http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

Triumph Adventurer 900, Moderný klasik ako definitívne riešenie

[Vaše stroje - Moja motorka]

Dlho som zápasil z myšlienkou predaja predchádzajúcej motorky, ktorou bol klasický naháč Kawasaki Zephyr 550. Túžba „posunúť sa ďaľej“ bola napokon silnejšia. Zephyr bola vynikajúca motorka a nájsť náhradu s víziou na „definitívne riešenie“ bolo pomerne tažkou úlohou. Opäť som vyberal v kategoriach naháč a chopper.

Spúštacím mechanizmom bola Kawasaki ZRX 1200R. Neskôr ma ovládla túžba vyskúšať si kategóriu chopper/cruizer a na inzertnom portáli som našiel vyšperkovanú Suzki VL800 a dlho som váhal nad žltou Hondou Shadow 1100 ACE, vybavenou chromovými doplnkami. Vo finále mi zamotala hlavu neuveriteľne krásna Suzuki GSX1400 modrej farby, ďalej Yamaha BT1100 (Bulldog) a samozrejme Triumph Thunderbird, kde sa mi nepáčila červená farba a mierne úpravy zadnej časti. Mojej pozornosti neušiel ani kontroverzný VMAX, škoda že bez "V-boostera".

Je a bolo tažké porovnávať tieto vynikajúce motorky medzi sebou a jednalo sa o konkrétne ponuky na inzertných portáloch. Rozhodoval technický aj optický stav motorky v pomere k cene. Výber motorky do určitej miery ovplyvnil aj predávajúci, hlavne svojou ochotou, správaním sa a znalosťou o danej motorke. Jedným slovom dával som si pozor čo a od koho kupujem.

Už keď sa zdalo, že do dovolenky tento „problém“ nevyriešim, deň pred odjazdom sa predsa len našla motorka, ktorá ma doslova donútila postaviť sa, odísť od monitora a oznámiť rodine svoj dobrodružný zámer. O Triumphe, presnejšie o modeli Thunderbird som uvažoval už dlhšie a v deň „D“ mi cestu skrížil zlato-biely Adventurer. Dávam prednosť zaujímavým motorkám s retrospektívnym vzhľadom a v Adventurerovi som uvidel „jednorožca“ tejto kategórie motoriek. „Toto je tá pravá mašinka“, pomyslel som si a dal som na pocit, ktorý zažijete len málokedy. Tešil som sa, že sa jedná o jednosedlovú verziu.

 Fotografia z inzerátu
Fotografia z inzerátu

Plný očakávania sme zavčas rána vyštartovali na bleskový výlet do Nemecka. Mal som obavu z výšky sedla, pretože som si vyskúšal veľmi pekného „T-Birda“, ktorý vlastní Rotu. Brazel, dík za kontakt. :) Mal som pocit, že sedlo Thunderbirda je na mňa vysoké. Pri Adventurerovi je sedlo nižšie, porovnateľné so Zefírom. Skúšobná jazda prebehla bez problému, nebolo nutné žiadne oťukávanie sa s motorkou, sadla mi do rúk ihneď.

Málokto vie, že názov motocykla „Adventurer“ pochádza z modelu vyrábaného medzi rokmi 1972–1974. Išlo o „off-road“ (verziu TR5T) vybavenú radovým dvojvalcovým motorom objemu 500ccm. Posledná verzia Adventurera (T309 RC) má z predchádzajúcim modelom spoločný iba názov modelovej rady, nič viac.

 Triumph Adventurer 900
Triumph Adventurer 900

Adventurer, vyrábaný medzi rokmi 1995 – 2001 veselo otváral peňaženky hlavne amerických zákazníkov čo HD vlastnili alebo chceli vlastniť. Pravdepodobne ich očarila stabilita a pokoj motorky na ceste i pri mierne športovejšom jazdení. Určite ohúrení čistým neroztraseným pohľadom do spätných zrkadiel v ktorých mohli sledovať aj dianie za sebou, keby sa rozhodli pre komótnejšie tempo. :) V druhom roku predaja (1997) bol už Adventurer ponúkaný s nižšími riadidlami, modifikovaným sedlom a vybavený opierkou spolujazdca.

Môj Adventurer bol vyrobený v roku 1996, do prevádzky uvedený až v poslednom roku predaja tohto modelu. (Tým bol rok 2001.) Tažko povedať do akej kategórie ho zaradiť – Adventurer je v podstate „derivátom“ Thunderbirda podobajúci sa skôr na kruizer, pripomína motocykle z čias konca 60-tych a polovice 70-tych rokov. Vybavený veľkorysým chrómovaním, vysokými riadidlami, nižšie položeným sólo sedlom, mohutným zadným blatníkom a výfukmi v tvare megafónu umiestnenými po oboch stranách motocykla. Výfuky sú pomerne masívne a vyzerajú veľmi dobre pri pohľade zozadu, aj pri pohľade zvrchu.

Jazda

Vďaka vysokým riadidlám sa motorka veľmi dobre ovláda a zatáča takmer „sama“. Má však menší polomer otáčania, čo má za následok miernu neohrabanosť pri manévrovaní v mestských komunikáciách. A to, že to nie je žiadna baletka si uvedomíte pri manipulácií s motocyklom na mieste. Jazda v centre mesta a ani diaľnice nie sú pre Adventurer žiadnym dobrodružstvom. Zábava začína za mestom na kľukatých okresných cestách. Stúpačky aj výška sedla sú pre moju „nížku“ (173cm) ideálne.

Posed je celkom komfortný, nazval by som ho „ naháčoprovský“, vzpriamená pozícia, ruky sú položené vyššie a sú mierne pokrčené. Pri vyšších rýchlostiach a väčších vzdialenostiach sa tento posed zmení na mierne nepohodlný, hlavne kvôli náporu vetra ruka v ruke a so záťahom motora zistíte, že už na nej len visíte. Takže štít je už v pláne. Držiaky rukovätí pôsobia trocha lacno, vyzerajú ako z nejakého dirt bajku – sú užšie, čo bude pravdepodobne aj príčinou tŕpnutia prstov či zápästí pri dlhšej jazde, takže dôvod na štylizáciu motorky na môj obraz mám a rukoväte vymením za masívnejšie.

Motor

Na oceľovom rúrkovom ráme je zavesený 12-ventilový trojvalcový DOHC motor o objeme 885 ccm. Ponúka výkon 49,6 kW (68 koní) pri 8000 ot./min a vzhľadom k povahe motorky a mojím skúsenostiam ho považujem za viac ako dostačujúci. Zvuk motora je naozaj veľmi špecifický, na voľnobehu a do prvej polovice otáčok s výrazne piskľavou kulisou. Nad 4000 ot./min sa k „piskotu“ pridá výrazný sluchu lahodiaci chrapľavý zvuk. Veľmi solídny záťah 72 Nm pri otáčkach motora 4800 ot./min, na asfalt prenáša 5-stupňová prevodovka. Radenie prvého stupňa je podobné ako na Zefírovi. Cvaknutie prevodu je pomerne výrazné. Neutrál je treba trošku hľadať, jeho poloha totiž nie je až taká presná ako na Kawke.


Za mierny nedostatok považujem, že nádrž nie je uzamykateľná a motocyklu chýba palivomer. Myslím si, že pri objeme motora by mohla mať motorka nádrž viac ako len 15 litrov včítane „rezervy“. Príčinou môže byť nádržka chladiacej kvapaliny schovaná pod nádržou.

 Pekná, ale len 15-litrová nádrž
Pekná, ale len 15-litrová nádrž

Zdá sa mi, že predná brzda by mohla byť o trošku účinnejšia; situáciu zachraňuje motor, ktorý pri decelerácií brzdí celkom účinne. Páči sa mi, že brzdenie motora sprevádza výrazná dunivá zvuková kulisa výfuku.

Adventurer sa na ceste teší pozornosti okolia a nejde nevšimnúť si ho. Po natankovaní na „českom slovnafte“ ma nenápadne obklopila sada japonských turistov vybavená fotoaparátmi. :) Adventurer je pre mňa elegantný klasický motocykel, ideálny pre „dobrodruha“ akým som Ja. :) Nad predajom motorky neuvažujem a tak sa zdá, že Adventurer je mojím „definitívnym riešením“.

Pripájam názor Noob-a, ktorý mi pomohol pri dovoze tohto Triumpha na „rodnú hrudu“, za čo som mu vďačný.

Vysoké „rajdy“ a nízky posed. Adventurer je niečo medzi veľmi dynamickým čoprom a naháčom. No nerád by som ho zaradil do prvej či druhej kategorie, pretože je „svojský“ vyznačujúci sa výraznými retro prvkami, vďaka ktorým sa teší nezvyčajnej pozornosti nielen vyznávačov klasickej línie. Obzvlášť výrazné sú mohutné výfuky, vypletané kolesá, či masívne oku lahodiace chrómovanie.

Jazda na Triumphe je zábavná, užíval som si zátah motora a taktiež prejazdy zákrut, do ktorých vchádza s neuveriteľnou ľahkosťou. Motor reaguje na záťah plynovej rukoväte okamžite .Jazdenie je odlišné v porovnaní s jazdou napr. na cestnom endure, kde som videl autám ponad strechy. Na Adventureri, ste pekne nizučko, takmer sedíte na ceste. Predbiehanie zvláda s ľahkosťou. Takmer 70 koníkov je zárukou dostačujúceho výkonu, má krásny, pomerne netypický „vrtuľkový“ zvuk. Do 130 km/h je to bez štítu celkom pohoda, po tejto hranici už cítiť mierny tlak náporového vetra na ruky a telo, čo po dlhšej jazde znamená tŕpnutie prstov.

Farebná kombinácia zlatej a smotanovej je to najlepšie, čo som za posledné roky videl. No musím povedať, že keď som Loobovho Triumpha videl po prvý krát (iba na fotke), nepáčila sa mi farba a ani motorka, ako celok. Opäť sa potvrdilo, že je lepšie 1 krát skúsiť a vidieť na vlastné oči, ako 100 krát vidieť na fotke – fotky niekedy klamú. Myslím že bude dôstojný „nástupca“ Zefíra – predchádzajúcej Loobo-vej motorky. :)


Plusy a mínusy

Výborný motor, odstupňovanie prevodov, ovladátelnosť, stabilita na ceste, príjemná mechanická hlučnosť motora, veľkorysé chrómovanie, imidž, je to Triumph, retrospektívny vzhľad, podarená farebná kombinácia, konečne jednosedlo, s mínusmi na pravej strane tejto tabuľky sa dá žiť, ...No a hlavne je moja:) Objem nádrže, chýba palivomer, úzke rukoväte, výfuk by mohol byť trošku hlučnejší, chýbajúci zámok viečka nádrže paliva, kohútik prívodu paliva treba pri odstavení motorky prepínať do pozície Off, vzhľadom k hmotnosti slabšia predná brzda, žiadne odkladacie priestory, čo mi trošku vadí tak je to stúpačka blízko výfuku (Stáva sa, že pri vysadaní alebo nasadaní šuchnem podrážku o výfuk. Výsledkom je šmuha, ktorá sa ťažko čistí.), ceny dielov na ebay.co.uk su oproti Zefírovi dvojnásobné

Porovnanie motoriek chopper/cruizer:

Foto:
 Honda VT 1100 ACE Shadow 1995 Suzuki VS 800 Intruder 1995 Suzuki VL 800 Intruder Volusia 2002 Triumph Adventurer 1996
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaSuzukiSuzukiTriumph
Model:VT 1100 ACE ShadowVS 800 IntruderVL 800 Intruder VolusiaAdventurer
Rok:1995199520021996
Kategória:Chopper/CruiserChopper/CruiserChopper/CruiserNaháč
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)radový trojvalec (4T)
Objem:1099 ccm805 ccm805 ccm885 ccm
Max. výkon:51.0 k (37.5 kW) / 4500 ot.60.9 k (44.8 kW) / 6500 ot.71.0 k (52.2 kW) / 8000 ot.
Max. krútiaci moment:88.3 Nm / 2500 ot.73.6 Nm / 5500 ot.72 Nm / 4800 ot.
Kompresný pomer:9.4:110.0:1
Vŕtanie x Zdvih:83.0 x 74.4 mm76 mm x 65 mm
Palivový system:karburátor(y)karburátor
Rozvod:OHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:kardan
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm
Pneu vpredu:130/90-16110/80-ZR18
Brzdy vzadu:jednokotúčovábubnovábubnovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:285 mm
Pneu vzadu:170/80-15160/80-ZR16
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:260 kg200 kg239 kg225 kg
Výška sedla:730 mm685 mm700 mm750 mm
Šírka:985 mm
Svetlá výška:140 mm
Objem nádrže:17 l

Porovnanie motoriek naháč:

Foto:
 Yamaha BT 1100 Bulldog 2002 Suzuki GSX 1400 2002 Yamaha V-Max 1200 1998 Triumph Adventurer 1996
Všeobecné informácie:
Výrobca:YamahaSuzukiYamahaTriumph
Model:BT 1100 BulldogGSX 1400V-Max 1200Adventurer
Rok:2002200219981996
Kategória:NaháčNaháčChopper/CruiserNaháč
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)radový štvorvalec (4T)vidlicový štvorvalec (4T)radový trojvalec (4T)
Objem:1063 ccm1401 ccm1198 ccm885 ccm
Max. výkon:65.9 k (48.5 kW) / 5500 ot.101.5 k (74.6 kW) / 6500 ot.99.4 k (73.1 kW) / 8000 ot.71.0 k (52.2 kW) / 8000 ot.
Max. krútiaci moment:88.2 Nm / 4500 ot.126 Nm / 5000 ot.101 Nm / 3000 ot.72 Nm / 4800 ot.
Kompresný pomer:8.3:19.5:110.0:1
Vŕtanie x Zdvih:95.0 x 75.0 mm81.0 x 68.0 mm76 mm x 65 mm
Palivový system:vstrekovaniekarburátor
Rozvod:OHCDOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:vzduchomkvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:kardan
Zdvih vpredu:130 mm
Zdvih vzadu:113 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:298 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70-ZR17120/70-ZR17 58W110/80-ZR18
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:282 mm285 mm
Pneu vzadu:170/60-ZR17190/50-ZR17 73W160/80-ZR16
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:229.5 kg228 kg262 kg225 kg
Výška sedla:812 mm775 mm710 mm750 mm
Šírka:800 mm810 mm
Svetlá výška:168 mm130 mm
Objem nádrže:22 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:230 km/h

VIDEOGALÉRIA

Zvuk motora, Triumph Adventurer 900

Triumph motorcycle timeline 2009

Triumph Motorcycles Factory Film, časť 1

Triumph Motorcycles Factory Film, časť 2

Triumph Motorcycles Factory Film, časť 3

Pridané dňa: 30.12.2009 Autor: loobo

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

http://motoride.sk