej iba stál v garáži. Určite sa nemôžem porovnávať s niekým kto testuje motorky a píše o nich pravidelne...ale rád sa na niečo také zahrám, minimálne podám informácie, skúsenosti a emócie z jazdy.
O tomto konkrétnom kúsku už písal pred pár rokmi Martiner : motocykel.sk/clanok.php?id=1695 . V tomto článku ponúkol Maťo vtipnou formou postrehy k tejto zmenšenine čopra z pohľadu človeka, ktorý už je zvyknutý na silnejšie motorky a taktiež viac „vyjazdený“. Môj „test“ bude pre zmenu po pár rokoch z pohľadu mladého chalana, pre ktorého je táto motorka (a vlastne každá mašina kubatúry 125ccm) určená a budem sa tváriť a pristupovať ku „Kývajovi“ ako k serióznemu biku.
Bol som študent, ktorému za rok akurát stihla zaschnúť farba na vodičáku a jazdil som po cestách iba na babette (asi 4000km, popri tom motocross). Keďže kupovať 125ku popri jazdení motocrossu finančne akosi nevychádzalo a bola príležitosť si požičať aspoň toto malé šidlo na dobu neurčitú, chopil som sa šance a onedlho už „malý elegantný cestovateľ“ parkoval u nás doma.
Po prvých jazdách som bol omámený ako každý kto presadne na „normálnu“ motorku. Motor ma výkonom nevyľakal (o tom neskôr), ale nadšený som bol hlavne z toho, že všetko krásne funguje, sedlo je pohodlnejšie ako na mopede, alebo motocrossovej motorke a konečne môžem za seba zobrať aj nejakú ľadvinku. Dobre vyzerá, dobre sa na tom jazdí a vlastne ako každý začiatočník som iba chválil, keďže som to nemal vtedy ešte s čím porovnať.
Počas jedného roku som najazdil s Keeway-om viac ako 10 000km, či už to boli občasné dochádzania do školy, na brigádu, víkendové výlety, alebo iba krátke poobednajšie výjazdy. Preto si dovolím tvrdiť, že motorku už poznám a keďže som počas tohto času skúsil aj iné motorky, tak si dovolím polemizovať o tom čo je vlastne toto za motorku a porovnať Keeway-a s tým, s čím môžem. Uvedomme si, že „testujeme“ 8 ročnú motorku pôvodom z Číny. To neznie príťažlivo, ale nenechajme sa odradiť a poďme ku nej.
Každý správny chopprák chce mať najkrajšiu motorku. Na prvý pohľad keď ju uvidí lajk a nič väčšie v okolí nie je, tak Keeway pôsobí serióznym dojmom. Spredu dominuje motorke pekné guľaté svetlo (na výmenu žiarovky nepotrebuješ kadečo rozoberať , za 3min. si vybavený), dve chrómové krytky klaksónov (z ktorých ostala už iba jedna, hold na úchyte sa šetrilo a niekde uletela spolu s ďalšou dekoráciou) a veľké, dobre viditeľné smerovky. Keď sa človek pozrie zozadu, prípadne z bokov, nič vyslovene nehovorí „na plnú hubu“, že je to iba 125-ka (okrem nápisu na nádrži, ktorý prekryješ kolenami). Neznalým ľuďom sa Keeway páči a vety ako: „Pekný čoper“ alebo „To je tvoja harlejka? “ vykúzlia úsmev na tvári.
Žiadne tenké galusky a uzučká stavba, tento „mini čoprík“ sa hrá na drsného. Dvojica koncoviek výfukov, pneumatiky šírky 130 vzadu a 110 vpredu, veľká nádrž v tvare slzy, plné kolesá. Celkom pekná mašinka. Motor samozrejme objem nezakryje, aj keď sa o to snaží rebrovaním a rôznymi krytkami okolo neho. Z pohľadu skúsenejšieho už je jasné, že niekde sa muselo šetriť. Napríklad kryty akumulátora a vzduchového filtra nie sú uchytené tradične na šróboch, ale na akýchsi plastových cvočkoch v gume, ktorá sa časom môže vylágrovať a budeš musieť použiť sťahovaciu pásku („binderku“) aby si neprišiel o plast. V momente ako pri tebe zaparkuje väčšia kubatúra, tak je hneď jasné kto je menší a lacnejší.
Prichádzam k motorke, elegantne si ju odomknem tlačidlom na kľúčiku, motorka pípne a frajersky naštartujem z diaľky. Hmm...takto by to mohlo byť keby „Kývejko“ drží voľnobeh za studena. Kľučík vypínam (maličkým prepínačom na ňom) a rovno sadám do nízko položeného sedla, kde aj so svojou výškou 170cm dočiahnem s veľkou rezervou. Áno toto je super pre začiatočníka. Konečne zasúvam a štartujem, s mierne pridaným plynom čakám kým sa motor trošku zohreje a zatiaľ sa kochám klasickými analógovými prístrojmi a ovládacími tlačidlami - klasika, chýba kontrolka mazania, nie je tu združený prepínač smeroviek, ale na každej strane je tlačídko pre jednu. Dvojica výfukov robí peknú kulisu (v rámci možnosti 125), oveľa lepšie ako väčšina produkcie v tejto triede. Cez dlhú radiacu páku s veľkou vôlou asi 3cm (kým prenesie pohyb na tisíchran v motore) radím 1tku pekne potichu a rozbieham sa (kde urobili súdruhovia v Číne chybu s tou vôľou ?).
Cesta mestom prebieha krásne, pomalým rozbehom a radením až k 5ke , na tachometri 60 (reálne 50), otáčkomer pod 5000. Nohy vyložené na nášľapoch a kochám sa mladými slečnami, ktoré sa kochajú mnou, pretože mám pekne naleštenú mašinku a veľa chrómu...a to robí predsa dojem !
Pri tabule konci obce sa snažím zrýchliť, ale na to aby sa viditeľne zrýchlilo aspoň na tachometrových 70-80, prípadne obehnúť (traktor, alebo dedka v klobúku) treba podradiť z pohodovej 5ky pokojne aj o 2 kvalty a vytočiť motor nad 6000 kde motor začína chytať dych a točiť až k 8500 ot, kde má maximálny výkon, ktorý je iba 7,3kW (oproti 11kW 125kám je to veľmi poznať). Naozaj treba zabudnúť, že sedláš „chopper“ a uvedomiť si, že je to lenivá 125-ka. Oproti ostatnej konkurencií v tejto triede je motor mdlí, reakcie na plyn pomalé, dlho sa roztáča a po presadnutí napr. na Hondu CBF 125, Mz rt 125, sa cíti človek ako na žihadle. No čo, slabší jednoduchý motor čínskej produkcie v relatívne ťažkom tele.
To však nevadí, že je telo ťažké, je pekne nízke a aj keď to nie je bicykel, tak tým ako je Keeway nízko, tak sa ovláda dobre hneď ako sa pohneš z miesta.
Každému je jasné, že táto motorka nie je postavená na športovanie. Keď ľadvinku necháš doma, a pôjdeš sa „naháňať“ so 16-17 ročnými kamošmi na rovnakých kubatúrach, tak zistíš, že na rovinkách ti utečú, ale pred zákrutou a v zákrute ich dobiehaš. Podvozok je mäkký s čínskym charakterom, ktorý nerovnosti netlmí, iba sa húpe. Občas má tendenciu vykopávať zo sedadla na väčších nerovnostiach. Keď však vletíš rýchlejšie do zákruty tak motorka nespraví žiadnu zákernosť a ide tam kde ju pošleš, stále pôvodné pneu (made in china) moc nepodržia, ale vieš odhadnúť kedy to je ešte dobré a kedy to začína utekať.
Keď v hlave puberťáka prepne, tak sa pokojne dá spraviť nájazd šmykom na zadnej gume, aj keď to vyzerá ako začiatok pádu a nesedí to moc k celkovej „povahe kývaja“, tak je to raz za čas zábava. V ďalších, hlavne rýchlejších zákrutách budeš častejšie počuť vo väčšom náklone škrípať hlavný stojan. To však nevadí, lebo stále nie si na hrane pneu, je to iba taká výstraha, ktorá sa začiatočníkovi hodí. Zrazu zistíš, že sa naháňaš s kamarátmi na „čopríku“, nechávaš ich občas aj za sebou a na konci každej zákruty točíš motor cez 9000ot, kde už zvukový prejav motora pripomína mixér. Keby má čínsky tátoš aspoň o pár koníkov naviac, tak by bol pôžitok z jazdy o level lepší.
Toto všetko „naháňanie sa a športovanie“ aj tak jazdca prestane čoskoro baviť a začne sa zasa kochať krajinkou v turistickej rýchlosti. Keď už si však rozbehnutý na maximálnu rýchlosť, ktorá je tachometrových 95km/h tak treba motorku aj zabrzdiť, predný kotúč zastaví motorku veľmi dobre, vzadu nájdeme iba bubnovú brzdu, ktorá ale stačí. Brzdný účinok je fajn, nastupuje pozvoľne, plynulo a začiatočníka nevytrestá žiadnym „kúsaním“. Nie sú to žiadne viac piestikové brembá. Keď treba prudko brzdiť, tak na brzdy treba viac zatlačiť, ale keď na to príde, tak zastavíš tam kde chceš. Brzdy teda hodnotím priemerne, ale kladne.
Aj keď Číňan zaostáva po výkonovej stránke, tak na strane druhej vie ako zabodovať a potešia praktické detaily ako napríklad:
+ smerovky so zvukovou výstrahou, ktorú neprepočuješ (časom to až píli uši) - naviac možnosť výstražnej funkcie: raz som využil motorku ako výstražný objekt pred zákrutou kde chalan predo mnou spadol.
+ palivomer: stále vec, ktorá niektorým motorkám chýba.
+ plexištít: super vec, nefúka ti na krk ak si nižší a „rozvalený“ v sedle, mušky však končia na prilbe...výhoda prináša aj nevýhodu a to, že ak fúka naozaj silno protivietor tak treba podradiť, aby si náhodou nezačal cúvať :P
+ spätné zrkadlá v ktorých vidíš viac ako svoje lakte.
+ dve originálne brašne po stranách, do kt. hodíš základné veci keď sa ideš odviezť, pokojne nákup na 2 dni, alebo sa zbalíš na víkend. Ak pribalíš tankvak, ruksak, gurtňami priviažeš stan a ďalšie veci (je kam) tak premeníš mestského čopríka na malého-veľkého turistu. Asi najpraktickejšia vec na celej motorke.
Áno, toto mu ide úplne zo všetkého najlepšie. Príjemne cestuješ v rýchlosti okolo 70km/h a so spotrebou v priemere 3l/100km sa usmievaš aj pri tankovaní. Na 15 litrovú nádrž tak teoreticky prejdeš niečo okolo 500km (+/- od štýlu jazdy). Cez leto som jazdil veľa vo dvojici a na sedle sa dá spraviť za deň bez problémov 200km, potom už to prestáva byť príjemné pre tvoj zadok a zadok ľadvinky bude protestovať ešte skôr (podľa toho ako ju máš vychovanú resp. rozmaznanú).
Keď už začne protestovať, treba dať pauzu na peknom výhľade. Chápeš, ty „drsný“ čoprák, ale vnútri jemný gentleman...k dievčaťu – hneď máš romantickú atmosféru a plusový bod...a pokračuje sa ďalej.
Ešte raz zdôrazním, že som nízky. Keby som vyšší, asi by mi vadila nízka poloha sedla, ktorá by ma nútila sedieť na kostrči. Som však krpec, takže som spokojný a rozvalený. Každopádne na „študentské turistikovanie“ je toto všetko dobré !
Zbaliť frajerku, stan, nejaké handry, varič, plavky a hurá preč. Vzduchom chladený motor nabaleného čunlana sa ešte viac trápi hore kopcom, otáčky pred červeným poľom a v lete čakáš kedy sa prehreje. Nič také sa nikdy nestalo, ale drahšie a výkonnejšie 125ky s vodným chladením majú navrch aj tu. Taktiež im človek pri väčšom nájazde viac verí a potom si robí srandu z čínskych motoriek.
Počas celej doby jazdenia sa na keeway-i prepálila iba jedna poistka štartéru, (pri prvom dlhom točení štartéru po dlhej dobe) ktorá spôsobila mimo odpojenia štartéru aj nesvietenie zadného svetla a vypnutie zapaľovania pri brzdení zadnou brzdou...naštartoval som nakopávačkou, prešiel som domov, vymenil a všetko funguje tak ako má. Nedávno sa pokazil spínač smerovky, vec za 5€ a pokračuje sa ďalej. Motoricky aj podvozkovo zatiaľ všetko v najlepšom poriadku.
Olej sa má meniť každých 1000km, čo je trošku málo, ale vzhľadom na to, že tu nenájdeme riadny olejový filter, iba jemné sitko, tak je to pochopiteľné. Medzi výmenami som nespozoroval po 13 000km žiadnu spotrebu oleja. Z toho vyplýva, že iba tankuješ, meníš olej a s úsmevom popod puberťácke páperie ignoruješ hlúpe vtípky o čínskych motorkách.
Veľa ľudí má ešte stále predsudky a výhrady voči čínskym motorkám, ale pravdou je že Superlight je dobre postavená praktická motorka a dovolím si tvrdiť, že úžitkovými hodnotami, ktoré oceníš pri každodennom používaní predbieha niektorých konkurentov v triede. Taktiež sa nehanbím povedať, že je spoľahlivý a tvári sa dospelo. Nikde ma zatiaľ nenechal a to sme zažili spolu zimné hory s teplotami hlboko pod bodom mrazu a následne studené štarty – vždy ochotne štartoval a pokračoval. Občas ako správny masochista vonku -7 a ja na motorke do školy (nikdy viac)...samozrejme bežné jazdenie, v lete vysoké teploty a pár prejazdov nespevnenými cestičkami. Áno „čoprík“ prejde aj klasickú poľnú cestu bez ujmy na zdravý.
Osobne som skôr na zábavnejšie stroje, avšak Keeway ťa naučí vychutnávať si aj pomalú jazdu, kochať sa krajinou a ignorovať vodičov, ktorý sa na teba budú lepiť v kopci kde jednoducho chtiac či nechtiac budeš brzda premávky. Keby mám znova o dva roky menej, tak by som neváhal a Keeway-a by som si ako výletníka zaobstaral. Nikto s väčším obnosom peňazí po ňom asi ani nepozrie, ale ten kto chce za relatívne malé peniaze (cena novej cca 1700€, jazdenky od 700€) nenáročnú a príjemnú mašinku, ktorá splní mladému chalanovi „chtíč“ vyvetrania hlavy a prvé predstavy o „mototuristikovaní“, tak ten bude spokojný v plnej miere. Samozrejme časom začne chýbať výkon, podvozok už tiež nebude najkomfortnejší, ale to už je ten čas keď sa 125ka posunie ďalej a na rad príde „značkový“ bike z kategórie A2, na ktorom si už jazdu vychutnáš zasa o kus lepšie :) .
Pridané dňa: 05.07.2016 Autor: Jarry