[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
V poslednom čase sa akosi pretrhlo vrece s týmito custom motorkami, čo sú customovo upravené už rovno z fabriky. Trend hipsterského garážového modifikovania motoriek si teda všimli už aj samotné značky, čo znamená, že na svetlo sveta prichádzajú modely akoby retro a upravené, ale zároveň moderné a bezpečné.
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Len tesne pred testom Thruxtona R som sa vrátil z top výstavy úpravcov, Wheels and waves vo francúzskom Biarritzi. A práve nemalá oficiálna účasť značiek, ktoré začali takéto custom modely ponúkať, je dôkazom, že tento segment trhu berú vážne. Svoje stánky navyše štýlovo prispôsobili tomuto zrazu, čiže nič nebrali prvoplánovo alebo na ľahkú váhu. (Pri tejto príležitosti si trochu prihrejem polievočku a nastavím verejný reminder - reportík z Wheels and waves 2016 čakajte čoskoro.)
Pôvodne sme mali testovať základnú verziu, ale tú si na naše šťastie práve niekto kúpil, tak sme sa museli "uskromniť" s krajším R-kom. To sa od štandardnej odlišuje najmä zadným Öhlinsom, prednými Brembo monoblokmi, chýbajúcimi stupačkami spolujazdca a odnímateľným krytom zadnej časti sedla (lebo stupačky sa dajú dokúpiť), a niekoľkými ďalšími výsostne dizajnovými prvkami. Musím povedať, že pri statickom obzeraní je Thruxton R veľmi pekná motorka. Taktiež treba zdôrazniť, že toto je úplne nová tisícdvestovka, aby si ju niekto nepomýlil so starším deväťstovkovým Thruxtonom, ktorý sa už nevyrába. To by bola škoda.
Na sýtočerveného Thruxtona R sadá Awia, o minútku sme na výpadovke, sledujem ho v späťákoch... To nie je možné! Tá motorka aj s Awiom v čiernej koženej retro bunde vyzerajú, hm, veľmi, naozaj veľmi dobre! Triumph má v klasickom okrúhlom svetlomete zakomponované denné LED svietenie - tá kombinácia starého štýlu a modernosti ma dostáva. Nie každý deň sa človeku podarí pozerať na niečo tak pekné, koncepčne celistvé a netuctové! Neviem sa dočkať, až naň vysadnem.
"Ty kokos, strašne dobre to v zrkalde vyzerá, " hovorím Awiovi na prvej križovatke.
"Aj to dobre jazdí!" dodáva on.
A mal pavdu. Thruxton nie je z tých motoriek, kde by bol nesúlad medzi vzhľadom a funkčnosťou. Samozrejme, treba si uvedomiť určenie stroja; tu sa hrá predovšetkým na krútiak, a pri tak veľkých dvoch hrncoch naň netreba ani veľa otáčok. Maximum je 112 Nm, a leží trošku vyššie než by som čakal - až pri takmer 5 000 otáčkach - ale reálne sa stačí pohybovať medzi troma a štyrmi tisíckami. Valce inak pália krásne po 270 stupňoch, čiže mňam mňam. Pri rozbehu niekedy dokonca cítiť kedy odpaľujú; otáčanie reťaze nie je také rovnomerné ako na väčšine moderných strojov. Má charizmu tento Thruxton, bez debaty! Pred takými štyridsiatimi rokmi by som pri takýchto rozbehoch bol pyšný, že ako som dobre nastavil ten predzápal :)
Posed je inak "kafáčovsky" natiahnutý ako týždeň pred výplatou - dlhočizná nádrž, rajdy uchytené nízko a priamo na teleskopoch, sedlo má hádam pol metra... Aj so svojimi 188 cm mám kopec miesta. Skoro ako na superšporte pre dvojmetrových chlapov :) Áno, aj tu si treba uvedomiť o čo tejto motorke ide; ten posed nie je extra pohodlný na dlhšie cesty. Veď je to custom café racer!
Racer, no... áno, ale taký tichučký. Podvozok rýchlosti aj náklony zvláda, posed je tiež športový... Len červené pole na otáčkomeri začína pri 7 000 otáčkach a výkonový vrchol, 96 koní, je tesne pod ním. Akože zákrutky s Thruxtonom pekne povymetáš, ale nebudeš potom vyklepaný. Klobúk dole pred podvozkom, ten pekne filtruje nerovnosti a značne tak zachraňuje zápästia jazdca, motorke dáva akýsi autobusovo mäkký charakter, a to myslím v dobrom. Brzdy bez debaty, veď čo by mohlo nefungovať na kombinácii predných monoblokov Brembo a zadného Nissinu.
Z Thruxtona neviem odtrhnúť oči. Je taký krásny! Všimni si úplne dokonalý tvar zvodov a koncoviek; lambda sonda je šikovne schovaná rovno pri valci. Zlatá predná vidlica, žlto-zlaté zadné Öhlinsy, uf uf uf... Zadok krásne zakončený veľmi klasickým svetlom. A to radšej ani nespomínam ponuku krásnych originálnych doplnkov, čo novému majiteľovi nedá spávať. Napríklad nádherná polokapotáž alebo ešte krajšie prešívané sedlo.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video a technické parametre.
Keď som zbadal prvé fotky a info o celom inovovaneom rade Bonneville / Thruxon od Triumpha, prebehlo mi hlavou jediné: "prečo?". Ďalší kultový motor vzducháč končí... Načo tisícdvestovka, a kto potrebuje na retro bajk trakčnú kontrolu? (A ABS, ktoré je už ale povinné.) Na fotkách vyzerali dobre, ale potom som na neho vysadol a všetko sa zmenilo...
Stačila krátka jazda ešte len v meste a už som sa škeril od ucha k uchu. Naozaj dlho som nesedel na motorke, ktorá by ma takto potešila. Ten motor je famózny. Ten v predchodcovi sa mi zdal trochu nudný, no nový motor má všetko: vibrácie ktoré chcete cítiť, skvelý zvuk a parádny krútiak. Rozbeh z križovatky je fantastický. No a k tomu ten podvozok.
Tá pravá zábava ale príde keď sa dostanete do zákrut. Je to akoby ste osedlali vytunovaný superbike z 80. - 90. rokov. Motor síce nemá brutálny výkon, ale má gule, podvozok je perfekný a športový posed umožňuje a priam nabáda jazdca na poriadne ostrú športovú jazdu. Myslím, že dobrý jazdec na tejto dizajnovo retro motorke dokáže ponaháňať aj tie najnovšie superšporty.
Na záver musím povedať: "Áno Triumph, tisícdvetstovku bolo treba! Parádne ste to vymysleli!" ABS-ko tam je lebo musí, trakčná tam je pretože ju zákazníci chcú. A zvyšok je neskutočne vydarený mix minulosti spojený s modernou, ale "utajenou" technikou.
rozhodne motor, štýlový vzhľad, podvozok, skutočný športový charakter | nič mi nenapadá |
V úvode som síce spomínal pretrhnuté vrece s týmito retro motorkami, tie však majú väčšinou nižšie objemy a nie sú veľkému Thruxtonu priamou konkurenciou. Zopár rivalov tu však každopádne máme, pričom ako najpodobnejší sa mi zdá Yamaha XJR 1300 vo verzii Racer. Tá má samozrejme starý známy radový štvorvalcový vzducháč, čo produkuje takmer rovnaký výkon aj krútiak ako Thruxton, avšak pochopiteľne vo vyšších otáčkach. Cenový rozdiel okolo 2 300 eur však môže byť pri rozhodovaní zásadný. Pozor, Yamaha má vzadu tiež Öhlins, vpredu však iba klasické teleskopy.
Nemci majú jedného konkurenta, je ním známa chuťovka R nineT. Jej tradičný boxer (ešte vzducháč!) produkuje 110 koní a 119 krútiaku, obe však uložené vyššie než Thruxton, pričom aj cenovka je vyššia, a to o zhruba päť stoviek.
Je to takmer neuveriteľné, ale Taliani nemajú v podstate ani jedného priameho konkurenta. Monstra zaň určite považovať nemôžeme, ale Griso už trochu áno. Ten je poháňaný samozrejme známym pravouhlým dvojvalcovým vzducháčom uloženým pozdĺžne, tým novším s už ôsmimi ventilmi, pričom výkon aj krútiaci moment majú rovnaké hodnoty, 110, s ich maximami ležiacimi tiež vyššie než má Thruxton. Treba povedať, že Griso je značne športovejšie zameraná motorka, a to aj s cenou približne o tisícku nižšou.
Aj Honda sa len toť nedávno vrátila na retro scénu, a to sériou modelov CB1100. K Thruxtonu má najbližšie verzia EX, ktorá je lacnejšia o viac ako 2 200 eur, ale je aj podstatne menej technicky i dizajnovo vybavená.
Opäť nesmieme zabudnúť ani na konkurentov z vlastnej stajne. Úplne jasným vypaľovačom rybníka je základná verzia Thruxtona, ktorá je lacnejšia o 1 800 eur, ale logicky aj menej oči priťahujúca, čo v tejto kategórii nie je práve žiaduce. Podľa mňa tak či tak by si na ňu neskôr dával nejaké originálne doplnky, ale do dvoch litrov za úžasne pracujúce Öhlinsy a ostatné chrumkavé doplnky by si sa asi nevošiel. To už by bolo vhodnejšie porozmýšľať asi nad Bonnevillom T120, ktorý má rovnaký motor, síce slabší, ale dokonca s plochejším krútiakom, ale je o takmer celé tri tisícky lacnejší.
S Awiom sme v poslednom čase vyskúšali dosť testovačiek, ale práve o Thruxtone sme najviac rozprávali. Krásne vyzerá a krásne aj jazdí, motor pekne potiahne, všetko bez kompromisov. Neurazí ani skúseného motorkára, čo je zvyknutý na vyššie objemy a záťahy.
Cestou domov z Biarritzu som si hovoril, že budúci rok by som tam mal zájsť na takej motorke, ktorá tam štýlovo zapadne. Ale po vlastnej osi, žiadny vozík! A pri teste Thruxtona, keď som občas privrel oči, som občas akoby zacítil ten chladný oceánsky vietor, aj keď nám stále pieklo nad 30 :) Vyššie som síce spomínal, že Thruxton nie je predurčený na dlhšie trasy, ale to je vec pohľadu - v Biarritzi boli borci na podstatne menej pohodlných motorkách, čo na nich prešli tisícky kilákov po vlastnej osi (nie, nezašpinili ich plánovane pred mestom - stretával som ich osobne cestou tam). Tak čo, uvidíme sa budúci rok v Biarritzi na Thruxtone? A kto na ňom bude, ty alebo ja? :)
Za mňa každopádne sto bodov, lebo Triumph v tomto prípade nerobil kompromisy. A to sa mi páči, pretože v tejto kategórii sa to nehodí; jej cieľová skupina sú ľudia s plnšími peňaženkami. Triumph Thruxton R stojí 14 330 eur. Jeho základná verzia, esteticky menej potešiteľná, stojí 12 520 eur.
estetika, štýl, podvozok, charakter motora | má katalóg krásnych doplnkov :) |
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a Held, čižmách TCX od spoločnosti Styx a prilbách Suomy od spoločnosti Styx a AGV od spoločnosti Motostore.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Triumph | Triumph | BMW | Yamaha | Moto Guzzi |
Model: | Thruxton | Bonneville T120 | R nineT | XJR1300 Racer | Griso 8V SE |
Rok: | 2016 | 2016 | 2016 | 2016 | 2016 |
Novinka: | NOVINKA 2016 | NOVINKA 2016 | |||
Kategória: | Klasika | Klasika | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | |||||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | radový štvorvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1200 ccm | 1200 ccm | 1170 ccm | 1251 ccm | 1151 ccm |
Max. výkon: | 110.2 k (81.0 kW) / 7750 ot. | 97.8 k (71.9 kW) / 8000 ot. | 109.9 k (80.8 kW) / 7500 ot. | ||
Max. krútiaci moment: | 112 Nm / 4950 ot. | 105 Nm / 3100 ot. | 119 Nm / 6000 ot. | 108.4 Nm / 6000 ot. | 108 Nm / 6400 ot. |
Kompresný pomer: | 12.0:1 | 9.7:1 | 11 : 1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 101.0 x 73.0 mm | 79.0 x 63.8 mm | 95 x 81.2 mm | ||
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC | DOHC | DOHC (4V) | DOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a olejom | vzduchom | vzduchom a olejom |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | kardan | reťaz | |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 130 mm | 120 mm | ||
Zdvih vzadu: | 120 mm | 120 mm | |||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 298 mm | 320 mm | ||
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 | 120/70-ZR17 | 120/70 - 17 | ||
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 267 mm | 282 mm | ||
Pneu vzadu: | 180/55 ZR 17 | 180/55-ZR17 | 180/55 - 17 | ||
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 222 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 222 kg | ||||
Výška sedla: | 785 mm | 829 mm | 800 mm | ||
Rázvor: | 1476 mm | 1500 mm | 1544 mm | ||
Dĺžka: | 2200 mm | 2190 mm | 2260 mm | ||
Šírka: | 890 mm | 820 mm | 830 mm | ||
Výška: | 1120 mm | 1070 mm | |||
Svetlá výška: | 133 mm | ||||
Objem nádrže: | 16 l | 16 l | 18 l | 14.5 l | 17 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.6 s | ||||
Spotreba paliva: | 4.5 l/100km | ||||
Dojazd po rezervu: | cca 300 km | ||||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena: 05/20015 12.795,-EUR |
Pridané dňa: 25.07.2016 Autor: Herghott