[Testy a predstavenia - Test]
V roku 2002 sa udialo v moto svete čosi nevídané. Na scénu prišiel skúter s objemom veľkej motorky, s komfortom obývačkového kresla a razom si vydobyl pozíciu Goldwinga medzi skútrami. Je až neuveriteľné, že v dnešnom rýchlom svete zostal takmer bez zmeny až do tohto roku.
![]() |
Suzuki Burgman 650 |
V roku 2002 sa udialo v moto svete čosi nevídané. Na scénu prišiel skúter s objemom veľkej motorky, s komfortom obývačkového kresla a razom si vydobyl pozíciu Goldwinga medzi skútrami. Je až neuveriteľné, že v dnešnom rýchlom svete zostal takmer bez zmeny až do tohto roku. Či už bol tak dokonalý, alebo sa japonským inžinierom príliš nechcelo, nie je podstatné. Dôležité je s akými zmenami sa prezentuje po dekáde dominancie na poli luxusných maxi skútrov. Na prvý pohľad tie zmeny nie sú nijak dych berúce. Predné o niečo pretiahnutejšie svetlomety, zadok guľatejší taktiež s novými svetlami, no na úkor objemu "kufra" pod sedlom (50 vs. 55 litrov) a komplet nová prístrojovka, aj keď s rovnakými funkciami (okrem moderného “ECO”). Ručná brzda si našla praktickejšie miesto po ľavej ruke, pod sedlom, naopak pravú stranu zdobí nový, trojuholníkový výfuk. Potom sú tu ešte drobnosti ako premiestnenie 12V zásuvky alebo novo vykrojené nášlapy pre pohodlnejšie uloženie nôh.
![]() |
Suzuki Burgman 650 |
Motoricky ide stále o radový, ležiaci, kvapalinou chladený dvojvalec o objeme 638ccm, s nezmeneným výkonom 55 HP pri 7000 rpm, a 62 Nm pri 5000 rpm, zasadený do motocyklového trubkového rámu s ľahšou podsedlovkou. Podvozok je taktiež pôvodný - vpredu klasická vidla a vzadu 2x tlmič s možnosťou nastavenia predpätia bez použitia náradia - jednoducho krútiť rukou doľava alebo doprava podla potreby.
Keď si Burgiho poriadne obzriem a porovnám s predošlým modelom, dizajnovo sa až tak nezmenil. Trochu omladol, predná maska je o kúsok športovejšia a zadok s LED svetlami vyzerá tiež veľmi dobre, ale celkovo by som povedal, že Burgman si zachoval svoj skôr konzervatívnejší, športovo elegantný vzhľad. Keďže som predošlý model nejazdil, mohol som sa k novinke postaviť nezaujato a posúdiť jazdu na novom Burgmane s jeho plusmi aj mínusmi.
![]() |
Suzuki Burgman 650 |
Takto nejako sa cíti človek, keď na tomto korábe brázdi mesto. Je to ako sa posadiť do prémiového auta a nechať si hladkať ego okoloprizerajúcimi. Keby mal vyšší manažment prejsť na dve kolesá, namiesto nemeckých limuzín by to bol práve Burgman. Veľký, pohodlný, majestátny, luxusný – to sú jeho synonymá. Už len keď sa rozvalíte do širokého kresla, nohy si natiahnete čoprácky dopredu a ruky ležérne položíte na rajdy – ide z toho štýl.
![]() |
Suzuki Burgman 650 |
Odkladacích priestorov, ako sa na maxi skúter patrí, má požehnane. Pod sedlo do kufra zmestíte 2 integrály a ešte pár drobností. “Kufor” je podopretý plynovou vzperou a manipuláciu za tmy rieši vypínateľné osvetlenie. Pod sedlom je aj ľahko dostupná baterka a náradie. Vpredu pod zapaľovaním sa pozdĺžne tiahne uzamykateľná skrinka, členená na tri prepážky, ktorá ukrýva aj užitočnú 12V zásuvku. Nad ňou po stranách sú ešte ďalšie dve neuzamykateľné skrinky na telefón, peňaženku a iné drobnosti. Jazda na Burgmanovi je samozrejme komfortná, avšak v meste je cítiť trošku tvrdšie naladený podvozok a pri bratislavských cestách, necestách vás aj napriek “veľkým“ kolesám (15” vpredu a 14” vzadu) a bohate polstrovanému sedlu občas nakopne. Spotreba v meste sa vyšplhá nad 5.5 litra, čo sa mi spočiatku zdalo dosť, no vzhľadom na objem a váhu je to asi OK. Burgman 650 je síce stále skúter, ale už to nie je lacný pracovný nástroj len do mesta, jeho kvality viac vyniknú mimo neho.
Dávno sú preč časy keď skúter bol synonymum mestského približovadla. S Burgim sa môžete vybrať skutočne ďaleko a ešte si cestu poriadne užiť. Motocyklový rám, motor, vidla, brzdy aj tlmiče, skoro motocyklové kolesá a nadmotocyklové pohodlie - v skratke. Rozpísané asi takto:
Brzdy som otestoval hneď pár metrov od garáže, keď mi tetula po lavej strane nedala prednosť a odbočovala na bočnú, kašlúc na moju prednosť v jazde. Rýchlosť cca 40-50, už mierny náklon a pác – plné brzdy. Na mašine bez ABS už by som sa prinajlepšom váľal. Zastavil som max 15cm pred jej dverami, ona asi tak 10m ďalej. Adrenalín 3000, aj som ju škaredo pomenoval, ale ponáhľal som sa takže dovi. Brzdy sú ozaj dobré – jemne dávkovateľné, účinné a ABS (nevypínateľné) vpredu vyladené fajnovo – takmer do brzdenia nezasahuje. Zadná sa vypína oveľa skôr a dáva o sebe vedieť jemným drnčaním v páčke.
![]() |
Suzuki Burgman 650 |
Podvozok je na skúter veľmi vydarený, vďaka dlhému rázvoru ho nerozhádže ani tachometrová maximálka okolo 185 km/h. V zákrutách si je tiež istý a umožňuje aj slušné náklony, ktoré ale na ľavej strane limituje hlavný stojan, ktorý sa mi podarilo pár krát poštekliť. Ale dobre tak, ešte o kúsok ďalej a prišla by na rad spodná kapotáž. Napríklad na Babe potrápite kľudne aj veľké mašiny. Pri rýchlych zmenách smeru sa trošku zavlní (asi vďaka úctyhodnej dĺžke), ale netreba zabúdať, že to nie je superšport. Jazdu robia komfortnú aj 100mm zdvihy vpredu aj vzadu.
Jadro zábavy je už spomínaný radový dvojval, ktorý môžete zapájať klasicky skútrovo – automat, alebo prepnutím na manuálny režim na ľavej strane rájd a radením hore –dole tlačidlami na tej istej strane. Priznám sa, že druhú možnosť som využíval veľmi málo – v podstate iba pri skúšaní akcelerácie a obmedzovača (červené pole pri 8000 otáčok a nad 8500 už neťahá vôbec) a pravdupovediac som ju moc nepochopil – veď je to skúter, nie? Zaujímavejšia fičura je tzv. power mode (opäť ľavá strana), ktorý podrží otáčky o kus vyššie a nechá sa vytočiť do maxima. Pocitovo tak máte viac výkonu a hlavne ho máte hneď po ruke. Toto sa mi páčilo pri naháňaní sa po zákrutách, ale ináč som väčšinu času využíval pohodlný automat, ktorý radil hladko a hlavne rýchlo – keď som potreboval pridať – motor potočil, keď relax, radil plynule pri nižších točkách.
Rýchlej jazde nemali problém asistovať predné 2 plávajúce kotúče spolu so samotným zadným. Aj keď bežne brzdím najmä prednou, tu som využíval spontánne obe a brzdný účinok mi úplne vyhovoval. Priľnavosť k vozovke ošéfovali Battlaxy TH01R a nemal som s nimi žiaden problém, držali krásne a celkom rýchlo sa zahriali.
Suzuki Burgman 650 |
Komfort pri jazde dopĺňa aj multifunkčný displej, ktorý je po novom zasadený uprostred dvoch analógov (tacho + otáčkomer). Poskytuje obrovské množstvo informácii od klasiky ako sú km, dva tripy, hodiny, indikátory teploty chlad. kvapaliny, oleja paličkový palivomer až po priemernú spotrebu, vonkajšiu teplotu, výstražné svetlá, kontrolky výmeny oleja, ABS a kontrolky jazdných režimov (drive a power mode) spolu s ukazovateľom zaradeného stupňa pri manuálnom móde. Malú výtku by som mal k ovládaniu displeja – jazdec sa musí načahovať za dvoma tlačidlami na displeji (aj keď je pravda že riadidlá sú tlačidlami obsypané) čo trochu odpútava jazdcovú pozornosť.
Suzuki Burgman 650 |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Turistika, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
![]() |
Suzuki Burgman 650 |
Turistická mašina nesmie príliš papkať a Burgman pri turistike veľa nezbaští. Dá sa aj za 4,5 litra, ale keď viac ťaháte, alebo jazdíte v meste, je to určite nad 5. Mne vyšiel priemer 4,8-5. Teoretický dojazd pri 15L nádrži by mohol byť skoro 300km, ja som však tankovával po cca 220 – pre istotu. Dnes už pomaly bežná eko výbava je aj zelený ECO indikátor, ktorý sa na displeji rozsvieti, keď sa jazdí s rozumom. Tankuje sa pri kufri na ľavo a nádržka sa otvára výklopným krytom – tak ako u áut. Samotný uzáver je bez pántu – škoda.
![]() |
Suzuki Burgman 650 |
Desať rokov je v tomto konkurenčnom svete dlhá doba a tak sa stalo že aj ostatné značky objavili potenciál maxi skútrov. Priamy rival z Japonska – Honda SW - T600 má nižšiu cenu (7.990,-EUR; 7.590,-EUR akciová cena), ale aj o palec menšie kolesá, nižšiu váhu aj výkon. Konkurenciu tvorí aj TMax od Yamahy, aj keď je viac športovo zameraný a s ABS drahší (10.990,-EUR). Má však obe kola 15ky, športovejší prejav a sviežejší dizajn. Taktiež nedosahuje papierových výkonov Burgiho. Rohy vystrkuje aj bielo-modrá vrtuľa s svojim luxusným a výkonným maxáčom C 650 GT. Má taktiež 15ky, moderný dravý dizajn, množstvo nových technológii, ale nechá si za to zaplatiť (11.150,-EUR). Talianska Gilera ponúka dizajnovo podarený Nexus 500 (6.200,-EUR), alebo rovno 800 (10.000,-EUR), čo je momentálne top medzi skútrami čo sa výkonu a objemu týka. A na záver taiwanský koráb Kymco Myroad 700i ABS, ktorý je vďaka väčšiemu objemu málo výkonnejší a má elektronicky nastaviteľný podvozok (!) Cena je 8 999,-EUR. Konkurenciou by sa dala označiť aj Honda Integra - motorko - skútrový hybrid na veľkých 17" kolesách s motocyklovým podvozkom. Jazdné vlastnosti má bližšie k motorke a stojí 8 390,-EUR.
![]() |
Suzuki Burgman 650 |
Suzuki Burgman ma ako skúter oslovil. Jeho majestátnosť mi imponuje, jazdné vlastnosti sú na skúter nadpriemerné a pohodlie, ktoré na väčšine motoriek a skútrov nezažijete, je návykové. Cenovka 9.490 Eur mu zrejme nezaručí masové predaje, ale na druhej strane mu garantuje určitú exkluzivitu. Potenciálni zákazníci môžu byť zrelí, dobre situovaní páni a dámy, ktorí si potrpia na luxus a prestíž, ale taktiež chcú praktické vozidlo do mesta, vyvetrať si hlavu cez víkend, alebo sa zbaliť a vycestovať k moru a je jedno ku ktorému, pokiaľ k nemu vedie asfaltka. Uvidí sa, ako zareagujú súčasní majitelia staršej verzie, ako aj možní kupci na túto novú – “fejsliftovanú“ verziu, pretože si myslím, že aj keď je to skvelá mašina, kríza – nekríza ale Burgman mohol ísť po desiatich rokoch ešte o kúsoček ďalej.
komfort, dizajn, výkon, prestíž, elektronické plexi aj späťáky | mohol byť tempomat a rádio, cena, nízko položený hlavný stojan, pánt uzáveru nádrže, servisný interval 6000km |
Servisný interval | 6000 km |
Spotreba | 4.8 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 15 l (XX l rez.) |
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh | 2500 ot. / 4800 ot. / XXX ot. |
Cena motorky | 9990,- EUR |
Nosič kufra topcase | 56,46 EUR |
Kufor topcase | 153,74 EUR |
Príplatok ABS | v serii |
Kryt rukoväte | 22,14 EUR |
Verzia Executive (vyhrievané rukoväte, sedadlo jazdca a spolujazdca + opierka.) |
Páčka brzdy | 40,69 EUR |
Spätné zrkadlo | 97,57 EUR |
Smerovka | 27,53 EUR |
Svetlomet | 254,67 EUR |
ceny sú bez DPH |
Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Filip Kalka - masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť MSC – SUZUKI Slovensko, o.z. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Suzuki | Honda | Yamaha | BMW |
Model: | AN 650 Burgman | SW-T 600 | T-Max 500 | C650 GT |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 |
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 638 ccm | 582.2 ccm | 530 ccm | 647 ccm |
Max. výkon: | 56.8 k (41.8 kW) / 7000 ot. | 51.3 k (37.7 kW) / 7500 ot. | 46.5 k (34.2 kW) / 6750 ot. | 59.8 k (44.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 62 Nm / 5000 ot. | 55 Nm / 6000 ot. | 52.3 Nm / 5250 ot. | 66 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 11,2 : 1 | 10.2:1 | 10.9:1 | 11.6:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 75,5 x 71,3 | 72 x 71.5 mm | 68 x 73 | 79 x 66 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | remeň | reťaz | |
Zdvih vpredu: | 105 mm | 120 mm | 115 mm | |
Zdvih vzadu: | 115 mm | 116 mm | 115 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | jednokotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 276 mm | 267 mm | 270 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70R15 | 120/80-14 | 120/70 R15 | 120/70 R15 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jedno kotúčová (CBS) | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 282 mm | 270 mm | |
Pneu vzadu: | 160/60R14 | 150/70-13 | 160/60 R15 | 160/60 R15 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 250 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 277 kg | 217 kg | 261 kg | |
Výška sedla: | 750 mm | 740 mm | 800 mm | 810 mm |
Rázvor: | 1590 mm | 1600 mm | 1580 mm | 1591 mm |
Dĺžka: | 2270 mm | 2285 mm | 2200 mm | 2218 mm |
Šírka: | 810 mm | 770 mm | 775 mm | 877 mm |
Výška: | 1430 mm | 1430 mm | 1475 mm | |
Svetlá výška: | 120 mm | 135 mm | 125 mm | |
Objem nádrže: | 15 l | 16 l | 15 l | 16 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 180 km/h | 175 km/h | ||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 7.5 s | |||
Spotreba paliva: | 4.4 l/100km | 4.5 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 272 km | cca 266 km | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 08/2013: 9999,-EUR | ABS v sérii Cena 08/2012: 7990 EUR | Cena 08/2013: 10.990,-EUR | Cena 08/2013: 11.150,-EUR |
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Gilera | Gilera | Kymco | Honda |
Model: | Nexus 500i.e. | GP 800 | MyRoad 700i | Integra 700 |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 |
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | dvojvalec (2T) | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 460 ccm | 839 ccm | 699.5 ccm | 670 ccm |
Max. výkon: | 39.4 k (29.0 kW) / 7500 ot. | 69.4 k (51.0 kW) / 7750 ot. | 59.2 k (43.5 kW) / 7250 ot. | 51.8 k (38.1 kW) / 6250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 42 Nm / 5500 ot. | 71 Nm / 4500 ot. | 62.72 Nm / 6000 ot. | 62 Nm / 4750 ot. |
Kompresný pomer: | 9,9 : 1 | 10,5:1 | 10.7: 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 92.0 x 69.0 mm | 88.0 x 69.0 | 76.9 x 75.3 | 73 x 80mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | variátor | variátor | automatická | automatická 6 stupňová dvojspojková |
Sekundárny pohon: | remeň | remeň | variátor | reťaz |
Zdvih vpredu: | 122 mm | 108 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 133 mm | 96 mm | 120 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 300 mm | 320 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70-15 | 120/70-16 | 120/70 R15 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jedno kotúčová (CBS) |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 280 mm | 240 mm | |
Pneu vzadu: | 160/60-14 | 160/60-15 | 160/60 R14 | 160/60-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 235 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 195 kg | 248 kg | 281 kg | 238 kg |
Výška sedla: | 795 mm | 780 mm | 790 mm | |
Rázvor: | 1530 mm | 1.585 mm | 1623 mm | 1525 mm |
Dĺžka: | 2120 mm | 2.23 mm | 2195 mm | |
Šírka: | 780 mm | 790 mm | 790 mm | |
Výška: | 1440 mm | |||
Svetlá výška: | 135 mm | |||
Objem nádrže: | 15 l | 16 l | 15.2 l | 14.1 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 187.2 km/h | 170 km/h | ||
Spotreba paliva: | 3.579 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 295 km | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 10/2011: 6300 EUR | Cena 08/2013: 10.000,-EUR | Cena 08/2013: 8999,-EUR | ABS/CBS v základe Cena 08/2011: 8190.- EUR |
Pridané dňa: 02.09.2013 Autor: matox