[Testy a predstavenia - Test]
Ako je možné, aby sa vyznávač rýchlosti, V-Twinov a moto adrenalínu zaľúbil do malého, jednoduchého a lacného mestského približovátka až tak, že si plánuje dokonca jedno zaobstarať? Odpoveď na túto zapeklitú otázku by mal poskytnúť tento mini mesto – okreskový testík.
![]() |
Honda PCX 125 |
Písať o tom, koľko úžitku vie malý skúter poskytnúť, je ako objaviť teplú vodu. Ale že sa dá na skútri zažiť kopec zábavy - to už také samozrejmé nie je. Hlavne pomer “cena výkon” mi do úst tlačí otrepané – za málo peňazí, veľa muziky.
Aj keď sa PCXko ešte dlho nevyrába, Honda s ním zažila nemalé úspechy (23000 predaných kusov v Európe v r. 2011) a v roku 2012 prešiel prvou modernizáciou. Dizajnovo a rozmerovo sa radí medzi dospelejšie skútre, so sviežim športovým vzhľadom a väčšími rozmermi blížiacimi sa k turistickejším skútrom (v porovnaní s čisto mestskými približovadlami ala Peugeot Tweet 125). Športový vzhľad podporuje najme veľký, do X tvarovaný svetlomet v štýle VFR 1200, ale aj celkovo športovo elegantne strihnutá kapotáž, udržujúca hladkú líniu od predných „vetrolamov“, až po ladný zadok s madlom v laku. Taktiež stredový tunel ho odlišuje od mini mestských skútrov, ktoré tu majú miesto na nákupne tašky.
![]() |
Športový kukuč |
Čo sa prístrojovky týka, tu sa trochu odráža nízka cena. Nie však spracovaním – to sa mi páčilo, aj to modré podsvietenie bolo v noci “šik“. Palubka ponúka ozaj len to najnutnejšie – rýchlomer, indikátory smeroviek a start&stop systému, kontrolka teploty motora a na mini displeji sú najazdené KM, Trip a ukazovateľ paliva. Osobne mi tieto info na takomto skútriku stačili, ale aspoň hodiny sa tam predsa len mohli zmestiť.
![]() |
Prístrojovka |
Veľmi zaujímavá je aj ekonomickosť tohto vozítka. Už nadobúdacia cena tvrdo konkuruje tým najlacnejším skútrom renomovaných značiek, našťastie kvalita spracovania zostáva japonská. A to som ešte nespomenul spotrebu, ktorá je vďaka elektronickému vstrekovaniu a systému automatického vypínania motora pri zastavení naozaj veľmi nízka. Výrobca uvádza 2L, mne sa podarilo 2.6-2.8L avšak jazdenie nebolo úplne štandardné, pretože skúter jazdil väčšinou v mimomeských rýchlostiach, vo dvojici (2x 80kg – a nie nebola to moja frajerka ) a po kopcoch. Pri slušnom používaní je spotreba 2L litre celkom reálna a to už je lacnejšie vozenie ako spotená MHD. PCX125 je vybavený štartérom ACG kombinujúc motor a generátor striedavého prúdu, ktorý prispieva k zmenšeniu rozmerov motora a k výraznému zníženiu hlučnosti pri štartovaní. Servisný interval 4000km patrí k zdravému štandardu a myslím že väčšine majiteľov bude stačiť servis raz ročne.
![]() |
Honda PCX 125 |
![]() |
Honda PCX 125 |
Jazdy mimo mesto som sa mierne obával, ale nebolo treba, kľudne by som s ním absolvoval aj väčšie výlety a jeden deň som s nim dal aj cca 350km. Rozmenené na drobné – skúter sa na 80km/h rozbehne svižne, o niečo pomalšie to dotlačí na 100ku a potom zaľahnutý som z neho komótne vymačkal tachometrových 113km/h. Do tých 90-100 je ale pohodová jazda (šiel som tak aj vo dvoch), motor neškriekal a nemal som pocit žeby sa skútrik trápil. Dokonca sme sa dvaja vyškriabali do hradného kopca (dosť strmák) a skútrik si v pohode udržiaval 60+ rýchlosť. Ochrana pred počasím je dostačujúca. S mojimi 183cm mi na kolená síce trocha fúkalo, ale pri daždi kapotáž rozrážala vzduch, takže zostali suché. Takisto predný mini štít si svoju prácu robil dobre, pri daždi som mokol len od ramien hore. Išli sme na ňom raz dvaja 100km v čistom lejaku a keby mi voda nestekala po bunde prúdom pod riť, tak od hrude dole som suchý. Osobne by som predný štít vymenil za vyšší, doplnkový.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Turistika, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Na PCXku si viem predstaviť nenáročnú, kľudne aj diaľkovú turistiku. Po dokúpení kufríka a väčšieho plexi (originál je originál, ale tie ceny...viď. tabuľka doplnkov) by som nemal problém vyraziť aj na dlhšiu cestu. Pohodlné sedlo (aj pre spolujazdca), vzpriamený posed, dobra ochrana pred počasím, slušná cestovná rýchlosť a hlavne veľmi nízka spotreba umožní skromnejšiemu cestovateľovi pozrieť miesta, o ktorých sníval len s prstom na mape a to doslova so študentským rozpočtom.
Táto trieda je nabitá konkurenciou a vymenovať všetky by bolo príliš zdĺhavé. Zbežne spomeniem Vivacity 125 od Peugeotu, čo je síce o dosť ľahší skúter, ale aj menej výkonný (1959 Eur). Potom menej známa značka Sym JET 4 125 (1450 Eur). Ozaj podobný je Piagio Fly 125 taktiež s dobrou cenou (2290 Eur), Yamaha X-City 125 (4490 Eur) s väčšími kolesami a zadnou kotúčovou brzdou, alebo od tej istej značky Cygnus X 125 (2690 Eur) a Vity 125, co má síce len 10ky kolá, ale zas omnoho nižšiu cenu(1599 Eur). Zo skútrov menej renomovaných značiek spomeniem YUKI 125 Fairy (1012 Eur) a Keeway ARN 125 (1299 Eur).
![]() |
Honda PCX 125 |
Nehanbím sa keď sa priznám, že kým som mal PCXko požičané, moja mašina stála v garáži. Či do práce, na šport, za kamošmi, alebo len tak blbnút a spoznávať nové uličky v meste, vždy som siahol po skútri. Tričko, rukavice, helma a vietor vo vlasoch. Za jeden deň som toho stihol viac ako zvyčajne, skoro zadarmo a ešte s radosťou. Večer o pol dvanástej, keď som mu konečne dal vydýchnuť, som si ho ešte 5 minút obzeral, čo sa mi už dlho nestalo ani pri o dosť lepších strojoch. PCXko je veľmi podarený skútrik a pomer cena/muzika je bezkonkurenčný. Moje hlinené prasiatko už naberá na váhe a čaká na porážku.
cena, spotreba, spracovanie, zábava | menší štít, brzdy by mohli byť ostrejšie, drahé origo doplnky |
Servisný interval | 4000 km |
Spotreba | 2,4 l/100km |
Objem nádrže | 6 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 200 km |
Cena motorky | 2.390,- EUR |
Nosič kufra topcase | 188,95 EUR |
26 l Kufor topcase + platna | 125,01 EUR |
Príplatok ABS | nie je v ponuke |
Turistické plexi | 250 EUR |
Páčka brzdy | 13,30 EUR |
Spätné zrkadlo | 26,47 EUR |
Svetlomet (komplet so smerovkami) | 253,20 EUR |
Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Filip Kalka - masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Honda | Piaggio | Sym | Yamaha | Yuki |
Model: | PCX 125 | FLY 125 3V | JET 4 125 | Cygnus X | Fairy 125 |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | ||||
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.9 ccm | 124 ccm | 124.6 ccm | 125 ccm | 124.6 ccm |
Max. výkon: | 11.70 k (8.60 kW) / 8000 ot. | 12.10 k (8.90 kW) / 8250 ot. | 8.84 k (6.50 kW) / ot. | 10.88 k (8.00 kW) / 8500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 12 Nm / 6000 ot. | 10.7 Nm / 6750 ot. | 9.3 Nm / 7500 ot. | 8.4 Nm / 5500 ot. | |
Kompresný pomer: | 11:1 | 10 : 1 | 9,2 : 1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 52,4 x 57,9 | 52 X 58.6 mm | 52.4 x 57.9 mm | 52,4 x 57,8 | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | ||
Rozvod: | SOHC (2V) | SOHC (3V) | |||
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom | vzduchom | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | automatická | automatická | variátor | automatická | |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | variátor | |
Zdvih vpredu: | 100 mm | 78 mm | |||
Zdvih vzadu: | 75 mm | 95.5 mm | |||
Brzdy vpredu: | kotúčová | jedno kotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | kotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 220 mm | 220 mm | 226 mm | 216 mm | |
Pneu vpredu: | 90/90 14M/C 46P | 120/70 R12 | 120/60-13 | 110/70-12 | |
Brzdy vzadu: | bubnová | jednokotúčová | bubnová | bubnová | bubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 130 mm | 220 mm | 130 mm | 150 mm | |
Pneu vzadu: | 100/90 14M/C 57P | 120/70 R12 | 130/70-12 | 120/70-12 | |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 113 kg | ||||
Hmotnosť s náplňami: | 128 kg | 120 kg | 107 kg | ||
Výška sedla: | 760 mm | 760 mm | 785 mm | ||
Rázvor: | 1315 mm | 1295 mm | 1324 mm | ||
Dĺžka: | 1915 mm | 1850 mm | 1855 mm | 1860 mm | |
Šírka: | 740 mm | 720 mm | 685 mm | 670 mm | |
Výška: | 1090 mm | 1325 mm | 1130 mm | 1160 mm | |
Svetlá výška: | 130 mm | 113 mm | |||
Objem nádrže: | 5.9 l | 7 l | 5.2 l | 7.4 l | 4.8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 110 km/h | 85 km/h | 85 km/h | ||
Spotreba paliva: | 2.2 l/100km | 1.9 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 201 km | cca 276 km | |||
Servisný interval: | 10 000km | ||||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 07/2013: 2 390,- EUR | Cena 10/2012: 2 150,- EUR Akciová cena 10/2012: 1 999,- EUR | Cena 10/2012: 2 590,- EUR |
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Keeway | Peugeot | Yamaha | Yamaha |
Model: | 125 ARN | Vivacity 125 | Vity 125 | X-City 125 |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 |
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.6 ccm | 125 ccm | 125 ccm | 124.7 ccm |
Max. výkon: | 8.21 k (6.04 kW) / 7500 ot. | 8.57 k (6.30 kW) / 7400 ot. | 11.83 k (8.70 kW) / 7500 ot. | 14.63 k (10.76 kW) / 8750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 9.2 Nm / 6000 ot. | 11.7 Nm / 8750 ot. | ||
Kompresný pomer: | 9.5: 1 | 9,5 : 1 | 11,2 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 52.4 mm x 57.8 mm | 52.4 x 57.8 mm | 51.5 x 60 mm | 52.0 x 58.6 mm |
Palivový system: | karburátor | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | SOHC | |||
Chladenie: | vzduchom | vzduchom | vzduchom | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | |||
Zdvih vpredu: | 80 mm | 100 mm | ||
Zdvih vzadu: | 65 mm | 105 mm | ||
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | kotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 153 mm | 270 mm | ||
Pneu vpredu: | 120/70-12/4PR | 100/90-10 | 120/70-16 | |
Brzdy vzadu: | bubnová | bubnová | bubnová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 110 mm | 240 mm | ||
Pneu vzadu: | 130/70-12/4PR | 100/90-10 | 140/70-15 | |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 100 kg | 117 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 110 kg | 167 kg | ||
Výška sedla: | 730 mm | 790 mm | ||
Rázvor: | 1250 mm | 1455 mm | ||
Dĺžka: | 1920 mm | 2006 mm | 1860 mm | 2175 mm |
Šírka: | 700 mm | 670 mm | 670 mm | 785 mm |
Výška: | 1140 mm | 1170 mm | 1045 mm | 1430 mm |
Svetlá výška: | 120 mm | 165 mm | ||
Objem nádrže: | 5.2 l | 7.5 l | 5.5 l | 10.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 85 km/h | |||
Spotreba paliva: | 2.8 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 139 km | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 10/2012: 2 590,- EUR |
Pridané dňa: 09.08.2013 Autor: matox