Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 18.06.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 8836 [Testy a predstavenia - Test]
Vždy keď som bol v MotoCorse, pokukoval som po červenom Sporte. Na prvý pohľad poriadna tučná pani motorka. „Predné svetlo, nádrž, sedlo...to je na nej najkrajšie, už len sa zviesť!“ To som vždy počúval od polepetka, keď sme viedli naše vysoko hodnotné debaty o mašinách. A keď sa nedávno Awia povozil, tak som mu mierne závidel.
01.05.2012 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 12212 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Dostal som možnosť sa krátko zviesť na novučičkej Moto Guzzi 1200 Sport. Nebol to žiadny test, len krátke zvezenie na kávičku počas "čakačky" na inú testovačku, no nedalo mi nepodeliť sa o pár dojmov a fotiek tejto talianskej krásavice.
Mal som doma dve motorky a potreboval som ich zaviezť do BA, tak som poprosil Peťa, či by mi nevypomohol.
...
m: „Naspátek sa budeme vracat na nečem, co nám dajú. Myslím, že sa poťešíš.“
p: „Určite idem a kedy vyrážame?“
m: „Sa nejak tešíš, ani nevíš co to bude za stroj...
p: “ Isce že vím, to mosí bit jeďiňe športka. Za dvacet minut buc u mňa, vyrážame!“
Tu tu tu - ozvalo sa v telefóne.
Neostávalo mi nič iné, ako sa nastrojiť a štartovať k Peťovi.
Moto Guzzi 1200 Sport |
Písať tu o histórii Guzzi je asi zbytočné. Niečo som napísal tu a kto potrebuje viac, musí sa posnažiť a pohľadať. Že prečo som to takto napísal? Lebo začínam mať pocit, že kto chce byť „Guzzi“ ten to musí mať vlastne už v sebe. Takže si veľmi rád a s chuťou popátra a pozisťuje, čo potrebuje. Už minule ma Griso trochu načalo. Potom to trochu zatienil Street a Speed, ale potom to znova otvorila Vé-sedma. Síce je motorovo slabá, ale tie Guzzi pocity tam sú. Potom som mal možnosť pojazdiť Griso S. E. a už som v tom bol až po uši. Hovorte si kto chcete, čo chcete, Guzzi to skrátka vie. A keď som teraz opáčil Športku, viem o čom to má byť. Toto sú „poctivé“ motorky, také ako kedysi. Sú to mašiny čo majú históriu, veď sa vyrábajú najdlhšie a nepretržite, bez toho, že by prestali vyrábať, alebo by zmenili výrobu na nejaké kosačky, traktory a podobné hovadiny. Od kedy začali s cestnými motorkami, tak ich vyrábajú. Tak mi netvrďte, že tam nie je charizma, duša a poriadny kus motorkového srdca. To tam v každom prípade musí byť cítiť. A kto tvrdí, že to tam necíti, tomu nepomôžu ani na kardiológii.
Nedá sa nič robiť, je to taká Peťova platonická láska, tak ho nechávam kočírovať a usadám si na sedlo spolujazdca. V ruke držím kryt zadného sedla a s trochu stiahnutou ritkou dávam pokyn „jedeme“! S prekvapením hneď zisťujem, že to je asi najpohodlnejšie zvezenie na zadnom sedle, aké som kedy zažil. Jednou rukou držím kryt a druhou len tak pre formu „hladkám“ bočné držiaky. Sedlo je pohodlné, ako keby sa vytvarovalo a vzadu spravilo takú malú „opierku“. Nepotreboval som sa opierať o nádrž pri brzdení a pri akcelerácii stačilo lepšie chytiť držiak. Aj stúpačky sú tak nejako uložené, aby poskytovali oporu pri brzdení. Dokonca aj podvozok bol celkom pohodlný. Žiadne vytrásačky. Jediné čo mi vadilo, bolo trhanie pri každom pootočení plynu zo základnej polohy. Ako keby to nemalo citu. Alebo to je Polepetkom?
V trištvrte cesty stojíme na „občerstvovačke“ a meníme pozície.
Len čo sadám za inak dosť vysoko položené rajdy, zostávam taký nejaký nesvoj. Sedím nejako moc ponorený do veľkej, vysokej nádrže v mäkkom sedle, ktoré je nejako moc „kaskádované“. Zadné sa mi zdá dosť hore, oproti sedadlu jazdca. Možno to bude asi len pocit, pretože som pred chvíľou zosadol s F4RR.
Snažím sa decentne rozbehnúť, hneď to trhlo, jasne bezcitový plyn, tak nakoniec to nebola Polepetkova neschopnosť :-)
Dva, tri, krútim hlavou, stále mi vadí ten blbý plyn. To nemohli spraviť lepšie? Nechápem ako sa to mohlo podariť. Ani jedno Griso nemalo tento neduh, ani Vé-sedmička, prečo to je tu?
Neprešli sme ani celú dedinu a ja začínam cítiť mravčenie až bolesť v ľavej ruke. Ako keby som musel stále tlačiť do ľavého gripu. Alebo ako keby bola ľavá strana rajdu viac vpredu. Také divné, až som začal byť nasratý na talošov čo to tu zas nechali.
Našťastie sa neskôr ukázalo, že stačilo nakloniť rajdy viac k sebe a vystrediť ich. Boli ozaj ďaleko a v boku. Ale ten plyn sa tým neopravil. Na začiatku to vždy nakoplo, aj keď potom je už citlivý normálne.
Ostatné ja také klasické Guzzoidné. Záťah už odspodu, nad šesť a pol to ešte zrýchli, pri medziplynoch „ťik“ doprava, pri radení bez spojky nakopávač, pri podraďovačke jak by smet...Toto sú vlastnosti, ktoré tu majú byť! Pre toto si to ich majitelia kupujú. A k tomu ten zvuk z bubláku. Zatiaľ najlepší na guzzinke, aký som mal možnosť počuť.
Celý komplet sklamaný, idem nejaké také pijánkové tempo, niečo málo nad stovkou, snažím sa ten necitlivý plyn trochu negovať preklzom spojky, ale ani to sa mi už nechce. Motorák ale ide ako lokomotíva, asi ani netuší, že vezie dvoch pasažierov. Brzdiť mi stačí zadnou. Športka sa vždy trochu učupí, capnem tam nižšiu kvaltu a už aj nás ťahá von zo zátačky. Ozaj znudený, asi aj unavený, vchádzame na bielu horu. Nedalo mi, trochu som ju pošteklil a mne sa začína na tvári zapájať viac a viac smiacich svalov. Aj keď som si myslel, že predná klasická vidlica nie je dobrá voľba, bude mäkká a lajbavá, tak motorka sa ovláda aj v preklápačkách napodiv dobre. Síce sa predok trochu ponára, to som aj čakal, ale drží to fakt dobre.
Konečne som nastavil rajdy, namontoval kryt na sedlo spolujazdca a idem si kaliť sám. Inak tie rajdy by som dal ešte tak o 15 centi širšie, keď som ich držal za závažíčka, ovládalo sa to o niečo lepšie a cítil som sa viac "nasrano". Premávam sa v zákrutách hore dole, pridávam viac a viac, brzdím viac a viac, ABSko na zadnej brzde sa ozýva nejako skoro, na ceste sa otáčam na dva krát. Fotograf ma poháňa, ja ešte viac zrýchľujem. Pred prudkou zátačkou hamstnem po brzdách, zadná páčka mi klepe do nohy. Na to som si už zvykol, to mi nevadí. Ale zrazu sa prihlasuje aj predná a ja musím motorku tlačiť nasilu dole cez brzdy. Bez ABSka by sa to nestalo. Alebo možno aj stalo, hlavne že sme to ustáli a podržali nás určite aj gumky-Metzeler Sportec M5.
V esíčkach si to začínam silno užívať, kvaltujem to tam ako na superšporte, sem tam vysadám, sem tam sedím ako prilepený. Vždy a stále mám pocit istoty. A to bez srandy! Až na tú jednu prkotinku, ktorú som si možno zavinil sám a motorka ma zachránila, alebo to zavinila motorka a ja som zachránil ju? Aj keď určite s jej pomocou.
Nejako som sa asi nechal uniesť a zabudol som napísať „povinné“ časti testu. Ale po pravde povedané, zabudol som na to aj pri jazdení. Najprv preto, že som ostal trochu sklamaný, ale neskôr preto, že som ostal prekvapený. Pretože aj keď som čakal, že to bude ďalšia dobrá guzzi, aj keď možno trošku podvozkovo slabšia, tak, musím priznať, že ma nakoniec dostala tak že: daz ist nich normal, daz ist zupr! A len tak-tak som stihol pozrieť aspoň otáčky a rýchlosť pri 50, 90, 130. Tak aspoň niečo, keď už nepíšem opis z technickej tabuľky.
Mesto: Rýchlosť 50 km/h.
Idem si na trojke, motor má 3000 rpm a spotreba je podľa palubného 6,3 litra, alebo sa dá aj na štvorke, pri 2200 ot. a spotreba 5,3. Keby niekto chcel, tak na päťke to je niečo tesne pod 2000, pri spotrebe 4,8, ale to mi už prišlo také trápenie motora.
Najviac sa mi páčila trojka. Má to vtedy pekný zdravý zvuk a motorka je živá na nejaké myšičky.
Medzi mesto: Rýchlosť 90 km/h.
Na šestke si bubloce motor pri 3000 otáčkach a spotreba je udávaná 4,8. Viac mi sem sadla ale päťka, kedy motor točí 3500 a počítač ukazuje 5,7-5,8 litra na stovku.
Dialnica: Rýchlosť 130 km/h
Nakvaltovaná šestka, motor na 4200 otáčkach a spotreba 5,9.
Celková spotreba počas našich kilometrov mi vyšla do šesť litrov. Kompjútr ukazuje priemernú spotrebu 7, čo naznačuje, že spotreba zabehávaním klesá dole. Motorku sme brali keď mala niečo nad 300km. Každopádne si viem predstaviť že sa dá jazdiť na nejakých 5-5,5 litra na stovku. Ale viem si predstaviť aj deväť. Záleží len od jazdca a režimu aký si v hlave navolí.
Oproti modelu Griso sa na Sportke sedí o niečo nižšie, v hlboko vykrojenom sedle a tým pádom sa zdá, že riadidlá sú nejako vyššie, ale mne to vyhovovalo. Navyše v porovnaní s Grisom má spolujazdec na tejto motorke po bokoch madlá, ktoré robia jazdu o niečo pohodlnejšou. A posledné porovnanie s Grisom - model 1200 Sport má, hlavne pre spolujazdca, o dosť komfortnejší podvozok.
Prvým nezvykom po rozjazde pre mňa bola poloha prepínača smerových svetiel - namiesto "vyhodenia blinkra" som totiž stále trúbil klaksónom. Ale účel to v bratislavskej premávke vlastne plnilo rovnako :-)
Je to našťastie iba otázka rýchleho navyknutia a po krátkom čase to prestane byť problémom. Milan, ktorého som mal za chrbtom, mal pocit, že akosi necitlivo narábam s plynom. Jednoducho nech sa snažíte byť akokoľvek jemní, tak pri prvom pootočení "šúlca" z nulovej polohy to s motorkou vždy neprimerane škubne vpred. Aké však bolo moje prekvapenie keď sme si neskôr vymenili úlohy a zo mňa sa stal spolujazdec. Mal som pocit, že za rajdy si po mne sadol nejaký traktorista, ktorý naposledy riadil motorku keď si kedysi požičal dedovho hrba....pfff....a že Mikulec...
Trochu nedomyslené sa mi zdá umiestnenie stúpačiek spolujazdca. Sú totiž príliš blízko stúpačkám "šoféra" a ak má spolujazdec obuté tučné "rejsové" boty, ste potom vy ako jazdec nútený kvôli nedostatku miesta riadiť motocykel s pätami na stúpačkách, čo neprispieva k bezpečnosti ani pocitu pohody. Ak však neskôr veziete za sebou frajerku s útlou nôžkou, tento problém sa takmer vytratí - a myslím, že také aj väčšinou bude zloženie dvojice na tejto motorke. O niečo viac som čakal aj od malej kapotky, ktorá by mohla poskytovať lepšiu ochranu pred vetrom. Lebo tento kus plastu v aerodynamickom tuneli určite netvarovali.
Dali by sa spomenúť ešte nejaké ďalšie nedostatky (vrátane už spomínaných nevystredených riadidiel a iných drobností), no nepovažujem ich za chyby motorky, ale skôr za odraz nedôslednej kontroly na výstupe z továrne.
Hľadanie nedostatkov tu však končí, pretože inak Moto Guzzi 1200 Sport naozaj skvele vyzerá, aj zneje a hlavne jazdí. Ale najväčšou "fajnšmekrovinou" je pre mňa to, ako motorka na voľnobeh vždy cukne doprava keď pootočím rukoväťou plynu. Jeden by si myslel, že to musí nejako negatívne ovplyvňovať jazdné vlastnosti, ale pri jazde sa to absolútne nijako neprejavuje. Tento detail robí z každej Guzzi niečo, za čo si ich budem vždy vysoko považovať!
image, história, charakter | slabá výstupná kontrola vo fabrike |
K sportke by som do porovnania dal asi veľkého Bandita za 8490,-. Ponúka 98 koní, 108Nm a má ABS. Je teda o niečo slabší, ťažší a má aj menšiu nádrž. No aje to radový štvorvál.
Možno by sa tu ujal aj Z1000SX za 12595,- Ten je aj silnejší, aj ľahší má aj ABS. Ale znova štyri valce.
Ducati nemá nič, HD tiež tak ja to vidím jednoznačne. Už len R1200R od BMW. Motor podobný, výkonom aj charakterom. Kardan, ABS, hmotnosť a cena so "zicherajspaketom": 12 561,-
Áno, je to motorka aj na kávičku, tú som si nakoniec aj doprial, ale až v predajni pri vracaní motorky. Pretože počas času, ktorý som strávil v sedle, som najprv nemal chuť a neskôr som zas ani len nemal čas na nejakú kávičku. Veľkou naberačkou som hltal to čo mi navarila a nevedel som sa dojesť. A až v Bratislave som si uvedomil, že toto proste musí každý poznať na vlastnej koži. A keď pri tom necíti tú históriu, ten charakter, tú dušu, to pradávne motorkárske fluidum, tak nech si kúpi nejaký mixér a doma žene pečie bábovky. Niečo tam bude podobné. Teplo čo sála od valcov, je podobné tomu čo ide s rúry, tak aspoň niečo...
motor - ten budem písať asi vždy, ja ho proste milujem, dizajn, charakter, ZVUK | plyn typu on/off |
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 5,5 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 23 l (4 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 313 km |
Cena motorky | 11 600 ,- EUR |
Cena motorky a ABS | 12 200 ,- EUR |
Nosič kufra topcase | 187 EUR |
Kufor topcase | 312 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 734 EUR |
Príplatok ABS | 600 EUR |
Vyhriavané rukoväte | 200 EUR |
Tankvak | 215 EUR |
Padacie rámy | 110 EUR |
Páčka brzdy | 66 EUR |
Stupačka | 34,5 EUR |
Spätné zrkadlo | 28 EUR |
Smerovka | 26 EUR |
Svetlomet | 342 EUR |
Text: Milan Mikulík - mikulec, polepetko
Foto: Filip Kalka
Motocykel na test poskytla spoločnosť B.P.D., s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Suzuki | Kawasaki | BMW |
Model: | Bandit 1250 | Z 1000 SX | R 1200 R |
Rok: | 2011 | 2012 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2011 | ||
Kategória: | Naháč | Športovo cestovná | Naháč |
Motor: | |||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | dvojvalcový boxer (4T) |
Objem: | 1255 ccm | 1043 ccm | 1170 ccm |
Max. výkon: | 97.3 k (71.6 kW) / 7500 ot. | 138.0 k (101.5 kW) / 9600 ot. | 108.8 k (80.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 107.1 Nm / 3700 ot. | 110 Nm / 7800 ot. | 115 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 11.5:1 | 11.8:1 | 12.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 79 x 64 mm | 77 x 56 mm | 101.0 x 73.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a olejom |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | kardan |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 138 mm | 140 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 300 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/60-ZR17 | 120/70ZR17M/C | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 250 mm | 265 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR17 | 190/50ZR17M/C | 180/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 198 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 251 kg | 228 kg | 223 kg |
Výška sedla: | 790 mm | 820 mm | 800 mm |
Rázvor: | 1485 mm | 1445 mm | |
Dĺžka: | 2140 mm | 2105 mm | 2145 mm |
Šírka: | 790 mm | 790 mm | 872 mm |
Výška: | 1095 mm | 1170 mm | 1285 mm |
Svetlá výška: | 130 mm | 135 mm | |
Objem nádrže: | 19 l | 19 l | 18 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Spotreba paliva: | 4 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 337 km |
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Moto Guzzi | Moto Guzzi |
Model: | 1200 Sport 8V | 1200 Sport Corsa |
Rok: | 2012 | 2012 |
Novinka: | NOVINKA 2012 | |
Kategória: | Športovo cestovná | Športovo cestovná |
Motor: | ||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1151 ccm | 1151 ccm |
Max. výkon: | 104.7 k (77.0 kW) / 7000 ot. | 104.7 k (77.0 kW) / 7000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 105 Nm / 6750 ot. | 105 Nm / 6750 ot. |
Chladenie: | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan | kardan |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-17 | 120/70-17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 282 mm | 282 mm |
Pneu vzadu: | 180/55-17 | 180/55-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Hmotnosť s náplňami: | 240 kg | 240 kg |
Výška sedla: | 800 mm | 800 mm |
Dĺžka: | 2195 mm | 2195 mm |
Šírka: | 840 mm | 840 mm |
Výška: | 1160 mm | 1160 mm |
Objem nádrže: | 23 l | 23 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 313 km | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 04/2012: 11 600 ,- EUR bez ABS, 12 200 s ABS |
Pridané: 18.06.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 84161 | Včera: 201764