[Testy a predstavenia - Test]
Či už to bol imidž výrobcu drsných strojov, neatraktívnosť Európskeho trhu, alebo hocijaký iný dôvod, prečo Kawasaki doteraz nepredávala skútre v Európe, nie je až tak podstatné. Dôležité je, že skúter je konečne tu a hneď si trúfol na kategóriu maxi skútrov. Oplatilo sa teda čakať?
![]() |
Kawasaki J300 |
V prvom rade treba podotknúť (a Kawa sa tým ani netají), že J300ka konštrukčne vychádza z taiwanského skútra Kymco Downtown 300i. Dizajn, elektroniku a pár ďalších prvkov ako sedlo, svetlo, výfuk alebo brzdové nastaviteľné páčky sú už dielom Kawasaki. A taktiež treba podotknúť, že Kymco nie je len taká “Čína” a z ich liniek schádzajú aj luxusné BMW skútre. V dnešnom globalizovanom svete nič neobvyklé. Okrem toho si ho čitatelia zvolili za BIKE roka v kategórii skúter Výsledky ankety Bike roka 2014 a Motoshop roka 2013 + žrebovanie výhercov.
Na doladení vzhľadu odviedli zelení dizajnéri dobrú prácu a skúter priamo nadväzuje na športový imidž značky. S trochou nadsázky by sa dal skúter nazvať “Ninja skúter“. Je to hlavne ostrými hranami na prednej maske ako aj na zvyšku kapotáže. Maska je rozdelená na dve agresívne, vertikálne sa tiahnuce svetlá, doplnené o LED denné svietenie. V noci to vyzerá fantasticky. V strede medzi svetlami je vsadené kratšie plexi a za ním dva elegantné analógové budíky doplnené o displej medzi nimi, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani motorky z vyšších tried. Ich modré podsvietenie cez deň neuvidíte, ale po tme je to krásne vysvietené a pôsobí to celkom luxusne. Ostro strihnuté sú aj bočné kapotáže, čo je však trochu na úkor pohodlia – dlháni si nohy veľmi nepovystierajú a trochu trčiace kolená mierne ofukuje.
Skúter má stredový tunel (nádrž), a potom už nasleduje jedna z dominánt tohto modelu – veľké kreslo pre jazdca aj spolujazdca. Zaujímavé je zadné svetlo v štýle modelov “Z” a za zmienku stoja aj pekne zapustené predné aj zadné smerovky. Japončíkom už asi došli 30 ročné skladové zásoby tých istých smeroviek, ktorými obohacujú svoje modely už snáď dekády. Myslím, že Kawe sa na tomto vozítku podaril aj výfuk – je síce oplastovaný, ale celkom vkusný, a hlavne to nie je to “blink blink” akože chrómové, ale pritom plastové krytie.
Keďže sme ale on-line médium a na internete nájdete fotiek Jéčka požehnane, dovolím si tému “dizajn” uzavrieť. Aký je teda Kawin prvý európsky, športovo-pohodlne vyzerajúci skúter? Prekvapivo športovo pohodlný :)!
Ale pekne po poriadku – ako už bolo spomenuté, J300 zamierila rovno do segmentu maxi skútrov. Aj keď objemom je niekde na pomedzí, rozmermi a rozmerným sedlom patri do škatuľky maxi. Jazdec sa usadí skutočne pohodlne a spolujazdkyňa to má snáď ešte lepšie – ani moletky neprídu skrátka. Takže bočný stojan hore (má aj hlavný), brzda a štart. K životu sa preberá kvapalinou chladený jednovalec, ktorý produkuje veľmi slušných 28 koní a ešte k tomu aj celkom počúvateľnú muziku z utlmeného výfuku. Nedočkavci ako ja si tú necelú sekundu, kým sa CVT prevodovka rozbehne trochu ošomrali, ale potom už skúter vyrazil dopredu veľmi svižne a s chuťou. K prevodovke ešte jedna mini výhrada – v meste, keď dobrzďujete motorom, skúter zvykne odpojiť náhon skorej, čo má za následok zrýchlenie nebrzdeného skútra. Keď s tým nerátate a blížite sa k autu, je to trochu nepríjemné, ale dá sa na to rýchlo zvyknúť.
Ako vždy, test sa začína v meste, kde sa Kawa cíti optimálne. Výkonu má pre mesto prebytok, a tak vyrážate z križovatky vždy prví. Skúter postavený na prednom 14 a zadnom 13 palcovom kolese s klasickou nenastaviteľnou vidlou vpredu a zadnými dvoma tlmičmi s nastaviteľným predpätím (5 polôh), si s mestským terénom poradí bez problémov a navyše v pohodlí.
Skúter je hlavne o praktickosti a Jéčko nie je výnimkou. Odkladací priestor na ľavej strane “palubovky“ je uzamykateľný, zmestí sa tam peňaženka a mobil a obsahuje aj dnes už nutnú 12V zásuvku. Nákup alebo hocijakú inú batožinu s “uškom“ si zavesíte na výklopný držiak v strede pod riadidlami. Hlavný odkladací priestor je potom pod sedadlom, kde sa zmestí jedna integrála a ešte menšia aktovka. Osvetlený je lampičkou, ktorá sa spína pomocou svetelného senzoru. V porovnaní s Kymcom je priestor pod sedlom o niečo menší, vďaka inak riešenému masívnemu sedlu. Komu by ani toto nestačilo, môže si na sériovo dodávaný nosič dokúpiť kufor, a to sa už bavíme o slušnej úložnej ploche. Mesto teda Jéčko zvláda bez zaváhania. Výkon, komfort, podvozok, úložný priestor a k tomu svieži športový imidž – toto všetko a ešte k tomu ušetrený čas jazdou v preplnených mestách a nepotrebným hľadaním parkovacieho miesta, by malo už čoskoro prinútiť (nielen) manažérov opustiť nemotorné plechovky a vydať sa do práce práve na skútri ako je Jéčko.
Skúter tejto kategórie však zvláda oveľa viac než iba mesto, a tak malého Nindžu beriem cez diaľnicu na otvorené cesty. Heft vytočený na doraz a mašinka veľmi živo zrýchľuje – do 120 je to svižné, bez zaváhania. Potom už to nie je tak razantné, ale po chvíľke sa aj tak rozgúľa na 150 km/h tachometrových, čo je na typ a objem mašiny dosť. Kratšie športové plexi je dostatočné, ale vyšším osobám v týchto rýchlostiach už posiela na hlavu turbulencie. Pri posúvaní dozadu, pri zaľahnutí alebo len pri hľadaní si pohodlného miesta vyšší jazdec opäť narazí na opierku, ktorá delí jazdcovo a spolujazdcovo sedlo. Osobne by som ju posunul viac dozadu, vzhľadom na rozmer zadného sedla je určite kde.
![]() |
Kawasaki J300 |
Vzhľad, meno značky a pružný, ochotne sa vytáčajúci motor lákajú k športovej jazde, a tak Jéčko bez hanby hádžem do zákrut. Má dobrú svetlú výšku, takže ani v ostrejších náklonoch nechytáte stojany alebo nebodaj kapotáže. Keď už s motorkou brúsim zákruty aj vo vyšších rýchlostiach, začne sa podo mnou niekedy viac niekedy menej vlniť a prichádza to od zadného a niekedy aj predného kolesa. Je mi to divné, snažím sa pritvrdiť predpätie, ale získam len tvrdší, mierne hopkajúci zadok. Rozmýšľam, kde môže byť chyba, a potom mi to došlo – je to v slove “motorka“. Dobre ráno, Matoxko, toto nie je motorka, ale skúter a aj keď má športové ambície, takto sa ku skútru predsa nespráva. Treba len vymeniť “optiku“ a hneď je všetko viac než v poriadku. Predné 14“ a zadné 13“ kolesá nerozhádže ani nekvalitný asfalt, brzdám sa nedá nič vytknúť – účinok aj dávkovanie plne postačuje aj pre takto rýchly skúter. Chválim nastaviteľné páčky a aj pancierové hadice – aj keď je vtipné, že skutočné modely Ninja ich v sérii nemajú. Taktiež pneu Maxxis ma ani raz nesklamali. Do šmyku sa mi ich podarilo dostať len nasilu kontrolovaným flekovaním, keďže ABS je tu len za príplatok (500,-Eur).
![]() |
Kawasaki J300 |
Odhliadnuc od ozaj športovej jazdy sa Jéčko nestratí ani mimo mesto pri svižnom tempe. Na svoju váhu je dobre ovládateľný, agilný a veľký “rajd” umožní otáčanie aj na úzkej ceste.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Kúpiť si tristovkový skúter výlučne do mesta je nezmysel. To zvládne aj 125ka s menšou cenou, spotrebou a na auto–vodičák. Tu sa jednoducho ráta aj s medzimestskými presunmi, pre dobrodružnejšie typy pokojne aj s turistikou. Prečo nie? So spomenutým pohodlím, batožinovým priestorom a spotrebou okolo 3.9l/100km (pri rýchlejšej jazde) nie je problém vyraziť aj ďalej od povestného komína. Veď na 13 litrovú nádrž prejdete aj cez 300km. Ukazovateľ paliva treba ale brat s rezervou – prvá palička ubudne aj po 100km, čo by znamenalo dojazd vyše 500km. Pre vysokých možno dokúpiť vyššie plexi a môže sa vyraziť na cesty. Pasívnu bezpečnosť zabezpečuje aj dvojité naraz svietiace svetlo doplnené o LED, ktoré cestu bez ťažkostí osvetlia. Cestovná rýchlosť 120 km/h nerobí mašine najmenší problém a na turistiku to úplne stačí.
Nech by Kawa postavila sebelepší skúter (podarilo sa), stratené roky bez skútra sa budú dobiehať ťažko. Konkurencia nespala, a tak je skútrov v tejto kategórii požehnane. Len tak orientačne vyberiem na porovnanie hlavne sesterské japonské a taiwanské značky, plus niečo z Európy.
Suzuki Burgman 400 – o 100 kubíkov a pár koníkov viacej, ale o mnoho stovák eur drahší, zameraný na luxus (6,390,- Eur bez ABS)
Honda NSS 300 Forza – porovnateľný, aj keď trošku slabší skútrik – sedlo vyzerá byť ešte pohodlnejšie, viac zamerané na jazdca (4,790,- Eur bez ABS)
Yamaha X-MAX 400 – štýlový, športovo strihnutý a veľmi pekne spracovaný skúter s objemovou, výkonnostnou (iba o kúsok) aj cenovou prevahou (5,990,- Eur bez ABS)
Kymco Downtown 300i ABS – darca orgánov pre J300, orientačná cena 4 790,- Eur
Aprilia ATLANTIC 300 – nižší výkon, taliansky dizajn, len 9.5 litrová nádrž (nezistená cena)
Aprilia SR MAX 300 – ďalší dobre vyzerajúci Talian s nižším výkonom a cenou (4,590,- Eur bez ABS)
Na to, že Kawasaki skočila do vôd neprebádaných a hneď prémiových, sa jej podaril vytvoriť veľmi dobrý skúter. Aj keď je z časti vyrobený inou firmou, raz je tam značka Kawasaki, a tá kvalitu garantuje. Podľa mojej súkromnej konšpiračnej teórie to môže byť nejako takto: Kawa neinvestovala prehnané prostriedky do segmentu, kde nie je doma. Nahodila však dobre nastraženú udičku a čaká na zábery. Ak sa dostavia v očakávanom rozsahu, na ďalšiu rybársku sezónu môžeme očakávať, že Zelení sa vydaju na lov potenciálnych zákazníkov so širším portfóliom vyšperkovaného loveckého náradia.
Už prvé nahodenie má na háčiku chutnú návnadu, po ktorej pôjdu rybky, ktoré chcú výkonný značkový skúter, ktorý ich rýchlo, ekonomicky a trochu aj reprezentatívne dovezie do práce a cez víkend umožní (kľudne aj s partnerkou) vychutnať si mimomestské výlety.
PS: Milá Kawa – na prvý pokus to vôbec nie je zlé! Len smelo ďalej do toho!
motor, dizajn, luxusná palubovka | menej miesta na nohy, pre mňa horšie odstupňované sedlo |
Servisný interval | 5000 km |
Spotreba | 3.9 l/100km |
Objem nádrže | 13 l |
Cena motorky | 4.795,- EUR bez ABS |
Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Juraj Odin Klačko
Motocykel na test poskytla spoločnosť Kawasaki Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Kawasaki | Kymco | Suzuki | Honda |
Model: | J300 | Downtown 300i | AN 400 Burgman | NSS300 Forza |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | |||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 299 ccm | 298.9 ccm | 400 ccm | 279 ccm |
Max. výkon: | 27.6 k (20.3 kW) / 7750 ot. | 29.9 k (22.0 kW) / 8500 ot. | 34.0 k (25.0 kW) / 7300 ot. | 24.34 k (17.90 kW) / 8250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 28.7 Nm / 6250 ot. | 24.5 Nm / 6500 ot. | 36.3 Nm / 5800 ot. | 25.7 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 10,8 : 1 | 10,8 : 1 | 10,6:1 | 10.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 72,7 x 72,0 | 72,7 x 72,0 | 81 x 77,6 mm | 72 x 68,5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie, hrdlo 34 mm | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | SOHC (4V) | OHC (4V) | DOHC (4V) | OHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | remeň | variátor | variátor | variátor |
Zdvih vpredu: | 110 mm | 110 mm | ||
Zdvih vzadu: | 100 mm | 100 mm | ||
Brzdy vpredu: | kotúčová | kotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 256 mm |
Pneu vpredu: | 120/80-14 | 120/80-14 | 120/80-14 M/C 58S | 120/70-14 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm | 210 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-13 | 150/70-13 | 150/70-13 M/C, 64S | 140/70-13 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 166 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 191 kg | 215 kg | 192 kg | |
Výška sedla: | 775 mm | 775 mm | 710 mm | 716 mm |
Rázvor: | 1555 mm | 1545 mm | 1585 mm | 1546 mm |
Dĺžka: | 2235 mm | 2200 mm | 2166 mm | |
Šírka: | 775 mm | 810 mm | 753 mm | |
Výška: | 1260 mm | 1150 mm | 1189 mm | |
Svetlá výška: | 145 mm | 140 mm | 140 mm | |
Objem nádrže: | 13 l | 12.5 l | 13.5 l | 11.6 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 145 km/h | |||
Spotreba paliva: | 3.9 l/100km | 3.2 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 250 km | cca 271 km | ||
Servisný interval: | 5000km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | za príplatok | za príplatok | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Kawasaki | Yamaha | Aprilia | Aprilia |
Model: | J300 | X-Max 400 | Atlantic 300 | SR MAX 300 |
Rok: | 2014 | 2014 | 2014 | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 | |||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 299 ccm | 395 ccm | 278.3 ccm | 278 ccm |
Max. výkon: | 27.6 k (20.3 kW) / 7750 ot. | 31.5 k (23.2 kW) / 7500 ot. | 22.41 k (16.48 kW) / ot. | 21.90 k (16.10 kW) / 7250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 28.7 Nm / 6250 ot. | 33.88 Nm / 6000 ot. | 23.8 Nm / 5750 ot. | 23 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 10,8 : 1 | 10,6 : 1 | 10.5 - 11. | 11.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 72,7 x 72,0 | 83 x 73 mm | 75 mm x 63 mm. | |
Palivový system: | vstrekovanie, hrdlo 34 mm | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | automatická | automatická CVT | automatická CVT | |
Sekundárny pohon: | remeň | variátor | variátor | |
Zdvih vpredu: | 110 mm | 110 mm | ||
Zdvih vzadu: | 100 mm | 110 mm | ||
Brzdy vpredu: | kotúčová | dvojkotúčová | kotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 267 mm | 240 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 120/80-14 | 120/70-15 | 110/90-13" | 120/70-15 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 267 mm | 190 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-13 | 150/70-13 | Rear: 130/70-13" | 140/60-14 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 191 kg | 211 kg | ||
Výška sedla: | 775 mm | 785 mm | 790 mm | 815 mm |
Rázvor: | 1555 mm | 1565 mm | 1480 mm | 1480 mm |
Dĺžka: | 2235 mm | 2190 mm | 2085 mm | 2110 mm |
Šírka: | 775 mm | 780 mm | 785 mm | 780 mm |
Výška: | 1260 mm | 1385 mm | 1515 mm | |
Svetlá výška: | 145 mm | 103 mm | ||
Objem nádrže: | 13 l | 14 l | 9.5 l | 15.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 3.9 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 250 km | |||
Servisný interval: | 5000km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | za príplatok | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 6/2014 - 4.590,- Eur |
Pridané dňa: 10.06.2014 Autor: matox