[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Výkon litrového superšportu v kombinácii s obratnosťou šesťstovky. Sila dvojvalca, no točky hodné štvorvalca. Tak takýto pocit sľubuje MV Agusta zo svojho modelu F3 800. Uvidíme teda, za čím si superšport z Varese s trojvalcovým srdcom stojí.
Text: Feri Zubal - zeON, Milan Mikulík - mikulec
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Filip Kalka - Masochista
Celé jazdenie na MV Aguste F3 800 začína už po otvorení garážových dverí. Vlastne buď to dverí garážových, alebo dverí do obývačky, záleží od toho, aký veľký blázon do talianských krások ste, aký veľký valček na cesto na vás čaká v rukách, dajme tomu, druhej krásky v domácnosti. Nie nadarmo sa totiž hovorí, že na svete je veľa krásnych motoriek, ale MV Agusta, to je čosi iné.
Základný dizajn superšportov z Varese, ten sa veru roky nezmenil. Ale to množstvo detailov, ktoré motocyklovým barbarom skrátka ujdú spred očí, tak práve o tom MV Agusta je. Platí to pre eFká a platí to aj pre Brutalky. MV Agustu či chcete, alebo nie, hladíte očami vždy, keď sa vám čo i len malý kúsok z nej dostane do zorného poľa. Detaily, nad ktorými musela sedieť doslova armáda dizajnérov a za ktorými strávili dokopy možno aj niekoľko ľudských životov sa skrátka museli pretaviť do niečoho, čo zrak upúta a nepustí.
Že nie som konkrétny a že nepopisujem presne dané časti, ktoré by bolo treba pre čitateľa vypichnúť. Je to tak schválne, zoberte sa od stoličiek a hľadajte. Hľadajte miesto, kde si eF trojku obzriete, kde sa jej môžete dotknúť, kde ju môžete skúmať... Sucho, či šťavnato, popísať motorku, ktorá predo mnou stojí, nestojí za reč. Nevysvetlí to nič, nevysvetlí to prečo a nevysvetlí to ani ako MV Agustu začne vnímať motorkár srdciar. Lebo motorkár pózer iba zhodnotí, á pekné kapoty.
Čo sa skrýva pod kapotami je, dá sa povedať, Agusťácka klasika posledných rokov. Základom rozlišujúcim jednotlivé modely medzi sebou je použitie motora. Konkrétne tu nájdeme trojvalcový motor o objeme 798 ccm. Ostatok je samozrejme tiež odlišný, ale dá sa popísať skoro vždy rovnako. Skrátka, vpredu vidlica Marzocchi, vzadu tlmič Sachs, áno oba komponenty nastaviteľné. Brzdy od Bremba a elektronické systémy opäť ako cez kopírak z ponuky MV.
Teda osem stupňová kontrola trakcie, ovládanie plynu systémom Ride-by-Wire a s ním spojená trojica preddefinovaných palivových máp a jedna ľubovoľne nastaviteľná plus všetko pod kontrolou vo forme systému MVICS (Motor & Vehicle Integrated Control System), ktorý spája rôzne elektronické systémy, aby lepšie spolupracovali so samotným motorom. Plus quickshifter a nastaviteľné ABS s funkciou antiwheelie. Ale sakra, kto to chce presne, nech študuje manuál, na tomto je totiž radosť jazdiť a né chvastať sa, koľko to má tamagoči.
Mám tu opisovať veci, ktoré sú každému jasné už od pohľadu? Teda, posed alá embryo, váha na rukách a v späťákoch nič nevidieť. Teda lakťonarcis ich bude mať rád, to hej. Sedadlo trestná lavica, no ale kto by na ňom vysedával, na ňom treba meniť polohy tak, ako si to zákruty vyžadujú. Pozerať sa preto na F3 800 ako na čosi, čo by mohlo byť akože do mesta, či akože aj na dlhšie cesty, tak to teda nié.
![]() |
MV Agustu F3 800 treba naštartovať a zdrapiť do pazúrov. Ideálne s ňou vybehnúť na okruh, lebo tam je doma, na to sa zrodila. Aby bola rýchla, aby ste ju držali pod krkom, aby ste s ňou nezmyselne skracovali čas na kolo. Robiť totiž bordel na cestách, na to sú tu iné eMVéčka. Nuž prečo?
Lebo vyladenie motora. Chrchlajúci trojval na voľnobehu znie akože "so mnou sa kamarátiť nebudeš, ja budem konať zlo", no opak je pravdou. Teda v tých nižších a stredných otáčkach, tam proste nejde. Teda ide len tak nejak buzerantsky, akoby to snáď ani nebola športová motorka. Netreba sa ale unáhliť, treba vziať bič na zaspaté kone a hnať ich. Hnať ich aspoň nad desať tisíc a potom sa už rýchlosťou svetla dostanú až k limiteru otáčok. Ale tak pardón za príliš extrémny opis. Že nejde dole a v strede jazdec zistí až keď ju riadne roztočí. Lebo ona ide aj dole aj v strede, ale tam hore, tam ide masakrálne. Nuž a potom sa ostatok zdá slabý.
Tu budete jazdiť, tu sa budete smiať, tu začne celá F3 800 dávať zmysel. Záplava hormónov šťastia, radosti a pocitu naplnenia zmyslu života na tento krátky moment sa udeje len tu hore. A tu hore to treba celý čas držať, pretože ako otáčky stúpajú a klesajú, tak spolu s nimi sa dvíhajú či padajú ústne kútiky. Vlastne v istých momentoch to je len taký výdych, reku dobre, stačilo, rozbiť túto nádheru nechcem, ale tak ako quickshift vypína na milimikrominipidinano sekundu prívod paliva do motora pri radení, tak isto rýchlo sa vypína aj pud sebazáchovy v hlave. Ej veru, všetko na svete sa točí len okolo malých elektrických impulzov.
No vďaka tomuto charakteru MV Agusta F3 800 potrebuje kvalitný výbeh. Na bežnej ceste to je fakt o hubu. Držať ju pod krkom tak, aby tvorila radosť a nie aby sa na ceste nudila spolu s jej jazdcom na chrbte. Aj všetko ostatné dá väčší zmysel na okruhu. Kde sa dá skúšať, kam až je táto kráska ochotná zájsť.
Tvrdá, čo sa odpruženia týka a sakramentsky dôrazná pri tom, keď treba nepodarený akt zastaviť. Jó, Brembo monoblok radiális, brzdí to niekedy ináč než štýlom "guľky v očných jamkách držte sa"? A ako jemne sa dajú dávkovať. Uf nádhera. Majstri v EÚ nech to zahrnú do akejsi normy, minimálne pre bláznivé stroje ako MV Agusta. Lenže "italjáni" to už dávno vedia, čo sa sluší a patrí, resp. čo je hriešne neslušné a nepatrí sa to verejne opisovať slovami, aké sa tisnú na jazyk.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Oficiálne video a technické parametre.
Tak toto mi chíbjauo!? Moseu sem na to sedat? Moseu, ale nemjeuu! Dizajnofka, srcofka, šmakofka. Uchrčaná, urevaná, uskákaná potvora. Dauo bi sa povidat, že sem sa zbuázňiu. Zbuázňiu do ňí!
Sem ju doma pucovau a umívau jak svoju. Lešťiu a pulírovau, černé plasti stríkau voňavím ochraním sprejíčkem. Ket sme sa vozili, sem tam sem ju aj po nádrži hlatkau. Já vím, neňi to moc normálne, ale co narobím?! Aj ket je sviňucha na naše cesti strašňe tvrdá a nepohodlná, ruki mňa boleli jak sviňa, najvjec teda ten sval pot palcem na pravej ruke, ale aj ramena. No a aj rit a vajčure sem si nabiu tak masakrálňe, že si aňi nepamatám, kedi inokedi sem si ich tak namordovau. A jak to žere?! Jak kiselina! Jak to tak po sebje fčil čítam, vipadá to, že toto si rozumní čovjek nélenže nemože kúpit, ale asi sa na ňí aňi odvést nebude scet. A to je len dobre. Rozumní ludé do našej partije nesceme. Sme srcari a rozumem sa nerídzíme pri takíchto dúležitích vjecách, jak je víbjer motorki. Chvala bohu.
Nesceu sem moc spomínat, že sa mi spredu podobá na 999inu. Ale trochu ju tam vidzím. Úska tenučká mašina a ešče aj to úske svjetuo ju oto vjec zužuje. Je krásna! Ale šak to víme už dávno. Lenže aj v takto uzučkích kapotách sa skováva masakrálni motor. 150 kobil...síce bi sa mohuo zdát, že pri tolkej elektronike to je f pohodze a pot kontrolú, ale to bi sme tú elektroniku jak kontrolu trakcije moseli mjet pozapínanú. Bohááá, šak otáčki temu vilecá do nebes richloscú svjetua a predné koleso neňi možné držat na asfalce. Od jednotki po konečnú držíte len naložené a bes spojki pot plním tam šaltujete furt jak potrebujete. Strašňe nebespečná situejšn. Pret zátačkú trochen pohuatkat brzdi, zadné kouo mírňe vibočujúce do strani a zas plní kotel ven z apexu.
Ale títo naše intímnosci tu nebudem rozebírat. Stačí uš len dodat, že po takejto jízdze si sednete k ňí a kukáte na ňu, počúvate jak pomálunki vistidá a praskoce. Neodejdete jak ot bár kerej druhej, ket je teda po tem. Toto je prosťe láska.
to je otáska... | sedanka a stupački spolujasca, to tu nemá co robit |
Napadá mi iba jediná. Tiež Talianka, tiež krásna, avšak akosi z nej razí pocit, že je to len lacnejšia dievka postavená k vyšperkovanej sestre. Ducati 899 Panigale, výkonovo je na tom rovnako, avšak dvojvalec poskytuje väčší krútiaci moment. Však má aj väčší objem motora, no a je aj drahšia než MV Agusta F3 800.
Ostatok je buď to konkurent menšej MV Agusta F3 675, alebo väčšej F4.
Ťažko sa opúšťajú rajdy MV Agusty a ešte ťažšie sa F3 800 púšťa z dohľadu očí a dohmatu rúk. Áno, oželel by som ju ako strojovňu, s ktorou by som sa besnel na cestách a áno chcel by som ju doma, aby som si s ňou občas užil na okruhu. Krásna, nádherná, ešte krajšia, božská... na nič a na všetko, a predsa len by sa od nej dalo skočiť o kúsok ďalej. Ale to sú už sny s jedným valcom naviac, pričom jeden splnený sen sa práve skončil a rád sa doň vrátim.
Dizajn, Brzdy, Podvozok, Motor... skrátka všetko pre športovú jazdu | Pri zapnutom rozume asi celá motorka, ináč nič |
Text: Feri Zubal - zeON, Milan Mikulík - Mikulec
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | MV Agusta | Ducati |
Model: | F3 800 | 899 Panigale |
Rok: | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | NOVINKA 2014 |
Kategória: | Superšport | Superšport |
Motor: | ||
Typ motora: | radový trojvalec (4T) | dvojvalec do L (4T) |
Objem: | 798 ccm | 898 ccm |
Max. výkon: | 148.0 k (108.8 kW) / 13000 ot. | 148.2 k (109.0 kW) / 10750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 88 Nm / 10600 ot. | 99 Nm / 9000 ot. |
Kompresný pomer: | 13.3 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 79 x 54.3 mm | 100 x 57.2 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 125 mm | |
Zdvih vzadu: | 123 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne monobloky |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 | 120/70 ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR 17 | 180/60 ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 173 kg | 169 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 193 kg | |
Výška sedla: | 805 mm | |
Rázvor: | 1380 mm | |
Dĺžka: | 2060 mm | |
Šírka: | 725 mm | |
Svetlá výška: | 125 mm | |
Objem nádrže: | 16.6 l | 17 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 269 km/h | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 05/2013 13 900,- € | Cena 09/2014 15.390,-EUR |
Pridané dňa: 12.02.2015 Autor: zeON