http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Aventuro – nová prilba od Touratech

[Novinky - Predstavujeme]

Čítanie o tejto prilbe a pozeranie inštruktážnych videí dávalo tušiť, že by to mal byť zaujímavý kúsok. Keď mi tá veľká krabica napokon prišla, hneď som videl, že toto je ozaj premakané.

Dnes budem písať o zoznámení s prilbou, jej možnostiach a funkciách. Tiež sa pozrieme na prvé skúsenosti z jej zimného užívania.

 V plnej kráse: Touratech Aventuro Carbon Sky
V plnej kráse: Touratech Aventuro Carbon Sky

Pome k veci

Kompletná váha 1400 g pre modifikáciu „Travel“, čo znamená s plexi a štítom. 1300 g pre modifikáciu „Off-road“, čo je so štítom a bez plexi. A je tu ešte modifikácia „On-road“, čo je klasická integrála. Karbónová škrupina a opticky mohutné polstrovanie. Podľa vizuálu by som čakal väčšiu váhu, ale to čo mi vravia ruky je akosi menej, než čo mi vravia oči. Tento pocit zostáva aj po nasadení na hlavu.

Obopnutie hlavy prilbou je veľmi kompaktné. Stabilita prilby na hlave je výborná vo všetkých smeroch. Pripomína mi to pocit sadnutia do veľmi dobrej autosedačky s kvalitným bočným vedením. Cítim mierne vyšší tlak na lícnice, než na aký som bol doteraz zvyknutý. Nie je to nepríjemné, len je to iné. Uvidím časom, ako sa to bude správať pri pití a komunikácii za jazdy.

Výrobca dodáva dve sady „vypchávok“ pre oblasti temena a nad ušami, ktorými si majitelia inak formovaných kokosov môžu prilbu prispôsobiť. Neviem posúdiť prínos a význam, mne to nebolo treba. Prilba sa vyrába v 7-mich veľkostiach. Začína ako XXS pre obvod hlavy 51/52 cm a na každé dva cm nárastu obvodu pripadá ďalšia veľkosť až po XXL pre 63/64 cm.

K Aventuru patrí pekný malý návod, ktorý som naozaj celý prečítal. Nie že by bolo Aventuro zložité, to určite nie. Ale je premakané!

 Váhové parametre
Váhové parametre

Ventilácia

Prvá vec, ktorá je pre mňa veľmi podstatná. Jeden veľký otvárateľný prieduch pred ústami. Za ním je molitanový filter - záklopka sa dá vybrať a filter vyčistiť. Dva otvárateľné prieduchy nad očami. Dva otvárateľné prieduchy hore na hlave. Dva malé fixné prieduchy na bokoch sánky a ďalšie dva vzadu. Teoreticky to vyzerá veľmi dobre a funkčnosť tohto systému ma bude v praxi veľmi zaujímať.

 Ventilácia
Ventilácia

Štít

Pre mňa druhá najpodstatnejšia vec. Keď sme na Motoride Baja Romania išli záverečnú etapu preteku proti zapadajúcemu slnku, predĺžil som si štít na prilbe kartónom a lepiacou páskou. Viacerí sa vtedy na štarte rehotali. Keď sme dojazdili, chodili sa za ten rehot ospravedlňovať...

Štít na Aventure ma napĺňa veľkými očakávaniami. Už aj jeho základná podoba je plus proti mojej predchádzajúcej prilbe. A potom ešte prichádza finta – predlžovák! A ten sa dá na viac vysúvať rukou bez použitia náradia. Stačí len vhodne dotiahnuť dve skrutky, na ktorých drží.
Ak predlžovák zo štítu zhodíte, zostanú v ňom nepekné dierky, ale na všetko sa myslelo. V balení sú záslepky a dizajn tak neutrpí.

 Možnosti nastavenia štítu
Možnosti nastavenia štítu

Prestavba prilby

K tomuto bodu je trochu problém písať, lebo nemám čo. Proste to nestojí za reč. Za pár sekúnd (no dobre, to som prehnal. Povedzme, že za 1 a pol až 2 minúty) mám z enduro prilby nádhernú integrálu.

 Prestavba na integrálu za moment
Prestavba na integrálu za moment

Príslušenstvo prilby

V balení je dodávaný Pinlock. Ten som ešte nemal a bol som zvedavý na funkčnosť.

Trochu sa pristavím pri rôznych variantoch krytiek uchytenia plexi. Máme tu jednu základnú pre variant Off-road a Travel. Potom druhú pre On-road. Ďalej alternatívu pre používateľov okuliarov QuickStrap a poslednú pre úchyt akčnej kamery.

A dostávame sa k relatívne samostatnému bodu. Napr. nalepovacie úchyty držiaku GoPro sú vyrábané ako rovné alebo prehnuté. Ešte som rovnú plochu na prilbe nevidel a zároveň som nenašiel také miesto, na ktoré by naozaj dokonale pasoval ten ohnutý lepiaci dzindzik. Aventuro má toto premakané, pretože má v balení jednak absolútne rovnú variantu bočnej krytky uchytenia plexi, a zároveň nadstavbu na vrch prilby. Vznikajú tak dve dokonale rovné plochy, na ktoré sa dajú lepiť držiaky akčných kamier.

 Obsah krabice
Obsah krabice

Čo ešte zaujalo? Stručne v bodoch...

Napríklad tzv. „emergency strap“. Ak nedajbože nájdete jazdca s Aventurom v bezvedomí a ešte s prilbou na hlave, treba zospodu (kúsok pred miestom, kde z prilby vychádzajú pod ušami pútka) pohľadať žlté pásiky, pod tie prevliecť ukazovák a ťahaním za obe strany súčasne vyklopiť spodnú časť vnútrajšku prilby. Následne už pôjde prilba ľahko vyzliecť aj bez súčinnosti kolegu v ťažkostiach.

Použitý materiál na čierne plastové časti prilby. Je veľmi príjemný, akoby pogumovaný, pevný ale zároveň pružný.

Dzindzik na plexi, vďaka ktorému sa hravo otvára a zatvára a nebudem musieť v rukaviciach hľadať hranu plexítu. A skoro som zabudol na výhľad do strán – výborný! Ako keby bola miesto plexi nejaká veľká výkladná skriňa.

Pútko vzadu na gumu okuliarov.

Lem po okraji prilby, ktorý má zrejme lepšie odvádzať vodu čo najďalej od krku a ramien jazdca.

 Pár detailov
Pár detailov

... a čo ešte?

Stále som nespomenul jednu podstatnú vec. Hoci ako budeme mudrovať o technických parametroch, aj tak sme všetci ješitní narcisi (no dobre, skoro všetci...) a to, ako dobre vyzeráme nás zaujíma väčšinou až na nejakom tom prvom mieste. A z tohto dôvodu je podstatné, že Aventuro proste fantasticky vyzerá!

A nesmiem opomenúť fakt, že Aventuro zvláda naozaj všetky situácie, do ktorých sa motorkár bežne dostane.

 Zvláda všetko
Zvláda všetko

Link na stránku predajcu, pre ďalšie info o možných farbách a cenách tu: shop.touratech.sk/vybavenie-jazdca/prilby-a-doplnky/aventuro-carbon.html?___store=sk_sk_sk

Zimné používanie

Zaťažkávajúcu škúšku absolvovalo Aventuro cestou do Brezna na Stretnutie ľadových medveďov. Vravel som si pre seba, že si budem musieť všímať odozvu polstrovania, kvôli spomenutému vyššiemu tlaku na lícnice. Tento iný pocit z prilby mi potvrdili všetci, čo ju mali na hlave. Bol som zvedavý, aké to bude po niekoľkých hodinách jazdy. Napokon to bolo celé inak. Počas dvoch dní jazdenia som si na túto vec nespomenul. Úplne som na to zabudol. Jednoducho prilba je pohodlná, zvýšený kontakt polstrovania v lícnej časti jazdec nijako negatívne nepociťuje, na hlave výborne sedí a vďaka výbornej váhe neunavuje.

Plexi

Plexi má dvojstupňový docvak. Pri ľahkom dovretí len dosadne na lem, bez cvaknutia. Druhý stupeň je prehupnutie cez hladký odpor, sprevádzaný mäkkým docvakom, a pri ďalšom tlačení je potom ostrý docvak do úplného zavretia. Toto riešenie sa mi hodne páči. Jednak z dôvodu, že v 1. aj 2. polohe pred docvakom je plexík stabilný, t.j. ak si ho do tej polohy dám, zostane mi v nej. Zároveň v týchto dvoch polohách vetrá. Vďaka dzindziku na štíte je manipulácia s ním veľmi pohodlná a presná, bez potreby sústrediť sa na to.

Stretko / Preteky Ľadových medveďov 2015, Brezno - Lúčky
V Brezne sa trochu zababrala

Vetranie

Systém vetrania funguje. S týmto som sa dosť hral počas skúšania. Napr. pri rýchlosti okolo 80 km/hod a otvorení horných vstupov vzduchu som jasne pocítil v prilbe prúdenie vzduchu. Zrejme to bolo preto také zreteľné, lebo vzduch bol studený, ale podstatné je, že prieduchy naozaj fungujú a ich otvorením sa zvyšuje cirkuláciu vzduchu v prilbe. Zároveň bol v zimných podmienkach viditeľný rozdiel z hľadiska vnútorného rosenia prilby pri plne otvorenom a zatvorenom systéme vetrania.

Aventuro s osadeným Pinlocom a pootváranými vetrákmi mi dovoľovalo ísť celú cestu do Brezna a späť (čiže alebo v daždi, alebo v snežení), s privretým plexi. T.j. plexi som mal sklopené min. po úroveň nosa aj v tých najťažších pasážach, kedy sme šli „na káčera“ a v snežení. Oči boli vždy plne chránené. Toto je pre mňa nové a dôležité zistenie. Totiž doteraz som vnímal ako základný nedostatok to, že rosenie prilieb bolo v týchto náročných podmienkach tak veľké, že vylučovalo jazdu so sklopeným plexi. Mierne orosenie, ktoré sa pri pomalý rýchlostiach objavilo na krajoch zorného poľa, sa dokonca vďaka vetraniu pri nabratí vyšších rýchlostí vytrácalo. Celkovo hodnotím úroveň odolávania roseniu ako vysokú, obzvlášť ak zohľadním môj nadpriemerne sa potiaci a funiaci organizmus.

Preteky Ľadových medveďov 2015 - Kategória 2V600+, Brezno - Lúčky
Počas bahenného preteku

Obtekanie vzduchu

Napriek zimnej jazde som necítil v prilbe chlad, a to ani pri pootvorenom plexi. Toto bolo trochu zvláštne, nakoľko som klasicky očakával omŕzajúci nos. Zrejme musí byť nejako prešpekulované obtekanie vzduchu. Žiadne nechcené podfukovanie som nezbadal. V oblasti krku sedí prilba výborne a tesnenie plexi nemá žiadne vady. Dobrú aerodynamiku Aventura som si naplno uvedomil, keď som ho neskôr pokusne po hodinovej jazde zamenil za moju cestnú integrálu. Ten rozdiel bol citeľný v podfukovaní, v rosení a vo fúkaní rovno do očí pri pootvorenom plexi.

Pri daždi a snežení som skrytý za štítom Afriky s deflektorom. V týchto podmienkach mi na štíte prilby síce pristávali kvapky, ale prúdenie vzduchu nebolo také, aby mi ich strhlo. Raz za čas som teda vystrčil hlavu nad štít motorky, zaklonil hlavu mierne dozadu aby prúd vzduchu neblokoval štít na prilbe a plexík sa z vonkajšej strany krásne očistil.

 Zimička už prišla
Zimička už prišla

Štít

Samotný štít funguje z hľadiska aerodynamiky výborne. Ani pri rýchlosti okolo 120 km/hod. som nezbadal v súvislosti s ním nejaký zvýšený nápor na hlavu, nutnosť kompenzovať nejaké zatláčanie hlavy dole alebo hore, napr. pri vyklonení sa kvôli predbiehaniu.

Hlučnosť

Hlučnosť zaujíma asi každého. Odhlučnenie od aerodynamického šumu je hodne dobré, čo zrejme súvisí aj s absenciou podfukovania. Hlučný laďák na Afrike vnímam v prilbe prijateľne. Ak poviem, že mi zvukový komfort prilby vyhovuje, nemusí to byť smerodajné. Zobral som teda mobil a skúšal to nejako objektivizovať. A to s klasickými sluchátkami do uší (tými s gumičkami naozaj „do uší“). Tento systém nemám rád, ploché reproduktory do prilby sa mi oveľa viac osvedčili, ale na pokus to stačilo. Mimo motorky počúvam hudku z mobilu na stupni hlasitosti 8 z 15 stupňovej škály. Na motorke som mal nastavených 12 a jazdil som po okreskách do 125 km/hod. Pre mňa dobrý výsledok (a to mám prilbu v najhlučnejšom prevedení s dvomi gopro držiakmi). Samostatným prekvapením bolo, že ma od sluchátok neboleli uši. Aventuro má priestor uší veľmi dobre zvládnutý a má pripravené kapsičky na osadenie reproduktorov.

Preteky Ľadových medveďov 2015 - Kategória 2V600+, Brezno - Lúčky
To je pohodička!

Také je teda zhrnutie doterajších skúseností s Aventurom. Fešanda sa ukazuje v dobrom svetle. Ďalšie stovky a tisíce kilometrov sú pred nami a s nimi ďalšie skúsenosti.

Text: Laňďal
Foto: Laňďal, Filip Kalka - Masochista

Pridané dňa: 14.02.2015 Autor: Landal

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

http://motoride.sk