[Mototuristika - Európa - Dobré Rady]
Píše sa rok 2014 a pomaly sa blíži čas letných dovoleniek. Môj parťák, ktorý so mnou mal absolvovať 16-dňové Balkánske dobrodružstvo mi približne mesiac pred termínom dovolenky oznamuje, že dovolenku nedostal.
Osloviť na dovolenku niekoho z mojich bývalých parťákov ma ani moc neláka, keďže často pri jazdách s nimi vznikali krízové situácie a sem tam aj pády. Rozhodila som preto siete po pár motorkárskych fórach, kde síce odozva bola, no záujemcovia mi neprišli ako najvhodnejší kandidáti.
Niekedy ma kandidáti naozaj až pobavili, tým ako si ani neuvedomujú, čo takáto cesta zahŕňa. Na českých stránkach som našla jedného veľmi vhodného adepta, s ktorým sme kvôli dovolenke boli často v kontakte. Už to naznačovalo, že si budeme veľmi rozumieť. Mal už čo to najazdené, odjazdené, zažité takže to ani na nejaký problém nevyzeralo. Ako druhý sa začal rysovať jeden známy, s ktorým sme sa poznali cez jedného známeho. Dovolenku v práci mal v tom istom termíne ako ja, motorka spĺňala nároky na takúto cestu a on vyzeral, že má záujem ísť. Motorku mal síce len od začiatku roka, ale lietal na nej asi každú voľnú chvíľu. Tvrdil, že na nej najazdil tak 10 tisíc, a sem tam chodieval jazdiť aj terén. Priznal sa, že zákruty síce ide pomalšie, ale na rovinkách to dobehne. Okej, takže ideme traja. Ja na mojej CBF-ke, Viktor na jeho KTM 990 Adventure, a ...volajme ho Marcel na jeho Yamahe Tenerke 660.
S Marcelom sme sa ešte na jar stretli na jednom moto stretnutí, kde pôsobil ako taký funny týpek, keď nás tam všetkých dlhšiu dobu zabával tým ako nevedel rozložiť stan. Pred dovolenkou som si s nim ešte dala výjazd, kde som nepociťovala nejaké závratné rozdiely v jazdení. Ako sa blížil termín odchodu, pravidelne som Marcelovi radila, čo si ma vziať, prípadne nevziať so sebou.
Prišiel deň D a my sa skoro ráno stretávame v Žiline. Keďže Marcel je z nás najmenej skúsený, rozhodli sme sa, že pôjde v strede. Ja idem prvá a tak Marcelovi vysvetľujem, že medzi nami musí byť hodne veľká medzera, pretože som trošku alergická ak niekto nevie dodržiavať bezpečnú vzdialenosť.
Už cestou cez Žilinu si všímam, že Marcel si moje slová vzal k srdcu. Ešte ale nie sme ani pod Strečnom a ja už ho v späťáku nevidím. Spomalím, aby ma dobehli a znovu nahodím tempo. Po prvej zákrute ho však znova nevidím. Zastavujem tak na odstavnej ploche, počkám na Marcela a vysvetľujem mu, že medzera je fajn, ale keď ma začína strácať, nech pridá, tak aby sme sa vždy aspoň videli. Znova sa rozbiehame a ja ho po prvej zákrute opäť strácam. Ešte doma som urobila približný denný rozpis km, ktorý by sa mal približne spĺňať, aby sa naplnili ciele dovolenky. Podľa neho dnes máme prejsť približne 800 km a dostať sa čo najbližšie k Transalpine. Marcela stále nevidím, a tak musím pravidelne dosť spomaľovať aby ma dostihol. Jemnejšia práca s plynom a prispôsobovanie jazdy tomu za mnou, čo človek pre druhého neurobí. Prichádzajú slovenské rovinky, kde sa Marcela snažím aspoň trošku potiahnuť. Nastáva situácia, keď treba obehnúť auto. Jedno jediné auto na ceste v okruhu pár km. Obehnem auto a čakám na Marcela. Marcel nič. Idem teda do protismeru a ukazujem mu, že môže obiehať. A on nič. Ide do protismeru Viktor, ktorý ide za ním, a ukazuje mu, až predbieha. A on nič. A tak s Viktorom začíname chápať, že obiehať sa nebude. Niekde za Lučencom zastavujem pri kraji aby som si pretočila mapu. Ešte pred našou cestou som Marcelovi rozprávala o kamarátoch, ktorí boli na dovolenke dva týždne pred nami, a jednému sa tam rozsypalo ložisko v kolese. A ako si tak pretáčam mapu, pozerám na Marcela, ktorý ma nejaký blbý výraz v tvári. Pýtam sa čo sa deje. Jeho odpoveď: "Cítim, že sa mi rozpadáva ložisko v kolese". Snažím sa mu vysvetliť, že je to nemožné, keďže motorka má cca 36 tisíc a predchádzajúci majiteľ si ju šetril. "Keby sa to rozpadalo mne, okej, skôr si poviem, že sa to už malo rozpadávať dávno, a keby sa mi rozpadla aj celá, tak okej, má na to právo, ale tebe sa isto ložisko nerozpadáva." Vidím na ňom, že ho moje reči moc nepresvedčili a tak radšej pokračujeme na poslednú slovenskú pumpu pred hranicami z Maďarskom. Marcel znepokojivo behá okolo motorky a stále počuje ako sa mu rozpadá ložisko v prednom kolese. Vidím, že moje reči ani nevníma a tak na rad prichádza Viktor. Dajú motorku na hlavný stojan a Viktor mu začne lomcovať s predným kolesom. Ako záver dáva, že koleso je ok, a necíti, že by bolo niečo s ložiskom. A tak máme od ložiska v prednom kolese chvíľu pokoj. Cez Maďarské rovinaté roviny sa plazíme Marcelovým tempom, ktorý nám ešte na jednej zastávke vypráva ako ho tieto roviny nebavia a už sa teší na zákruty. Tiež práve nejako zisťuje, že okrem motorkárskych si žiadne iné topánky nezobral. Zastávím tak pri Tescu v Miskolci a idem s ním aby si nejaké kúpil. Po doplazení sa do Rumunska nám aj cesty prajú ceduľkami Drum in Lucru. Samé semafóry a obmedzená premávka na hlavných ťahoch a tak si kvôli Marcelovi v kolónach poctivo odstojíme každú jednu červenú.
![]() |
Poctivo si v kolónach odstojíme každú červenú. |
Onedlho už musíme stáť, lebo Marcel už nevládze a tak máme na pumpe nútenú prestávku. Začína to prudko nevyzerať, že sa dnes dostaneme tam, kde sme chceli. Marcel rozpráva o tom ako stále len ideme, a že by sme mohli viac stáť. Presúvame sa ďalej, keď nás pomaly začne dostihovať tma. Skladáme sa v nejakom bohu zabudnutom kempe niekde medzi Hateg a Petrosani. Večer sa s Viktorom zamýšľame nad tým, že sme ani prvý deň neboli schopný prejsť plánovaný počet km a že to ešte bude moc zaujímavé. Denná strata okolo 100 km.
Budíme sa do krásneho rána, v ktorom však musíme naháňať včerajšiu stratu. Musíme sa čo najskôr dostať na Transalpinu a tak to berieme po rýchlych hlavných cestách. Cesta široká ako letisko, fatamorgána sa do diaľky vlní nad cestou a prašné okolie cesty tomu dodáva exotický nádych. Niekoľko kilometrov tejto cesty, na ktorej nie je nič okrem nás troch. S nádejou v ruke ťahám za plyn a zadávam tempo 110 km/h. Chalani sa mi však v späťáku čochvíľa zmenšujú. Spomaľujem na nulu a čakám na Marcela, aby som tesne pred ním mohla opäť nahodiť tempo, ktorého by sa už dúfam vedel držať. Avšak tento ako aj ďalšie opätovné pokusy zlyhávajú. Marcel si starostlivo drží svojich cca 95 km/h. Dostávame sa až pod Transalpinu, kde si dávame pauzu. Marcel zastavil ako my na kamenistom podklade mimo cesty. Aby sa odtiaľto opäť v zdraví vrátil na asfalt mu musím duševne a posunkovo pomáhať akoby som navigovala kamión na parkovisku.
![]() |
Pod Transalpinou, kde má Marcel problém vrátiť sa opäť na asfalt. |
Na Transalpine sa trháme a každý si chvála bohu ide svojím tempom. Teda ja a Viktor sa motáme stále tak nejako pri sebe a Marcel ide sám. My dvaja sa zastavujeme na vrchole kde sa oddávame nákupným radovánkam, zatiaľ čo Marcel ide popredu. Nejako na ňom vôbec nie je vidno, že by ho zaujímala cesta, či príroda.
Túto noc sme mali spať niekde na Fagaraši, s Marcelom však budeme radi ak sa dostaneme čo najbližšie k nemu. Z krátkosti času riskujeme cestu po bielej ceste, kde chceme ušetriť kilometre. Ešte však musíme odskočiť do Sugagu, kde doplníme zásobu paliva. Stretávame tu sociálne prípady zo Slovenska. Dve porsche a jedno ferarri tu vzbudzujú záujem aj u miestnej mládeže. Boli si len tak pojazdiť cez víkend Transalpinu a Fagaras.
![]() |
Chudobná Slovač |
My však pokračujeme skratkou po bielej cez dediny Jina a Poiana Sibiului. Veľmi zaujímavé dedinky, ktoré sú okrem iného známe pastierstvom oviec. Nás však zaujala dedinka ako taká. Domčeky jeden na druhom, natlačené v ceste v rôznych farbách. Cestička to bola pekná, no Marcelovi dala zjavne dosť zabrať, keď na križovatke len krútil hlavou a kilometrov to už naňho asi bolo veľa. A tak opäť musíme začať hľadať kemp, pretože jeden člen už má toho dosť a je unavený. Skladáme sa v kempe pri Sibiu, odkiaľ chceme ráno pokračovať na Fagaraš. Cesta do kempu bola veľmi dramatická, keďže sme zle odbočili. Nepočítajúc to, že Marcel skoro zhodil Viktora z motorky keď k nemu prišiel z boku neuvedomujúc si jeho aj svoje bočné kufre, mal neskutočný problém sa otočiť. Nemala som to srdce ho tam nechať samého, lebo ja už by som sa tam otočila 5x, a tak som čakala a dávala naňho pozor kým sa otočí. Vlasy mi dupkom stavali keď som videla tie jeho manévre. Zázrakom však žiadne straty na životoch neboli.
Denná strata okolo 200 kilometrov.
Deň tretí
Ide sa na Fagaraš. Teším sa ako opäť vzhliadnem krásy Transylvánie. Chcem sa vyštverať na známy kamenný pamätník no Marcel ma viac krát upozorňuje aby som to nerobila. Zo zúfalo - prestrašeným výrazom, aký dáva moja babka mi oznamuje: "Je to nebezpečné."
![]() |
Nerob to, je to nebezpečné. |
Pod známym stúpaním sa delíme, aby si to každý vychutnal a vyfotil podľa seba. Marcelovi zdôrazňujem, že sa čakáme na vrchole. Je tam jazero Lacul Balea, parkovisko a stánky, isto to neminie a odtiaľ sa už tunelom začína klesať. Ešte ma zabije otázkou: "A čo je toto za cesta?" A potom si ideme každý to svoje. S Viktorom sa stretávame vo viacerých zákrutách a aj na vrchole. Tu sa opäť oddávame nákupným radovánkam a obdivovaniu prírody. Po hodnej chvíli rozmýšľame, kde je asi tak Marcel. Ten mi za chvíľu volá, že nás čaká niekde dole. "Však som ti hovorila, že sa čakáme na vrchole!" "Tie stánky to bol vrchol? Dobre tak tam idem." Avšak sa Marcel na vrchol netrafil ani na druhý raz, kedy to zasa prešvihol smerom na Avrig. Na tretí raz ho už odchytávame a kvôli jeho bezpečnosti mu musím robiť parkovacieho asistenta. Ak totižto povrch nie je rovný, má veľký problém zaparkovať motorku tak aby nespadla. A tak sa tam s ním hodnú chvíľku navigačne potrápim, kým je možné dať motorku na stojan. Moc ho to tu asi nezaujíma, lebo nám oznamuje, že pokračuje popredu. Tak si chvíľu vydychujeme, že ho nebudeme musieť čakať. Naša radosť však netrvala dlho lebo po zostupe z hôr ho zbadáme ležať v tráve pri motorke. Zasa oddychuje, asi ho to naozaj zmohlo, a tak si z toho robíme obednú pauzu. Začínam variť známe mäso v turistickom balení, ktoré ešte podusím, ochutím a ponúkam ho aj Marcelovi. Ten sa však z toho moc nadšene netvári. Čo by však za také jedlo dali deti v Afrike. Na Vidraru nám Marcel opäť predvádza jeho parkovacie umenie. My s Viktorom sme si našli rozbitejšiu časť obrubníka a hodili sme to na chodník. Marcel sa o to pokúšal tiež, no jeho pokusy boli tak zúfale, a nepodarené, že to radšej pre dobro všetkých nechal na ceste.
Nie každý to vedel zaparkovať na chodníku. |
Pamätám si Marcelove slová akoby to bolo dnes: "Zákruty idem pomalšie ale na rovinkách to dobehnem." My s Viktorom ten pocit síce nemáme, ale možno existuje nejaký paralelný vesmír, v ktorom to Marcel na rovinkách naozaj dobehne. Stále však s Viktorom čakáme nejaké zlepšenie v jazdení. Ono sa to však vôbec nezlepšuje. A tak zákruty či roviny, jedno väčšia tragédia ako druhé. Na presun tak využívame jedinú Rumunskú diaľnicu, ktorá nás privádza k Bukurešti, kde chceme zakotviť v kempe. Od Marcela, bývalého kamionistu si vypočujeme prednášku na tému, aké tam budú ráno kolóny, a že on to ako kamionista dobre pozná. My s Viktorom sme ho ako väčšina prehlasovali a tak prichádzame do kempu v Bukurešti. Večer sedíme pred stanmi a rozprávame sa o ceste. Teda ja a Viktor. Všimli sme si, že Marcela nejako cesta, príroda ani iné obdobné okolnosti moc nezaujímajú. Hovorím, že tá cesta po diaľnici bola fajn, rýchlo to ubehlo a bola to celkom zábava. Marcel z vážnou tvárou prehlasuje, že on už mal chuť hodiť tam motorku o zem, že už to bolo moc. Išlo asi o 80 kilometrov diaľnice, ktorá nám aspoň ako tak pomohla zrýchliť presun. S Viktorom sa pozrieme na seba a robíme pomyselný FacePalm. Po tom ako ide Marcel spať si to s Viktorom spoločne zhrnieme. Takže ani diaľnice, ani rovné cesty, ani zákruty a ani veľké mesta.
A to sme dnes už mali byť v Bulharsku. Denná strata 160 kilometrov.
Deň štvrtý
Ranná jazda cez Bukurešť prebieha nasledovne. Križovatky s červenou, kde sme priemerne tretím až piatym vozidlom, žiadne zápchy ani čakanie. Až na Marcelove zmetkovanie, ktoré tu po meste predvádza. Za mestom nám zahlási: "Ja som vám hovoril, že tam budú kolóny." No asi som iná, ale kolóny si naozaj predstavujem inak.
Cesta cez Bukurešť...len nech to v zdraví prejde. |
Cez Ruse prechádzame Bulharské hranice. Zastavujeme sa tu popozerať mestečko, nakúpiť, niečo zajesť a zmeniť si euráče za bulharské chechtáky. Neskôr pokračujeme k Ivanovu, kde nás cestou zachytáva dážď. Marcel vyťahuje jeho goratexové rukavice, ktoré má však nejaké menšie a tak si ich nevie nasadiť. Začne mu teda pomáhať Vikor. Cela scénka pripomína rôzne známe komické dvojice, aj keď Viktor je v tom nevinne. Neskôr počúvame, že ho z rukavíc bolí ruka.
Popozeráme skalné kláštorné komplexy a smerujeme do Veliko Tarnovo. Tam si chceme pozrieť známy míľnik. V meste ho však nejako nemôžeme nájsť a tak sa viac krát otáčame. Tu mám zasa tú česť vidieť Marcelovo umenie. Opäť sa oňho bojím a každú chvíľu ho už už vidím na zemi. Zastavujeme na parkovisku pri námestí, kde vlastne Marcel zisťuje o čo ide. "To tu idete len kvôli tomu?" Už si z neho ani nič nerobíme a chytáme wifi z neďalekej reštiky. Googlujeme fotku míľniku a ukazujeme ho milej pani na opätkoch, ktorá nás k nemu zavedie.
Nám je pri míľniku dobre. |
Marcel samozrejme ostáva pri motorkách. Vrátime sa a pokračujeme po dlhých Bulharských cestách v nádejí, že aspoň večer doženieme to, čo vďaka malej cestovnej rýchlosti cez deň strácame. Marcel však opäť začína byť unavení, začína ho bolieť rameno, tlačí ho rukavica a mnoho iných problémov samého so sebou. Začína pršať a tak končíme v chatkovom kempe niekde pred Gabrovom. S Viktorom si začíname všímať, že jediné Marcelove emócie sa prejavujú pri večernom podávaní alkoholu a pri neslušných návrhoch na moju maličkosť. Okrem iného nám Marcel objasňuje aj iné dôvodu, prečo nemôže ísť rýchlejšie ako napríklad:
"Je to len jednovalec, má to slabý výkon, rozpadá sa mi ložisko v prednom kolese, ponárajú sa mi predné tlmiče, som moc nabalený, mám moc ľahké rajdy." Tak týmito dôvodmi to Marcel úplne zabil, a my začíname pochybovať o jeho spôsobilosti motorkára. Zároveň rozmýšľam či mám tie reči o jednovalci a slabom výkone brať ako provokáciu.
Denná strata približne 350 kilometrov.
Deň piaty
Ráno mi nejako začína dochádzať, že takýmto štýlom budeme radi ak sa dostaneme po Ohrid a späť. Moja predstava dovolenky sa mi začína tak trošku rozpadať a ja začínam byť tak trošku nevrlá. Pokračujeme ku Shipke, kde opäť Marcela strácam a niekde sa aj s Viktorom zamotali a ja znova musím čakať. Prichádza pekná široká cesta cez les plná zákrut. Viktorova trpezlivosť práve pretiekla a Marcela obieha a letí napred a čaká nás až pod Shipkou. Ja som z tejto lose lose situácie pekne napálená a keď prichádzam k Viktorovi ten si chtiac-nechtiac vypočuje môj freestyle o tom ako začnem jazdiť sama, ako mi bude dobe, že toto nemám za potrebu aby som sa o niekoho celý čas bála či sa mu niečo nestane, nestihnúť nič z toho čo som dlho plánovala. On mi zasa hovorí, že mal pocit, že Marcel v každej zákrute spadne, lebo šiel až tak pomaly a už to nevydržal. Za dlho dlho príde aj Marcel, na ktorého sa ja už naozaj ani nemôžem pozrieť a skôr vyhľadávam Viktorovu spoločnosť. Cesta pod pamätník bola kľukatá a trochu mokrá po nočnom daždi. Nemôžem si nevšimnúť Marcelov vyhukaný výraz a tak sa ho pýtam čo sa deje. Po mojej piatej otázke čo sa stalo mi odpovedá: "To touto istou cestou pôjdeme aj dole?" Odpovedám: "Áno, prečo?"ň
"Hmm, to budem musieť brzdiť dole po mokrej ceste." Jeho odpoveď ma naozaj dostala a tak si ho radšej nevšímam.
![]() |
Pod Shipkou alebo Hmmm, to budem musieť brzdiť dole po mokrej ceste. |
Vidíme odtiaľto Buzludžu, ktorú máme tiež v pláne. Marcel nám však oznamuje: "Ja tam nejdem, pôjdem radšej popredu." A tak si s Viktorom Buzludžu skutočne vychutnávame až na Marcelove telefónáty, že kde sme, lebo on nás už čaká.
![]() |
Spolu pod Buzludzou. |
![]() |
Dostala som sa aj dnu. |
Vraciame sa tak na hlavnú cestu, ktorá predstavuje úplné úžasný asfalt, plný zákrut, kde to s Viktorom obaja dávame veľmi slušne na pomer nabalenie vs. náklon. Marcel nás čaká pri ceste aj s melónom, ktorý kúpil, a ktorý musíme zjesť, pretože mu spadol na zem a rozbil sa. S Viktorom sa rozprávame o skvelej ceste na čo Marcel povedal: "No keby som dal dole kufre, mohlo by to byť dobré."
Zahajujeme presun k Toyanskému horskému priesmyku, kde si chceme pozrieť monumentálny pamätník. Dlhé roviny hlavného ťahu nám poskytujú krásne výhľady na Balkánske pohorie tiahnuce sa paralelne s cestou. Na pumpe Marcelovi spadne prilba zo späťáku počas tankovania. Následne sa na ňu pozerá zo všetkých strán. My si sadáme za stôl a ideme niečo zajesť. On si na stôl položí prilbu a stále sa na ňu pozerá, a že mu spadla, lebo má ľahké rajdy. Pod Toyanom nám začína pršať a padá taká hmla, že okrem pamätníka nevidíme nič. Sú tam staré polorozbité schody, a Viktor dostáva ten istý nápad ako ja - dať motorky pod pamätník a odfotiť to. Viktor na ktmke suveréjne vyletí po schodoch, ja chvíľku za ním a keď vidím, že ten nešťastník sa o to chce pokúsiť tiež, scenár je mi jasný.
Ako ide po schodoch, približne v polovičke povolí plyn a prevaľuje sa na jednu stranu. Bežíme ho ratovať, spočívame s ním škody, ktoré nie sú a nakoniec mu jeho tenerku po schodoch vyvezie Viktor.
![]() |
Inkriminované schody pod Troyanskym pamätníkom. Určite za to asi mohla hmla. |
Hovorí mi, že oproti tej jeho je to len taký ľahký bicyklík. Zoznam bobo sa tak rozširuje. K boľavému ramenu, ruke sa pridáva aj noha. Neskôr ho čakáme pod pamätníkom aby sme mali istotu, že sa napojí na hlavnú cestu a bude pokračovať. Viktor zo strachom v očiach poznamenáva, že dúfa, že nebude musieť cez Mavrovo ťahať dve motorky. Vraciame sa naspäť na križovatku a chceme pokračovať po hlavnom rovinatom ťahu až k Sofii. Na ďalšej križovatke ho čakáme tak dlho, že už myslíme na to najhoršie. Onedlho ho však vidíme prichádzať a ukazujem mu aby nezastavoval a pokračoval ďalej. My neskôr nasadáme na motorky obiehame ho a znova zastavujeme. Po dlhej chvíli nás dobehne a opäť mu ukazujem aby nezastavoval a pokračoval. Toto sa opakovalo mnoho krát až pokiaľ som ho nedobehla ja ako stojí pri krajnici. Iba tak sa ho pýtam, ako to ide, a že sme našli kemp v Sofii, že ideme tam. "Ja už tie zátačky idem všelijako." Tak a toto bola naozaj tá posledná veta. Posielam ho napred a čakám tam na Viktora. "Vieš čo mi povedal? Že on už tie zátačky ide všelijako. Toto už naozaj nie je dobré. Za deň nič neprejdeme, večer nevládze, zaspáva, sme úplne pozadu a ešte to vyzerá, že sa mu každú chvíľu niečo stane." Viktor na mňa súhlasne pozerá a pýta sa čo s tým urobíme. "Ja by som vedela čo." Viktor: "Pošleme ho domov..." Konečne sme si to, čo sme si mysleli od začiatku povedali nahlas. Síce sme stále obaja dúfali, že sa to zlepší, ono sa to stále len zhoršovalo. Keďže to je moja dovolenka, oznámiť mu to musím ja. Posielam tak Viktora aby kopol do koní, dohnal Marcela a počkali na mňa a spoločne sme šli do kempu. Keď sa opäť stretávame, Marcel nám oznamuje ďalšiu chybu, ktorú našiel. "Poďte pomaly, ja po tme nič nevidím, asi má to plexi malú priepustnosť svetla." Tak do zoznamu chýb, ktorými sú moc ľahké rajdy, moc veľká nabalenosť, ponárajúce sa predne tlmiče, rozpadávajúce sa ložisko v prednom kolese, iba jeden valec, slabý výkon sa pridáva aj plexi s malou priepustnosťou svetla. Prichádzame do kempu, kde bolo po daždi a tak si musíme dávať kvôli Marcelovi chatku. Už sme si viac krát všimli, že aj rozkladať stan mu je za ťažko.
Ja mám vlastnú chatku, zatiaľ čo chalani majú spoločnú. S Viktorom sa stretávame pred chatkami a rozoberáme celú situáciu. Takto to už vážne nejde a je definitívne rozhodnuté. Snažíme sa nájsť vhodnú stratégiu ako mu to oznámiť. Marcel však medzi tým zaspal. No ďalší deň už s nami ísť nemôže. A tak ho budím a oznamujem mu: "Musím ti niečo povedať.. Od zajtra budeme pokračovať už len dvaja, bude to lepšie pre nás všetkých. Vidím, že je táto cesta na teba moc, a že ťa to ani nebaví. Vidím, že to jazdenie je skôr trápenie a my kvôli tomu nič nestíhame." Jeho reakcia bola ako inak výhovorky. "To ja som len bol unavený, lebo som mal spánkový deficit. To je len spánkovým deficitom, preto som šiel dnes spať skôr."
Pritom sme počas týchto 5 dní okrem jedného dňa vždy s Viktorom boli hore dlhšie. Ďalej nasledovalo: "A ako vy môžete vedieť či ma to baví alebo nebaví, mňa to baví."Tak to si s Viktorom obaja myslíme, že to by vyzeralo úplne inak.Možno som trochu čakala, že sa poteší a rád sa od nás odtrhne lebo naozaj to je trápenie. A tak radšej odchádzam k sebe do chatky. Píšem Viktorovi smsku nech príde ku mne. Rozkladáme spolu mapu, snažíme sa prísť na to ako dohnať stratu.
Tiež mi sprostredkoval čo hovoril Marcel keď som odišla. Že vraj vôbec nejazdíme terén, on sa naňho tešil. Viktorovi je to až smiešne keďže videl jeho umenie aj na obyčajnom asfalte, akoby to vyzeralo v teréne si radšej ani nepredstavoval. Tiež sa mu snažil vysvetliť, že nemôže byť na mňa nahnevaný, lebo to bola moja dovolenka, na ktorú som šetrila, dlho som ju plánovala a tešila sa na ňu. Nemôže chcieť aby som ja kvôli nemu o to celé prišla. Marcel si ešte dlho viedol svoje monológy napríklad na tému: "Čo poviem doma? Rozpadnuté ložisko v kolese."
Dnes sme mali byť niekde pri Mavrove v Macedónsku. Denná strata približne 380 kilometrov.
Deň šiesty
Ráno vyprevádzame zjavne nasratého Marcela. Pozerajúc sa na jeho zmenšujúce sa zadné svetlo sa zväčšuje naša radosť, a nám sa konečne začína dovolenka. Je pred nami krásnych 11 dní, počas ktorých stihneme dohnať časovú stratu a navštíviť všetky plánované miesta.
Od Marcela sme chceli aby sa po príchode domov ozval, no nezoval sa. Došiel však dobre a to je asi ten najväčší úspech, že sa mu nič nestalo.
Nakoniec to dopadlo lepšie ako sme si predstavovali. 16 dní, 5700 kilometrov, Rumunsko, Bulharsko, Macedónsko, Grécko. Zatiaľ to naj čo som zažila.
Ďakujem Viktor
![]() |
Je možné, že celý tento príbeh ako aj skutočnosti a osoby v ňom uvedené sú vymyslené a sú len autorovov fikciou.....alebo sa to možno naozaj stalo...
Pridané dňa: 10.03.2015 Autor: corvette