http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Ukrajina 07/2014

[Mototuristika - Európa - Cestopis]

Inšpirovaný cestopismi z Ukrajiny ma to nejako „ťahá“ na východ, Karpaty.

This trip report is dedicated to Ukraina and Ukrainian people such as Vladimir and his relatives / friends.

Inšpirovaný cestopismi z Ukrajiny ma to nejako „ťahá“ na východ, Karpaty. Koncom mája 2014 sadám ešte na KLE500 a cez prechod v Ubli smerujem na sever, popri Ukrajinsko – Slovenskej hranici križujem Karpaty, a prvým možným prechodom sa vraciam naspäť na „západ“, do Poľska. Bol to taký oťukávací trip, čo môžem od Ukrajiny čakať, aké sú cesty, ľudia, tankovanie... Cesty rozbité (hlavný ťah) a lokálne asfaltové cesty neexistujúce, nejaké známky asfaltu spred asi 50 rokov, takže dalo by sa povedať, že kategória Off Road. Fajn, to by mi vyhovovalo. Asi za dva týždne sadám zas na moto (už na Tenere 660) a robím sprievodcu švagrovi (Pegaso), ktorý sa chce tiež nadýchať ukrajinského vzduchu. Začíname rovnakou trasou a chcel som ísť aspoň do Volovca (Volovets), ale v dedine Užok (Uzhok) zastavujeme, že sa vrátime. Pegaso má malú nádrž, veľa žerie a má hladké pneu. Beriem si pol hodiny času a idem okuknúť „cestu“ T0722, smer na Volovec. Zašiel som asi 8,5 km, paráda, žiaden asfalt, čistá príroda...

Deň 1, 3.7.2014

13:52 vyrážam z Prešova. Len ja a Tenerka. Takže nejaký „ťažký off road“ neplánujem, Tenerka je síce svižná, ale jak ľahne na zem, sama nevstane. Takže nechcem riskovať, že si ľahne na mňa... V pohode prechádzam Ubľou a v už známom Užoku odbočujem do prava. Vstávam do stúpačiek a vychutnávam cestu a prírodu okolo.

FOTO 01 Za Uzokom
FOTO 01 Za Uzokom

Cca 10 km off road, ďalších 10 km kvapka „civilizovanej“ cesty, potom cca 10 km dierovaný asfalt. Napájam sa na „hlavný ťah“ a smer Volovec.

FOTO 02 Volovec
FOTO 02 Volovec

Je okolo 8-mej večer ukrajinského času a rozhodujem sa nepokračovať ďalej do Koločavy (Kolochava), nech potom potme nehľadám ubytovanie. Vo Volovci nie je problém nájsť ubytovanie, vyberám hotel Verchovina, pozerám, že je tam ohradené parkovisko. (Myslím, že nestrážené a v noci neuzamknuté. Lepší by bol penzión oproti.) Cena za nocľah 100 UAH. Izba v pohode. Idem sa najesť do hotelovej reštaurácie a snažím sa vyhnúť akémukoľvek kontaktu (očný...) s opitými Ukrajincami. Pri pive čakám na večeru a nijako nepozerám na odchádzajúcich opilcov. Zrazu posledný, pár metrov pred dverami na mňa kričí: „Nazdar Voloďa“. No čo už. Našli ma. Spoznal ma. Vysvetľujem, že ja ne Voloďa a som tu prvý krát. Dvaja si prisadajú a za chvíľu objednávajú tri vodky. Pravdivo vysvetľujem, že už dva mesiace nepijem (okrem trochy piva). Objednávajú pivo. A že akú mám motorku. Ja že Yamaha. A on, že má tiež Yamahu a klepe prstami po stole. Jasné, klávesák, muzikant. Furt mi dačo spieval. A že má Jawu 250 z roku 61, ale syn mu ju nejako rozbil, potrebuje náhradné diely do motora... Trocha poznajú Slovensko, chodili tu na robotu. A že dnes spím u nich. Medzitým dojem a že ideme pozrieť moju motorku. Nechápu, načo mi je objem 660 ccm. Kľúče ma svrbia vo vrecku, možno ich poteším zvukom, ale to bude tak všetko. Vystriedame WC-ko, keď vyjdem von, oni si už našli iného Voloďu. Super. Idem spať.
Večera 45 UAH. Stretnutie s Ukrajincami bolo v priateľskom duchu.

Prejdené cca 225 km

mapa

Deň 2, 4.7.2014

Okolo 8-mej vyrážam z hotela. Tenerka prenocovala tiež v pohode, tak sa plný síl snažíme vyhýbať dieram v asfalte. Začína sa otvárať celkom pekná panoráma, ale navigácia ukazuje, že sa mám vrátiť, že som mal odbočiť. Popravde, odbočka tam nejaká bola, ale to ma nenapadlo, že táto dedinská ulica kvality rozbitej lesnej cesty je riadna cesta pre autá. Neochotne opúšťam panorámu a dbám pokynom navigácie. Zanechávam domy a cesta sa mení na poľnú trávnatú cestu. Minimálne jazdenú. Nechápem, čumím do navigácie. Ukazuje číslo cesty T0720. Trocha brodím menšie i väčšie mláky, je ešte mokro po dažďoch a ranná rosa. Naskytá sa úžasný výhľad. Pokračujem. Niekde sa už len dostanem.

FOTO 03 Po T0720
FOTO 03 Po T0720

Pri mlákach dvíham nohy a Tenerku púšťam len pomaly. Chcem byť čistý, krásny. Na ten úžasnej ceste jedna malá mláka, asi meter do dĺžky, ale hneď za ňou asi pol metrový „nadskok“. Klasika, v sedadle, nohy hore a pomaly. Ale podcenil som to. Neodspojkoval. Predné koleso nadskočilo a jak zadné vošlo do mláky, Tenerka zdochla a v tom momente zostala stáť. Cuklo so mnou dopredu. Vrch zachytili ruky, ale spodok tela pristál pravým vajcom na nádrži. Gúľam očami, bolesť. Štartujem a vyskakujem z tej prekliatej jamky. Po chvíli sa však dostávam na hrebeň kopca. 888 metrov nad morom, krásna panoráma, siedme nebo, vajce stíchlo. Pokračujem a po chvíli sa napájam na dierovaný asfalt.

FOTO 04 Po T0720 b
FOTO 04 Po T0720 b

Prichádzam do Koločavy a „parkujem“ nad dedinou. Kontrolujem navigáciu, poľná cesta pokračuje ešte asi 8 km, potom sa napája na asfalt (?). Ale je riadne rozbitá. Dávam sa do reči s chlapíkom (v 89-tom bol v Rožňave na vojne, ruský saldat) , mala by sa dať na motorke prejsť, ale po dažďoch si nie je istý.

FOTO 05 za Kolocavou
FOTO 05 za Kolocavou

Nechcem riskovať a v navigácii volím Bicaz v Rumunsku, čo bol jeden z pôvodných cieľov cesty. Ukazuje mi nejaké závratné kilometre, takmer raz toľko, ako som to pôvodne plánoval. Niekde spravili súdruhovia chybu, si myslím, sadám na moto a idem. Ak to nestihnem dnes, stihnem zajtra. Je mi jedno, kde prespím. Takže dierovaný asfalt, off road cesty popri riekach (niekde len nahrnutý štrk z riek – do ďalšej veľkej vody)

FOTO smer juh
FOTO smer juh

Začínajú sa mi strácať hory a ukazuje sa rovina. Nervóznejem, roviny nie sú moje, ale musím vydržať. Premávka hustne, slnko páli, zadok bolí. Mukačevo nejako blízko. Začínam pochybovať o smere. Trocha sa ukľudňujem v meste Chust (Khust), ten názov si pamätám, nie som až tak zle. Po ďalšom čase vidím smerovú tabuľu na Baia Mare. To teda mám riadne zlý smer. Zastavujem a kontrolujem trasu v navigácii. No teda, som riadne mimo, ako som chcel. Snažím sa navoliť prejazdové body tak, aby som prešiel cez mnou chcený Ukrajinsko – Rumunský prechod. Nedarí sa. Ponúka mi až 900 kilometrové trasy. Došlo mi to, navigácia je nová, mapy sa mi nechcelo aktualizovať – hľa výsledok. Prechod asi nie je v navigácii. Volím bod blízko prechodu. Otáčam a vraciam sa (smer východ) trocha znechutený, som mimo Karpát a strácam čas na rovnom dierovanom asfalte. Kdesi sa zastavujem na dlhšiu obednú prestávku (59 UAH) a začínam plánovať trasu. Zisťujem, že ak prejdem do Rumunska tam kde chcem, dostanem sa na cestu, ktorú poznám spred roka. Dokopy tam nič nie je, len dierovaný asfalt. Volím jeden prechod ďalej na východ, vzdialený asi 200 km, cez Karpaty. Niekde tam prespím a ráno zbehnem do Rumunska. Ukrajinské karpaty nesklamali, šotolinové cesty a v stúpačkách si to užívam. Kvôli času držím rýchlejšie tempo, Tenerka ide v pohode.
V obci Ploska (Ploska) ma zastavujú pohraničiari. Že kde idem.

Ja že Rumunsko.
A oni že tadiaľ neprejdem, že tento prechod je len pre miestnych a že aj tak je už 4 roky zatvorený. Ďalší medzinárodný prechod je cca 100km na východ.
Teda OK, kde môžem prespať?
Cca 2 km po ceste vpravo.
Spasibo, dosvidanja.

Došlo mi to. Prechody, ktoré som chcel použiť sú na mape označené trocha inak ako prechody, kde ma ťahala navigácia, či posielali pohraničiari. Nie sú medzinárodné. Doma však spätne zisťujem, že pôvodne volený prechod by mal byť medzinárodný. Tak neviem...

Nachádzam domček na ktorom sú klimatizačné jednotky. To bude hotel. Teta má obsadené, ale prideľuje mi izbu v takom letnom domčeku (70 UAH). Nie je to hotelová čistota, ale OK. Už sa stmieva, plno km za sebou...

Prejdené: cca 430 km

Deň 3, 5.7.2014

Okolo 8-mej vyrážam peši na blízke kopce. Skutočne nádherný kraj. Ihličnaté lesy a horské lúky. Žiaden priemysel, len ťažba dreva. Na lúkach nachádzam kvety, ktoré som už dávno u nás nevidel. Čistá príroda. Lúky sú spásané ovcami, kravami a koňmi. A kosia sa ručne. Žiadne sponzorované mulčovanie trávy, tak ďaleko ešte EU nedošla. Po hrebeni, na ktorý som vystúpil viedla pekná poľná cesta. Dalo by sa tam vyšplhať aj na moto, ale takto to mám radšej po vlastných.

Pred obedom som naspäť a dávam sa do reči s deduškom. Mimo iného mi dáva tipy. PAMIR a Girske oko (jazero).

PAMIR: Počas éry ZSSR „tam“ bol postavený rádiolokátor, ako ochrana proti „satanským raketám“. Miesto / rádiolokátor nazvali PAMIR. Nič spoločné s pohorím Pamír. PAMIR by mal byť cca 35 km od hotela a vedie tam cesta, dá sa tam dostať motocyklom. Potom blízko je jazero, ktoré nemá dno. Girske oko (ale nie som si istý presnosťou názvu, ale asi to bude v preklade Horské oko).

Dávam si obed od tetušky, platím: ubytovanie (70) + pivo + obed = 102 UAH (viac hrivien som ani nemal, tetušku som na to upozornil, povedala „daj, koľko máš“.

Výjazd na PAMIR

Po šotolinovej ceste prebrodím nejakú riečku a dostávam sa na poľnú / lesnú cestu. Vidím dve motorky, zelené, s hranatými „Top Case“ kuframi. Už viem, že sú to pohraničiary, zastavujem, že sa spýtam na cestu. A dobre som spravil, lebo vybehli z kríkov, kde odpočívali. Ak by že nestojím, určite štartujú za mnou. Dávame sa do reči, formálne aj neformálne. Pýtajú sa na motorku a tak. Oni jazdia na nejakých 1V, 2-taktoch, odhadujem objem okolo 250. Pýtam sa na cestu a ako potom naspäť, že či môžem zíjsť druhou stranou, alebo sa vrátiť. Tvrdia, že je lepšie sa vrátiť tou istou cestou, že z druhej strany je síce cesta, ale veľa blata (je po dažďoch) a je vhodná len pre terénne autá. Tam a naspäť asi 40 km.
Vyrážam. Lesná cesta s malým potôčikom. Celkom stupák, ale v poho. 20km predo mnou.

FOTO 07 na pamir
FOTO 07 na pamir

Prichádzam na nejakú „križovatku“, do prava lesná cesta po vrstevnici, doľava stupák a kamene. Asi hore, nie? Tak teda vľavo. Ihneď nabehujem na cestu typu „tatranský chodník po vyschnutom riečisku“. Kamene, balvany, po ceste ani stopy. Asi som zle, ale zastaviť sa nedá. Ani sa neotočím, ani nerozbehnem. Veď uvidím, čo je hore. To „hore“ bolo veľmi ďaleko. Nezostávalo nič, len držať plyn a rýchlosť. 100% sústredenosť, snažím sa o optimálnu trasu. Tenerka sa drie po kameňoch, preskakujem z ľavej strany na pravú. Nabehujem na balvany aby som nadskočil a preskočil diery. Ak by som spomalil, neprejdem. No neverím že nespadnem. Nemá to konca? Toto bude 20 km? Občas sa táto trialová trasa zas zmení na lesnú cestu a ja sa celý mokrý rozdýchávam, jak keby som zápasil s volom. Neverím, že sa touto cestou dokážem vrátiť. Dole takýmto kopcom a na tých balvanoch si nedovolím ísť rýchlejšie, aby som čo-to preskočil. Jak sa netrafím, gravitácia sa mi pripomenie tvrdo. Musím ísť hore, aj keď neviem, či idem správne. Motorke verím, len držať plyn. Miestami nami neskutočne hádže, ale držím plyn. Strach nemám a už aj viem, ako sa dostanem dole. Preskočím plot do Rumunska a oni ma už potom znesú dole, jak ma chytia. Asi helikoptérou.

Neudržal som stopu stredom a stiahlo ma vľavo, do akejsi koľaje. Ale hneď som pri ľavom svahu, keďže „cesta“ je zarezaná do kopca. Hádže so mnou a ľavá noha sa mi zachytáva o svah a strháva sa zo stúpačky. Stojím len na pravej a lúčim sa s ľavým kufrom. Tenerka sa však nakloní do prava a akosi vyletím z koľaje von. Zabalancujem a som v poho. Podobné momenty sa ešte opakujú často. Zrazu sa cesta ukľudní a vychádzam na nejakú plošinu. Odstavujem Tenerku, zhadzujem prilbu a bundu a odovzdávam sa Zemi a Slnku. Som totálne vyčerpaný. Lejem vodu do seba aj na seba. Toto dole nezídem. Netvrdím, že sa to nedá, ale ja si netrúfam. Preskočiť plot do Rumunska? V pohode.

Nadmorská výška: 1418 mnm

FOTO 08 na pamir - na plosine
FOTO 08 na pamir - na plosine

Na plošine identifikujem tri cesty. Najviac vyjazdená je tá vpravo. Aj pohraničiar hovoril, že „potom treba ísť vpravo“. Ale či to „vpravo“ nemalo byť ešte pred kamennou cestou, to neviem. Ale vyzerá to, že to bude cesta po hrebeni. A skutočne, po chvíli sa otvorila krásna hrebeňovka s výhľadmi. Úžasná kochačka.

FOTO 09 na pamir  hrebenovka
FOTO 09 na pamir hrebenovka

Stretávam cyklistov, nič sa nepýtam, len predpokladám, že som správne. O chvíľu vpravo hore: PAMIR

FOTO 10  pamir
FOTO 10 pamir

Nadmorská výška: 1568 mnm

PAMIR - radar z čias ZSSR, Ukrajina
FOTO 11 pamir

FOTO 12  pamir
FOTO 12 pamir

FOTO 13  pamir
FOTO 13 pamir

Fotím a „navštevujem“ kopuly PAMIRU. Dnes slúžia ako stajne pre voľne pasúci sa dobytok. Radar už netreba. Satanské rakety už môžu v pohode pricupkať až k ruským hraniciam. V kopulách je úžasná ozvena, ozýva sa aj malý šuchot, či našliapnutie.
Trocha dole vidím nejaké auto. Idem tam, spýtať sa na nejakú cestu.
To auto si pamätám, videl som ho, ako míňa hotel. Pýtam sa, ako sme prišli, odkiaľ?
Že tak, ako ja.
Hovorím, že to nie je možné. Ja som len len vyšiel.
Redukovaná peredača (rýchlosť) a pomaly sa šplhali hore.
No dobre a dole? Kadiaľ mám ísť, tou istou cestou si netrúfam.
Môžem pokračovať ďalej, kamennej cesty nebude veľa ale potom je veľmi prudký zjazd a blato. A je po dažďoch. Oni na aute prejdú, ale tam kde je blato, tam nemám ísť. Miestny chlapík, čo tam na tom kopci žije tvrdí, že to nie je až tak katastrofálne, že to už trocha obschlo.
OK, risknem to a idem druhou stranou dole.

Partia to bola super. Zoznámili sme sa, zapili a dali mi najesť. Oni zostávajú spať na PAMIRE. Jeden z nich, Vladimír, robieva rôzne expedície. Výjazd na PAMIR pre neho nič nie je. Gruzínsko, Kazachstan... Najkrajšie je na Sibíri. Pozýva ma na expedíciu, 15000 km (15 a tri nuly) za 45 dní. Rád by som, ale možno na budúci rok. Nie veľmi tomu verím, ale nekecám, ak bude možnosť, pôjdem.

FOTO 14 priatelia
FOTO 14 priatelia

FOTO 15  jedna banda
FOTO 15 jedna banda

Meníme si kontakty, lúčime sa a vyrážam dole. Našťastie som zachytil poznámku „Popri elektrickom vedení“. Inak by som blúdil.

Cesta začínala vcelku OK, občas brody mlákami. Brodiť sa bahnom už nie je problém, nepozerám na čistotu. Problém je, že človek nikdy nevie, aké je to hlboké a čo je podklad. Raz som to podcenil a neodspojkoval. Tenerka zdochla uprostred bahna a vody. Hneď štartujem a hrabem, hrabem, hrabem. Vyšiel.

FOTO 16  pamir - zjazd
FOTO 16 pamir - zjazd

Zjazd kameňmi. Mokrý od potu ale OK. No prišiel zjazd lesom. Riadny, riadny klesák. Pomaly schádzam, ale úsekom s blatom sa nedá vyhnúť. Doslova po centimetroch spúšťam Tenerku a nakláňam ju tak, aby „padala“ na nohu, ktorá je ako tak stabilná. Na rovnejších úsekoch zastavujem a rozdýchávam „zápas s volom“.

FOTO 17  pamir - zjazd
FOTO 17 pamir - zjazd

FOTO 18  pamir zjazd
FOTO 18 pamir zjazd

Asi po 5. km sa mi otvára výhľad na „civilizáciu“. Ešte riadne prudký zjazd, ale už suchý. Ale nevládzem, vypínam Tenerku, brzdím jednotkou na tom svahu a rozdýchávam. Chytá ma malátnosť. Voda v kufri, z motorky sa nedá zosadnúť. Naťahujem ruku a zbieram lesné jahody zo svahu hneď pri mne. Ak by som vedel, čo to je za zjazd, asi volím kamene. Ale OK za chvíľu som dole a zaplavuje ma neskutočná eufória. Ešte neviem, že to nie je úplný koniec.

FOTO 19  pamir dole
FOTO 19 pamir dole

Čakajú ma štandardné bahná a brody rieky. Predo mnou ďalší riečny brod a len tak si ho fotím. Približujem sa a už vidím, že asi bude trocha hlbší. Vchádzam a dostávam ranu šokom. Takmer celá motorka vo vode. Voda má aspoň 80 cm. Hore sa ma chlapci pýtali, že kde to má sanie. Hovorím že ani neviem, ale že filter je tu a tu a sanie by mohlo byt nad ním, keď je to enduro. Dúfam, že je to tak, ale očakávam, že motor zhasne. Nezostáva nič, len držať plyn a spojkovať. Vyliezam z brodu jak Dr. Mráček. Voda steká zo mňa aj z motorky. Len krútim hlavou a usmievam sa.

FOTO 20  pred 80 cm brodom
FOTO 20 pred 80 cm brodom

Horské oko

Cesta na Horská oko je krásna, popri rieke. Na samotné jazero vraj chodia turisti, dá sa tam spať a podobne. Plánujem tam prespať, preto som prekvapený, že som zas na nejakej lesnej ceste a nezdá sa mi vôbec vhodná pre autá. Zas výjazd po kamennom riečisku, ale ten si už riadne vychutnávam. Doslova som to vypálil hore. Ale už som si istý, že idem zle. To predsa nie je cesta k hotelom. Ale ba, som tu. Horské oko. Žiaden hotel, jedna chatka.

FOTO 21 horske oko
FOTO 21 horske oko

Dávam sa do reči s profesorom, ktorý je tam so svojou triedou na výlete. Už 9 dní putujú lesom, ešte tri dni. Jazero vraj nie je bez dna, ale nevedia sa dohodnúť, či má hĺbku 70 alebo 150 metrov. Tiež nechápu, že neviem kde som, kde budem spať, že nemám karimatku a spacák, mapu mám na nič a dochádza mi benzín. Vyťahuje svoju podrobnú mapu a hľadáme trasu k benzínke. Cieľ: Putila (Putyla). Benzín + ubytovanie.

FOTO 211 cesta z Horskeho oka do civilizacie
FOTO 211 cesta z Horskeho oka do civilizacie

Podľa pokynov miestnych netankujem na prvej benzínke (zlý benzín). Prvý hotel sa mi nepozdáva, v druhom ma odmietajú v treťom nejde voda a parkovať mám na parkovisku 20 m od diskotéky. Tak mierim ďalej na sever. Nahadzujem do navigácie ubytovanie a vyberám to najbližšie. Cena 150 UAH, ale nemám hrivny, tak sa dohodneme na 10 € (cca 160 UAH). Izba OK, ale záchod pamätal predchádzajúceho ubytovaného. Nechce sa mi spať po tých dnešných výjazdoch, tak reku že sa pôjdem prejsť, no vchod je zamknutý. Nemôžem vyjsť von. Bolo by treba búchať tete, dajte kľúč. Ale o polnoci... Plánujem trasu na návrat domov, žiaden Chust ani Mukačevo. Na sever a cez Karpaty na západ.

Najazdených 164 km

Deň 4, 6.7.2014

Prvých 100 km furt dierovaný asfalt a rovina. Ale ukazuje sa aj dobrý asfalt a na rovných úsekoch držím 130-140 km/h. Idem podľa kvality ciest, nie podľa predpisov. Aj v obciach. Po 200 km v mestečku Dolina (Dolyna) sa dostávam na úpätie Karpát. Konečne v horách. Zastavujem sa na obed v kolibe Medveď . Fajn obed (43 UAH). Dobrý bod záujmu, aj na ubytovanie. Jazierko, altánky, drevenice.

FOTO 22 Medved
FOTO 22 koliba Medveď

Zisťujem, že čas mám dobrý a pred sebou len asi 280 km. Schádzam k rieke hľadám si nejaké intímne miestečko, len pre seba, okúpať sa. Stačilo sa len vyzliecť a skočiť do vody, ale ťahá ma to prebrodiť rieku a nájsť si niečo na druhej strane. Logicky zbytočné, ale chcem. Pre istotu vyzliekam nohavice a dávam do ľavého bočného kufra. Púšťam sa do rieky, odhadujem to na max. 20cm, ale viem, že voda môže klamať. Skôr mám rešpekt pred klzkými kameňmi, nesnažím sa to podceniť, ale kdesi v hĺbke seba sa po včerajších výjazdoch cítim ako majster sveta. Samozrejme, kĺže to a riadne. Spojkujem a pridávam, ale dvíham nohy, chcem mať topánky suché. Voda má asi pol metra a ja strácam stabilitu a ukladám Tenerku na ľavobok do vody.
Zlý sen? V momente rozmýšľam ju vypnúť, ale viem, že má náklonový vypínač, vypne sa sama. Aj tak spravila. Prebleskne mi hlavou, čo všetky tie vypínače na riadidlách vľavo a čo budíky. Všetko vo vode. Hneď ju dvíham, zdá sa mi úplne ľahučká. Archimedes, či adrenalín?

Stojím a rozmýšľam, no čo, naštartuješ? Stlačím štartér a nič. No, a došiel som.
Aha, je tam jednotka. Stlačím spojku, štartér, chytila. Hneď sadám a hrabem jak o dušu, von z vody, aby si to ešte nerozmyslela.

Na brehu sa smejem: No moja zlatá, ty si sa už okúpala, teraz idem ja. Hľadám vhodné miesto a zisťujem, že najlepšie to bude predsa len na pôvodnej strane. Takže naspäť do vody, ale tentoraz už prechádzam s prehľadom.
Zisťujem, že ľavý kufor je otvorený a našla doň voda. Všetko mokré. Aj telefón. Kufor sa nemohol otvoriť pri páde, ani to pád nebol. Musel som ho zle zavrieť. Celé to beriem ako lekciu brodenia. Ako sa vo vode správať a ako dbať na zabezpečenie vecí v kufroch.

Napríklad telefón vypovedal službu. Nejako som ho vysušil, ale už to nie je on. Ak by som bol mimo civilizáciu, celý mokrý, bez elektroniky (telefón...) a motorka sa napila vody, mám riadny problém. Uvedomujem si, že ak by som motorku utopil v tom brode pod PAMIRom … 80cm vody by ju prelialo kompletne...

FOTO 23 kupalisko
FOTO 23 kupalisko

Smer Volovec, ale potom nie na Užok, ako som prišiel, ale dole na Poljanu a objazdom na Ubľu. Kilometrami asi to isté a pre mňa nová trasa. Miestami celkom fajn. Doma som pred ôsmou večer.

Prejdené 520 km

Celkovo prejazdené: necelých 1400 km,
celkové náklady cca 85€ (Presne neviem)

Postrehy a rady z jazdenia po Ukrajine:

Tankovanie: Vyzerá to, že hlavne na väčších benzínkach európskeho štandardu je treba prísť najprv k obsluhe / pokladni a nahlásiť že z ktorého stojanu a za koľko sa bude tankovať. Prípadne že do plna.

Psy: Ak na ceste spí, alebo stojí pes (na ceste, nie krajnici), zostane tak, aj keby ste ho tesne minuli. Spiaci pes kôli vám oko neotvorí. Bacha na to.

Kravy: Krava je ako vlak. Nepozerá sa do strán a pri prechádzaní cez cestu má vždy prednosť. Ale kedykoľvek môže aj vymeniť koľaj a zmeniť smer. Ak ju míňaš v metrovej vzdialenosti pamätaj, že ak otočí hlavou môžeš mať jej roh v hrudníku. Krava na ceste je vždy veľký problém.

Serpentíny a deravé cesty: Ukrajinský vodiči sú vcelku ohľaduplný, ale vždy hľadajú ten najlepší prejazd pre svoje auto. A veru, majú čo robiť. A tak robia serpentíny, aj náhle. Na cendure sa dá potiahnuť aj priama stopa. Neodporúčam, ale zvlášť pri predbiehaní je to treba. Ak obiehaš zľava (normálne), pamätaj na dostatočný odstup od auta. Dá sa aj obiehať sprava (keď je auto v ľavom pruhu, lebo tam je lepšia cesta), ale bacha tiež na odstup. Treba sa aj pozerať, čo má auto pred sebou, či pôjde rovno, alebo mu je lepšie spraviť serpentínu. Zákruty sú nebezpečné hlavne ak tvoj pruh má dobrý asfalt, alebo lepší ako pruh protismeru. Auto v protismere bude v tom lepšom pruhu, v tvojom. Nepochopiteľné pre mňa je, že ak pruh protismeru má na ukrajinské pomery výborný asfalt, poplatané diery, ale môj asfalt je ešte lepší, auto v protismere je v mojom pruhu. Skrátka, vždy si vyberajú ten lepší pruh. Samozrejme nevynucujú si ho, uvoľnia ho, len aby stihli.

Mapa: Určite treba podrobnú mapu. Moja 1:1000 000 bola dosť slabá. Názvy na mape nech budú v azbuke a aj ekvivalent v latinke (moje názvy v zátvorkách)

Navigácia: Môže sa stať, že navigácia nepodporuje písanie názvov v azbuke. Preto treba vedieť ekvivalent v latinke. Ale tieto ekvivalenty nie sú priamo preklopené z azbuky, skôr sa snažia o fonetický anglický preklad. Takže ak čítam v azbuke mesto CHUST, v latinke sa píše KHUST. Je to dôležité, navigácia mesto Chust nenájde.

Ďakujem Ukrajine za úžasný výlet, ďakujem Vladimírovi a jeho známym za pomoc a priateľské pohostenie a ďakujem všetkým, ktorí píšu cestopisy. Aj vďaka nim vznikol ten môj.

jaro

Pridané dňa: 15.07.2014 Autor: satos

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

http://motoride.sk