[História]
Po veľkom boome upravovaných, ale aj továrenských civilných supremotardov, ktoré vychádzali z cestovných endúr nastal vo vývojových trendoch na prelome storočí rozkol.
Skutočné pretekové supermotardy mali vývoj odlišný od civilných. Napriek tomu, že odvodeniny z cestovných endúr mali oveľa lepšie jazdné vlastnosti ako bežné superbiky, zaostávali pružnosťou vďaka hmotnosti za pretekovými supermotardami. Vývoj civilných supermotardov sa teda začal uberať dvoma smermi. Japonskí výrobcovia sa rozdelili do dvoch táborov. Jeden tábor sa začal venovať vývoju týchto strojov a druhý ich naďalej ignoroval. Tí, ktorí ich ignorovali, čakali ako dopadne ich konkurencia.
![]() |
YAMAHA TDM 850 |
![]() |
YAMAHA TDR 125 |
![]() |
SUZUKI DL 1000 V - STROM |
Stálica na tomto nebi značka Yamaha pokračovala vo vývoji svojich CITY BIKOV (kapotovaných supermotardov). Fanúšikovia sa dočkali druhej generácie TDM 850 a TDR 125. Táto generácia sa však už začala nemilosrdne približovať triede SPOTRTOURER. TDR zostala vo výrobnom programe do roku 1998. Tretia generácia TDM 900 už nemá nič spoločné so supermotardami.
Najväčší svetový výrobca značka HONDA dala kapotovaným supermotardom úder pod pás modelom Honda VARADERO. Tento model nadviazal na motocykle tohoto segmentu, ale výrobca ho prezentoval ako "veľké cestovné enduro". Dnes ani tento motocykel nie je u Hondy jediný. Doplnil ho menší braček XL 125V Varadero. Tak sa rozpútal boj medzi japonskými gigantami, ktoré sa predbiehali v atraktívnosti ponuky.
Suzuki ponúkla "veľmi okrajový" model Suzuki TL1000 S a menší Suzuki SV 650 S, ktoré nedávno doplnil nasledovník TL-ky model Suzuki DL 1000 V- STROM o ktorom výrobca tvrdí, že je to cestovné enduro. Kawasaki sa upriamila na vývoj civilného supermotardu odvodeného od motokrosového stroja.V Európe sa kapotované supermotardy presunuli do objemovej triedy 125 a 50 cm3. V Českej republike sa o prezentáciu takéhoto motocykla chcela pokúsiť firma Dandy so svojím modelom DANDY 125. Ten vychádzal z osvedčenej 50-ky dobre známej aj u nás. Do hry však vstúpil nový kapitál a započatá výroba sa oproti prototypu upriamila na bežný cestný motocykel. Momentálne sa toto približovadlo vyrába pod značkou JAWA 125 DANDY.
![]() |
HONDA VARADERO |
![]() |
JAWA 125 DANDY |
Týmto momentom sa uzavrel kruh civilných kapotovaných supermotardov. Ktovie, možno sa ešte nejaký vývojový pracovník nadchne týmto segmentom. Zatiaľ tieto FUN BIKY fúzovali medzi športovo-turistické motocykle. Druhá vetva vývoja sa ale má čulo k svetu a niet značky vyrábajúcej terénne motocykle aby nemala v výrobnom programe SUPERMOTARD.
S dizajnom DL 1000 V - STROM bol predstavený mladší brat DL 650 a opäť bol podvodnícky predstavený ako cestné enduro podobne ako Varadero. Neprejde dlhá doba a dočkáme sa zrejme modernizácie modelu Freewind XF 650, ktorý inklinuje k tejto kategórii. Možno, že aj Angličania obohatia priaznivcov kapotovaným supermotardom novým Triumphom Tiger.
![]() |
SUZUKI DL 650 |
Najväčším hitom mi však pripadá MULTISTRADA 1000 DS od firmy DUCATI. Nový majiteľ loga DUCATI objavil zrejme bohatú motokrosovú minulosť značky, keď na špici vtedajšieho obdobia na terénnych tratiach kraľovali štvortaktné jednovalce a medzi elitu patril desmodromický stojatý jednovalec DUCATI s obsahom okolo 500 cm3. Obnovil túto tradíciu a v symbióze s dnešným trendom sympaticky zdrsnil optický vzhľad modelu 750 SS. Výsledok "Multistrada" vyráža dych všetkým motocyklovým odborníkom a nevedia do ktorej kategórie ju zaradiť, ale my vieme že je to klasický "OKAPOTOVANÝ SUPERMOTARD". Sú to ale ignoranti, čo?
![]() |
DUCATI MULTISTRADA 1100 DS |
Keďže najlepšie novinky sa hľadajú v minulosti , nevyhli sa tomuto faktu ani technici značky BMW. V honbe za exkluzivitou a snahou prísť s niečím šokujúcim oprášili náčrty vtedajšieho supermotarda F 650 ST z konca minulého storočia vyrábaného vtedy u Aprilie v Taliansku pod značkou BMW. Výroba inovovaného modelu sa vtedy presťahovala do Berlína a po premiestnení nádrže pod sedadlo vznikol nový koncept, na ktorom sa dalo budovať. Model F 650 CS Scarver svojím vzhľadom dáva tušiť, že sa bude chovať ako pretekový supermotard a kapotovaním atrapy nádrže prezradzuje príbuznosť k kapotovaným supermotardom. Priehlbina v nádrži umožňuje variabilnosť tohoto priestoru a celé moto láka k nasadnutiu a driftovaniu v zákrutách na trati, alebo kľučkovaniu pomedzi slimačím tempom sa vlečúce autá v kolóne.
![]() |
BMW F 650 CS SCARVER |
Pridané dňa: 21.02.2006 Autor: gilbert