[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Pohoda, klídek, tabáček. Starý klasický "júesej" základ v kombinácii s modernou. Že to nejde dokopy? Ále ide, Harley-Davidson Road Glide Special je toho dôkazom.
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Harley-Davidson Road Glide Special patrí pod radu H-D Touring, o čom teda niet pochýb už od pohľadu na túto masívnu strojovňu. Turista, hltač nekonečných diaľav a žehlič rovín končiacich v nekonečne, s tak trochu (teda tak trochu dosť) odvážnym dizajnom, sa pre rok 2015 dostáva aj do "prastarej" Európy. Road Glide Special tak rozširuje radu turistov od H-D dostupných v EU o model, ktorý má kapotáž montovanú na rám, nie ako zvyšok rady Touring, kde motocykle nesú prednú časť na "riadidlách".
![]() |
H-D Road Glide Special určite nie je motorkou, ktorá by u bežnej vzorky ľudstva z únie európskej pri pohľade na jej fotografie vyvolala pocity typu, to je nádhera, toto sa v každom smere vydarilo. Ale treba vidieť naživo a treba si ju obhliadnuť z rôznych uhlov a rôznych diaľok. Raz na ňu totiž čumím fakt nechápavo, inokedy zas "ou yeaah tak toto áno" a potom znova trochu váham, či to nie je v niektorých smeroch trochu prehnané. Každopádne nesúdiť len podľa obrázkov, živý pohmat totižto zvýrazní kvalitu spracovania na vysokej úrovni.
Dizajn mi najväčší zmysel dával pri pohľade spredu a mierne z boku. Vlastne vždy bola "Roud Glajda" oku príťažlivejšia ak som si ju obzrel z uhlov, kedy som sa ňu nedíval priamo,teda nie priamo spredu, nie priamo zboku atď. Pri priamych pohľadoch akosi nedochádza ku kombinácii a zakrývaniu rôznych časí biku inými. Napríklad zboku do oka udrie v prvom rade motor. Niet divu, tá pochrómovaná kopa nemá za účel iba hnať mašinu vpred, Twin Cam 103 sa musí predviesť aj zrakovým inštrumentom. Po motore zase zrak uchváti masívny predok a z bočného profilu aj objemne vyzerajúce kufre. Takmer 23 litrová nádrž však potom vyzerá akosi malo a celkovo motorka dáva pocit, že na ňu potrebné veci nahádzali bez ladu a skladu.
Stačí sa však prikrčiť, trochu posunúť k prednej časti a je to úplne iný stroj. Odhalia sa predné full LED svetlomety Daymaker™, kapotáž a kufre začnú tvoriť akoby jeden spojený prvok a masívny motor trochu ustúpi do pozadia. Vtedy sa mozog nesústredí len na prvky bijúce hneď do oka, ale skúma motorku ako celok. Rozmerné predné koleso, hrubé vidly, poriadny lakovaný blatník, sedadlo, vlastne skôr také menšie kreslo a ešte aj tá anténa akoby vraveli poďme hltať kilometre, nech na mňa čumia okoloidúci.
Po usadení do sedadla, presnejšie osekaného kresla je jazdcovi hneď jasné, že toto bude o pohode. Posed alá obývačka, nohy vždy bezpečne na zemi, čo je veru dobrá vec pri manipulácii s takýmto kolosom. Aj tak je ale nutné pri manévrovaní na mieste opatrnosť vybičovať na maximum. Nik však už pri pohľade na H-D Road Glide nečaká, že bude na mieste obratný ako nákupný vozík.
Americké železo však za riadidlami zaujme najmä svojím multimediálnym rozmerom. Reč je o priestore, ktorý sa ukáže pred očami jazdca po usadnutí, teda najmä Boom!™Box-e. Bezkľúčové zapaľovanie dovolí H-D Road Glide prebudiť k životu obyčajným otočením "zámku" na riadidlách (samozrejme kľúč musí byť v dostatočnej blízkosti).
Čo tu teda máme? Klasické budíky, na môj vkus umiestnené až príliš nízko mimo zorné pole počas jazdy, farebný dotykový displej umožňujúci zobrazenie GPS navigácie alebo rádia, ten je pre zmenu dobre čitateľný aj počas jazdy, a vedľa displeja po stranách máme voltmeter a ukazateľ stavu paliva v nádrži vo forme budíkov.
Ovládanie všetkých funkcii sa vydarilo na jednotku. H-D nevyužíva množstvo rôznych tlačidiel, ktoré majú často krát jednu funkciu, ale multifunkčnými páčkami na oboch stranách riadidiel (štvor smerové s možnosťou zatlačenia ako enter), ľahko a jednoducho dovoľuje jazdcovi ovládať všetko potrebné aj počas jazdy. Po spárovaní s telefónom je tak možné pohodlne napísať za jazdy aj SMS, to by som však odporúčal iba na vyľudnenej rovnej ceste.
Zamrzelo tak trochu spomalené ovládanie celého Boom!™Box-u, kde po potvrdení prakticky akejkoľvek veci bolo nutné chvíľu počakať, kým sa s tým H-D vyrovnalo a dovolilo ďalšiu prácu. Je to však bike na ťažkú pohodu, niet sa kam ponáhľať a tých pár sekúnd naviac pri vyťukávaní určite nehrá žiadnu rolu v živote.
Vysvetľovať všetko o Boom!™Box-e zmysel nemá, keď tu máme stránku boombox.harley-davidson.com kde sa môže každý preklikávať krížom krážom celým týmto systémom.
Popravde sami pri štartovaní zdalo, že to hučí ako voľajaká Tatrovka. Keď sa však véčko prebralo k životu už to bola iná liga. Jóóó nádherný zvuk bublajúcej americkej ocele a keď som sa tak na ten motor díval, myslel som si, že sa z tej motorky fakt po čase vytrasie. Regulérny tresk motora o zem, jeho vypadnutie z rámu, nečudoval by som sa.
O to viac som sa čudoval, keď sa H-D Road Glide Special po rozbehnutí prestal celý triasť. Nejaké tie vibrácie tam samozrejme boli, avšak tie správne. Presne tie, vďaka ktorým viete, že máte medzi nohami surovú silu, že to je H-D a nie JAP CRAP!!! Surová je aj prevodovka, rýchlosti tam treba kopať, zase povedzme si na rovinu, až taký častý úkon to pri tejto motorke nie je.
Mesto s H-D Road Glide Special vybavíte zrejme čo najskôr. Tento kolos bol postavený na inú jazdu a nie preplietanie mestom. I keď je pravda, že po rozjazde sa ovláda ďaleko lepšie než na mieste, avšak tu by som obligátnu vetu "po rozjazde sa váha doslova stráca" nepoužil. Na druhej strane pozornosť, ktorú modrý "kočiar" pútal, by som si vedel aj častejšie užívať. A v tomto prípade má motorkársky nevzdelaná verejnosť často pravdu, keď prstom ukáže aha Harley!!! Darmo, motorky z kategórie CCC sú proste "Harlejky" tak ako aj Mitsubishi Pajero je proste Jeep.
Jasné H-D Road Glide Special je turista, od pohľadu turista hltač kilometrov, prevažne rovinatých. Proste tam stačí nakopať postupne čo najvyšší možný rýchlostný stupeň, teda šestku a je to. Možno by tá šestka stačila aj na rozbeh. Motor to zožerie tak, ako mu to podhodíte. Točiť ho nemá zmysel, ten ťahá od voľnobehu. Aj jeho obmedzovač zasahuje na pocit príliš skoro a príliš drsne, no ako vravím, ten motor nemá zmysel vytáčať. Ak by aj niekoho čiste náhodou zaujímalo, čo tam má kedy zaradené, ukazateľ zaradenej rýchlosti je súčasťou tachometra, dosť často však na svoju robotu kašľal a neukazoval nič.
Takže na pohodu, ale hlavne ďaleko, posed s nohami na platniach to dovolí. Na dlhočizných rovinách, či diaľničných presunoch hádam každý využije tempomat v základe. Motorka sa stále chová stabilne, jazdca teda ničím neunavuje. Nakoľko je kapotáž pevne spojená s rámom a neotáča ňou jazdec pri pohyboch s riadidlami, je ovládanie Road Glide-y jednoduchšie. To má za následok zlepšenie stability pri jazde po rovinách, keď nápor vetra nelomcuje riadidlami, ale jazdca zbytočne neunavuje ani pri manévrovaní na mieste.
H-D Road Glide Special neunavuje ani náporom vetra, aj keď pri pohľade na H-D Road Glide Special sa zdá, že oproti ostatným modelom z rady H-D Touring tu musí byť veterno, no opak je pravdou. Nie je to však ani vákuum a tak si turista motorkár dôjde na svoje. Za dažďa sa odporúča uzavrieť trojicu prieduchov, ktoré sú súčasťou kapotáže.
K pohode čoraz častejšie patrí aj rádio, no na jeho zvukový prejav som bol upozornený vopred, že toto je základ a veľká väčšina zákazníkov si tam hneď rafne čosi z príplatkovej výbavy. Tož urobte to tak, lebo ináč bude rádio pustené asi iba v meste a počas státia. Pri vyšších rýchlostiach bieda, radšej som počúval naladený Twin Cam 103™. Ale ovládalo sa intuitívne a jednoducho, stačilo využiť palec na ľavačke a všetko bolo prístupné. Na motorke asi to naj ovládanie, aké som mal možnosť vyskúšať. Všetko doslova pod palcom.
Okrem pohodičky však H-D Road Glide Special ponúka aj dostatok zábavy. Na to sú ale potrebné zákruty. Každému musí byť vopred jasné, že utiahnuté vracáky nebudú vhodnou šálkou kávy pre tento stroj. Zato všetko, čo sa kľukatí s o čosi väčším priemerom oblúka vyčarí úsmev na už aj tak vyškerenom ksichte. Vyslovene športovú jazdu snáď nik očakávať nebude, aj keď prúserov si vďaka sile motora možno vyrobiť viac než dosť.
Našťastie H-D Road Glide Special brzdia brzdy od Bremba. Štvorpiestiky nájdeme na všetkých kotúčoch a súčasťou brzdového systému je aj ABS-ko a systém Reflex™ prepájajúci predné brzdy so zadnou. Brzdenie s tak veľkou motorkou bolo aj vďaka tomu naozaj stabilné. Motorka sa zbytočne nerozhúpavala a ten pocit, že môžem po brzdách doslova skočiť bol pri týchto kilečkách na nezaplatenie.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Road Glida nemusí sadnúť každému, niekomu sa ten žraločí predok páči, iný vyvalí okále, že čo to je! Ja som ocenil hlavne to, že kapota nie je zavesená na riaditkach a myslím, že to Glide aj zlepšilo jazdné vlastnosti. Stále je to poriadne pribratý Cruiser, ale pre jazdca, ktorý vie čo chce a ráta s tým, je to dobrá voľba.
Motoricky je to to, čo je pre H-D typické. Mohutný motor, vibrácie, skvelý zvuk a krútiak. Kvalty tam padajú hlučnejšie, ale zato rázne. Posed mega-pohoďácky, k tomu dobrá muzika. Tu by potešili asi lepšie repráky, lebo s narastajúcou rýchlosťou kvalita reprodukcie klesá. Chválim aj brzdy, mal som tú česť aj s inými modelmi H-D, kde to nebolo nič moc, tu si myslím že pohoda... Na brzdenie jedným prstom to nebude, ale brzdí statočne.
parádny veľkoobjemový motor, krútiak, prístrojovka a moderná elektro výbava | trošku pri sebe, ovládateľnosť v mini rýchlostiach, kvalita reproduktorov |
Harley-Davidson Road Glide Special sa bude zrejme najviac porovnávať s Hondou Gold Wing F6B, ktorá je prakticky prerobeným Golďasom do štýlu Bagger. Praktickú skúsenosť s F6B nemám, avšak Gold Wing som pod rukami mal a ten sa mi zdal horšie ovládateľný, čo sa jazdy aj multimediálnych funkcií týka. Motoricky to je ale čosi iné, šesťvalec je predsa len kultivovanejší, čo sa mi páči tiež menej. Každý má však iné priority a preto je len a len dobre, že tu máme dvojicu síce podobných bike-ov, avšak v zásade úplne odlišných s podobnou výbavou za podobnú cenu.
Kawasaki VN1700 Voyager Custom je H-D Road Glide Special papierovo tiež podobný bike. Porovnávať samotný výkon hádam zmysel nemá. Skôr prejav stroja ako takého, kde charakter celku závisí najmä od motora. Kawu taktiež poháňa poriadne veľké véčko ostatná výbave detto, rádio, ABS, tempomat... Tu rozhodne zrejme dizajn, história značky, ohmat na živo a cena, ktorá hraje výrazne pre Kawasaki.
Spoza veľkej mláky tu je konkurent značky Victory, konkrétne model Cross Country. V podstate sem môžem prekopírovať text z odseku vyššie. Čiže opäť rozhodne dizajn, história značky, ohmat na živo a cena.
Harley-Davidson Road Glide Special je strojom, s ktorým nebude problém hltať veľké vzdialenosti. Strojom, ktorý však zaujme skôr vyrovnaných jedincov, ktorí sa už nepotrebujú naháňať v ostrých zákrutách a štýl, pohodu, či príslušnosť k značke kladú na prednejšie pozície životných hodnôt. Pohodlný večerný výjazd s partiou kamošov, či "kreditková" dovolenka prakticky kamkoľvek, kam vedie asfaltová cesta budú tým, čo H-D Road Glide Special musí a zvláda na jednotku.
Štýl, Brzdy, Motor, Pohoda, Ovládacie prvky | Malé detaily (spomalená elektronika, ukazateľ zaradeného stupňa...), Zvuk rádia pri vyšších rýchlostiach |
Spotreba | 6.6 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 22.7 l |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh | 1.7000 ot. (5 st.) / 2.000 ot. / 3.000 ot. |
Cena motorky | 21.400,- EUR |
Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Harley-Davidson Prešov. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Harley-Davidson | Honda | Kawasaki | Victory |
Model: | Road Glide Special | Gold Wing F6B | VN 1700 Voyager Custom | Cross Country |
Rok: | 2015 | 2014 | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2015 | |||
Kategória: | Cestovná | Cestovná | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | šesťvalcový boxer (4T) | dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1690 ccm | 1832 ccm | 1700 ccm | 1731 ccm |
Max. výkon: | 118.3 k (87.0 kW) / 5500 ot. | 73.4 k (54.0 kW) / 5000 ot. | ||
Max. krútiaci moment: | 142 Nm / 3250 ot. | 167 Nm / 4000 ot. | 136 Nm / 2750 ot. | |
Kompresný pomer: | 9,7:1 | 9,8 : 1 | 9.5:1 | 9.4:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 98.4 mm x 111.1 mm | 74 x 71 mm | 102 x 104 mm | 101 x 108 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | SOHC (2V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) | |
Chladenie: | vzduchom | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a olejom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | kardan | remeň | remeň |
Zdvih vpredu: | 140 mm | 130 mm | ||
Zdvih vzadu: | 80 mm | 120 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 296 mm | 300 mm | 300 mm | |
Pneu vpredu: | 130/60B19 61H | 130/70-R18 (63H) | 130/90B16M/C 67H | 130/70-18 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 316 mm | 300 mm | 300 mm | |
Pneu vzadu: | 180/65B16 81H | 180/60-R16 (74H) | 170/70B16M/C 75H | 180/60-16 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 345 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 385 kg | 385 kg | 382 kg | |
Výška sedla: | 663 mm | 725 mm | 730 mm | 667 mm |
Rázvor: | 1625 mm | 1690 mm | 1665 mm | 1670 mm |
Dĺžka: | 2428 mm | 2605 mm | 2580 mm | 2650 mm |
Šírka: | 945 mm | 970 mm | ||
Výška: | 1455 mm | 1290 mm | ||
Svetlá výška: | 135 mm | 125 mm | 145 mm | 148 mm |
Objem nádrže: | 22.7 l | 25 l | 20 l | 22 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 6.6 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 257 km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | |||
Vypínateľné ABS: | nie | |||
Trakčná kontrola: | nie | |||
Palivové mapy: | nie | |||
Palubný počítač: | nie | |||
Tempomat: | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | nie | |||
Iná výbava: | Audio systém Boom! | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 9/2014 25.680,-EUR | Cena 9/2014 23.190,-EUR | Cena 05/2013: 17 995,-€ | Cena 9/2014 cca. 19.500,-EUR (díler v CZ) |
Pridané dňa: 30.04.2015 Autor: zeON