Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.10.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 21093 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Z času na čas sa bežnému smrteľníkovi podarí odviezť na nejakej chuťovke, ktorú u nás nevidno na každom rohu. Keď poviem, že som sa povozil na Enfielde, málokto bude vôbec vedieť, o akú značku ide.
Kto by to bol povedal, že anglická fabrika s pôvodným názvom George Townsend & Co, okolo roku 1850 vyrábajúca šicie ihly a komponenty, začne neskôr vyrábať bicykle, potom trojkolky a nakoniec začiatkom 20. storočia motorky, ktoré sa len s málo zmenami vyrábajú dodnes. Model Bullet, o ktorom je dnes reč, bol v 350-kubíkovej verzii predstavený v roku 1949, pollitrová verzia o štyri roky neskôr. A práve vtedy si indická armáda objednala 800 kusov tohto stroja - takú veľkú objednávku zvládla továreň uspokojiť len tak-tak. Asi sa Indom páčili, pretože onedlho si objednali podobné množstvo, ale to už by sami Angličania asi nezvládli, preto otvorili v indickom Madrase novú továreň. To bol v podstate začiatok konca anglickej výroby, v roku 1972 bola ostrovná produkcia ukončená. V Indii to však fungovalo presne naopak, domorodci mali o tieto modely veľký záujem a predávalo sa čoraz viac kusov.
V roku 1994 firmu odkúpila spoločnosť Eicher Group, ktorá investovala ťažké prostriedky do obnovy starého zariadenia a dokonca stavby novej továrne. Koncepcia a vzhľad strojov však ostávajú rovnaké, aké boli v rokoch 1949 a 1953. Pozor, rovnaké sú aj dnes!
Enfieldy sa dnes predávajú v USA, Kanade, Austrálii, Nemecku, Švajčiarsku, rodnej Veľkej Británii, ale aj v krajine, ktorá bola kedysi dávno jej najväčším konkurentom - Japonsku.
Royal Enfield Bullet 500 |
Pravdepodobne jediný Bullet, ktorý je na Slovensku registrovaný, má Igor Polakovič z Bratislavy, ktorému touto cestou ďakujem za to, že nás kontaktoval a umožnil vyskúšať túto lahôdku. Keď sme k nemu prišli, Bullet stál za plotom a lúče z nostalgicky zapadajúceho slnka dopadali na jeho chróm a matnú čiernu farbu. Neznalý človek by povedal, že to je veterán. Vzhľadom áno, rokom výroby však tromfne väčšinu motoriek jazdiacich po Slovensku - je to ročník 2006. Igor si ho dal priviezť priamo z Indie. Ešte predtým si ho tam dal upraviť, prikúpil kožené brašne (za 700 Sk), kratšiu koncovku výfuku (300 Sk) a potom sa motorka viezla loďou do Európy. Nadobúdacia cena bola približne 60 000 Sk, dovozné clo asi 25 000. Áno, všetky čísla sú správne, nikde nechýba nula. Cena rovnakého modelu s úpravami by vyšla napríklad v Nemecku približne na dvojnásobok (150 000 Sk a viac).
Royal Enfield Bullet 500 |
Najprv som myslel, že ho Igor nakopne tou výraznou nakopávačkou na pravej strane. Nie. Má to elektroštartér. Ten prebudil pollitrový krígel k hlučnému životu. Fakt príjemný jednobuchový koncert! Zaujímavé je, že po otočení kľúčom sa nerozsvieti žiadna kontrolka. Žiadny tlak oleja, žiadne dobíjanie. Na prístrojovke sú vlastne len tri kontrolky - neutrál, diaľkové a blinkre (posledné dve asi len kvôli európskej úprave). Okrem toho podstatný rýchlomer a neobvyklý ampérmeter.
Počítadlo kilometrov ukazuje necelých 2700. To najazdil Igor s priateľkou po Slovensku. Som rád, že teraz k nim môžem prihodiť aj nejaké svoje. Najprv sme sa kvôli foteniu pomotali po okolí, potom sme vyrazili do Záhorskej Bystrice. Hneď po nasadnutí človeka prekvapí nezvyčajná ergonómia, hlavne vzdialenosť stupačiek od sedadla. Jednoducho sú strašne ďaleko. Nie nízko nad zemou, svetlá výška je dosť veľká, ale jednoducho stroj má vyššiu stavbu a človek tak sedí s pocitom, že nohy má príliš vpredu. Všetko ostatné je rozmiestnené ako na väčšine motoriek. Patrí sa spomenúť, že brzdový pedál a kvaltovačka majú v Indii prehodené miesta, preto je európske usporiadanie vlastne úpravou. Kvaltovačka je dvojkopová kolíska, na čo sa dá rýchlo zvyknúť a komu by sa nepáčilo, môže radiť klasicky. Sedlo má Igor na objednávku odpružené samostatnými pružinami (rovnako spolujazdcove). Z diaľky nevyzerá nijako extra pohodlne, ale sedí sa na tom dobre, tak akurát.
Royal Enfield Bullet 500 |
O motore by sa dalo písať donekonečna. Najlepší ťah má v neuveriteľne nízkych otáčkach, odhadom v dvoch tisíckach. Papierový vrchol 35-newtonmetrového krútiaku je v 3000 a plných 22 koní by mal motor dávať v 5500. To by však jazdca na Bullete nemalo zaujímať, tu ide o iné veci než naháňanie koní. Optimálna rýchlosť je pre dvojicu stroj/jazdec tak 90 - 100 km/h. Dynamika je podobná iným motorkám, čiže dá sa ísť rýchlejšie než je bežná mestská plechovková premávka. Jazda na Bullete však má byť pohodová, niečo ako na čopri.
Vo veľa veciach mi táto motorka pripomína Jawu 350. Určite nie vzhľadom, ale možno akýmsi duchom alebo aurou. Je nepochybné, že technické problémy sa budú dať riešiť, podobne ako sme na Jawách zvyknutí, rovno na ceste. Sám Igor doteraz žiadny problém nemal a ja mu prajem, aby to tak ostalo. To, čím Enfield so mnou komunikoval, boli detaily - ručne robené linky a znaky na nádrži (vrátane nápisu "made like a gun") alebo nápisu na airboxe: "clean every 3000 km". Kartre motora vyzerajú naozaj staro, pritom majú jeden rok... Toto rozhodne nie je tuctová motorka!
Ešte raz sa chcem Igorovi poďakovať za to, že nás k sebe pozval a so záujmom porozprával všetko, čo o Enfieldoch vedel. Rozhodne to bolo netypické povozenie na stroji, z ktorého napriek mladému roku výroby dýcha história. Niekedy si jednoducho treba od tej elektroniky, ábeesiek a striekačiek oddýchnuť.
O pár dní po tejto návšteve Igor odišiel na Nový Zéland, odkiaľ sa vráti asi až po roku. Igor, tak nech sa ti u protinožcov darí, dovidenia na Slovensku!
Royal Enfield Bullet 500 |
(Romoto): Royal Enfield je motocykel vyrábaný v Indii. Niekde som už videl pár fotiek… V tom momente som si predstavil Indiu okolo roku 1950, po prašnej ceste na tomto stroji upaľujúceho typického anglického vojaka so špicatou prilbou na hlave upevnenou remienkou pod bradou a veľkou flintou na chrbáte.
Pred týmto mojím prvým stretnutím som Royal Enfield videl iba v zahraničných časopisoch. Bol som presvedčený, že tento motocykel by mali zakázať vyrábať. Ako si môže tento predhistorický a nemoderný stroj v 21. storočí niekto kúpiť? Najprv mi napadlo, že asi miliarda Indov, veď nejakí ho už z viac ako miliardy tristo miliónov majú. (To nie je zlé číslo pre plánovačov výroby – vyrobiť viac ako miliardu motoriek, ktorá nepotrebuje vývoj.) A potom sme sa pri kofole rozprávali s majiteľom tohto smaragdu Igorom, ktorý nám to všetko tak vysvetlil, že tuším by som si ho kúpil aj ja (keby som žil v Indii).
Nebudem vymenovávať dôvody, pre ktoré si motorky kupujeme my, poznáme ich. Ale kúpiť si motorku pre jej zvláštnu charizmu, cítiť, že je to starinka, že pre milióny Indov je vec prestíža vlastniť takýto motocykel, že si s ňou treba kúpiť aj kopu náhradných dielov a že treba mať po ruke stale solvínu… A solvínu aj pre šikovného majstra suseda, ktorý pomôže tento originál dovezený pramo z Indie aj dostať do pohybu.
Priznám sa, žo po tomto stretnutí s obidvomi – Igorom aj Royalom - som si poopravil svoj pohľad na motocyklistu a motocykel. Nie vždy sú všetko kone, kevlar, dural, digitálne vstrekovanie… Občas nezaškodí trocha nostalgie, vlniaci sa podvozok, skrutkovač, zamastené ruky a viera, že ak sa to pokazí, v každej dedine v Indii ti to opravia.
Royal Enfield Bullet 500 |
Text: Peter Fischer a Romoto, foto: Cacao
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Royal Enfield |
Model: | Bullet 500 |
Rok: | 2004 |
Kategória: | Naháč |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (4T) |
Objem: | 499 ccm |
Max. výkon: | 22.32 k (16.41 kW) / 5500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 35 Nm / 3000 ot. |
Kompresný pomer: | 6.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 84.0 x 90.0 mm |
Palivový system: | karburátor(y) |
Rozvod: | OHV |
Chladenie: | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | kotúčová |
Brzdy vzadu: | bubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 152 mm |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Výška sedla: | 760 mm |
Dĺžka: | 2110 mm |
Šírka: | 700 mm |
Výška: | 1080 mm |
Svetlá výška: | 140 mm |
Objem nádrže: | 14.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 120 km/h |
Poznámka: | |
Poznámka: | Spotreba 3,5 l/100 km |
Pridané: 03.10.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 136275 | Včera: 167247