http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Kawasaki Ninja 300 - Športový gympel po japonsky

[Testy a predstavenia - Test]

Keď sa človek chce venovať športu profesionálne, obvykle absolvuje pred vysokou školou FTVŠ nejakú prípravu, najlepšie športové gymnázium. Tým má byť (a aj je) najmenšia "pílka" od Kawasaki. Mladí strelci - zbystriť pozornosť, slajdre nasadiť - ide sa športovať!

Do redakcie sa nám dostala najmenšia Ninja už druhýkrát. Tento raz bez laďáku, s ABS a pod optikou iného redaktora.

Kawasaki Ninja 300 je priamym pokračovaním rovnomennej 250ky, avšak dá sa povedať, že je kompletne vynovená. Kvapalinou chladený, osem ventilový radový dvojvalec získal objem 296 ccm vďaka vyššiemu zdvihu piestov, takže hore šiel aj výkon a krútiak. Z najhlavnejších motorických modifikácii spomeniem odľahčené a kratšie piesty, upravenú hlavu a zvody výfukov. Vibrácie sú tlmené vyvažovacím hriadeľom a väčšími silentblokmi a jeho hladký chod zabezpečuje aj nové vstrekovanie Keihin s dvoma škrtiacimi klapkami, pričom jednu ovládate vy plynovým lankom a tú druhú si reguluje “počítač“. Toto má za následok až “Honďácku“ uhladenosť, keď sa motor zbiera už z úplne nízkych otáčok a hladko pokračuje aj v strednom pásme.

Vynovený je aj oceľový trubkový rám, ktorý je tuhší a zabezpečuje dobrý kompromis medzi tuhosťou a nižšou hmotnosťou, ďalej zadná kyvka a upravená predná 37 mm vidla. Vzadu zostalo centrálne odpruženie Uni-Trak s nastaviteľným predpätím a celkovo je podvozok vyladený na športovejšiu jazdu. Veľkou lahôdkou je klzná spojka F.C.C. (antihopping) riadená servom, takže spojku, aj keď lankom, ovládate veľmi ľahučko. Navyše motor nezablokuje zadné kolo ani pri prudkom podradení. V tejto triede vec nevídaná.

Kawasaki Ninja 300
Kawasaki Ninja 300
Kawasaki Ninja 300
Kawasaki Ninja 300

Výpočet úprav zakončím tou najviditeľnejšou zmenou – dizajnom. Ten je komplet prekopaný a teraz sa hrdo hlási k svojim dospelým súrodencom. Veď posúďte sami – predné dva ostro rezané svetlomety a smerovky zabudované v kapotáži ala 6ka, centralizácia masy na predok a odľahčený zadok ala ZX10, pekné disky a “žiabre” na kapotáži na odvádzanie teplého vzduchu z chladiča mimo jazdca (Kawasaki Air Management System (KAMS)) pripomínajúce ZZR 1400. Mimochodom KAMS je vec vychytaná hlavne v lete na semaforoch, keď vás ventilátor neobšťastňuje horúcim vzduchom, ale vďaka deflektoru odvádza teplo spodkom, takže neohrieva jazdca ani iné časti motocykla. Delené sedlo je nižšie položené, takže problém nebudú mať ani špunti a slečny. Dospelácky a športový dizajn podčiarkuje aj nová prístrojovka (podsvietená na bielo), kde, ako sa na športovú motorku patrí, dominuje veľký centrálny analógový otáčkomer doplnený menším LCDčkom so základnými údajmi. Samozrejme, nesmie chýbať prepotrebná kontrolka ECO jazdy. Spolu so zadnou širšou 140kou a bez typového označenia “300” tak menej znalí ani nepostrehnú, že ste práve dofrčali na motorke spadajúcej pod kategóriu vodičských oprávnení A2.

Ako sa celý tento balík nových riešení a komponentov správa v reálnom živote na ceste, vám skúsim priblížiť v nasledujúcich riadkoch.

Šport v meste

Počas svojho moto života a prestriedaním viacerých typov motoriek som došiel k záveru, že snáď najhoršia motorka do mesta je superšport. A hľa, učíme sa celý život. Aj keď malá Ninja je skôr šport než superšport, v meste sa cíti ako ryba vo vode. Môže za to hlavne priateľská ergonómia, ktorú by ste na tomto type mašiny asi nečakali. Relatívne pohodlné sedlo je nižšie, stupačky taktiež a tretí bod pomyselného trojuholníka – rajdy zas vyššie. S mojimi 183 cm som sa na ňu poskladal krásne a necítil som sa ako prznič malých motoriek. Ďalším priaznivým faktorom je motor. Ako som už spomínal, vďaka digitálnemu vstrekovaniu a dvom škrtiacim klapkám je výkon motora krásne dávkovateľný, plynulo rastúci s nečakane silným stredom. Neveril by som, že takýto malý objem dokáže ísť na 6ke aj mestských 50 km/h! Samozrejme, z tejto rýchlosti raketovo nevyštartuje, ale pri pridaní plynu žiadne trhanie. Aby ste držali tempo s mestskou aj prímestskou premávkou, motorku netreba vytáčať, kľudne si jazdíte do 7 tisíc.

Úzka stavba spolu s celkom nízkou hmotnosťou (176 kg s plnou) a skôr tvrdšie ladeným podvozkom robí z Ninje malú ohybnú šťuku. Prepletačky v meste nie sú žiaden problém, dokonca vďaka jej agilnosti sa pcháte aj tam, kam by ste si to už na väčšej moto nedovolili.

Kawasaki Ninja 300
Kawasaki Ninja 300
Kawasaki Ninja 300
Kawasaki Ninja 300

V meste toho veľa nepotrebujete, a tú peňaženku či mobil s cigami si kľudne strčíte pod spolujazdcove sedlo, ktoré má dvojité dno. Menšia slabina sú späťáky, ktoré trpia inak štýlovým umiestnením na kapotáži a veľa v nich okrem svojich ramien či lakťov nevidíte.

Športová lekcia číslo 300

Počas celej doby jazdy v meste som sa tešil, čo dokáže malá Kawka mimo neho a hlavne v zákrutách. Samozrejme, prvá cesta smerovala na Záhorie. Takže podraďujem a ťahám. Keď som písal, že v spodných a stredných otáčkach je až “Honďácky“ jemná, nad 7.500 ot. už je to čistá Kawasaki. Otáčky letia nahor rýchlo za peknej, drsne chrapľavej zvukovej kulisy (s laďákom by to bolo už ozaj seriózne) a zastaví ich až obmedzovač, keď zavítate do červeného poľa nad 13 000 ot. Na 300ku slušné. Takisto slušná je aj maximálka, ktorá sa ustáli kúsok pod 180km/h! O 6 stupňovej prevodovke som aj zabudol napísať, keďže je nenápadná a radí presne a hladko. Možno spomenúť, že 1 a 2ka sú celkom krátke, čo umožňuje dobrý odpich a nádejných strelcov tak učí návykom, ako a kedy radiť spolu s prácou so spojkou.

Malá Ninja sa najlepšie prejaví v spleti zákrut ako napr. na Pezinskej Babe. Keď ju držíte pod krkom, medzi 8-13 tis. ot., dokáže ukázať chrbát aj dospelým motorkám. V tomto režime som ju používal najčastejšie, čo sa prejavilo aj na spotrebe (4.3 - 4.9 l). Motoru to ale vyhovovalo a s nabrúseným zvukom sa motorka vrhala do zákrut. Tuto je jej edukatívny prínos neodškriepiteľný. Vďaka nízkej váhe sa dá posúvať bod brzdenia skutočne trúfalo a ja brzdím neskôr než na mnoho väčších mašinách. Predný 290 mm kotúč a dvoj-piestik neznie na papieri ohromujúco, no na malej Kawke postačujú. Sú dobre dávkovateľné, no pre razantné brzdenie treba páčku stlačiť silnejšie. Keby ste to s brzdením prestrelili, zasiahne ABS od Nissinu, ktoré sa chváli nizučkou hmotnosťou 775 g. Mne sa to však nepodarilo, aj vďaka použitým gumám IRC, ktoré po zahriati mali grip lepší, než som od tejto “značky” čakal.

Ďalší priestor na zdokonaľovanie jazdeckého štýlu vytvára Ninja v zákrutách. Vďaka upravenému oceľovému rámu sa motorka ani v rýchlejších zákrutách nevlní, podvozok, aj keď tvrdší, dobre filtruje nerovnosti, a tak vás pri sústredení sa na ideálnu stopu nerozhádžu nerovnosti pred zákrutou. Veľké plus pre začínajúcich paličov je, že mašinu aj pri nie práve ideálnom nájazde budú vedieť ľahko korigovať. Proste nízka hmotnosť, úzka stavba a pneu a dobre zladený jednoduchý podvozok.
Mnohokrát je väčšia zábava využívať naplno potenciál stroja, držať ju v optimálnych otáčkach, brzdiť na poslednú chvíľu, triafať sa ideálne do zákrut a vystreliť z nich na vytočenej dvojke, než sa obávať poštekliť plyn na prekoňovanej motorke, s ktorou musí človek viac bojovať, ako sa “kamarátiť“.

Relax po športe

Ako som už spomenul, malá Ninja je skôr šport ako superšport. V žiadnom prípade nechcem negovať to, čo som písal hore, len dodávam, že toho vie aj o kúsok viac. Športovo turistický posed, spotreba (keď ju nedržíte pri 10 000 ot.) okolo 3.6 - 4 l (pri 17 l nádrži je dojazd aj 400 km), nízka váha a celkovo príjemná ergonómia dovoľujú jazdcovi absolvovať aj dlhšie výlety. Malé plexi si svoju robotu odvádza slušne, na vyšších jazdcov však fúkať bude viac. Musím pochváliť aj svetlá, tu by som sa neurazil, keby boli iba “na okrasu“, ale ich svietivosť ma príjemne prekvapila. Pre turistickú jazdu potešia aj 2 háčiky na batožinu za spolujazdcovými stupačkami a 2 pod podsedlovkou.

Jazdu v dvojici som skúšal len krátko. Pohodlie je samozrejme obmedzené daným typom motorky, aj keď zažil som omnoho krkolomnejšie zadné posedy. Viac je ale cítiť pridaná hmotnosť, a tak pre zachovanie dynamiky musíte už aj tak ťažko skúšanú aziatku ešte viac “ždímať“. Drobnosť, ktorá by tam nemusela byť, sú zle viditeľné kontrolky blinkrov na slnku. Prkotina, ale často sa mi stalo, že som lietal so zapnutou smerovkou, čo nie je 2 krát bezpečné.

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Konkurencia

Medzi konkurenciou sa toho od jesene minulého roku moc nezmenilo, a tak si dovolím použiť tú istú z minulého testu. V ponuke Hondy som však nenašiel malú CBRku 250.

Prvá z japonského štvorlístka by mohla byt Suzuki Inazuma 250. Síce to je naháčik, ale podobná objemová trieda. Dokonca je to dvojvalec, ale výkonom je na tom slabšie (24 koní/8 500 ot). Konkurovať môže hlavne cenou 3 990,- Eur.

Bližšie ku Kawe má svojim zameraním KTM RC 390. Síce jednovalec, ale s väčším objemom a 4.5 koňa väčším výkonom. Dizajnovo premakaná, so značkovým podvozkom a suchou váhou 147 kg bude silnou konkurentkou. Ale popravde toto je trochu iná trieda, takže tu bude rozhodovať aj cena, ktorá ešte nie je známa.

Na záver som si nechal asi najväčšiu konkurentku pri výbere potenciálnych zákazníkov s vodičákmi A2. Je to Honda CBR 300 R s nižším výkonom (o skoro 9 koní), ale aj váhou. Krúťak je na úrovni malej Ninje, ale motoru chýba jeden valec. Dizajnovo sa tak ako Kawa radí ku svojim väčším súrodencom. Cena zatiaľ nie je známa, ale bude hrať pri výbere v tejto triede dôležitú rolu.

Došportované

Tak a v zdraví sme dorazili do cieľa. Priznám sa, malá Kawasaki ma príjemne prekvapila svojou všestrannosťou, ale hlavne svojím nezapretým športovým DNA. Jej váha, podvozok, úzka stavba a hlavne motor ju predurčujú na zákrutové šantenie a zdokonaľovanie si jazdeckej techniky. Siahnu po nej hlavne začínajúci jazdci a naše krajšie polovičky, ktorým Kawka dvorí aj nízkym sedlom, čiže dočiahnuť celou plochou nôh nie je problém. Ale určite ňou nepohrdnú ani skúsení nakladači, v ktorých rukách sa “entry level“ bajk zmení na ostrú žiletku, na ktorú keď sa správne zatlačí, zákruty reže veľakrát ostrejšie než jej dospelá konkurencia.

Plusy, mínusy

obratnosť, vzhľad veľkej moto, točivý motor, spotreba slabý výhľad v späťákoch, na slnku zle viditeľné kontrolky smeroviek

Video

Video: Kawasaki Ninja 300


Video: Kawasaki Ninja 300

Pozadie / Wallpaper:

Kawasaki Ninja 300
Kawasaki Ninja 300
Kawasaki Ninja 300
Kawasaki Ninja 300

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Kawasaki Ninja 300 2014

Spotreba 4,5 l/100km
Objem nádrže 17 l
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh 3200 ot., 6100 ot., 9000 ot.
Cena motorky 4 995,- EUR bez ABS, 5 395,- EUR s ABS

Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Filip Kalka - masochista

Motocykel na test poskytla spoločnosť Kawasaki Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.

Foto:
 Kawasaki Ninja 300 2014 Suzuki Inazuma 250 2014 KTM RC 390 2014 Honda CBR 300 R 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:KawasakiSuzukiKTMHonda
Model:Ninja 300Inazuma 250RC 390CBR 300 R
Rok:2014201420142014
Novinka:NOVINKA 2014NOVINKA 2014
Kategória:SuperšportNaháčSuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)radový dvojvalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:296 ccm249 ccm373.2 ccm286 ccm
Max. výkon:39.4 k (29.0 kW) / 11000 ot.24.48 k (18.00 kW) / 8500 ot.43.5 k (32.0 kW) / 9500 ot.30.9 k (22.7 kW) / 8500 ot.
Max. krútiaci moment:27 Nm / 10000 ot.22 Nm / 6500 ot.35 Nm / 7250 ot.27 Nm / 7000 ot.
Kompresný pomer:10.6:111,5:112.6:110.7: 1
Vŕtanie x Zdvih:62.0 x 49 mm53,5 x 55,289 x 6076 x 63 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)SOHC (2V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:120 mm125 mm
Zdvih vzadu:132 mm150 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovákotúčovájednokotúčová, 4 piestikjednokotúčová dvojpiestková
Priemer bŕzd vpredu:290 mm310 mm300 mm296 mm
Pneu vpredu:110/70-17 M/C (54S)110/80-17M/C 57H110/70-17110/70-17M/C
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová, 1 piestikjednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm240 mm230 mm220 mm
Pneu vzadu:140/70-17 M/C (62S)140/70-17M/C 66H150/60-17140/70-17M/C
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:147 kg
Hmotnosť s náplňami:172 kg182 kg164 kg
Výška sedla:785 mm780 mm820 mm780 mm
Rázvor:1405 mm1.43 mm1340 mm1360 mm
Dĺžka:2015 mm2.145 mm2035 mm
Šírka:715 mm760 mm720 mm
Výška:1110 mm1.075 mm1120 mm
Svetlá výška:140 mm165 mm178.5 mm145 mm
Objem nádrže:17 l13.3 l10 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:175 km/h
Spotreba paliva:4.4 l/100km3.8 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 289 kmcca 262 km
Poznámka:
Poznámka:Cena 07/2014: 4995 € (5395 € s ABS)Cena 7/2014 3.990,-Eur

Pridané dňa: 06.08.2014 Autor: matox

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

http://motoride.sk